• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

آخرین سخنگوی وزارت داخله غنی با سخنگوی پولیس طالبان به خوست رفتند

۲۱ حوت ۱۴۰۰، ۰۵:۴۵ (‎+۰ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۱۷:۱۸ (‎+۰ گرینویچ)

میرویس استانکزی، آخرین سخنگوی وزارت داخله حکومت اشرف غنی که طالبان را «تروریست» می‌خواند، دیروز جمعه همراه با خالد زدران، سخنگوی پولیس طالبان برای خوش‌گذرانی به ولایت خوست رفتند. او گفت با تسلط طالبان بر افغانستان از کشور خارج نشده و تمام «ارزش‌های اسلامی و افغانی» را می‌پذیرد.

میرویس استانکزی در توییتی نوشت که با تسلط طالبان بر افغانستان از کشور خارج نشده است. استانکزی گفت خالد زدران، سخنگوی پولیس طالبان در کابل، از او میزبانی کرده و آنها بیشتر از سیاست، در مورد ماندن در افغانستان و اتحاد، گفتگو کردند.

شماری از رسانه‌های نزدیک به طالبان گزارش دادند آقای استانکزی قرار است با مطبوعات وزارت داخله طالبان همکاری کند.

میرویس استانکزی آخرین سخنگوی وزارت داخله حکومت اشرف غنی بود و آن زمان بارها طالبان را یک گروه تروریستی خواند. او دیروز در جریان سفر به ولایت خوست، طی سخنانی با شماری از جوانان این ولایت گفت: «تمام ارزش‌های اسلامی و افغانی را می‌پذیرم و هیچ‌کس با این موضوع مشکل ندارد.»

آقای استانکزی که در کنار سخنگوی پولیس طالبان ایستاده بود بدون نام بردن از طالبان گفت که باید از فرصت موجود استفاده کنیم.

طالبان پس از تسلط کامل بر افغانستان، عفو عمومی اعلام کرد. اما شماری از سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری گزارش دادند که طالبان پس از عفو عمومی ده‌ها تن از نظامیان پیشین حکومت را کشته‌اند.

تصاویری که طالبان منتشر کرده، میرویس استانکزی و احمد ولی هوتک، ورزش‌کار مبارزات آزاد افغانستان در کنار خالد زدران دیده می‌شوند.

آقای استانکزی به افغانستان اینترنشنال گفت که روبرو شدن او با خالد زدران، سخنگوی پولیس طالبان، در خوست اتفاقی بود و از قبل برنامه‌ریزی نشده بود.

او افزود، با احمد ولی هوتک، ورزش‌کار مبارزات آزاد برای تفریح خوست رفته بود و از طرف جوانان خوستی مورد استقبال قرار گرفتند.

آقای استانکزی گفت قصد همکاری با وزارت داخله طالبان را ندارد.

پیشتر، خالد زدران در یک مصاحبه تلویزیونی گفت زمانی که او در مقابل حکومت پیشین می‌جنگید با شماری از مقام حکومت از جمله با میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت داخله در تماس بود.

میرویس استانکزی در ماه‌های آخر سقوط دولت افغانستان، در واکنش به ترور دواخان مینه‌پال، رئیس سابق مرکز رسانه‌های حکومت گفت: «تروریست‌های طالبان با ترور ناجوانمردانه، یک وطن‌پرست افغان را شهید کرده‌اند.»

آن زمان، طالبان مسئولیت ترور این مقام حکومتی را به عهده گرفته بود.

پربازدیدترین‌ها

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند
۱

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند

۲

رهبر طالبان فرمانده ناراضی خود را از معاونت والی زابل برکنار کرد

۳

آلمان 'شش دیپلومات دیگر طالبان را می‌پذیرد'

۴
اختصاصی

سرزمین بودا زیر برمه شرکت‌های استخراج معدن

۵

طالبان نشرات تلویزیون تمدن را قطع کرد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

مقام طالبان: مردم به دلیل مهاجرت اقتصادی در ماه آگست به میدان هوایی هجوم بردند

۲۰ حوت ۱۴۰۰، ۲۳:۵۸ (‎+۰ گرینویچ)
مقام طالبان: مردم به دلیل مهاجرت اقتصادی در ماه آگست به میدان هوایی هجوم بردند
100%

سخنگوی وزارت خارجه طالبان می‌گوید مردم از ترس طالبان نمی‌گریختند بلکه این تصویری است که هالیوود و آمریکا از طالبان نشان می‌دهند. او در گفتگو با یک رسانه ایرلندی درباره سراسیمگی در میدان هوایی کابل در ماه آگوست گفت که دلیل آن، ترس مردم از طالبان نبود، بلکه «مهاجرت اقتصادی» بود.

به گفته عبدالقهار بلخی اگر در ایران، ازبکستان و هند هم یک پرواز مجانی به سمت آمریکا انجام شود، میلیون‌ها انسان جمع می‌شوند تا بروند.

پس از ورود طالبان به کابل، هزاران نفر از شهروندان افغانستان از ترس طالبان تلاش کردند تا به هر قیمتی که شده از افغانستان خارج شوند. شماری از آنان در اثر ازدحام جان باختند. چند نفر نیز به هواپیمای آمریکایی آویزان شدند و در نهایت جان خود را از دست دادند.

آقای بلخی به آر.تی.ای گفت این از ترس طالبان نبود، آنان از فقر و اقتصاد بد افغانستان فرار کردند و کشته شدند.

او با بیان اینکه افغانستان در بحران اقتصادی بسر می‌برد از جامعه جهانی خواست که تحریم‌ها بر طالبان پایان یابد.

تام وست: هنوز کارهای زیادی برای حفظ دستاوردها در افغانستان باقی مانده است

۲۰ حوت ۱۴۰۰، ۲۲:۰۹ (‎+۰ گرینویچ)
تام وست: هنوز کارهای زیادی برای حفظ دستاوردها در افغانستان باقی مانده است
100%

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان اولین روز مجمع دیپلوماسی انتالیا در ترکیه را سازنده توصیف کرده و گفته است که موضوعات مهمی را درباره افغانستان دربرداشت. تام وست در عین حال در توییتی نوشت هنوز کارهای زیادی برای حقوق بشر و حفظ دستاوردها در افغانستان باقی مانده است.

این دیپلومات آمریکا روز گذشته در حاشیه «مجمع دیپلوماسی آنتالیا» با شماری از مقامات اروپایی و آسیایی درباره افغانستان گفتگو کرد.

آقای وست می‌گوید آمریکا و متحدانش در مورد افغانستان اتفاق نظر دارند و باید کار بیشتری برای حقوق بشر، حفظ دستاوردها و غنای جامعه افغانستان انجام شود.

او با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان هم دیدار کرد. در این دیدار هیئت طالبان درباره به رسمیت شناختن حکومت خود و آزادسازی دارایی‌های افغانستان گفتگو کردند.

هیئت طالبان در دیدار با مقامات دیگر کشورها در حاشیه مجمع دیپلوماسی انتالیا هم گفتگوی مشابهی داشته است.

امیرخان متقی تاکید کرده که حکومت طالبان شرایط جامعه جهانی را برآورده کرده است.

نشست سه روزه مجمع دیپلماسی آنتالیا روز جمعه ۲۰ حوت با حضور مقامات بلندرتبه کشورها آغاز شد. وزارت خارجه طالبان این مجمع را پراهمیت خوانده و گفته است انتظار دارند این نشست منجر به تقویت روابط حکومت طالبان با جامعه جهانی شود.

قرار است امیرخان متقی صبح شنبه ۲۱ حوت در یکی از پنل‌های این مجمع سخنرانی کند.

امیر امین سفیر دولت غنی به دیدار امیرخان متقی رفت

۲۰ حوت ۱۴۰۰، ۲۰:۵۷ (‎+۰ گرینویچ)
امیر امین سفیر دولت غنی به دیدار امیرخان متقی رفت
100%

امیر محمد رامین، سفیر افغانستان در انقره امروز در حاشیه مجمع دیپلوماسی انتالیا به دیدار امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان رفت. تصاویر منتشر شده، شادمانی آقای رامین و ناراحتی مقامات طالبان را از این دیدار نشان می‌دهد. آنان هیچ گفتگوی رسمی نداشتند.

امیرمحمد رامین سال ۲۰۲۰ از سوی دولت اشرف غنی، به عنوان سفیر افغانستان در ترکیه منصوب شد.

امیرخان متقی در راس یک هیئت دو روز پیش به دعوت مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به این کشور سفر کرد تا در مجمع دیپلوماسی انتالیا با حضور نمایندگان کشورهای مختلف شرکت کند. این نشست روز گذشته شروع شد و تا ۱۳ مارچ ادامه دارد.

در حاشیه این نشست آقای متقی با مقام های ترکیه، آمریکا، قطر و دیگر کشورها گفتگو کرده است. حضور طالبان در این نشست پر اهمیت قلمداد شده چون فرصتی برای بالا بردن وجهه این گروه است که تاکنون به رسمیت شناخته نشده است.

تام وست دیدار سه جانبه طالبان، امریکا و قطر در ترکیه را «وضعیت برد-برد» خواند

۲۰ حوت ۱۴۰۰، ۱۸:۵۹ (‎+۰ گرینویچ)
تام وست دیدار سه جانبه طالبان، امریکا و قطر در ترکیه را «وضعیت برد-برد» خواند
100%

مقامات ارشد قطر، ایالات متحده و طالبان در حاشیه «مجمع دیپلوماسی انتالیا» با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار سه جانبه، امیر خان متقی بار دیگر خواستار به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی جامعه جهانی و آزادسازی دارایی‌های افغانستان شد.

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان روز جمعه، ۲۰ حوت با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیرخارجه و معاون نخست وزیر قطر، و همچنان تام وست نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان گفتگو کرد. متقی در بیانیه‌ای گفت که حکومت طالبان کوشش می‌کند تا «روابط سیاسی و اقتصاد را بهبود ببخشد».

متقی گفت که وضعیت در افغانستان «بیش از پیش رویکردی مثبت دارد و برای تعامل دیپلوماتیک با جامعه جهانی مساعد است».

تام وست نیز این دیدار را «وضعیتی برد-برد» توصیف کرد و گفت:‌ «ما تلاش می‌کنیم تا اقتصاد افغانستان دوباره احیا شود و روی پای خود بایستد».

مقام طالبان خبر دومین درگیری با مرزبانان ایرانی در نیمروز را تائید کرد

۲۰ حوت ۱۴۰۰، ۱۸:۵۸ (‎+۰ گرینویچ)
مقام طالبان خبر دومین درگیری با مرزبانان ایرانی در نیمروز را تائید کرد
100%

حبیب‌الله الهام، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در نیمروز تائید کرد که روز دوشنبه ۱۶ حوت، مرزبانان طالبان و ایران در ولسوالی کنگ این ولایت درگیر شدند. این دومین درگیری طالبان با ایران است. پس از آن، ملایعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان به نیمروز رفت و با منسوبین محلی گفتگو کرد.

اولین درگیری طالبان با مرزبانان ایرانی روز چهارشنبه ۱۰ قوس رخ داد. وزارت خارجه ایران اختلافات مرزی را دلیل درگیری خواند.

دلیل درگیری چهار روز پیش اما بند کمال خان اعلام شده است. خبرگزاری فارس ایران به نقل از منابع محلی گزارش داد: «پس از آنکه کشاورزان نیمروز قصد داشتند در منطقه سیخ سر یکی از کانال‌های بند کمال خان را پاکسازی کنند از سوی مرزبانان ایران متوقف شدند، اجازه کار به آن‌ها داده نشد و یکبار دیگر درگیری رخ داد.»

وزارت دفاع طالبان گفته است ملایعقوب در سفر به نیمروز از بند کمال خان هم دیدن کرده است.

اختلافات مرزی و مسائل مربوط به آب، تنش بین طالبان و ایران را افزایش داده است. هرچند طالبان چندی پیش اعلام کرد حقابه ایران را به صورت کامل می‌پذیرد.

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت نیمروز گفته است درگیری روز دوشنبه میان مرزبانی ایران و طالبان بر اثر یک سوء تفاهم بود. به گفته وی، درگیری با پادرمیانی مسئولان محلی دو طرف مرز رفع شد.

مقام‌های ایران تاکنون در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.