• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

اتحادیه صرافان سرای شهزاده از نوسان ارزش افغانی خبر می‌دهد

۱۶ سنبلهٔ ۱۴۰۲، ۱۵:۵۹ (‎+۱ گرینویچ)

سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده می‌گوید در جریان یک ماه گذشته پول افغانی در برابر دالر نوسانات زیادی را تجربه کرده است. عبدالرحمن زیرک به افغانستان اینترنشنال گفت ماه گذشته بهای یک دالر ۸۴ افغانی بود اما هفته گذشته یک دالر به ۷۱ افغانی رسید و اکنون به ۷۸ افغانی معامله می‌شود.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، پول افغانی به صورت بی‌سابقه در برابر دالر سقوط کرد. در ماه قوس ۱۴۰۰ یک دالر امریکایی در کابل به صد افغانی معامله شد.

در جریان دو سال گذشته ارزش پول افغانی در مقابل دالر افزایش یافته است.

عبدالرحمن زیرک در مورد نوسانات ارزش پول افغانی گفت که در حال حاضر دالر در بازارهای افغانستان زیاد است اما پول افغانی کمتر در بازار وجود دارد. او تاکید کرد به دلیل ممنوع شدن روپیه پاکستان در افغانستان، بخش عمده پول افغانی به ولایت‌های جنوبی منتقل شده است.

سخنگوی اتحادیه صرافان همچنین گفت که به دلیل کمک‌های نقدی بشردوستانه، و ارسال پول از سوی افغان‌های مقیم خارج، دالر در بازارهای افغانستان بیشتر شده است.

طالبان همواره پس از دریافت بسته‌های پول نقد، از حراج میلیون‌ها دالر توسط بانک مرکزی افغانستان خبر می‌دهند.

بانک مرکزی افغانستان، تحت کنترل طالبان تقریبا به صورت هفته وار میلیون‌ها دالر را به حراج می‌گذارد.

پربازدیدترین‌ها

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد
۱

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد

۲

افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

۳

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

دو زن برای به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی طالبان در مقابل پارلمان ناروی اعتصاب غذا کردند

۱۶ سنبلهٔ ۱۴۰۲، ۱۴:۳۳ (‎+۱ گرینویچ)
دو زن برای به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی طالبان در مقابل پارلمان ناروی اعتصاب غذا کردند
100%

دو فعال حقوق زن با ارسال ویدیویی به افغانستان اینترنشنال خبر دادند که برای به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان در مقابل پارلمان ناروی اعتصاب غذا کرده‌اند. هدا خموش و مینه رفیق گفتند اعتصاب غذا را از روز پنجشنبه، ۱۶ سنبله آغاز کرده‌اند.

این دو فعال حقوق زن افزودند که از پولیس ناروی اجازه گرفته‌اند که تا دوازدهم سپتمبر ۲۰۲۳ در مقابل پارلمان ناروی دست به اعتراض مدنی بزنند.

آنان گفتند این حرکت را برای حمایت از خواست‌های فعالان حقوق زن در شهر کلن آلمان به راه انداخته‌اند.

هفت روز پیش، در اول سپتمبر ۲۰۲۳ تمنا زریاب پریانی و شماری دیگر از فعالان حقوق بشر از افغانستان و ایران با خواست به رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنسیتی در افغانستان اعتصاب غذا کردند.

قطع کمک‌های مالی به طالبان و آزادی زندانیان سیاسی در افغانستان از دیگر خواست‌های آنان است.

این حرکت مدنی با موج گسترده‌ای از همدلی و همراهی فعالان حقوق بشر، هنرمندان و فعالان مدنی در افغانستان و خارج از کشور همراه بوده است.

سه روز پیش معصومه ایوبی از کابل و صابره اکبری از اسلام‌آباد اعلام کردند که در همراهی با فعالان حقوق زن در شهر کلن دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

صابره اکبری، فعال حقوق زن افغان از اسلام‌آباد روز پنجشنبه به افغانستان اینترنشنال گفت که در جریان دو روز گذشته دستکم ۱۰ فعال حقوق زن افغان در پاکستان اعتصاب غذا کرده‌اند.

خانم اکبری افزود این ده زن می‌خواستند خیمه تحصنی را در شهر اسلام‌آباد برپا کنند اما پولیس این شهر اجازه برپایی خیمه را به آن‌ها نداد.

یک سازمان حقوق بشری موسوم به «فریدم ناو» روز چهارشنبه با اشاره به اعتصاب غذای فعالان زن افغانستان گفت طالبان در دو سال گذشته ۶۴ قانونی وضع کرده که زنان را از عرصه عمومی حذف می‌کند.

این سازمان گفت با زنان افغان که «شجاعانه برای حقوق خود می‌جنگند» ابراز همبستگی می‌کند. «فریدم ناو» همچنین از جامعه جهانی خواست در واکنش به بحران حقوق بشری در افغانستان اقدام فوری انجام دهد.

مقامات سازمان ملل، پارلمان آلمان و پارلمان ناروی، نهادهایی که مخاطب اصلی پیام زنان معترض افغانستان هستند، تاکنون پاسخی به درخواست‌های آنان نداده‌اند.

سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا بجا ماندن هرگونه تجهیزات نظامی در افغانستان را رد کرد

۱۶ سنبلهٔ ۱۴۰۲، ۱۳:۰۸ (‎+۱ گرینویچ)
سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا بجا ماندن هرگونه تجهیزات نظامی در افغانستان را رد کرد
100%

سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا در واکنش به سخنان اخیر نخست‌وزیر پاکستان گفت که ایالات متحده هیچ‌گونه تجهیزات نظامی را در افغانستان باقی نگذاشته است. جان کربی افزود امریکا به نیروهای امنیتی افغان تجهیزات نظامی داده و این نیروها آن را رها کردند.

پیشتر، انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان گفته بود سلاح‌های به جا مانده امریکا در افغانستان علیه پاکستان، چین، ایران و سایر کشورهای منطقه به کار می‌روند.

جان کربی روز سه‌شنبه در نشست خبری در واکنش به سخنان نخست‌وزیر موقت پاکستان گفت که ایالات متحده تجهیزات فنی و هواپیماهای بسیار محدود به شمول تجهیزات آتش‌نشانی را در کابل باقی گذاشته است.

پارسال پنتاگون در گزارشی به کانگرس امریکا گفته بود که ایالات متحده پس از خروج از افغانستان، تجهیزات نظامی تقریباً به ارزش ۷ میلیارد دالر را در افغانستان جا گذاشته است.

تجهیزات باقی مانده شامل مهمات هوایی، وسایط نظامی، اسلحه و دستگاه‌های مخابره است.

جان کربی همچنین افزوده که امریکا تجهیزات نظامی به نیروهای دفاعی افغان را برای افزایش ظرفیت آنها کمک کرده بود تا این نیروها مسئولیت امنیتی افغانستان را به عهده بگیرند.

کربی در ادامه تاکید کرد که این نیروهای افغان بودند که این تجهیزات نظامی را رها کردند.

احمد مسعود: افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریسم جهانی و منطقه‌ای تبدیل شده است

۱۶ سنبلهٔ ۱۴۰۲، ۱۱:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)
احمد مسعود: افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریسم جهانی و منطقه‌ای تبدیل شده است
100%

رهبر جبهه مقاومت در مراسم یادبود از احمدشاه مسعود، فرمانده سابق جهادی در پارلمان بریتانیا گفت افغانستان بار دیگر به پناهگاه تروریسم جهانی و منطقه‌ای بدل شده است. احمد مسعود هشدار داد جامعه جهانی نباید از تهدید تروریسم در افغانستان چشم‌پوشی کند.

پارلمان بریتانیا اخیراً برنامه‌ای برای بزرگداشت از احمدشاه مسعود، فرمانده سابق ضد طالبان برگزار کرد.

احمد مسعود در یک سخنرانی مجازی که فایل صوتی آن را علی‌میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی روز پنجشنبه (۱۶ سنبله) در توییتر منتشر کرد، گفت که او بار دیگر هشدار پدرش احمدشاه مسعود دو سال قبل از حمله ۱۱ سپتامبر در امریکا را تکرار می‌کند.

رهبر جبهه مقاومت ملی گفت که احمدشاه مسعود، در پارلمان فرانسه از خطر در حال وقوع تروریستی هشدار داده بود و حمله ۱۱ سپتامبر، پیشبینی او را درست ثابت کرد.

او گفت که تهدید مشابه ناشی از تروریسم و افراط‌‌گرایی بار دیگر جهان را تهدید می‌کند و جامعه بین‌المللی نباید آن را نادیده بگیرد.

احمد مسعود افزود که این تهدید محدود به مرزهای افغانستان نمی‌شود و به تمام جهان نفوذ خواهد کرد.

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در بخش دیگری از سخنانش گفت که احمدشاه مسعود معتقد بود مشرعیت سیاسی از مردم می‌آید و نسخه او برای افغانستان به عنوان کشوری که از نظر مذهبی، قومی و زبانی متنوع است، اساس‌گذاری یک سیستم کثرت‌گرا و غیرمتمرکز بود؛ جایی که قدرت در میان شهروندان به گونه عادلانه و مساویانه تقسیم شود.

به قول احمد مسعود، نبود چنین دیدگاه و رویکردی بار دیگر افغانستان تحت کنترول طالبان را به یک بمب ساعتی برای درگیری‌های بزرگ‌تر در آینده تبدیل کرده است.

به گفته احمد مسعود، احمدشاه مسعود توانایی این را داشت که تمام مردم افغانستان را علیه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی متحد کند و این کشور در حال حاضر به چنین رهبری نیاز دارد.

شماری از اعضای پارلمان بریتانیا و افغان‌ها در این کشور در محفل بزرگداشت از احمد شاه مسعود، از جامعه جهانی خواستند دست از حمایت از «طالبان زن‌ستیز» بردارد.

احمدشاه مسعود در ۹ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط دو انتحارکننده عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، ترور شد. هواداران احمدشاه مسعود هر سال مراسم های را برای یادبود از این فرمانده فقید برگزار می کنند.

وزیر تجارت طالبان از پاکستان خواست اموال بازرگان افغان را از 'فهرست حساس' بیرون کند

۱۶ سنبلهٔ ۱۴۰۲، ۱۰:۵۸ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر تجارت طالبان از پاکستان خواست اموال بازرگان افغان را از 'فهرست حساس' بیرون کند
100%

وزیر صنعت و تجارت طالبان در دیدار با کاردار سفارت پاکستان در کابل گفته اموال ترانزیتی بازرگان افغان در «فهرست حساس» پاکستان قرار گرفته است. نورالدین عزیزی به عبیدالرحمن نظامانی گفته خروج اموال تاجران افغان در بندر کراچی نیز با تاخیر مواجه شده است.

وزارت صنعت و تجارت طالبان در خبرنامه‌ای نوشت که آقای عزیزی در این دیدار از مقامات پاکستان خواسته برای حل این مسئایل همکاری کنند.

این وزارت در مورد اموالی که در فهرست حساس پاکستان قرار گرفته جزئیات ارائه نکرده است.

در خبرنامه آمده که کاردار سفارت پاکستان در این دیدار با تاکید بر تحکیم روابط تجاری افغانستان و پاکستان، اطمینان داده است که برای رفع این نگرانی‌ها با مقامات کشورش گفت‌وگو خواهد کرد.

بانک دولتی پاکستان گزارش داده است که در ماه جولای امسال صادرات پاکستان به افغانستان ۳۲ درصد افزایش یافته، اما واردات از افغانستان به پاکستان ۷۶ درصد کاهش یافته است.

مقامات وزارت صنعت و تجارت طالبان نیز می‌گویند که صادارت به پاکستان در مقایسه با سال گذشته ۶۶ میلیون دالر کاهش یافته است.

تا پایان ۲۰۲۳ شش هزار پناهجوی افغان از پاکستان به کانادا منتقل می‌شوند

۱۶ سنبلهٔ ۱۴۰۲، ۱۰:۵۱ (‎+۱ گرینویچ)
تا پایان ۲۰۲۳ شش هزار پناهجوی افغان از پاکستان به کانادا منتقل می‌شوند
100%

رسانه‌های پاکستانی روز پنجشنبه (۱۶ سنبله) گزارش دادند که قرار است شش هزار پناهجوی افغان در پاکستان تا پایان سال جاری میلادی به کانادا منتقل شوند. قرار است کانادا تمام مصارف انتقال پناهجویان افغان را پرداخت کند.

در جزئیات این پرداخت آمده است که ۳۰ دالر هزینه پروسه خروج هر نفر است که کانادا می‌پردازد.

علاوه بر آن، هر پناهجوی افغانی که بیش از مدت زمان ویزای خود در پاکستان مانده و باید جریمه بپردازد، از طرف دولت کانادا پرداخت خواهد شد.

بر اساس گزارش‌ رسانه‌های پاکستانی، جریمه هر نفر از این بابت ۸۰۰ دالر است.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، دولت پاکستان روز گذشته با درخواست دولت کانادا برای انتقال پناهجویان افغان موافقت کرده است.

گفته شده افرادی که قرار است به کانادا منتقل شوند، در معرض تهدید و آزار و اذیت خشونت در افغانستان هستند.

پس از روی کار آمدن طالبان، دولت کانادا اعلام کرد که ۴۰ هزار پناهجوی افغان را می‌پذیرد. بر اساس گزارش‌ها، تاکنون در حدود ۳۵ هزار نفر به کانادا منتقل شدند.