• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

سقوط جمهوریت؛ کابوس حاکمیت طالبان و فرار از افغانستان

سیامک هروی
سیامک هروی

افغانستان اینترنشنال

۲۱ اسد ۱۴۰۱، ۰۹:۲۶ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۱۷:۲۹ (‎+۱ گرینویچ)

سال پیش در پانزدهم اگست، وقتی رسانه‌ها گزارش دادند که اشرف غنی با حلقه‌ نزدیکش، از افغانستان گریخته است و نظام جمهوریت به دست گروه طالبان سقوط کرده است، سراسیمگی و کابوس بر کشور مستولی شد.

طوری که بعدها دولت‌مردان و سیاست‌مداران روایت کردند، برای ساعت‌ها باورشان نمی‌شده رئیس‌جمهور که پیوسته از دفاع، ایستادگی و مشروعیت سخن می‌گفت و به همه خاطرجمعی از بقای جمهوریت می‌داد، در آنی گریخته باشد و کشور را تسلیم یک گروه ستیزه‌جو کرده باشد.

در این زمان سرنوشت‌ساز اما یگانه روزنه‌ امید دولت‌مردان، نخبه‌ها، کارمندان رسانه‌ها، فعالان حقوق بشری، سیاسیون، نظامیان، نیروهای همکار جامعه جهانی و حتی مردمی که طالبان را یگ گروه تروریستی و انتقام‌جو می‌دانستند، حضور نیروهای ناتو و امریکا در میدان هوایی کابل بود.

کابوس حاکمیت دوباره‌ طالبان بر افغانستان، خیلی‌ها را واداشت که به میدان هوایی کابل سرازیر شوند تا در سایه‌این نیروها در امان باشند و شانسی هم برای فرار از افغانستان پیدا کنند.

هرچند یک سال بعد از این فاجعه، مقامات امریکایی تایید کردند که طالبان در مذاکرات دوحه توافق کرده بودند که به کابل داخل نشوند و در بیست کیلومتر این شهر بمانند، اما آن‌ها وقتی شنیدند که اشرف غنی با دار و دسته‌اش فرار کرده است، خلاف تعهد خود به پایتخت ریختند و با سرازیرشدن به ادارات دولتی و به خصوص به ارگ ریاست جمهوری، اریکه قدرت را در دست گرفتند.

امریکا و ناتو که گفته می‌شود پیش‌بین چنین اوضاعی نبودند، فوری دست به کار شدند و کنترل میدان هوایی کابل را در دست گرفتند و در همان شب نخست به خارج‌کردن دیپلومات و اعضای سفارت امریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی و اعضای ارشد حکومت افغاستان پرداختند.

طالبان که در بیست سال گذشته علیه امریکا و نیروهای خارجی جنگیده بودند و می‌گفتند جهاد شان را تا آخرین سرباز خارجی ادامه می‌دهند؛ اما به عملیات خروج هیچ ممانعتی ایجاد نکردند و به دور میدان هوایی کابل از نیروهای خود حصار کشیدند و گذاشتند هرکسی را که امریکا و متحدانش واجد شرایط خروج می‌دانند، با خود ببرند.

در این میانه اما هزاران نفر روزانه خود را به میدان هوایی کابل می‌رساندند تا سایه‌ اسلحه و کابوس طالبان را از سر خود کم کنند و به کمک نیروهای باقیمانده ناتو و امریکا خود را به جای امنی برسانند. تصاویر منتشرشده از میدان هوایی کابل در آن شب و روز، جهان را لرزاند و انتقادات زیادی را متوجه کاخ سفید و توافقنامه‌ای که به همیاری زلمی خلیلزاد، تحت عنوان "توافقنامه صلح دوحه" به امضا رسیده بود، کرد.

سیاست‌مداران امریکا در آن زمان، سقوط کابل و خروج شتابزده امریکا و آن‌چه را که در میدان هوایی کابل جریان داشت، فاجعه‌بار خواندند و آن‌را ضربه‌ محلکی بر حیثیت و آبروی امریکا دانستند.

درست یک سال بعد از این فاجعه، دیوید پتریوس، فرمانده پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان، در مقاله‌ای در مجله اتلانتیک نوشت، امریکا به جای خروج و «انداختن افغانستان و مردمش به دست طالبان»، می‌توانست وضعیت افغانستان را در «کنترل» خود داشته باشد و از سقوط حکومت جلوگیری کند.

این نظامی بازنشسته امریکایی با این حرف منتقدین موافق است که حکومت بایدن با خروج آشفته و بی‌حساب و کتاب از افغانستان بر این ادعای رقبای امریکا مهر تایید زد که «امریکا متحد قابل اتکا نیست و در عوض یک قدرت در حال زوال است.»

اما دو روز بعد از سقوط کابل، وقتی جهانیان تصاویری را از میدان هوایی کابل دیدند که صدها نفر از بال و پیکر هواپیماها آویزان اند و حتی می‌خواهند چسبیده بر بدنه هواپیما خود را از شر طالبان نجات دهند و به جای امنی برسند، جهان شوکه شد و تیغ انتقادها را بر خلیلزاد معمار صلح افغانستان، بایدن رئیس جمهور و دیگر دولت‌مردان امریکا تیز و بران‌تر کرد.

با گذشت چند روز؛ اما وضعیت میدان هوایی بحرانی‌تر شد و با سرازیرشدن بیشتر مردم از ولایات، بی‌نظمی و آشفتگی در میدان هوایی کابل بیشتر و بیشتر شد تا این‌که پای داعش به وسط آمد و این گروه با استفاده از فرصت دست به حمله به نیروهای امریکایی و افغان‌هایی که در تلاش خارج شدن بودند، زد.

در حمله‌ انتحاری گروه داعش در محوطه‌ فرودکاه کابل، ۱۷۰ غیرنظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند. نجات‌یافتگان این حمله در آن روز به رسانه‌ها گفتند که برخی از این غیرنظامیان در شیلک و سراسیمگی نیروهای امریکایی به قتل رسیدند. این حمله باعث شد که نیروهای امریکایی به فکر این شوند تا زودتر بساط خروج را جمع کنند و در روزهایی که پیش‌رو دارند، نگذارند تا دست داعش به آن‌ها برسد.

متعاقب به حمله داعش، امریکا در پی افراد این گروه در حول و حوش میدان هوایی کابل برآمد و به روز بیست و نهم آگست خانه‌ای را در منطقه خیرخانه بمباران کرد که در نتیجه‌ آن ده عضو یک خانواده که هیچ پیوندی با داعش نداشتند و حتی چند عضو آن همکار خود امریکا بودند، کشته شدند.

هرچند هزاران تن از همکاران امریکا و کشورهای عضو ناتو و حتی برخی از خارجیان مقیم افغانستان از عملیات تخلیه جا ماندند؛ اما پنتاگون به تاریخ ۳۰ اگست اعلام کرد که ایالات متحده آخرین نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد و به این ترتیب حضور نظامی آمریکا در این کشور پس از ۲۰ سال سرانجام پایان یافت.

پربازدیدترین‌ها

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند
۱

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند

۲

رهبر طالبان فرمانده ناراضی خود را از معاونت والی زابل برکنار کرد

۳

آلمان 'شش دیپلومات دیگر طالبان را می‌پذیرد'

۴

هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد

۵
اختصاصی

سرزمین بودا زیر برمه شرکت‌های استخراج معدن

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

یک‌سالگی سقوط جمهوریت؛ مادری جداشده از دخترش می‌گوید "آرزو دارم به تشییع جنازه‌ام برگردد"

۲۱ اسد ۱۴۰۱، ۰۵:۳۶ (‎+۱ گرینویچ)
یک‌سالگی سقوط جمهوریت؛ مادری جداشده از دخترش می‌گوید "آرزو دارم به تشییع جنازه‌ام برگردد"
100%

خبرگزاری رویترز به سراغ پناهجویان افغانی رفته که یک سال پیش با خروج نیروهای خارجی، از کشور خارج شدند. مسعوده کوهستانی پارسال با یک هواپیمای نظامی به اسپانیا رفت اما مادر و سایر اعضای خانواده او در افغانستان ماندند. مادر مسعوده می‌گوید آرزو دارد دخترش به تشییع جنازه‌اش برگردد.

مسعوده کوهستانی به یاد می‌آورد که نظامیان به اعضای خانواده‌اش اجازه ندادند سوار هواپیما شوند و او مجبور شد آنها را رها کند. این فعال ۴۱ ساله حقوق بشر، علاوه بر کنار آمدن با درد جدایی از خانواده و خانه‌اش، با احساس گناه سختی هم دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

خانم کوهستانی در سالامانکا، شهری در غرب مادرید، زندگی می‌کند. او اندکی پس از پایان یک تماس ویدیویی با خانواده‌اش در کابل، به رویترز گفت: «از این‌که خانواده و مادر بیمارم را پشت سر گذاشته‌ام احساس وحشتناکی می‌کنم.»

هزاران افغان در روزهای پر هرج‌و‌مرج سقوط کابل به دست طالبان، افغانستان را ترک کردند.

رویترز با ۱۳ فعال مدنی افغان که فرار کرده و اکنون به عنوان پناهنده در خارج از کشور زندگی می‌کنند، صحبت کرده است. این خبرگزاری می‌نویسد که آنان تصور روشنی از زمان بازگشت به خانه و کاشانه‌شان ندارند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، شهروندان زیادی، این کشور را ترک کرده‌اند. تنها سه هزار افغان در روند تخلیه، به اسپانیا پناهنده شده‌اند. از این میان، دو هزار به صورت رسمی درخواست پناهندگی داده و پرونده بیش از ۱۵۰۰ نفر پذیرفته شده است.

خانم کوهستانی که از آپارتمان خود در اسپانیا صحبت می‌کرد، گفت که وضعیت پناهندگی او تایید شده است. او مدرکی به دست آورده که برای پنج سال اعتبار دارد.

هر احساس آرامشی که کوهستانی پس از خروج از افغانستان داشت، کوتاه‌مدت بود.

او گفت: «من در اسپانیا به تنهایی زندگی می‌کنم و وحشت ناشی از لحظات میدان هوایی کابل، هر روز مرا آزار می‌دهد.»

او گفت که نیروهای خارجی در میدان هوایی کابل به او اجازه سوار شدن به هواپیمای پر از صدها افغان را دادند، اما به خانواده‌اش اجازه داده نشد.

خانم کوهستان افزود: «خروج من نقطه عطفی از یک زندگی بسیار خوب، به زندگی پر از اضطراب، ناامیدی و آسیب بود.»

در کابل، خواهر مسعوده کوهستانی و مادر ویلچرنشین او گفتند که طالبان همچنان به بازرسی غافلگیرانه خانه‌شان ادامه می‌دهند تا بررسی کنند که آیا دختر فراری او از اسپانیا بازگشته است یا خیر.

مادر مسعوده پس از قطع تماس ویدیویی با دخترش به رویترز گفت: «برای من شوک بزرگی بود که دیدم دخترم ناگهان ترکم می‌کند.»

او که از ترس انتقام‌جویی خواست نامش منتشر نشود، افزود: «من به زندگی‌ام اهمیت نمی‌دهم... فقط آرزو می‌کنم وقتی می‌میرم، مسعوده به تشییع جنازه من بیاید.»

تسلط طالبان و روند تخلیه افغان‌های در معرض خطر، خانواده‌های زیادی را از هم جدا کرده و باعث مهاجرت شمار کثیری شده است. بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، افغانها در ۹۸ کشور به عنوان پناهنده زندگی می‌کنند.

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد در افغانستان که خواست نامش فاش نشود، گفت که تخمین زده می‌شود که دو میلیون افغان از جمعیت حدود ۴۰ میلیونی به دنبال پناهندگی فوری در خارج از کشور هستند و تعداد متقاضیان همچنان در حال افزایش است.

یکسال پس از سقوط؛ کمیته محافظت از خبرنگاران از «بحران رسانه‌ها» در افغانستان خبر داد

۲۰ اسد ۱۴۰۱، ۲۳:۰۶ (‎+۱ گرینویچ)
یکسال پس از سقوط؛ کمیته محافظت از خبرنگاران از «بحران رسانه‌ها» در افغانستان خبر داد
100%

کمیته بین المللی محافظت از خبرنگاران در گزارشی می‌گوید که رسانه‌های خبری در افغانستان بخاطر سانسور، لت‌و‌کوب، دستگیری و محدودیت‌های خبرنگاران در حالت بحرانی قرار دارند و برای بقا تلاش دارند. این کمیته می‌گوید به رغم این دشواری‌ها خبرنگاران افغان به اطلاع رسانی ادامه می‌دهند.

در عین حال، بخشی از بار اطلاع رسانی مستقل به دوش خبرنگاران و رسانه‌های مانند افغانستان اینترنشنال در خارج از کشور افتاده است.

کمیته بین المللی محافظت از خبرنگاران می‌گوید که طالبان با ارائه تصویر دستکاری شده از صلح، ثبات و امنیت در افغانستان، رسانه‌ها را سانسور می‌کنند، خبرنگاران را زندانی کرده، اطلاعات و آمار را در اختیار رسانه ها قرار نمی‌دهند.

شفیع کریمی، خبرنگار افغان، به این کمیته گفت که سخنگوی طالبان از ارائه اطلاعات و آمار در مورد شمار کودکانی که در زمستان سخت سال گذشته جان خود را از دست دادند، به او خودداری کرد.

برای رسانه‌های مستقل تهیه گزارش و خبر به دلیل سرکوب و محدویت ایجاد شده از سوی طالبان پر از چالش و مخاطره است؛ به ویژه برای رسانه‌هایی که در خارج از کشور تاسیس شده اند و با به چالش کشیدن روایت طالبان، به مردم کمک می‌کنند که اطلاعات واقعی، معتبر و بیطرفانه از افغانستان و جهان داشته باشند.

هارون نجفی زاده، مدیر شبکه افغانستان اینترنشنال، به کمیته محافظت از خبرنگاران گفت که منابع گسترده محلی به افغانستان اینترنشنال کمک می‌کند که زندگی مردم در زیر سایه حاکمیت طالبان را پوشش خبری گسترده بدهد.

او گفت: «ما احساس نمی‌کنیم رابطه خود را با افغانستان از دست داده ایم.»

طالبان برای کنترول اطلاعات، دفاتر محلی رسانه‌های بین المللی چون بی‌بی‌سی، صدای امریکا و دویچه وله را بستند. با این حال، نجفی‌زاده اعتقاد دارد که طالبان نمی‌توانند در عصر دیجیتال رابطه رسانه‌هایی چون افغانستان اینترنشنال را با مخاطبان افغان در داخل قطع کنند.

سقوط جمهوریت؛ زوال آزادی بیان در حاکمیت طالبان

۲۰ اسد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۸ (‎+۱ گرینویچ)
•
سیامک هروی
سقوط جمهوریت؛ زوال آزادی بیان در حاکمیت طالبان
100%

در بیست سال جمهوریت در افغانستان، به تاسی از قانون رسانه‌های نوین، در حدود سه صد و پنجاه روزنامه، هفته‌نامه و ماه‌نامه، بیشتر از هشتاد تلویزیون و در حدود دوصد رادیو که بیشتر آن‌ها اف‌ام بودند، ایجاد شدند.

در مجموع، نزدیک به هفت‌هزار نفر در این رسانه‌ها اشتغال داشتند که حدود چهل درصد آنان را زنان و دختران تشکیل می‌دادند.

به گفته‌ فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران، تعداد مجموعی رسانه‌های افغانستان تا پیش از حاکمیت طالبان به ۶۲۳ رسانه می‌رسید. این فدراسیون می‌گوید که در شش ماه نخست حاکمیت طالبان ۳۱۸ رسانه، شامل ۱۳۲ رادیو، ۵۱ تلویزیون، ۴۹ رسانه‌ی آنلاین و ۱۱۴ روزنامه چاپی از فعالیت بازماندند.

طالبان بعد از تصرف کابل در اولین اقدام، آیین‌نامه ۱۶ ماده‌ای نشر کردند که سنگ تمامی بر فعالیت آزاد اطلاع‌رسانی در افغانستان گذاشت. در این آیئن‌نامه گفته شده که رسانه‌ها نباید مطالبی را نشر کنند که غیراسلامی باشد، به ارزش‌های ملی توهین کند و یا مسائلی را پخش کنند که توسط مقامات طالبان تایید نشده باشد.

متعاقب به این آیین‌نامه، طالبان از زنان و دختران در رسانه‌ها خواستند تا با رعایت حجاب اسلامی صورت خود را بپوشانند و موی خود را در زیر روسری پنهان کنند. این فرمان سبب شد تا زنان و دختران از رسانه‌های تصویری به کلی حذف شوند.

طالبان که خود در بیست سال جمهوریت از آزادی بیان و تعدد رسانه‌ها بهره جسته بودند و رسانه‌ها برای تعادل اخبار خود پیوسته صدای آن‌ها را نشر کرده بودند، بعد از پیروزی به سراغ همین رسانه‌ها رفتند و تعداد کثیری از روزنامه‌نگاران را بازداشت و تا سرحد مرگ لت و کوب کردند و از آن‌ها برای سکوت تعهد اجباری گرفتند.

تقی دریابی و نعمت نقدی دو خبرنگار روزنامه اطلاعات‌روز بودند که در هفتم سپتامبر سال ۲۰۲۱ یعنی بیست و یک روز بعد از حاکمیت طالبان بازداشت و با بی‌رحمی و قساوت شکنجه شدند.

تقی دریابی بعد از فرار از کشور به افغانستان اینترنشنال گفت که روزهای سخت اسارت و شکنجه‌اش را هرگز از یاد نمی‌برد و زخم‌های بدنش در اصل داغی بر جبین آزادی بیان و نماد دموکراسی افغانستان، به دست طالبان بوده است.

در همین حال، سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که در روزهای نخست حاکمیت طالبان، خالد قادری، میرزا حسنی، جما‌الدین دلدار، خان محمد سیال، بصیره مصمم، اوغ بیگ غفوری، فیروز غفوری، جواد اعتماد، علی‌اکبر خیرخواه، رومان کریمی، سمیع‌الله و فرزاد، ۱۲ نفری‌اند که از سوی طالبان بازداشت و شکنجه شده‌اند.

طالبان؛ اما تنها در حاکمیت خود تلاش برای خفه‌‎کردن رسانه‌ها و آزادی بیان نکردند، آن‌ها در زمان جنگ شان با نظام جمهوریت، ده‌ها خبرنگار را ترور کردند و چندین خبرگزاری را آماج حمله و انفجار قرار دادند.

نهادها و سازمان‌های دفاع از خبرنگاران می‌گویند که از سال ۱۳۸۰ الی ۱۳۹۸ در بیست ولایت افغانستان نزدیک به ۱۱۱ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده‌اند، که ۵۰ تن آنان به دست طالبان بوده است.

طالبان به تاریخ سی‌ام جدی سال ۱۳۹۴ موتر حامل کارمندان تلویزیون طلوع را هدف قرار دادند که در آن هفت تن از خبرنگاران این تلویزیون کشته شدند. جواد حسینی، زینب میرزایی، مهری عزیزی، مریم ابراهیمی، حسین امیری، محمد علی محمدی و محمد حسین از جمله‌ی کشته‌شدگان این حمله بودند.

و حال که یک‌سال از حاکمیت طالبان می‌گذرد، فشار روزافزون، بازداشت و شکنجه‌ی خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها از سوی طالبان همچنان ادامه دارد. شماری از این خبرنگاران از کشور فرار کردند و شماری هم از ترس استخبارات طالبان یا تغییر شغل دادند و یا مخفیانه زندگی می‌کنند.

نبود حق دسترسی به اطلاعات، سانسور، ترس، بازداشت، شکنجه و حتی مرگ، از مهم‌ترین عوامل زوال آزادی بیان در افغانستان پنداشته می‌شود.

بر اساس آمار سازمان گزارشگران بدون مرز که در ماه ثور سال جاری نشر شد، افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها، ۳۴ پله سقوط کرده است.

طبق این گزارش، افغانستان از میان ۱۸۰ کشور با کسب ۳۸ امتیاز در رده ۱۵۶ قرار گرفته در حالی که پارسال با ۶۰ امتیاز در رده ۱۲۲ قرار داشت.

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، سقوط کابل به دست طالبان، دورنمای رسانه‌های افغانستان را تغییر داده است.

دیده‌بان حقوق بشر یک سال حکومت طالبان در افغانستان را «فاجعه‌بار» خواند

۲۰ اسد ۱۴۰۱، ۰۶:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)
دیده‌بان حقوق بشر یک سال حکومت طالبان در افغانستان را «فاجعه‌بار» خواند
100%

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه، ۲۰ اسد گفت که یک سال سلطه طالبان بر افغانستان به دلیل نقض گسترده حقوق بشر فاجعه‌بار بوده است. این سازمان می‌افزاید که در این یک سال مردم افغانستان در یک کابوس حقوق بشری زندگی کرده و قربانی ظلم طالبان و بی‌تفاوتی جامعه بین‌المللی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین می‌گوید که طالبان از زمان تصرف افغانستان در یک سال پیش، چندین تعهد خود را برای احترام به حقوق بشر و حقوق زنان زیر پا گذاشته اند.

این سازمان می‌افزاید که پس از تصرف کابل در ۱۵ آگست سال گذشته میلادی، مقامات طالبان محدودیت‌های شدیدی را بر حقوق زنان و دختران اعمال، رسانه‌ها را سرکوب و منتقدان و مخالفان را به‌طور خودسرانه بازداشت، شکنجه و اعدام کرده اند.

دیده‌بان حقوق بشر گفت که نقض حقوق بشر توسط طالبان تلاش‌های بین‌المللی را برای رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی در افغانستان به خطر انداخته است.

این سازمان می‌گوید که بیش از ۹۰ درصد افغان‌ها تقریباً یک سال است که از امنیت غذایی رنج می‌برند و نبود امنیت غذایی باعث شده میلیون‌ها کودک از سوء تغذیه حاد رنج ببرند.

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «مردم افغانستان در یک کابوس حقوق بشری زندگی می‌کنند و قربانی ظلم طالبان و بی‌تفاوتی بین‌المللی شده‌اند.»

او افزود: «اگر دولت‌های خارجی فعالانه‌تر با طالبان تعامل نکنند و این گروه را در زمینه رعایت حقوق بشر به شدت تحت فشار قرار ندهند، آینده افغانستان تاریک خواهد ماند.»

این سازمان می‌افزاید که طالبان از زمان به دست گرفتن قدرت، قوانینی را وضع کرده اند که به طور همه جانبه زنان و دختران را از اعمال اساسی‌ترین حقوق‌شان به شمول حق آزادی بیان، سفر و آموزش باز می‌دارد.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، قوانین طالبان همچنین بر دیگر حقوق اولیه زنان در سایر بخش‌های زندگی از جمله معیشت، مراقبت‌های بهداشتی دسترسی به غذا تأثیر می گذارد.

دیده‌بان حقوق بشر گفت که «کارنامه وحشتناک حقوق بشری طالبان» و عدم تمایل آنها به تعامل معنادار با نهادهای مالی بین‌المللی باعث انزوای افغانستان شده است.

این از سازمان از طالبان می‌خواهد تا موارد نقض حقوق بشر را کاهش داده و ناقضان حقوق بشر را مورد بازخواست قرار دهند. سازمان مذکور از دولت‌های خارجی نیز می‌خواهد تا محدودیت‌های بخش بانکی بر افغانستان را کاهش دهند تا فعالیت‌های اقتصادی مشروع و کمک‌های بشردوستانه تسهیل شود.

خانم عباسی می‌گوید: «طالبان باید فوراً تصمیم ظالمانه و زن‌ستیزانه خود مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران و زنان را لغو کنند. لغو این تصمیم، این پیامی را ارسال می‌کند که طالبان مایلند در شدیدترین اقدامات خود نیز تجدید نظر کنند.»

موزیم یادبود از هولوکاست: هزاره‌ها در افغانستان با خطر جنایات جمعی مواجه‌اند

۲۰ اسد ۱۴۰۱، ۰۴:۵۶ (‎+۱ گرینویچ)
موزیم یادبود از هولوکاست: هزاره‌ها در افغانستان با خطر جنایات جمعی مواجه‌اند
100%

یک سازمان پیشگیری از نسل‌کشی در امریکا، موسوم به موزیم یادبود از هلولوکاست می‌گوید از زمان به قدرت رسیدن طالبان، خطر جنایات جمعی برای گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله اقلیت‌های قومی و مذهبی افزایش یافته است. این سازمان می‌افزاید که جامعه هزاره با حملات فزاینده و گسترده‌ای مواجه است.

موزیم یادبود از هولوکاست می‌گوید که افغانستان در حال حاضر در میان چهار کشوری قرار دارد که در آن خطر کشتار جمعی غیرنظامیان از جمله اقلیت‌های قومی و مذهبی وجود دارد.

همچنین یک پروژه این نهاد که در باره احتمال نسل‌کشی هشدارهایی نشر می‌کند، می‌گوید که افغانستان در ارزیابی خطر «پروژه هشدار زودهنگام» در میان سه کشور پرخطر قرار گرفته است.

موزیم یادبود از هولوکاست می‌گوید که جامعه هزاره در کنار سابقه آزار و شکنجه، حملات فزاینده و گسترده‌ای را تجربه می‌کند که نیاز به واکنش فوری دولت ایالات متحده و جامعه بین‌المللی دارد.

این سازمان می‌گوید: «طالبان و دیگر افراط‌گرایان سنی، به‌ویژه شاخه خراسان داعش هزاره‌ها را به‌عنوان دشمن درجه اول به دلیل مذهب شیعه‌شان می‌بینند.»

به گفته سازمان مذکور، در طول ۱۱ ماه گذشته حکومت طالبان، «جامعه هزاره هدف حملات مکرر دست کم دو گروه مجرم بوده است: شاخه خراسان داعش و طالبان.»

این سازمان از حملات اخیر گروه داعش به عنوان نمونه یاد کرده که جامعه شیعه و هزاره افغانستان را هدف قرار داده است.

موزیم یادبود از هولوکاست همچنین می‌افزاید: «علیرغم وعده‌ها برای محافظت از هزاره‌ها در برابر تهدیدها، طالبان حملات هدفمند انجام داده و هزاران غیرنظامی هزاره را به اجبار آواره کرده اند.»

این سازمان می‌گوید که حمله طالبان بر ولسوالی بلخاب سرپل با نقض جدی حقوق بشر همراه بوده است. به گفته این سازمان، در کنار اعدام‌های صحرایی طالبان، بیش از ۲۵هزار نفر عمدتاً هزاره به اجبار از خانه‌های خود آواره شده‌اند و در حال حاضر با شرایط غیرقابل تحملی روبه‌رو هستند.