• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

وزارت داخله طالبان: ۱۷ نفر را به اتهام قاچاق و فروش مواد مخدر بازداشت کردیم

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۱۳:۳۳ (‎+۰ گرینویچ)

وزارت داخله طالبان از بازداشت ۱۷ نفر به اتهام قاچاق و فروa مواد مخدر خبر داده است. این وزارت روز جمعه، ۱۹ حوت، در رشته‌توییتی نوشت که این افراد در ولایت‌های کابل، بدخشان، خوست، غور و دایکندی بازداشت شدند.

براساس این خبر، سه تن از این افراد در کابل به اتهام داشتن پانزده کیلوگرام چرس و یک کارخانه تولید مشروبات الکولی و سه نفر دیگر به اتهام فروش مواد مخدر در بدخشان بازداشت شدند.

در خبر افزوده شده که سه تن دیگر به اتهام داشتن کارخانه تولید مواد مخدر در خوست و پنج نفر در غور و سه نفر دیگر به اتهام فروش مواد مخدر در دایکندی بازداشت شدند.

طالبان از اقدام خود برای بازداشت این افراد به اتهام تولید و فروش مواد مخدر در حالی خبر داده‌اند که افغانستان تحت کنترول این گروه سومین محل بزرگ کشت خشخاش در جهان است.

براساس گزارش سال ۲۰۲۲ دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل، در یک سال پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، کشت مواد مخدر در این کشور ۳۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین این گزارش بیانگر آن است که به دنبال صدور فرمان منسوب به ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان در بهار پارسال، درآمد تریاک در افغانستان از ۴۲۵ میلیون دالر به یک میلیارد و چهارصد میلیون دالر افزایش یافت.

دفتر جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در گزارش خود نوشته که این فرمان باعث توقف قاچاق مواد مخدر افغانستان نشده و این کشور به تنهایی ٨٠ درصد مواد مخدر جهان را تأمین می‌کند.

پربازدیدترین‌ها

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت
۱

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۲

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۳

معترضان در مونیخ خواستار پایان دادن به آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

۴

«رهبران ارشد گروه حافظ گل‌بهادر» در هتل پنج‌ستاره اینترکانتیننتال کابل

۵

ماموران تقلبی که افغان‌ها را در تهران می‌ربودند بازداشت شدند

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه فرانسه برای حمایت از کودکان به کابل رسید

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۱۲:۴۱ (‎+۰ گرینویچ)
نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه فرانسه برای حمایت از کودکان به کابل رسید
100%

دولت فرانسه از آغاز ارسال کمک‌های بشردوستانه خود به افغانستان خبر داده است. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای نوشته که نخستین محموله کمک‌های بشردوستانه این کشور، که شامل مواد خوراکی برای کودکان مبتلا به سوءتغذیه بود، دیروز با یک هواپیما به کابل فرستاده شد.

براساس این بیانیه، این محموله بیست‌وسه تنی به یک سازمان خیریه فرانسوی در کابل تحویل داده می‌شود تا در اختیار کودکان و مادران در افغانستان قرار دهد.

وزارت خارجه فرانسه تأکید کرده که این کشور در کنار مردان و زنان افغانستان می‌ایستد، ولی توضیح نداده که این کمک‌ها در آینده چگونه ادامه خواهد یافت.

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، کمک‌های بین‌المللی به این کشور به‌شدت محدود شد و بیکاری و فقر گسترش یافت.

سازمان ملل اعلام کرده که در حال حاضر افغانستان با «یکی از بزرگ‌ترین و شدیدترین بحران‌های بشری جهان» روبه‌رو است.

براساس گزارش تازه این سازمان، بیش از دوسوم جمعیت چهل‌میلیونی افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. این سازمان برای کمک‌رسانی به آنها در سال جاری میلادی، بیش از چهار میلیارد دالر کمک درخواست کرده است.

مولوی عبدالحمید از طالبان خواست آب رودخانه هلمند را با سیستان و بلوچستان تقسیم کند

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۱۲:۳۳ (‎+۰ گرینویچ)
مولوی عبدالحمید از طالبان خواست آب رودخانه هلمند را با سیستان و بلوچستان تقسیم کند
100%

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه از طالبان خواست که مسئله حق‌آبه ایران از رودخانه هلمند را حل کند. این روحانی ایران گفت: «حتی اگر آب کم است هم باید بین دو کشور [ایران و افغانستان] تقسیم شود، چون مردم سیستان هم بر این رودخانه حق دارند.»

مولوی عبدالحمید با اشاره مشکل آب منطقه سیستان و بلوچستان ایران، گفت که این منطقه با این‌که دارای بهترین زمین‌هاست اما بدون آب مانده و مردمش نمی‌توانند زندگی کنند.

او ادامه داد: «مردم سیستان در رنج هستند. همیشه غبار و طوفان در منطقه جاری است و آبی نه برای کشاورزی و دامداری و نه زندگی عادی وجود ندارد. برای همین، همه ما باید به سیستان فکر کنیم و نباید این منطقه فراموش شود.»

با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها خواستار تامین حق‌آبه ایران از رودخانه هلمند شده‌اند.

طالبان اندکی پس از تسلط بر افغانستان اعلام کردند که آب بند کمال خان را آزاد کرده و حق‌آبه ایران را به رسمیت می‌شناسد.

اخیراً، حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که طالبان وعده داده‌اند که حق‌آبه ایران از رودخانه هلمند را تامین کنند. علی‌رغم آزاد کردن آب بند کمال خان از سوی طالبان، وزیر خارجه ایران گفت که باوجود آنکه طالبان بخشی از آب بند کمال‌خان را آزاد و به حقابه ایران «اعتراف» کرده است، اما جمهوری اسلامی از حکومت طالبان رضایت ندارد.

اطلاعات به دست آمده از بولتن‌های خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران که در ماه قوس در اختیار افغانستان اینترنشنال قرار گرفت، خلاف اظهارات وزیر خارجه ایران را نشان می‌داد.

براساس محتویات فایل‌های هک شده خبرگزاری فارس، بهادر امینیان،‌ سفیر پیشین ایران در کابل در جمعی در تهران گفته بود که در جریان سفر وزیر انرژی ایران به کابل، ملا برادر،‌ معاون رئیس‌الوزرای طالبان گفته است که «امیرالمؤمنین گفته ما نباید یک قطره آب هم [به ایران] بدهیم.»

مایک پامپئو طالبان را «دشمن» امریکا خواند

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۸ (‎+۰ گرینویچ)
مایک پامپئو طالبان را «دشمن» امریکا خواند
100%

وزیر خارجه پیشین امریکا، طالبان را «دشمن» ایالات متحده خواند. مایک پامپئو در گفتگو با فاکس‌بیزنس، از جاماندن تسلیحات امریکا در افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت: «این واقعیت که آن تجهیزات نظامی اکنون در دست دشمنان ما یعنی طالبان است که قصد حمله به امریکا را دارد، بسیار بد است.»

وزیر خارجه پیشین امریکا گفته جاگذاشتن میلیاردها دالر تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان «وحشتناک» است.

پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، پنتاگون به کانگرس امریکا گزارش داد که تجهیزات نظامی این کشور به ارزش حدود هفت میلیارد دالر جا مانده است.

برخی از مقام‌های امریکا از تجهیزات به جامانده در افغانستان، عمدتاً به سه دلیل نگران هستند؛ ۱: طالبان از این وسایل نظامی در اقدامات خشونت‌آمیز استفاده کنند. ۲: تجهیزات بجامانده به دست گروه‌های تروریستی افتد. ۳: روسیه و چین که روابط نزدیکی با طالبان دارند به این تسلیحات پیشرفته دست یابند.

قبلا چندین نهاد بین‌المللی گفته بودند که ممکن است طالبان برای تعمیر تجهیزات تخریب شده بجامانده از روسیه و چین کمک بخواهد.

مایک پامپئو هم از احتمال استفاده از این تجهیزات در حمله به امریکا سخن گفته است.

او می‌گوید «این تصمیم وحشتناکی بود که رئیس‌جمهور بایدن گرفت.»

بر اساس گزارش پنتاگون، وزارت دفاع امریکا از سال ۲۰۰۵ تا آگست ۲۰۲۱ مجموعاً ۱۸.۶ میلیارد دالر تجهیزات نظامی به نیروهای مسلح افغانستان کمک کرده بود و تجهیزات باقی مانده در افغانستان شامل مهمات هوایی، وسایل نظامی، اسلحه، دستگاه‌های مخابره و دیگر تجهیزات است.

پیشتر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا هم در مورد خروج نیروهای امریکا از افغانستان در دولت جو بایدن جلسه تشکیل داد و در مورد تجهیزات نظامی که در افغانستان جامانده تبادل نظر کردند.

مایک پامپئو می‌گوید جو بایدن کاری کرد که ایالات متحده قبلاً هرگز انجام نداده بود؛ گذاشتن تجهیزات نظامی در دست طالبان که تهدید ایجاد کرده است.

مایک پامپئو، وزیر خارجه دانلد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا بود. او در حالی طالبان را «دشمن» امریکا می‌خواند که در زمان ماموریتش به عنوان وزیر خارجه امریکا با رهبران طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر که اکنون معاون رئیس‌الوزرای طالبان است در دوحه دیدار و گفتگو کرد. در دوره‌ای که او وزیر خارجه امریکا بود، توافقنامه دوحه هم بین زلمی خلیلزاد و ملا برادر به امضاء رسید.

با این حال دانلد ترامپ و مایک پامپئو همواره از چگونگی خروج نیروهای امریکا از افغانستان به شدت از جو بایدن انتقاد می‌کنند.

دانلد ترامپ بارها گفته است که ایالات متحده پس از خروج از افغانستان باید پایگاه هوایی بگرام را حفظ می‌کرد، یا اینکه تمام تسلیحات بیرون داده می‌شد.

مایک پامپئو به فاکس‌بیزنس گفت «اکنون که طالبان ابزار و تجهیزات دارند برای حفظ آن مبارزه خواهند کرد، مشکلاتی خواهند داشت، اما در مورد آن اشتباه نکنید، این بخشی از اشتباه رئیس‌جمهور بایدن بود.»

وزیر خارجه پیشین امریکا می‌گوید: «ما هم قصد بیرون شدن را داشتیم، اما ما می‌خواستیم این کار را به گونه‌ای دیگر انجام دهیم که نه تنها به نیروهای امریکایی و خدماتی که آن‌ها در افغانستان به مدت دو دهه انجام داده‌ند احترام گذاشته شود که مطمئن شویم طالبان هرگز به تجهیزاتی که امروز دارند دسترسی نداشته باشند.»

وزیر خارجه سابق امریکا اخیراً در مصاحبه‌ای در دانشگاه شیکاگو مذاکره با طالبان را مشکل خوانده بود. او گفته بود که در جریان مذاکرات صلح ایالات متحده با طالبان یکی از معاونان این گروه را ملاقات کرده است «که تقریبا به یقین می‌توان گفت یکی از دوستانم را کشته است.»

مایک پامپئو که به تازگی کتابی منتشر کرده نیز در آن در مورد خروج نیروهای امریکا نوشته است که امریکا در سال ۲۰۱۷ به این نتیجه رسید که افغانستان دیگر تامین‌کننده منافع کاخ سفید نیست. به گفته او "امریکا به اهدافی که می‌خواست رسیده بود. از جمله کشتن رهبران القاعده. تا آن زمان حدود ۲۰۰ عضو القاعده در افغانستان حضور داشتند اما رهبران شان به ایران فرار کرده بودند."

طالبان می‌گوید ۱۸۱ زندانی دیگر از ایران به افغانستان منتقل شدند

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹ (‎+۰ گرینویچ)
طالبان می‌گوید ۱۸۱ زندانی دیگر از ایران به افغانستان منتقل شدند
100%

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان می‌گوید این گروه ۱۸۱ زندانی دیگر افغانستان را از ایران تحویل گرفته است. حافظ ضیا احمد، در توییتی نوشت که این زندانیان افغان در نتیجه مذاکرات طالبان با مقام‌های ایران در تهران به افغانستان منتقل شدند.

این زندانیان از طریق بندر اسلام‌قلعه در هرات وارد افغانستان شده‌اند.

این اقدام در حالی انجام شده است که به گفته سازمان ملل نظام عدلی و قضایی افغانستان فروپاشیده است.

از سوی دیگر، هیچ نهاد حقوق بشری بر زندان‌های طالبان نظارت ندارد و گزارش‌های متعددی از کشته شدن افراد زیر شکنجه طالبان منتشر شده است.

چندی پیش یک هیئت طالبان به رهبری دادستان کل این گروه، برای رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی به تهران رفت. در پی این سفر، طالبان از تحویل گرفتن زندانیان افغانستان در ایران خبر داد.

در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز طالبان اعلام کرد که بیش از ۴۵۰ زندانی افغانستان در ایران را تحویل گرفته‌ است.

کشتار «در اثر سو تفاهم»؛ گروه طالبان مانع اعتراض خانواده‌های مردان کشته‌شده در مزار شد

۱۹ حوت ۱۴۰۱، ۰۹:۲۱ (‎+۰ گرینویچ)
کشتار «در اثر سو تفاهم»؛ گروه طالبان مانع اعتراض خانواده‌های مردان کشته‌شده در مزار شد
100%

طالبان روز جمعه مانع برگزاری گردهمایی اعتراضی خانواده‌های مردانی شد که سه‌شنبه شب در مزار شریف کشته شدند. خانواده‌های قربانیان می‌گویند طالبان به آن‌ها گفته‌اند که این مردان "به خاطر یک سوء تفاهم" کشته شدند، ولی خانواده‌ها اجازه اعتراض در برابر دفتر یوناما ندارند.

گروه طالبان روز چهارشنبه، پس از کشتار این مردان جسد آن‌ها را در شهر مزار شریف به نمایش گذاشت و عکسی منتشر کرد که نشان می‌دهد سلاح‌هایی در دستان این مردان قرار دارد.

این گروه افراد کشته شده را به «بغاوت و اختطاف» متهم کرد و گفت آن‌ها در جریان یک درگیری مسلحانه کشته شده‌اند.

خانواده‌های قربانیان می‌گویند خواهان تامین عدالت، پرداخت غرامت و اعاده حیثیت هستند، زیرا فرزندان آن‌ها غیرمسلح بوده و اتهام طالبان به حیثیت آن‌ها در اجتماع آسیب زده است.

خانواده‌های قربانیان می‌گویند این افراد باشندگان منطقه ارزان‌قیمت شهر کابل بودند که برای گرفتن «پروژه بازسازی» به مزار شریف سفر کرده بودند.

سخنگویان طالبان هنوز به طور رسمی درباره ادعاهای این خانواده‌ها چیزی نگفته‌اند.