• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

یافته‌های پژوهش: نرخ بالای مرگ‌ومیر جوانان «بحرانی نوظهور» در جهان است

۲۷ میزان ۱۴۰۴، ۱۵:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)

بر مبنای پژوهش یک شبکه جهانی متشکل از ۱۶ هزار دانشمند و پژوهشگر، جهان با بحران «نوظهور» در زمینه افزایش مرگ‌ نوجوانان و جوانان مواجه است. یافته‌های این پژوهش که در نشریه پزشکی لنست منتشر شده، نشان می‌دهد که الکل، خودکشی و بیماری‌ها از عوامل اصلی افزایش مرگ‌ نوجوانان و جوانان است.

این پژوهش از سوی شبکه «بار جهانی بیماری» متشکل از ۱۶‌ هزار و ۵۰۰ دانشمند و پژوهشگر و با استفاده از ۳۰۰‌ هزار منبع انجام شده است. این شبکه داده‌های مرتبط به بیش از ۳۰۰ نوع بیماری مرتبط به سن و جنس را در ۲۰۴ کشور در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۳ تحلیل و تفسیر کرده است.

نتایج این پژوهش جهانی در نشریه‌ای علمی - پزشکی لنست منتشر شده و روز یکشنبه در نشست جهانی سلامت در برلین ارائه شده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت اکنون دو‌سوم از کل موارد بیماری را تشکیل می‌دهند و مشکلات سلامت روان نیز به‌طور چشمگیری در حال افزایش‌اند.

نتایج نشان داد که تا سال ۲۰۲۳ هرچند نرخ کلی مرگ‌ومیر در ۲۰۴ کشور و قلمرو جهان کاهش یافته است، اما پژوهشگران این مطالعه اعلام کردند که نسبت به افزایش نرخ بالای مرگ‌ومیر در میان نوجوانان و جوانان نگران‌اند.

در امریکای شمالی و بخش‌هایی از امریکای لاتین، این افزایش عمدتا ناشی از خودکشی و مصرف مواد مخدر و الکل بوده است.

دکتر کریستوفر موری، مدیر مؤسسه «سنجش و ارزیابی سلامت» در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن گفت: «افزایش مرگ‌ومیر در میان بزرگسالان جوان، به‌ویژه در امریکای شمالی، به‌شدت با افزایش اضطراب و افسردگی در میان جوانان، به‌ویژه زنان، مرتبط است.»

موری گفت: «شواهد ارائه‌شده در مطالعه بار جهانی بیماری‌ها زنگ هشداری است که از دولت‌ها و رهبران حوزه سلامت می‌خواهد به سرعت و با راهبردی دقیق به روندهای نگران‌کننده‌ای که نیازهای سلامت عمومی را در حال تغییرند، پاسخ دهند.»

در مناطق صحرای آفریقا، نتایج نشان داد که مرگ‌ومیر در میان کودکان ۵ تا ۱۴ ساله ناشی از بیماری‌های عفونی و جراحات غیرعمدی‌اند.

دکتر گیتینجی گیتاهی، مدیرعامل سازمان سلامت افریقا، هشدار داد: «رویکردهای جداگانه در نظام سلامت، جوانان ما را ناکام گذاشته است. بیماری‌هایی مانند مالاریا، اچ‌آی‌وی و سل هنوز جان بسیاری از جوانان را به‌دلیل ضعف نظام‌های بهداشتی، مراقبت‌های مختل‌شده و کمبود واکسن می‌گیرند.

پربازدیدترین‌ها

پنج سال زندان برای «نه» گفتن؛ روایت دختری که حاضر نشد تسلیم ازدواج اجباری شود
۱

پنج سال زندان برای «نه» گفتن؛ روایت دختری که حاضر نشد تسلیم ازدواج اجباری شود

۲

تشدید آرایش نظامی در بدخشان؛ جمعه فاتح نیروهایش را به حالت آماده‌باش درآورد

۳

بریتانیا مسیرهای قانونی جدیدی را برای پذیرش پناهجویان فراهم می‌کند

۴

انتقاد از طالبان در مراسم عاشورا: مردم نان ندارند سردمداران فعلی ظاهرشان را بررسی می‌کنند

۵

دانشگاه نوتردام امریکا با دانشگاه آنلاین زن تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

جواهرات موزیم لوور پاریس به سرقت رفت

۲۷ میزان ۱۴۰۴، ۱۳:۱۶ (‎+۱ گرینویچ)
جواهرات موزیم لوور پاریس به سرقت رفت
100%

وزارت داخله فرانسه سرقت جواهرات از موزیم لوور فرانسه را تایید کرد. کمی پیش از آن، رسانه‌های فرانسوی گزارش دادند که چند سارق نقابدار با شکستن پنجره‌ها، اقدام به سرقت جواهرات ناپلئون و همسرش از موزیم لوور کردند.

وزارت داخله فرانسه یکشنبه ۲۷ میزان اعلام کرد که جواهرات دزدیده شده میراثی ارزشمند بوده‌‌اند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت: «تحقیقات آغاز شده و فهرست دقیقی از اقلام مسروقه در حال تهیه است. این اقلام فراتر از ارزش بازارشان، ارزش غیرقابل تخمین میراثی و تاریخی‌ دارند.»

این بیانیه افزود هیچ آسیبی نه به مردم، کارکنان موزیم لوور و یا ماموران اجرای قانون گزارش نشده است.

بر اساس گزارش‌ها سارقان ۹ قطعه از مجموعه جواهرات ناپلئون و همسرش از جمله گردن‌بند، سنجاق سینه و تاج را به سرقت برده‌اند.

طبق اظهارات یک منبع داخلی در لوور، بزرگ‌ترین الماس مجموعه با وزنی بیش از ۱۴۰ قیراط، به سرقت نرفته است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، سارقان صبح یکشنبه وارد موزیم لوور شدند. موزیم لوور اعلام کرد که یکشنبه تعطیل خواهد بود.

طبق اولین اطلاعات پرونده، سارقان که کاملا نقاب‌پوش بودند، از سمت رودخانه سن وارد ساختمان شدند؛ جایی که در حال انجام کارهای ساختمانی بود.

آن‌ها از یک بالابر استفاده کردند تا مستقیما به سالن مورد نظر دسترسی پیدا کنند. پس از شکستن شیشه‌ها، دو نفر وارد ساختمان شدند و نفر سومی بیرون نگهبانی می‌داد.

100%

موزیم لوور، با بیش از ۹ میلیون بازدیدکننده در سال، پر مخاطب‌ترین موزیم جهان است.

سالنی که جواهراتش مورد سرقت قرار گرفته، یکی از مکان‌های نمادین موزیم و کاخ لوور است و بخش مهمی از گرانبهاترین مجموعه‌های تاریخی موزیم را در خود جای داده است.

این سالن پس از انجام کارهای مرمتی و بازآرایی موزیم‌شناسی، رسما در جنوری سال ۲۰۲۰ به روی عموم باز شد.

قرار است به زودی دولت فرانسه درباره این سرقت اطلاعات بیشتری را ارائه دهد.

پارلمان پرتگال ممنوعیت پوشش نقاب در اماکن عمومی را تصویب کرد

۲۷ میزان ۱۴۰۴، ۱۳:۰۳ (‎+۱ گرینویچ)
پارلمان پرتگال ممنوعیت پوشش نقاب در اماکن عمومی را تصویب کرد
100%

پارلمان پرتگال لایحه‌ای را تصویب کرده است که استفاده از نقاب صور را به‌دلایل «جنسیتی یا مذهبی» در اماکن عمومی ممنوع می‌کند. در چارچوب این طرح، جریمه استفاده از نقاب در اماکن عمومی بین «۲۰۰ تا ۴ هزار یورو» تعیین شده و اجبار فرد به استفاده از این پوشش تا سه سال حبس در پی دارد.

این طرح که از سوی حزب راست افراطی «شگا» پیشنهاد شده است، در واقع پوشش نقاب صورت زنان مسلمان را هدف قرار می‌دهد.

با آن هم، پوشیدن نقاب در هواپیماها، اماکن دیپلوماتیک و مکان‌های مذهبی مجاز خواهد بود.

در صورت امضای این طرح و تبدیل آن به قانون، پرتگال در کنار کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اتریش، بلژیک و هالند قرار خواهد گرفت که پیش‌تر ممنوعیت کامل یا جزئی نقاب را اجرا کرده‌اند.

با این حال، رئیس‌جمهور پرتگال هنوز می‌تواند این طرح را وتو کند و یا برای بررسی به دادگاه قانون اساسی بفرستد.

آندریا نتو، یکی از نمایندگان حزب حاکم سوسیال دموکرات در پارلمان پرتگال، اظهار داشت: «این بحثی درباره برابری میان زنان و مردان است. هیچ زنی نباید مجبور شود صورت خود را بپوشاند.»

تنها اقلیت بسیار کوچکی از زنان مسلمان در اروپا صورت خود را می‌پوشانند و در پرتگال استفاده از نقاب بسیار نادر است.

با این حال، پوشش کامل صورت مانند نقاب به موضوعی بحث‌برانگیز در سراسر اروپا تبدیل شده است. برخی آن را نماد تبعیض جنسیتی یا تهدیدی برای امنیت می‌دانند و خواستار ممنوعیت آن هستند.

پاکستان نخستین ماهواره «تصویربرداری فراطیفی» خود را به فضا پرتاب کرد

۲۷ میزان ۱۴۰۴، ۱۲:۳۷ (‎+۱ گرینویچ)
پاکستان نخستین ماهواره «تصویربرداری فراطیفی» خود را به فضا پرتاب کرد
100%

سازمان فضایی پاکستان نخستین ماهواره تصویربرداری فراطیفی به نام (اچ‌اس-۱) این کشور را «با موفقیت» به فضا پرتاب کرد. این ماهواره از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در چین به فضا فرستاده شد.

بر اساس گزارش‌ها، این ماهواره روز یکشنبه ۲۷ میزان به فضا پرتاب شد.

فناوری این ماهواره نوعی دوربین پیشرفته است که در ماهواره‌ها برای مطالعه زمین و فضا به‌کار می‌رود. برخلاف دوربین‌های معمولی که تنها چند رنگ مانند سرخ، سبز و آبی را ثبت می‌کنند، این فناوری صدها طیف باریک نوری را ضبط کرده و قادر است تفاوت‌های بسیار ظریف در نور را تشخیص دهد؛ تفاوت‌هایی که نه چشم انسان و نه دوربین‌های عادی توان دیدن آن را ندارند.

به کمک تصاویر این ماهواره، دانشمندان می‌توانند مواد معدنی را شناسایی کنند، تغییرات گیاهی را بسنجند، منابع آلودگی را تشخیص دهند و حتی جو زمین را با دقتی بیشتر مطالعه کنند.

بر بنیاد گزارش رسانه‌های پاکستانی، پرتاب این ماهواره یک «ماموریت تاریخی» است که نقطه عطفی در برنامه ملی فضایی پاکستان به‌شمار می‌رود و این کشور را وارد مرحله تازه‌ای از کاربردهای پیشرفته فضایی در زمینه‌های زراعت، مدیریت حوادث طبیعی، توسعهٔ شهری و نظارت محیطی می‌سازد.

این ماهواره در بخش کشاورزی، داده‌های دقیق و با وضوح بالا فراهم می‌کند که امکان «زراعت دقیق» را فراهم می‌سازد.

سازمان فضایی پاکستان گفته است این ماهواره بینش تازه‌ای درباره سلامت محصولات، رطوبت خاک و الگوهای آبیاری فراهم می‌کند که می‌تواند برآورد حاصل‌خیزی را از ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد و نقش چشم‌گیری در تأمین امنیت غذایی کشور داشته باشد.»

حسگرهای پیشرفته این ماهواره به نظارت بر تغییرات محیطی، نقشه‌برداری از زیرساخت‌ها و ارزیابی رشد شهری کمک می‌کند.

بر بنیاد گزارش‌ها، این ماهواره به عنوان یک ابزار حیاتی در هشدار زودهنگام و واکنش سریع در برابر حوادث طبیعی نیز عمل می‌کند.

گفته شده است این ماهواره با توانایی تصویربرداری پیشرفته‌اش، در پیش‌بینی، زمین‌لرزه، سیلاب‌ها، شناسایی لغزش‌های زمین و ارزیابی خطرات جغرافیایی و فرسایش زمین به‌ویژه در امتداد شاهراه قراقرم و مناطق شمالی پاکستان کمک خواهد کرد.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که ارتش این کشور به جنوب غزه حمله کرد

۲۷ میزان ۱۴۰۴، ۱۰:۴۶ (‎+۱ گرینویچ)
رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که ارتش این کشور به جنوب غزه حمله کرد
100%

رسانه‌های اسرائيلی گزارش دادند که ارتش این کشور روز یکشنبه حملات تازه‌ای را در نوار غزه آغاز کرده است. اسرائيل و حماس هم‌دیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند. ارتش اسرائیل تاکنون درباره حملات تازه اظهارنظر نکرده است.

شبکه دولتی کان در اسرائيل، گزارش داد که حملات ارتش در شهر رفح در جنوب غزه انجام شده است. بیشتر رسانه‌ها نوشتند که این حملات هوایی بوده است.

در همین حال، ارتش اسرائیل یکشنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح حماس با عبور از «خط زرد»، خط حائل میان حماس و نیروهای اسرائیلی، چندین حمله علیه نیروهای اسرائیلی انجام داده‌اند.

بر اساس گزارش ارتش اسرائیل، نیروهای حماس از جمله اقدام به پرتاب نارنجک‌ و تک‌تیراندازی کردند.

ارتش اسرائیل این اقدامات را «نقض آشکار» آتش‌بس توصیف کرد. حماس تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

ارتش اسرائیل روز جمعه نیز اعلام کرده بود که «چند تروریست» در منطقه رفح به‌سوی سربازان اسرائیلی آتش گشوده‌اند، اما این حمله تلفات یا زخمی در پی نداشت.

ارتش سپس افزود که گروه دیگری از «تروریست‌ها» را که به سمت نیروهای اسرائیلی در خان‌یونس در حال نزدیک شدن بودند، هدف قرار داده است. در بیانیه ارتش آمده بود که عملیات برای از میان برداشتن «تهدیدهای فوری» ادامه خواهد یافت.

اسرائیل همچنین اعلام کرده است که گذرگاه مرزی رفح میان غزه و مصر تا اطلاع ثانوی بسته خواهد ماند.

اسرائیل و حماس بر سر بازگرداندن اجساد گروگان‌ها دچار اختلاف شده‌اند.

اسرائیل از حماس خواسته است تا به تعهدات خود در تحویل پیکر ۲۸ گروگان باقی‌مانده عمل کند. حماس تاکنون ۲۰ گروگان زنده و ۱۲ پیکر را تحویل داده و اعلام کرده است که ادامه این روند نیازمند تلاش و تجهیزات ویژه برای بیرون آوردن اجساد از زیر آوار است.

مصر فرماندهی نیروی بین‌المللی غزه را برعهده می‌گیرد

۲۷ میزان ۱۴۰۴، ۰۷:۲۰ (‎+۱ گرینویچ)
مصر فرماندهی نیروی بین‌المللی غزه را برعهده می‌گیرد
100%

هم‌زمان با تلاش‌های واشنگتن برای اجرای طرح ۲۰ ماده‌ای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در غزه، روزنامه گاردین گزارش داد مصر به‌احتمال زیاد فرماندهی نیروی بین‌المللی برای تثبیت امنیت در دوران پس از عقب‌نشینی اسرائیل و خلع سلاح حماس را برعهده خواهد گرفت.

امریکا و اروپا در حال تهیه قطعنامه‌ای در شورای امنیت هستند تا این ماموریت با مجوز سازمان ملل اما بدون عنوان رسمی نیروی حافظ صلح انجام شود.

جمهوری آذربایجان نیز با اعزام نیرو موافقت کرده و اندونزیا پیش‌تر اعلام کرده بود ۲۰ هزار سرباز به غزه اعزام می‌کند، مشروط بر اینکه عملیات تحت نظارت رسمی سازمان ملل باشد.

ترکیه نیز اعلام آمادگی کرده، اما به‌دلیل تنش با اسرائیل، حضورش در غزه هنوز نامشخص است.

امارات و قطر اعلام کرده‌اند نیرو نمی‌فرستند، اما ممکن است کمک مالی یا آموزشی ارائه دهند. این برنامه با طرح تونی بلر برای ایجاد «اداره گذار بین‌المللی غزه» هم‌راستا است؛ نهادی متشکل از نمایندگان فلسطینی، مقامات سازمان ملل، چهره‌های اجرایی جهانی و اعضای مسلمان برای مدیریت دوره انتقالی.

طبق این طرح، نهادی به نام «هیات صلح» شکل خواهد گرفت که به‌صورت مشروط با تشکیلات خودگردان فلسطینی همکاری می‌کند. اسرائیل با وجود مخالفت‌های قبلی، اکنون در حال تعامل با این ابتکار است و اصلاحات در تشکیلات فلسطینی پیش‌نیاز نقش‌آفرینی آن در آینده غزه اعلام شده است.