• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

کویت ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان پاکستان را لغو کرد

۶ جوزا ۱۴۰۴، ۱۱:۳۲ (‎+۱ گرینویچ)

حکومت پاکستان اعلام کرد که کویت ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان پاکستانی را لغو کرده است. براساس این تصمیم، صدور ویزاهای کاری، خانوادگی، گردشگری، تجارتی و مسافرتی به شهروندان پاکستان از سر گرفته شده است. کویت در سال ۲۰۱۱ به دلایل امنیتی صدور ویزا به پاکستان را متوقف کرده بود.

حکومت پاکستان روز سه‌شنبه، ششم جوزا در خبرنامه‌ای از لغو ممنوعیت صدور ویزا پس از تعلیق چندین ساله خبر داد و این اقدام را دستاورد بزرگ دیپلوماتیک و گامی به سوی همکاری دوجانبه، توصیف کرد.

در خبرنامه آمده است: «این تصمیم تاریخی راه را برای ارتباطات بیشتر بین مردم، فرصت‌های کاری و تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور هموار می‌کند.»

ظفر اقبال، سفیر پاکستان در کویت اعلام کرد که به‌زودی هزار و ۲۰۰ پرستار پاکستانی برای کمک به بخش‌های سلامت به کویت اعزام خواهند شد. او گفت اولین گروه پرستاران شامل ۱۲۵ نفر قرار بود هفته گذشته وارد کویت شوند اما به دلیل مشکلات به تاخیر افتاد.

او گفت: «خوشحالم که کویت صدور طیف گسترده‌ای از ویزاها را برای شهروندان پاکستان از سر گرفته‌. این ویزاها شامل ویزای کاری، ویزای دیدار خانوادگی، ویزای مسافرتی، ویزای گردشگری و ویزای تجاری می‌شوند و این روند از ماه می آغاز شده است.»

طبق گزارش رسانه‌ها، کویت در سال ۲۰۱۱ به دلیل نگرانی‌های امنیتی، صدور ویزا برای دارندگان پاسپورت‌های پاکستان، ایران، سوریه و افغانستان را متوقف کرده بود.

پربازدیدترین‌ها

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد
۱

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد

۲

افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

۳

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۴

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

۵
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

•
•
•

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

مطالب بیشتر

پس از درگیری با پاکستان،‌ هند جنگنده‌ رادارگریز می‌سازد

۶ جوزا ۱۴۰۴، ۱۱:۱۱ (‎+۱ گرینویچ)
پس از درگیری با پاکستان،‌ هند جنگنده‌ رادارگریز می‌سازد
100%

هفته‌ها پس از درگیری نظامی با پاکستان و در بحبوحه رقابت تسلیحاتی جدید با این کشور، وزارت دفاع هند روز سه شنبه اعلام کرد که چارچوبی را برای ساخت پیشرفته‌ترین جت جنگنده رادارگریز تصویب کرده است.

این وزارت گفت که آژانس توسعه هوانوردی دولتی هند، مجری این برنامه، به‌زودی شرکت‌های دفاعی (خصوصی و دولتی) را برای توسعه نمونه اولیه این هواپیمای جنگی دعوت خواهد کرد. این جت به عنوان یک جنگنده نسل پنجم دو موتوره در نظر گرفته شده است.

این پروژه برای نیروی هوایی هند، که اسکادران‌های آن عمدتاً روسی و هواپیماهای شوروی سابق‌اند، در زمانی که چین، رقیب آن به سرعت در حال گسترش نیروی هوایی خود است، بسیار مهم است. پاکستان یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جنگی چین به نام جی-۱۰ را در زرادخانه خود دارد.

ارتش‌های هند و پاکستان که دارای سلاح هسته‌ای هستند، در نبرد چهار روزه در ماه جاری با استفاده از جنگنده‌ها، موشک‌ها، پهپادها و توپخانه با یکدیگر رو به‌رو شدند. هر دو کشور مدعی پیروزی در این درگیری شدند؛ تنشی که پس از حمله به گردشگران در کشمیر تحت کنترول هند آغاز شد.

اما استفاده گسترده دو طرف درگیر از هواپیماهای بدون سرنشین و جنگنده‌های غربی و چینی، توجه ارتش‌های دنیا را به خود جلب کرد. برخی مدعی برتری سیستم جنگنده‌های ساخت چین بر تسلیحات غرب، به ویژه بر جنگنده‌های فرانسوی رافائل بودند.

بر اساس مصاحبه رویترز با ۱۵ نفر از جمله مقام‌های امنیتی، مدیران صنعتی و تحلیلگران در هند و پاکستان، این اولین بار بود که هر دو طرف از هواپیماهای بدون سرنشین در مقیاس وسیع استفاده کردند و اکنون قدرت‌های جنوب آسیا در یک مسابقه تسلیحاتی هواپیماهای بدون سرنشین هستند.

قدرت‌های جنوب آسیا در یک مسابقه تسلیحاتی هواپیماهای بدون سرنشین هستند
100%
قدرت‌های جنوب آسیا در یک مسابقه تسلیحاتی هواپیماهای بدون سرنشین هستند

حماس چهار نفر را به اتهام 'غارت محموله‌های کمک‌رسانی' اعدام کرد

۶ جوزا ۱۴۰۴، ۰۷:۰۹ (‎+۱ گرینویچ)
حماس چهار نفر را به اتهام 'غارت محموله‌های کمک‌رسانی' اعدام کرد
100%

منابع آگاه روز دوشنبه خبر دادند که گروه حماس در غزه چهار نفر را به اتهام غارت کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه اعدام کرده است.

حماس ادعا کرده است که این چهار نفر همراه با هفت نفر دیگر که تحت تعقیب هستند، در غارت کمک‌های ارسالی و کشته شدن اعضای این سازمان که در حال حفاظت از کامیون‌ها بودند، نقش داشتند.

هفته گذشته محموله‌ای کوچک شامل غذا و ملزومات اولیه در غزه غارت شد. اسراییل حماس را به سرقت کمک‌ها متهم کرد.

در مقابل، حماس ضمن رد این اتهام، رهبر یکی از طایفه‌های فلسطینی در منطقه رفح را به ارتباط با اسراییل و ربودن کمک‌های بین‌المللی متهم کرد و خبر داد افرادی که در غارت آخرین محموله دست داشتند، شناسایی و چهار نفر از آن‌ها اعدام شدند.

سازمان‌های امدادی و فعالان حقوق بشر علت اصلی مختل شدن توزیع کمک‌ها به دلیل غارت را شرایط بحرانی ناشی از محاصره و درماندگی عمیق شهروندانی می‌دانند که مدت‌هاست از دسترسی به غذای کافی و ملزومات روزمره محروم بوده‌اند.

بیانیه‌ گروه ائتلافی موسوم به «مقاومت فلسطین»، اعدام‌شدگان را «جنایتکارانی» خطاب کرده که با ایجاد اختلال در روند توزیع، باعث شدند شش نیروی حماس که وظیفه تامین امنیت کامیون‌های حامل کمک را داشتند، بر اثر حمله‌ هوایی اسراییل کشته شوند.

با وجود اینکه حماس هرگونه مخالفت از سوی شهروندان فلسطینی را به‌شدت سرکوب می‌کند، در هفته‌های گذشته اعتراض‌هایی گسترده علیه این گروه در باریکه غزه شکل گرفت. حماس مخالفان خود را گروه‌های کوچکی از اهالی غزه معرفی می‌کند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که حماس قصد دارد از طریق مجازات‌هایی چون اعدام یا شلیک به پا در ملاء عام، مخالفان را مرعوب کند.

پولیس ایران می‌گوید فردی در شیراز چهار نفر را با چاقو کشت

۶ جوزا ۱۴۰۴، ۰۶:۱۱ (‎+۱ گرینویچ)
پولیس ایران می‌گوید فردی در شیراز چهار نفر را با چاقو کشت
100%

عزیزالله ملکی، فرمانده پولیس استان فارس ایران خبر داد که فردی در خیابان منوچهری شیراز با سلاح سرد چهار نفر را به قتل رساند و دو نفر را مجروح کرد. ملکی دوشنبه پنجم جوزا اعلام کرد این فرد با شلیک ماموران پولیس از ناحیه پا مجروح و سپس دستگیر شد.

او اضافه کرد: «قاتل حدود ۳۷ سال دارد که ظاهرا مواد مخدر مصرف کرده بود. او پس از بازداشت به دادسرا منتقل شده است.»

هم‌زمان، مسعود عابد، رئیس مرکز اورژانس فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، گفت در حادثه خیابان منوچهری شیراز سه مرد و یک زن کشته و دو مرد دیگر مجروح شدند.

او با بیان این‌که دو مجروح این رخداد به بیمارستان رجایی شیراز منتقل شدند، گفت: «ضارب این حادثه که به ضرب گلوله پلیس مجروح شده، برای سیر مراحل درمان به یکی از بیمارستان‌های شیراز منتقل شده است.»

کامران میرحاجی، دادستان مرکز استان فارس نیز با اشاره به دستگیری فرد ضارب گفت او جوانی است که ظاهرا از کسبه خیابان منوچهری شیراز است و تحقیقات تکمیلی در خصوص علل و عوامل این رخداد و کشف انگیزه او آغاز شده است.

کوریای شمالی طرح سپر موشکی «گنبد طلایی» ترامپ را سناریوی جنگ هسته‌ای در فضا خواند

۶ جوزا ۱۴۰۴، ۰۴:۰۵ (‎+۱ گرینویچ)
کوریای شمالی طرح سپر موشکی «گنبد طلایی» ترامپ را سناریوی جنگ هسته‌ای در فضا خواند
100%

کوریای شمالی طرح سپر موشکی «گنبد طلایی» دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امریکا را «بسیار خطرناک و تهدیدآمیز» توصیف کرد.

وزارت خارجه کوریای شمالی گفت این طرح «نمونه‌ای از سیاست اول امریکا، اوج خودبرتربینی، غرور، رفتار زورگویانه و خودسرانه، و در واقع سناریویی برای جنگ هسته‌ای در فضا» است.

رسانه دولتی کوریای شمالی روز سه‌شنبه، ششم جوزا، به نقل از موسسه مطالعات امریکا در وزارت خارجه این کشور این موضوع را منتشر کرده است.

پیش از کوریای شمالی، چین نیز در مورد این سپر موشکی ابراز نگرانی «جدی» کرده و خواستار توقف توسعه این پروژه از سوی امریکا شد.

دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امریکا روز سه‌شنبه هفته گذشته، ۳۰ ثور اعلام کرد که طرحی را برای سیستم سپر موشکی امریکا موسوم به «گنبد طلایی» را نهایی ساخته و جنرال مایکل گوتلین، یک مقام ارشد نیروی فضایی امریکا را به عنوان مسئول این پروژه تعیین کرد.

ترامپ گفت که این برنامه به ارزش کلی ۱۷۵ میلیارد دالر تا سه سال دیگر تکمیل خواهد شد.

این طرح که متشکل از شبکه‌ای از صدها ماهواره مجهز به حسگرها و سیستم رهگیری پیشرفته در مدار زمین است به منطور رهگیری و انهدام موشک‌ها طراحی شده است.

طبق گزارش‌ها، این پروژه بر مقابله با تهدیدهای احتمالی از سوی کشورهایی چون چین، ایران، کوریای شمالی و روسیه طراحی شده است.

مانور دیپلوماتیک در برابر طرح الحاق ترامپ؛ پادشاه بریتانیا به کانادا سفر کرد

۶ جوزا ۱۴۰۴، ۰۱:۴۸ (‎+۱ گرینویچ)
مانور دیپلوماتیک در برابر طرح الحاق ترامپ؛ پادشاه بریتانیا به کانادا سفر کرد
100%

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا دوشنبه، پنجم جوزا، برای سفری دو روزه با هدف بازگشایی پارلمان چهل‌وپنجم کانادا وارد اتاوا، پایتخت این کشور، شد. بسیاری از ناظران این سفر را اقدامی برای تاکید بر حاکمیت و استقلال کانادا در برابر تهدیدهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، می‌دانند.

مارک کارنی، نخست‌وزیر کانادا، و مری سایمون، فرماندار کل و نماینده پادشاه در کانادا از چارلز سوم و همسرش، ملکه کامیلا، استقبال کردند.

چارلز و همسرش پس از مراسم استقبال رسمی با نمایندگان سازمان‌های اجتماعی در یکی از پارک‌های شهر اتاوا دیدار کردند.

هدف اصلی این سفر حضور در مراسم رسمی بازگشایی پارلمان کانادا در روز سه‌شنبه ششم جوزا است. چارلز سوم که رئیس کشور هر دو ملتِ کانادا و بریتانیا محسوب می‌شود، نطق سنتی «سخنرانی از سوی تاج و تخت» را در مجلس سنا ایراد خواهد کرد.

از آخرین حضور مقام اصلی سلطنت در مراسم بازگشایی پارلمان کانادا ۶۸ سال می‌گذرد. در غیاب پادشاه، فرماندار کل به‌عنوان نماینده پادشاه در مراسم بازگشایی سخنرانی می‌کند.

نخست‌وزیر کانادا از حزب لیبرال که به‌تازگی با موجی از احساسات ضدترامپ در انتخابات سراسری کانادا پیروز شد، در بیانیه‌ای سخنرانی چارلز را شرحی بر «طرح بلندپروازانه دولت برای اقدام فوری و قاطع و ایجاد تغییر» عنوان کرد.

به‌گفته کارنی، مهم‌ترین وجه این طرح «رابطه اقتصادی و امنیتی تازه‌ با ایالات متحده» است.

100%

واکنش کانادایی‌ها به طرح ایالت پنجاه‌ویکم

دونالد ترامپ، در کارزار انتخاباتی خود و پس از آن به‌عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده، بارها به الحاق کانادا به امریکا و تبدیل شدن آن به ایالت پنجاه‌و‌یکم اشاره کرده است. این اظهارات افکار عمومی را در کانادا برانگیخت و کارزارهایی برای تاکید بر هویت کانادایی را به دنبال داشت.

مارک کارنی، بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات در کاخ سفید با ترامپ دیدار و بر این نکته تاکید کرد که «کانادا فروشی نیست».

پیش‌بینی می‌شود این پیام در نطق چارلز سوم که متن آن با مشورت دولت کانادا نوشته شده است، تکرار شود.

به‌طور سنتی این سخنان که به دو زبان انگلیسی و فرانسوی بیان خواهد شد، خط مشی کلی دولت کانادا را مشخص می‌کند.

جرمی کینزمن، کمیسر عالی پیشین کانادا در بریتانیا که در دوران ولیعهدی چارلز سوم به‌عنوان دیپلوامات با او همکاری داشته، به بی‌بی‌سی گفت که پیام استقلال و حاکمیت کانادا پیامی است که پادشاه با رضایت کامل آن را خواهد رساند.

با توجه به اینکه پادشاه بریتانیا در حال درمان بیماری سرطان است و در ماه‌های گذشته برنامه‌هایش را به همین دلیل بسیار محدود کرده است، پذیرفتن چنین سفر فشرده‌ای از اهمیت پیام‌های آشکار و ضمنی این سفر حکایت دارد.

کارنی پیش از استقبال از پادشاه بریتانیا و همسرش گفته بود: «این افتخاری تاریخی است، متناسب با شرایط حساس کنونی.»

راه رفتن پادشاه بر طناب دیپلوماسی

بی‌بی‌سی در تحلیلی درباره این سفر، به تلاش‌های کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، برای ایجاد روابطی مسالمت‌آمیز با آمریکا اشاره کرده که با موضع کنونی کانادا نسبت به ایالات متحده در تضاد است.

دیدار استارمر و ترامپ در کاخ سفید بازتاب مثبتی در رسانه‌های امریکا داشت و ترامپ پس از این دیدار گفت که با استارمر «رابطه بسیار خوبی دارم».

چارلز در نامه‌ای گرم و صمیمانه آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ‌ را به او تبریک گفته و از او برای دومین سفر رسمی به بریتانیا دعوت کرده بود. اما اکنون از او انتظار می‌رود پیامی کاملا متفاوت در کانادا ارسال کند. به باور بسیاری، این تضاد، سفر سلطنتی به کانادا را به یک مانور دیپلماتیک حساس تبدیل کرده است.

یکی از منابع نزدیک به خاندان سلطنتی بریتانیا پیش از آغاز این سفر به بی‌بی‌سی گفت: «پادشاه تجربه‌ای طولانی و مهارتی بسیار بالا در راه رفتن روی طناب دیپلماسی دارد.»