• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

اداره هواشناسی: ۱۷ ولایت افغانستان شاهد بارندگی و سیلاب خواهد بود

۲ اسد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۱ (‎+۱ گرینویچ)

اداره کل هواشناسی افغانستان پیش‌بینی کرد که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (دوم و سوم سرطان) با افزایش سطح آب، در بخش‌هایی از کشور سیل جاری خواهد شد. این اداره از باشندگان ۱۷ ولایت افغانستان خواست از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

خبرگزاری باختر، تحت کنترول طالبان به نقل از اداره هواشناسی نوشت که «برخی از نقاط حوزه رودخانه‌های کشور» در معرض سیلاب قرار دارند.

پیش‌بینی شده است که بارندگی نسبتا شدید، صاعقه و سیلاب در ولایت‌های نورستان، کنر، لغمان، کاپیسا، پروان، ننگرهار، کابل، لوگر، پکتیا، خوست، غزنی، پکتیکا، میدان وردک، بامیان، غور، زابل و دایکندی اتفاق خواهد افتاد.

پیش از این اتحادیه اروپا گفته بود افغانستان از شمار آسیب‌پذیرترین کشورها در برابر تغییرات اقلیمی است.

وزارت رسیدگی به حوادث طالبان روز یکشنبه (اول اسد) اعلام کرد که براثر حوادث طبیعی در چهار ماه اخیر ۲۱۴ در افغانستان کشته و ۳۲۰ نفر زخمی شده‌اند. هنوز ادارات مستقل و آژانس‌های سازمان ملل این آمار را تایید نکرده‌اند.

پربازدیدترین‌ها

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد
۱

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد

۲

صدراعظم آلمان: همکاری با طالبان در راستای منافع ملی ما است

۳

طالبان برای کاهش قیمت اینترنت به شرکت‌های مخابراتی ضرب‌الاجل تعیین کرد

۴

فرد متهم در حمله مردم خشمگین به بازداشتگاه طالبان در بادغیس کشته شد

۵

وزیر عدلیه طالبان عزاداران محرم را از زندان شخصی خود آزاد کرد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

وزیر معادن و پترولیم طالبان: شش معدن 'با ابعاد بزرگ' در افغانستان آماده بهره‌برداری است

۲ اسد ۱۴۰۲، ۰۹:۳۴ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر معادن و پترولیم طالبان: شش معدن 'با ابعاد بزرگ' در افغانستان آماده بهره‌برداری است
100%

وزارت معادن و پترولیم طالبان از آغاز کار برای بهره‌برداری از شش معدن با «ابعاد بزرگ» خبر داد. شهاب‌الدین دلاور در دومین روز برنامه «حساب‌دهی دولت به ملت» گفت که این شش معدن می‌تواند افغانستان را به خودکفایی اقتصادی برساند.

به گفته او، این معادن معادن نفت، گاز و طلا در ولایت‌های هرات، غور، قندهار، لوگر، جوزجان، و سمنگان واقع شده، اما هنوز هیچ قراردادی در مورد استخراج آن با هیچ کشوری امضا نشده است.

این مقام طالبان افزود شرکت‌هایی از کشورهای چین، قطر، امارات، ترکیه، ایران و برخی کشورهای اروپایی و امریکایی آماده‌اند که در این معادن سرمایه‌گذاری کنند.

آقای دلاور در مورد استخراج نفت حوزه آمو گفت که قرارداد استخراج آن با شرکت چینی (کپیک) امضا شده و سرمایه‌گذاری برای استخراج آن در سه سال آینده به ۵۴۰ میلیون دالر خواهد رسید.

به گفته وزیر معادن و پترولیم طالبان، هم اکنون در منطقه قشقری روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن نفت استخراج می‌شود که به مرور زمان تا هزار تن در روز افزایش پیدا می‌کند.

او از معادن لیتیم افغانستان به عنوان اصلی‌ترین ثروت این کشور یاد کرد و گفت که برخی شرکت‌های چینی خواهان سرمایه‌گذاری در این عرصه شده‌اند.

در اواخر سال گذشته استخبارات طالبان از بازداشت پنج تن به شمول دو شهروند چینی خبر داد که می‌خواستند از راه پاکستان هزار تن سنگ دارای لیتیم را به چین انتقال دهند.

وزارت معادن و پترولیم طالبان در حالی از استخراج معادن و اهمیت آن در اقتصاد افغانستان سخن گفته است که میلیون‌ها افغان برای یافتن کار و امنیت به کشورهای دیگر پناه می‌برند.

وزارت معادن و پترولیم در برابر پرسش یک خبرنگار که پرسید از معادن افغانستان چقدر درآمد به دست می‌آید؟ هیچ پاسخی نداد و آن را به زمان دیگر موکول کرد.

مقام‌های طالبان از دیروز به نوبت در برنامه‌ای تحت عنوان «حساب‌دهی دولت به ملت» در مرکز رسانه‌ها حضور پیدا می‌کنند و درباره دستاوردهای خود سخن می‌گویند.

برنامه «حساب‌دهی دولت به ملت» در زمان حکومت پیشین افغانستان آغاز شد و حالا طالبان قصد دارد این برنامه را ادامه دهد. این در حالی است که طالبان سازوکارهای پاسخگویی یک نظام دموکراتیک را کاملا از میان برده است.

در وزارت انرژی طالبان جلسه "اصلاح صورت و سیرت" برگزار شد

۲ اسد ۱۴۰۲، ۰۸:۵۳ (‎+۱ گرینویچ)
در وزارت انرژی طالبان جلسه "اصلاح صورت و سیرت" برگزار شد
100%

طالبان روز یکشنبه از برگزاری جلسه «اصلاح صورت و سیرت» در وزارت آب و انرژی خبر داد. یک مقام وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این جلسه بر «اطاعت از امرا» تاکید و از کارمندان خواست «سیرت و صورت خود را مطابق شریعت اسلامی برابر نمایند.»

وزارت انرژی و آب طالبان روز یکشنبه (اول اسد) در خبرنامه‌ای نوشت که هدف از برگزاری این جلسه «آوردن اصلاح در جامعه» بوده است.

پیش از این گزارش‌هایی نشر شده بود که نشان می‌داد ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان مانع ورود کارمندانی به ادارات دولتی می‌شدند که ریش خود را کوتاه کرده بودند.

این گروه پیش از این با انتشار فرمان‌هایی در آرایشگاه‌های مردانه، تراشیدن و کوتاه کردن ریش مردان را ممنوع کرده بودند.

افسر سابق ارتش ناروی: اینکه می‌گویند نیروهای افغان علیه طالبان نجنگیدند دروغ تهوع‌آور است

۲ اسد ۱۴۰۲، ۰۷:۲۵ (‎+۱ گرینویچ)
افسر سابق ارتش ناروی: اینکه می‌گویند نیروهای افغان علیه طالبان نجنگیدند دروغ تهوع‌آور است
100%

استفان جنسن، افسر سابق ارتش ناروی می‌گوید اینکه می‌گویند نیروهای افغان علیه طالبان نجنگیدند، یک دروغ تهوع‌آور است. به گفته آقای جنسن، نیروهای افغان «همانند جهنم» جنگیدند، اما در سال ۲۰۲۱ آنها را بدون مهمات، غذا، آب و پشتیبانی هوایی رها کردیم.

این نظامی نارویژی روز یکشنبه (اول اسد) در رشته‌توییتی نوشت امریکا وعده حمایت دوامدار از افغانستان را داده بود، اما ترامپ و بایدن بر خلاف آن وعده جنگ را پایان دادند. او تاکید کرد که پس از سال ۲۰۱۴ جنگ علیه طالبان نه توسط ایالات متحده و ناتو، بلکه توسط دولت افغانستان انجام می‌شد.

افسر سابق ارتش ناروی در افغانستان می‌گوید توافق دوحه و خروج امریکا ضربه‌ مهلکی به نیروهای افغان وارد کرد. به گفته وی، ترامپ بدون دخالت دولت افغانستان توافق دوحه را با طالبان امضا کرد و بایدن آن را به بدترین شکل ممکن اجرا کرد.

استفان جنسن نوشته است که نیروهای افغان برای جنگیدن متعهد بودند، اما «نتیجه تئاتر سیاسی امریکا برای افغانستان فاجعه‌بار بود.»

افسر سابق ارتش ناروی: توافق دوحه و خروج امریکا، ضربه‌ مهلکی به نیروهای افغان وارد کرد

۲ اسد ۱۴۰۲، ۰۵:۵۵ (‎+۱ گرینویچ)
افسر سابق ارتش ناروی: توافق دوحه و خروج امریکا، ضربه‌ مهلکی به نیروهای افغان وارد کرد
100%

افسر سابق ارتش ناروی در افغانستان در یک رشته توییت نوشت: توافق دوحه و خروج امریکا ضربه‌ مهلکی به نیروهای افغان وارد کرد. استفان جنسن می‌گوید ترامپ بدون دخالت دولت افغانستان توافق دوحه را با طالبان امضا و بایدن آن را به بدترین شکل ممکن اجرا کرد.

او روز یکشنبه (اول اسد) در حساب توییتر خود نوشت که امریکا وعده حمایت دوامدار از افغانستان را داده بود، اما ترامپ و بایدن بر خلاف آن وعده پایان جنگ را دادند؛ جنگی که پس از سال ۲۰۱۴ نه توسط ایالات متحده و ناتو، بلکه توسط دولت افغانستان انجام می‌شد.

به نوشته این افسر سابق ارتش ناروی، غرب تقریبا تمام نیروهای خود را در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ خارج کرده بود و پس از آن نیروی های ارتش افغانستان بودند که موفقانه می‌جنگیدند.

او گفته در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هم حمایت از ارتش افغانستان از بین رفت و به نظر می‌رسید که حمایت سیاسی ایالات متحده از جمهوری به طالبان منتقل شود.

استفان جنسن نوشته است که نیروهای افغان برای جنگیدن متعهد بودند، اما «نتیجه تئاتر سیاسی امریکا برای افغانستان فاجعه بار بود.»

نمایندگان اوزبیکستان و موسسه صلح امریکا در مورد افغانستان گفت‌وگو کردند

۲ اسد ۱۴۰۲، ۰۵:۳۳ (‎+۱ گرینویچ)
نمایندگان اوزبیکستان و موسسه صلح امریکا در مورد افغانستان گفت‌وگو کردند
100%

عصمت‌الله ایرگاشیف نماینده اوزبیکستان برای افغانستان و برمک پژواک از موسسه صلح امریکا در مورد افغانستان گفت‌وگو کردند. تاشکند می‌گوید در این دیدار توجه ویژه‌ای به ابتکار اوزبیکستان برای تشکیل یک گروه مذاکره بین‌المللی تحت نظارت سازمان ملل شد.

وزارت خارجه اوزبیکستان می‌گوید هماهنگ کننده ارشد موسسه صلح امریکا از تلاش تاشکند برای کاری منسجم در مورد افغانستان قدردانی کرده است.

ایده تشکیل یک گروه بین‌المللی برای مذاکره با طالبان تحت نظارت سازمان ملل سال گذشته توسط شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور اوزبیکستان اعلام شد.

آقای میرضیایف و دیپلومات‌های اوزبیکستان در یکسال گذشته در بیشتر دیدارها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر تشکیل این گروه تاکید کرده‌اند.

رئیس‌جمهور اوزبیکستان ماه عقرب ۱۴۰۱ در دیدار با رئیس شورای اروپا گفت افغانستان نباید به یک منبع تهدید برای منطقه و جهان تبدیل شود. او پیشنهاد کرد که یک گروه بین‌المللی برای مذاکره با طالبان به منظور اجرای هرچه زودتر تعهدات این گروه ایجاد شود.

اوزبیکستان می‌گوید نمایندگان کشورها از این ایده استقبال کرده‌اند. با این حال تاکنون در مورد پیشرفت تشکیل این گروه جزئیاتی ارائه نشده است.