• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

انهدام شبکه فرامرزی قاچاق سلاح و مواد مخدر در هند؛ یک افغان در میان بازداشت‌شدگان است

۴ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۲۶ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۲۳:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)

پولیس شهر امریتسار هند اعلام کرد یک شبکه فرامرزی قاچاق سلاح، مواد مخدر و پول‌شویی از طریق حواله را متلاشی کرده است. در این عملیات هفت نفر، از جمله یک شهروند افغانستان، بازداشت شدند و یک نوجوان نیز توقیف شده است.

گوراو یاداو، رئیس پولیس ایالت پنجاب، گفت مأموران در این عملیات ۱۰ قبضه سلاح غیرقانونی، حدود ۵ کیلوگرام هروئین، حدود سه میلیون روپیه هندی مرتبط با فعالیت‌های حواله‌ای و یک موتورسایکل را کشف و ضبط کردند.

به گفته پولیس، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد اعضای این شبکه با گردانندگان مستقر در خارج از هند در ارتباط بودند و فعالیت‌های خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی هماهنگ می‌کردند.

پولیس هویت شهروند افغان بازداشت‌شده را جگجیت سینگ، مشهور به «جاگی»، ۴۰ ساله اعلام کرده است. به گفته پولیس، او اصالتاً اهل جلال‌آباد افغانستان است و در منطقه تیلاک‌ناگار دهلی‌نو زندگی می‌کرد. پنج متهم دیگر این پرونده نیز بین ۲۱ تا ۲۶ سال سن دارند و اهل مناطق مختلف ایالت پنجاب هستند.

در میان سلاح‌های کشف‌شده از این شبکه، یک قبضه مسلسل دستی «اوزی» ۹ میلی‌متری، یک مسلسل دستی دیگر، چهار قبضه تپانچه «گلاک»، یک قبضه تپانچه «زیگانا اسپورت» و چندین تپانچه نیمه‌خودکار دیگر وجود دارد.

گورپریت سینگ بهولار، کمیسار پولیس امریتسار، گفت مأموران ابتدا بر اساس اطلاعات استخباراتی چند متهم را همراه با ۲۲۰ گرم هروئین بازداشت کردند. به گفته او، اعتراف‌های این افراد به کشف ۴.۸ کیلوگرم هروئین دیگر و شناسایی سایر اعضای شبکه منجر شد.

پولیس اعلام کرد جگجیت سینگ در انتقال پول‌های حاصل از فعالیت این شبکه از طریق سیستم حواله نقش کلیدی داشته است. به گفته مقام‌های امنیتی، تحقیقات برای شناسایی دیگر اعضای شبکه و ارتباطات خارجی آن ادامه دارد.

پولیس همچنین اعلام کرد جگجیت سینگ سابقه کیفری دارد و پیش از این نیز پرونده‌هایی علیه او ثبت شده است. در ارتباط با این پرونده، بر اساس قوانین مبارزه با مواد مخدر و جرایم مرتبط، پرونده‌ای قضایی گشوده شده است.

پربازدیدترین‌ها

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد
۱

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد

۲

صدراعظم آلمان: همکاری با طالبان در راستای منافع ملی ما است

۳

فرد متهم در حمله مردم خشمگین به بازداشتگاه طالبان در بادغیس کشته شد

۴

طالبان برای کاهش قیمت اینترنت به شرکت‌های مخابراتی ضرب‌الاجل تعیین کرد

۵

وزیر عدلیه طالبان عزاداران محرم را از زندان شخصی خود آزاد کرد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

پزشکان بدون مرز: سوءتغذیه حاد کودکان در جنوب افغانستان افزایش یافته است

۴ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۲۳ (‎+۱ گرینویچ)
پزشکان بدون مرز: سوءتغذیه حاد کودکان در جنوب افغانستان افزایش یافته است
100%

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه حاد شدید در جنوب کشور به بالاترین سطح در سال‌های اخیر رسیده است. این سازمان می‌گوید کاهش کمک‌های بین‌المللی، به‌ویژه کمک‌های ایالات متحده، دسترسی کودکان به خدمات درمانی و تغذیه را به‌شدت محدود کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان، مراکز درمانی تحت حمایت پزشکان بدون مرز در ولایت‌های هلمند و قندهار با افزایش چشمگیر شمار بیماران روبه‌رو اند. آمارها نشان می‌دهد پذیرش کودکان مبتلا به سوءتغذیه در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۶، بیش از ۳۰ درصد نسبت به میانگین سه سال گذشته افزایش یافته است.

پزشکان بدون مرز می‌گوید ایالات متحده تا اواسط سال ۲۰۲۵ بزرگ‌ترین تأمین‌کننده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بود، اما پس از روی کار آمدن حکومت دونالد ترامپ، کمک‌های واشنگتن به افغانستان متوقف شد.

این سازمان افزود امریکا در سال ۲۰۲۴ بیش از ۷۳۶ میلیون دالر، معادل ۴۵ درصد بودجه درخواستی سازمان ملل برای افغانستان را تأمین کرده بود.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در پی کاهش بودجه، فعالیت ۴۴۵ مرکز صحی در افغانستان، از جمله ۲۰۳ تیم سیار بهداشت و تغذیه، متوقف یا تعلیق شده است. به گفته پزشکان بدون مرز، این مراکز نقش مهمی در شناسایی و درمان زودهنگام کودکان مبتلا به سوءتغذیه داشتند.

آنا لیلیا باندا، هماهنگ‌کننده پزشکی پزشکان بدون مرز در جنوب افغانستان، گفت بسیاری از کودکان زمانی به مراکز درمانی منتقل می‌شوند که وضعیت آنان بحرانی شده است. او افزود کاهش خدمات صحی، شناسایی و درمان به‌موقع سوءتغذیه را با مشکل روبه‌رو کرده است.

افزایش فشار بر شفاخانه‌های جنوب افغانستان

به گفته پزشکان بدون مرز، شفاخانه ولایتی بست در هلمند در ماه‌های اخیر بیشترین شمار پذیرش بیماران مبتلا به سوءتغذیه را در پنج سال گذشته ثبت کرده است. از جنوری تا اپریل ۲۰۲۶، بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه حاد همراه با عوارض صحی در این شفاخانه بستری شده‌اند؛ رقمی که دو برابر مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است.

این سازمان افزود مرکز درمانی قندهار نیز در همین مدت بیش از ۵۷۰ کودک را پذیرش کرده و به دلیل کمبود ظرفیت، حدود ۳۰۰ کودک دیگر را به مراکز درمانی دیگر ارجاع داده است.

سوءتغذیه مادران و کودکان

پزشکان بدون مرز می‌گوید خشکسالی، کاهش تولیدات کشاورزی و بسته شدن مرزها در پی تنش‌های منطقه‌ای، دسترسی بسیاری از خانواده‌ها به مواد غذایی را دشوارتر کرده است. بیشتر کودکان بستری‌شده کمتر از یک سال سن دارند.

آنا لیلیا باندا گفت بسیاری از مادرانی که کودکان مبتلا به سوءتغذیه را به مراکز درمانی می‌آورند، خود نیز با سوءتغذیه و کمبود غذا روبه‌روند. به گفته او، این موضوع روند درمان کودکان را نیز دشوارتر می‌کند.

پزشکان بدون مرز که در هفت ولایت افغانستان خدمات درمانی ارائه می‌کند، هشدار داد با آغاز فصل اوج سوءتغذیه، نیازهای درمانی فراتر از ظرفیت کنونی مراکز صحی است. این سازمان از جامعه جهانی و نهادهای کمک‌رسان خواست بودجه برنامه‌های تغذیه در افغانستان را هرچه زودتر افزایش دهند.

جاوید امیرخیل در آلمان پناهنده شد

۴ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۰۰ (‎+۱ گرینویچ)
جاوید امیرخیل در آلمان پناهنده شد
100%

جاوید امیرخیل، آوازخوان سرشناس افغان، اعلام کرد که در آلمان درخواست پناهندگی داده و از این پس فعالیت‌های هنری خود را در اروپا ادامه می‌دهد. او گفت به دلیل شرایط دشوار موجود، تصمیم گرفته است به افغانستان و پاکستان بازنگردد.

امیرخیل با انتشار پیامی، از پشاور و خیبرپختونخوا خداحافظی کرد و مسیر مهاجرت خود پس از سقوط کابل در اسد ۱۴۰۰ را توضیح داد.

او گفت پس از بازگشت طالبان به قدرت، ابتدا از کابل به اسلام‌آباد رفت و سپس حدود هفت ماه را در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، در مهاجرت سپری کرد.

به گفته امیرخیل، او پس از کویته به پشاور رفت و مدتی در خیبرپختونخوا زندگی کرد. او این دوره را یکی از مهم‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین فصل‌های زندگی خود توصیف کرده است.

این آوازخوان افغان افزود که در ماه می برای اجرای کنسرت به اروپا سفر کرد و در جریان این سفر تصمیم گرفت در آلمان بماند. او درخواست پناهندگی را یکی از دشوارترین تصمیم‌های زندگی خود خواند، اما درباره جزئیات دلایل این تصمیم توضیح بیشتری نداد.

امیرخیل به هوادارانش اطمینان داد که در اروپا نیز فعالیت‌های هنری خود را ادامه خواهد داد.

در سال‌های اخیر، شماری از هنرمندان افغان پس از بازگشت طالبان به قدرت، افغانستان را ترک کرده‌اند. طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان، محدودیت‌های گسترده‌ای بر موسیقی و فعالیت‌های هنری وضع کرده است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در چندین ولایت آلات موسیقی را جمع‌آوری و تخریب کرده است. پخش موسیقی از رسانه‌ها و اجرای موسیقی در محافل عمومی نیز با محدودیت‌های شدید روبه‌رو شده است.

بسیاری از آوازخوانان، نوازندگان و هنرمندان محلی پس از این محدودیت‌ها کار خود را از دست داده‌اند. شماری از آنان به کشورهای همسایه و اروپایی مهاجرت کرده‌اند و برخی دیگر در داخل افغانستان فعالیت هنری خود را متوقف کرده‌اند.

۳ مهاجر افغان در ساحل نوشهر ایران غرق شدند

۴ سرطان ۱۴۰۵، ۲۱:۴۸ (‎+۱ گرینویچ)
۳ مهاجر افغان در ساحل نوشهر ایران غرق شدند
100%

رئیس هیئت نجات غریق نوشهر در ایران اعلام کرد سه مهاجر جوان افغان روز چهارشنبه در سواحل این شهرستان غرق شدند و یک نفر دیگر همچنان ناپدید است. مجتبی شمس روز پنجشنبه گفت دست‌کم ۱۵ شهروند افغان، با وجود طوفانی بودن دریا، وارد آب‌های ساحلی شرق نوشهر شدند.

او افزود جست‌وجو برای یافتن پیکر فرد ناپدیدشده همچنان ادامه دارد.

به گفته او، افراد حادثه‌دیده ۱۲، ۱۴ و ۲۵ سال سن داشتند.

شمس همچنین گفت این افراد در محدوده‌ای وارد آب شده بودند که از مناطق حادثه‌خیز به شمار می‌رود و شنا در آن ممنوع است.

طالبان یحیی عنابی را در پنجشیر بازداشت کرد

۴ سرطان ۱۴۰۵، ۲۰:۴۵ (‎+۱ گرینویچ)
طالبان یحیی عنابی را در پنجشیر بازداشت کرد
100%

منابع آگاه به افغانستان اینترنشنال گفتند که طالبان یحیی عنابی، ملای سرشناس و جنجالی پنجشیر را بازداشت کرده است. او پس از آن در ولسوالی عنابه بازداشت شد که شاگردان مدرسه‌اش با افراد طالبان در نزدیکی این مدرسه درگیر شدند.

منابع به افغانستان اینترنشنال گفتند که این رویداد حوالی ساعت ۱ بعد از ظهر روز چهارشنبه، ۳ سرطان، در نزدیکی دروازه مدرسه عنابی در ولسوالی عنابه پنجشیر رخ داده است.

به گفته منابع، درگیری زمانی آغاز شد که یحیی عنابی و شماری از شاگردانش خواستار برچیده شدن یک غرفه کفش‌دوزی در نزدیکی مدرسه شدند، چون آن را «مشکوک» می‌دانستند. به گفته آنان، پس از حضور نیروهای طالبان در محل، میان شاگردان مدرسه و نیروهای این گروه درگیری رخ داد.

روند سبز به رهبری امرالله صالح نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از حضور طالبان در محل، میان شاگردان مدرسه و نیروهای طالبان درگیری رخ داده است.

یحیی عنابی از روحانیون شناخته‌شده پنجشیر است که در سال‌های اخیر به دلیل سخنرانی‌ها و موضع‌گیری‌های جنجالی‌اش بارها خبرساز شده است. او پس از بازگشت طالبان به قدرت، گاه به‌عنوان روحانی نزدیک به طالبان و گاه به‌عنوان منتقد برخی عملکردهای این گروه در پنجشیر شناخته شده است.

سخنرانی‌های عنابی، به‌ویژه درباره زنان، شیعیان، منتقدان طالبان و اجرای شریعت، بارها واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. با این حال، او در برخی موارد نیز از عملکرد طالبان انتقاد کرده است.

شورای علمای شیعه: طالبان شماری از مسئولان مساجد و حسینیه‌‌ها را بازداشت کرده است

۴ سرطان ۱۴۰۵، ۲۰:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)
شورای علمای شیعه: طالبان شماری از مسئولان مساجد و حسینیه‌‌ها را بازداشت کرده است
100%

شورای علمای شیعه افغانستان اعلام کرد طالبان در روزهای اخیر شماری از مسئولان مساجد و تکیه‌خانه‌های شیعیان را به دلیل برپایی نمادهای عاشورا بازداشت کرده‌اند. این شورا همچنین از جمع‌آوری نمادهای محرم، توقف فعالیت تلویزیون تمدن و مسدود شدن حوزه علمیه خاتم‌النبیین ابراز نگرانی کرد.

این شورا روز پنجشنبه، ۴ سرطان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مراسم محرم در سال‌های گذشته بر اساس تفاهم‌های مشترک و در فضایی آرام برگزار می‌شد، اما اقدامات اخیر طالبان این تفاهم‌ها را نقض کرده است.

شورای علمای شیعه خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان، بازگشایی حوزه علمیه خاتم‌النبیین و ازسرگیری فعالیت تلویزیون تمدن شد.

  • تلویزیون تمدن به طالبان: فعالیت ما مخفی و حزبی نیست

    تلویزیون تمدن به طالبان: فعالیت ما مخفی و حزبی نیست

در این بیانیه آمده است که شورای علمای شیعه پس از پایان مراسم عاشورا، گزارش‌ها و مستندات مربوط به این رویدادها را با مقام‌های ارشد طالبان در میان خواهد گذاشت.

شورا همچنین از علما، خطیبان و واعظان خواست در مراسم تاسوعا و عاشورا مردم را از وضعیت موجود آگاه کنند و در عین حال بر حفظ نظم عمومی و پیگیری مطالبات از راه‌های قانونی و گفت‌وگو تأکید داشته باشند.

  • هم‌زمان با عاشورا طالبان حوزه علمیه خاتم النبیین را در کابل بست

    هم‌زمان با عاشورا طالبان حوزه علمیه خاتم النبیین را در کابل بست

شورای علمای شیعه افغانستان در پایان بار دیگر بر حل این مسائل از طریق گفت‌وگو با طالبان تأکید کرد.