• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

طالبان می‌گوید ۱۸۱ زندانی دیگر از ایران به افغانستان منتقل شدند

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹ (‎+۰ گرینویچ)

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان می‌گوید این گروه ۱۸۱ زندانی دیگر افغانستان را از ایران تحویل گرفته است. حافظ ضیا احمد، در توییتی نوشت که این زندانیان افغان در نتیجه مذاکرات طالبان با مقام‌های ایران در تهران به افغانستان منتقل شدند.

این زندانیان از طریق بندر اسلام‌قلعه در هرات وارد افغانستان شده‌اند.

این اقدام در حالی انجام شده است که به گفته سازمان ملل نظام عدلی و قضایی افغانستان فروپاشیده است.

از سوی دیگر، هیچ نهاد حقوق بشری بر زندان‌های طالبان نظارت ندارد و گزارش‌های متعددی از کشته شدن افراد زیر شکنجه طالبان منتشر شده است.

چندی پیش یک هیئت طالبان به رهبری دادستان کل این گروه، برای رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی به تهران رفت. در پی این سفر، طالبان از تحویل گرفتن زندانیان افغانستان در ایران خبر داد.

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز طالبان اعلام کرد که بیش از ۴۵۰ زندانی افغانستان در ایران را تحویل گرفته‌ است.

پربازدیدترین‌ها

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت
۱

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۲

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۳

معترضان در مونیخ خواستار پایان دادن به آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

۴

ماموران تقلبی که افغان‌ها را در تهران می‌ربودند بازداشت شدند

۵

«رهبران ارشد گروه حافظ گل‌بهادر» در هتل پنج‌ستاره اینترکانتیننتال کابل

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

کشتار «در اثر سو تفاهم»؛ گروه طالبان مانع اعتراض خانواده‌های مردان کشته‌شده در مزار شد

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۰۹:۲۱ (‎+۰ گرینویچ)
کشتار «در اثر سو تفاهم»؛ گروه طالبان مانع اعتراض خانواده‌های مردان کشته‌شده در مزار شد
100%

طالبان روز جمعه مانع برگزاری گردهمایی اعتراضی خانواده‌های مردانی شد که سه‌شنبه شب در مزار شریف کشته شدند. خانواده‌های قربانیان می‌گویند طالبان به آن‌ها گفته‌اند که این مردان "به خاطر یک سوء تفاهم" کشته شدند، ولی خانواده‌ها اجازه اعتراض در برابر دفتر یوناما ندارند.

گروه طالبان روز چهارشنبه، پس از کشتار این مردان جسد آن‌ها را در شهر مزار شریف به نمایش گذاشت و عکسی منتشر کرد که نشان می‌دهد سلاح‌هایی در دستان این مردان قرار دارد.

این گروه افراد کشته شده را به «بغاوت و اختطاف» متهم کرد و گفت آن‌ها در جریان یک درگیری مسلحانه کشته شده‌اند.

خانواده‌های قربانیان می‌گویند خواهان تامین عدالت، پرداخت غرامت و اعاده حیثیت هستند، زیرا فرزندان آن‌ها غیرمسلح بوده و اتهام طالبان به حیثیت آن‌ها در اجتماع آسیب زده است.

خانواده‌های قربانیان می‌گویند این افراد باشندگان منطقه ارزان‌قیمت شهر کابل بودند که برای گرفتن «پروژه بازسازی» به مزار شریف سفر کرده بودند.

سخنگویان طالبان هنوز به طور رسمی درباره ادعاهای این خانواده‌ها چیزی نگفته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران حمله منجر به کشته شدن والی طالبان در بلخ را «تروریستی» خواند

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۰۸:۵۸ (‎+۰ گرینویچ)
جمهوری اسلامی ایران حمله منجر به کشته شدن والی طالبان در بلخ را «تروریستی» خواند
100%

جمهوری اسلامی ایران حمله منجر به کشته شدن والی طالبان در بلخ را «تروریستی» خواند. ملا محمدداوود مزمل، والی طالبان روز پنجشنبه در دفترش در یک حمله انتحاری کشته شد. سفارت جمهوری اسلامی در کابل این حمله‌ را محکوم کرده و آن را اقدامی خشونت‌بار در بی‌ثبات سازی افغانستان دانسته است.

جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی با طالبان دارد.

ملا داوود مزمل از فرمانده‌هان مهم طالبان در جنگ علیه نیروهای خارجی و حکومت پیشین افغانستان بود.

منابعی به افغانستان اینترنشنال گفتند که ملا محمد داود مزمل روابط نزدیکی با سپاه پاسداران نیز داشت. زمانی که داوود مزمل والی طالبان در ننگرهار بود، مسئولان کنسولگری ایران پیوسته با او دیدار می‌کردند.

مسئولیت کشتن ملا محمد داود مزمل را داعش بر عهده گرفته است؛ گروهی که طالبان همواره گفته‌اند در افغانستان سرکوب شده‌ است.

داعش اعلام کرده که عامل انتحاری، عبدالحق الخراسانی نام داشت و پس از عبور از موانع امنیتی خود را به دفتر کار والی طالبان رساند.

این بلندپایه‌ترین مقام طالبان است که در یک حمله داعش کشته می‌شود. داعش تهدید کرده که حمله بر مقامات بلندپایه طالبان را افزایش خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران که اخیراً سفارت افغانستان در تهران را به طالبان واگذار کرد تنها کشوری است که کشته شدن والی طالبان را «تروریستی» خوانده است.

معاون خلیل‌زاد در مذاکرات:اقدامات یکجانبه امریکا طالبان را تشویق کرد به سازش سیاسی تن ندهد

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۰۸:۴۴ (‎+۰ گرینویچ)
معاون خلیل‌زاد در مذاکرات:اقدامات یکجانبه امریکا طالبان را تشویق کرد به سازش سیاسی تن ندهد
100%

معاون سابق زلمی خلیل‌زاد در مذاکرات صلح افغانستان می‌گوید که اقدامات یک‌جانبه امریکا درباره کاهش حضور سربازانش در افغانستان، طالبان را تشویق کرد که به سازش سیاسی تن ندهد. مولی فی گفته طالبان به این نتیجه رسیدند که ترامپ، بدون درنظرداشت اعمال آن‌ها، قصد خروج از افغانستان را دارد.

معاون زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، با اشاره به تصمیم اداره ترامپ به کاهش سربازان امریکایی در افغانستان در نوامبر ۲۰۲۰ به ۴۵۰۰ نفر، گفت که چنین تصمیمی بدون این‌که مرتبط و الزام‌آور اعمال طالبان باشد، چشم‌انداز مذاکرات بین‌الافغانی را به گونه قابل توجهی تضعیف کرد.

معاون زلمی خلیل‌زاد، این اظهارات را در تابستان ۲۰۲۲ در جریان گواهی‌دهی در کمیته خارجی مجلس نمایندگان امریکا بیان کرده است.

جزئیات نشست استماعیه محرمانه کانگرس امریکا را روزنامه پولتیکو روز جمعه منتشر کرده است. طبق این گزارش، تلاش‌های بی‌پروای دانلد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا برای خروج از افغانستان، چشم‌‌انداز موفقیت‌آمیز یک راه حل سیاسی از طریق مذاکرات میان حکومت پیشین افغانستان و طالبان را آسیب زده است.

مولی فی تصریح کرده که در پی اقدامات امریکا، طالبان احساس کردند که نیازی به برآورده کردن شرایط خاص سیاسی یا نظامی مندرج در توافقنامه این گروه با امریکا ندارند.

معاون سابق نماینده امریکا افزوده است که به دلیل شیوه یک‌جانبه خروج از افغانستان، انتظارات طالبان نیز بلند رفت. به گفته او کار به آن‌جا کشید که با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جو بایدن، واشنگتن اگر به اجرای شرایط مندرج در توافقنامه یا ایجاد تاخیر در روند خروج کامل نیروهایش پافشاری می‌کرد، احتمال داشت در معرض حمله مجدد طالبان قرار گیرد.

دو دیپلومات امریکا که در اداره ترامپ و بایدن در حوزه افغانستان کار کرده‌اند، در ماه جون پارسال در مجلس نمایندگان امریکا شهادت دادند که مقامات امریکایی متمرکز در افغانستان توسط دستیاران ارشد ترامپ از حلقه دور نگه‌داری شدند.

جان بس، سفیر سابق امریکا در افغانستان نیز گفته است که جزئیات اندکی از تدابیر روند خروج سربازان امریکایی از افغانستان به او داده شده بود.

او گفته: «ما نمی‌دانستیم که آیا حضور نیروهای امریکایی [در افغانستان] به صفر می‌رسد یا خیر. ما نمی‌دانستیم کاهش نیروهای ایالات متحده با چه سرعتی انجام خواهد شد. ما نمی‌دانستیم که آیا رئیس‌جمهور سفارت ما را باز نگه می‌دارد یا برخی از نیروهای ضد تروریسم ایالات متحده را در داخل کشور (افغانستان) حفظ خواهد کرد یا خیر.»

سفیر سابق امریکا در افغانستان تصریح کرده که تلاش‌های سیاست اصلی امریکا نه تنها هم‌دیگر را تقویت می‌کردند، بلکه با دیگر در تنش و تضاد بودند.

براساس توافقنامه امریکا و طالبان، امریکا نیروهایش را از افغانستان خارج کرد اما به گفته مقامات پیشین و اعضای هیئت مذاکره کننده حکومت، طالبان از مذاکره با حکومت پیشین افغانستان خودداری و به حملات خود علیه نیروهای امنیتی افغانستان ادامه دادند.

با خروج نیروهای بین‌المللی، حکومت افغانستان سقوط کرد و طالبان بر افغانستان مسلط شدند.

دان: طالبان و پاکستان درباره عبور بدون ویزای پایواز بیماران از تورخم به توافق نرسیدند

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۰۵:۳۹ (‎+۰ گرینویچ)
دان: طالبان و پاکستان درباره عبور بدون ویزای پایواز بیماران از تورخم به توافق نرسیدند
100%

روزنامه پاکستانی دان روز جمعه گزارش داده است که طالبان و پاکستان نشستی درباره مشکلات مرزی در تورخم برگزار کردند تا از وقوع مجدد درگیری‌ها جلوگیری شود. در گزارش آمده است دو طرف بر سر بعضی مسایل مثل عبور بدون ویزای پایواز بیماران از افغانستان به پاکستان به توافق نرسیدند.

با این حال هیات پاکستانی در این جلسه وعده داده است که موضوع را با مقامات کشور خود در میان خواهد گذاشت.

در این جلسه مشکلات رانندگان موترهای باربری افغانستان و مهاجرینی که از سالیان دراز در پاکستان زندگی می‌کنند و با مشکل عبور و مرور بین دو کشور مواجه‌اند نیز مطرح شده است. طالبان از هیات پاکستان خواسته است در موقعیت‌های اضطراری با عبور بدون ویزای برخی از بیماران، رانندگان موترهای باربری و مهاجران همکاری کند.

روزنامه دان نوشته است شرکت‌کنندگان درباره دلایل بسته شدن یک‌جانبه مرز تورخم توسط طالبان در ۱۹ فبروری نیز گفتگو کردند.

در ۱۹ فبروری طالبان با بستن تورخم، مرزبانان پاکستانی را به شکستن تعهد و بدرفتاری با بیمارانی که برای درمان به پاکستان می‌روند، متهم کردند. اتفاقی که به یک درگیری مرزی دیگر منتهی شد و مرز برای چند روز بسته ماند.

دانشجوی افغان برنده مدال طلا در دانشگاه گجرات هند شد

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۰۱:۳۵ (‎+۰ گرینویچ)
دانشجوی افغان برنده مدال طلا در دانشگاه گجرات هند شد
100%

راضیه مرادی، دانشجوی رشته اداره عامه که با بورسیه دولتی در هند درس می‌خواند، به عنوان محصل برتر در دانشگاه ویر نرماند جنوب گجرات شناخته شد و مدال طلا را از دست والی این ایالت گرفت. او هنگام دریافت جایزه خطاب به طالبان گفت: «اگر فرصت داده شود، زنان می‌توانند پیشتاز شوند.»

به گزارش تایمز آف اندیا، مرادی تحصیلاتش را در سطح ماستری به پایان رسانده و اکنون در سطح دکتورا در رشته مدیریت عامه ادامه می‌دهد. او سه سال می‌شود که قادر به دیدار از خانواده‌اش نشده است.

راضیه مرادی که جایزه‌اش را از دست والی ایالت گجرات دریافت کرد گفت: «من نماینده زنان افغانستان هستم که از تحصیل باز مانده‌اند. من می‌خواهم این پیام را به طالبان برسانم که اگر فرصت داده شود زنان می‌توانند پیشتاز شوند.»

علاوه بر مدال طلا، او جایزه شاردا امبی‌لال دیسایی را نیز از آن خود کرد. مرادی در جریان دریافت جایزه ابراز امیدواری کرد که روزی بتواند به کشورش برگردد و برای مردم خودش کار کند.»