• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

سپاه پاسداران از حمله به پایگاه‌های امریکا خبر داد

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۰۱:۴۴ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۰۳:۲۳ (‎+۱ گرینویچ)

روابط عمومی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که واحدهای دریایی و هوافضای این نیروی نظامی، بین ساعت دو تا سه بامداد امروز یکشنبه، یک عملیات مشترک موشکی و پهپادی را به اجرا گذاشته‌اند.

بر اساس این بیانیه، در این عملیات با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپاد، هشت زیرساخت مهم ارتش امریکا در پایگاه علی‌السالم کویت و همچنین ناوگان پنجم دریایی این کشور در بندر سلمان بحرین مورد حمله قرار گرفته‌اند.

ارتش کویت می‌گوید پدافند هوایی این کشور در حال مقابله با حملات موشکی و پهپادی «خصمانه» است.

بر اساس بیانیه ارتش کویت، شنیده شدن صداهای انفجار، «نتیجه رهگیری حملات خصمانه توسط سامانه‌های پدافند هوایی است.»

وزارت داخله بحرین نیز از به صدا در آمدن آژیرهای خطر در این کشور خبر داد.

این وزارتخانه از مردم بحرین خواست آرامش خود را حفظ کنند و به نزدیکترین مکان امن بروند.

ترامپ هشدار داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در تروث‌سوشال نوشت که هواپیماهای امریکایی مواضع مربوط به انبارهای موشکی و پهپادی و همچنین سایت‌های راداری ساحلی جمهوری اسلامی را هدف قرار دادند.

او افزود: «ممکن است زمانی فرا برسد که دیگر نتوانیم منطقی باشیم و مجبور شویم کاری را که با موفقیت آغاز کرده‌ایم، به صورت نظامی به پایان برسانیم.»

او تهدید کرد: «اگر این اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت.»

حمله هوایی به ۱۰ هدف نظامی ایران

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با انتشار یک ویدیو در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد که جنگنده‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی امریکا، بامداد یکشنبه حملات هوایی گسترده‌ای را در منطقه اجرا کرده‌اند.

بر اساس اعلام سنتکام، این عملیات در واکنش به حمله پهپادی جمهوری اسلامی به نفتکش «ام‌تی کیکو» انجام شد و طی آن، ۱۰ هدف نظامی در چندین نقطه از تنگه هرمز و مناطق اطراف آن هدف حملات هوایی قرار گرفتند.

نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای دیگر هم گفت که نیروهای امریکایی «به دستور فرمانده کل قوا، حملات دیگری را علیه چندین هدف در ایران انجام دادند.»

بر اساس این بیانیه، «پس از حملات دیروز [جمعه] ایالات متحده در پاسخ به حمله ایران به کشتی ام/وی اور لاولی، به ایران فرصتی داده شد تا به توافق آتش‌بس پایبند باشد، اما وقتی نیروهایش ساعت ۴:۳۰ صبح به وقت شرق امریکا، یک پهپاد انتحاری را به سمت کشتی ام/تی کیکو شلیک کردند، این فرصت را از دست دادند. این نفتکش با پرچم پاناما در نزدیکی تنگه هرمز با بیش از دو میلیون بشکه نفت خام در حال عبور بود.»

سنتکام افزود: «نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده امروز در پاسخ مستقیم به ادامه تجاوز ایران به کشتی‌های تجاری، حملاتی را انجام دادند. هواپیماهای نظامی ایالات متحده زیرساخت‌های نظارتی نظامی، سیستم‌های ارتباطی، سایت‌های پدافند هوایی، تأسیسات ذخیره‌سازی پهپاد و قابلیت‌های مین‌ریزی ایران را هدف قرار دادند.»

سنتکام تاکید کرد: «عبور کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز ادامه دارد»، و گفت: «نیروهای امریکایی هوشیار، مرگ‌بار و آماده هستند.»

پربازدیدترین‌ها

بریتانیا مسیرهای قانونی جدیدی را برای پذیرش پناهجویان فراهم می‌کند
۱

بریتانیا مسیرهای قانونی جدیدی را برای پذیرش پناهجویان فراهم می‌کند

۲

پنج سال زندان برای «نه» گفتن؛ روایت دختری که حاضر نشد تسلیم ازدواج اجباری شود

۳

پس از حملات متقابل امریکا و ایران، یک نفت‌کش در تنگه هرمز هدف قرار گرفت

۴

انتقاد از طالبان در مراسم عاشورا: مردم نان ندارند سردمداران فعلی ظاهرشان را بررسی می‌کنند

۵

دانشگاه نوتردام امریکا با دانشگاه آنلاین زن تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

•
•
•

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

مطالب بیشتر

پژوهش جدید: نسل‌های جوان سریع‌تر از نسل‌های گذشته پیر می‌شوند

۶ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۳۷ (‎+۱ گرینویچ)
پژوهش جدید: نسل‌های جوان سریع‌تر از نسل‌های گذشته پیر می‌شوند
100%

پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد که بدن نسل‌های جوان امروز در مقایسه به سن آنان سریع‌تر از نسل‌های گذشته پیر می‌شود. روندی که به گفته پژوهشگران ممکن است یکی از دلایل افزایش ابتلا به برخی سرطان‌ها، از جمله سرطان‌های ریه، دستگاه گوارش و رحم، در سنین پایین‌تر باشد.

یافته‌های یک پژوهش که در نشریه معتبر علمی «نیچر مدیسین» منتشر شده، نشان می‌دهد که سریع‌تر پیر شدن بدن از نظر بیولوژیکی ممکن است یکی از دلایل افزایش ابتلا به برخی سرطان‌ها در میان نسل‌های جوان‌تر باشد.

پژوهشگران امیدوارند با شناسایی افرادی که بدنشان زودتر از سن واقعی‌شان پیر می‌شود، بتوانند برنامه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان را بیشتر بر این افراد متمرکز کنند.

این پژوهش را یین کائو، متخصص اپیدمیولوژی مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس، همراه با همکارانش انجام داده است. آن‌ها اطلاعات سلامت و آزمایش خون بیش از ۱۵۰ هزار بزرگسال در بریتانیا و حدود ۱۰ هزار نفر در امریکا را بررسی کردند.

پژوهشگران برای اندازه‌گیری میزان پیری بدن، علاوه بر سن افراد، نتایج ۹ شاخص موجود در آزمایش خون را بررسی کردند. این شاخص‌ها شامل قند خون، کراتینین، آلبومین و تعداد گلبول‌های سفید خون بود. با کنار هم قرار دادن این اطلاعات، آن‌ها توانستند تخمین بزنند که بدن هر فرد از نظر بیولوژیکی چقدر پیر شده و آن را با افراد هم‌سن مقایسه کنند.

در این تحقیق، افراد بر اساس سال تولد در چند گروه با یکدیگر مقایسه شدند. در بریتانیا، متولدان سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴ با متولدان سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۴ مقایسه شدند. نتایج نشان داد که افراد گروه دوم، با وجود داشتن سن تقویمی مشابه، از نظر وضعیت بدن نشانه‌های بیشتری از پیری داشتند.

در امریکا نیز متولدان سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ در مقایسه با افرادی که بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ به دنیا آمده بودند، به طور میانگین ۹۲ درصد «شکاف سنی» بیشتری داشتند. منظور از شکاف سنی، تفاوت میان سن واقعی فرد و سنی است که وضعیت بدن او بر اساس آزمایش خون نشان می‌دهد.

نتایج این پژوهش همچنین نشان داد افرادی که امتیاز بالاتری در شاخص شکاف سنی داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پیش از ۵۵ سالگی قرار داشتند.

پژوهشگران دریافتند که با هر یک واحد افزایش در این شاخص، احتمال ابتلا به سرطان‌های زودرس حدود ۸ درصد بیشتر می‌شود.

یین کائو، متخصص اپیدمیولوژی مولکولی در دانشگاه واشنگتن، گفت هدف این پژوهش این است که مشخص شود محیط و شیوه زندگی امروزی چگونه باعث تغییرات بیولوژیکی در بدن می‌شود و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

دیوید اسکات، مدیر ابتکار جهانی «چالش‌های بزرگ سرطان»، نیز گفت هنوز دلیل دقیق افزایش سرطان‌های زودرس مشخص نیست، اما چنین پژوهش‌هایی نشان می‌دهد که این بیماری فقط به تغییرات داخل سلول‌ها مربوط نمی‌شود و ممکن است تغییراتی که در کل بدن رخ می‌دهد نیز در آن نقش داشته باشد.

حزب‌‌الله با توافق لبنان و اسرائیل و خلع سلاح این گروه مخالفت کرد

۶ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۱۷ (‎+۱ گرینویچ)
حزب‌‌الله با توافق لبنان و اسرائیل و خلع سلاح این گروه مخالفت کرد
100%

نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله، توافق امنیتی میان لبنان و اسرائیل با میانجی‌گری امریکا را رد کرد و آن را «تسلیم‌شدن در برابر اسرائیل» خواند. نعیم قاسم با «باطل» خواندن این توافق، لبنان را متهم کرد که به‌طور یک‌جانبه به اسرائیل امتیاز داده و حاکمیت ملی این کشور را تضعیف کرده است.

رهبر حزب‌الله روز شنبه، ششم سرطان، در بیانیه‌ای از بندهای توافق‌نامه که عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان را به خلع سلاح حزب‌الله مشروط می‌کند، انتقاد کرد و افزود این مفاد عملا به حضور نظامی اسرائیل مشروعیت می‌بخشد و از «تمام خطوط قرمز» عبور کرده است.

لبنان و اسرائیل روز گذشته با میانجی‌گری امریکا بر سر چارچوبی برای ادامه مذاکرات به توافق رسیدند. این چارچوب به‌عنوان نخستین گام برای دستیابی به توافق‌های بعدی و حرکت به سوی صلح توصیف شده است.

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، یک مقام ارشد این کشور پس از امضای توافق گفت اسرائیل «منطقه امنیتی» خود را در خاک لبنان حفظ خواهد کرد.

او تاکید کرد این وضعیت تا روزی که حزب‌الله و سایر «سازمان‌های تروریستی» در لبنان خلع سلاح شوند و دیگر هیچ تهدیدی از خاک لبنان متوجه اسرائیل نباشد، ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که بر اساس توافق اخیر، اسرائیل قرار است به‌صورت مرحله‌ای از بخش‌هایی از جنوب لبنان عقب‌نشینی کند و هم‌زمان، ارتش لبنان در این مناطق مستقر شود.

با این حال، نیروهای اسرائیلی تا زمان اجرای مراحل بعدی توافق مجاز خواهند بود در منطقه امنیتی گسترده‌ای باقی بمانند.

با این‌حال، دبیرکل حزب‌الله می‌گوید که این گروه به «مقاومت مسلحانه» خود ادامه خواهد داد و افزود: «ما در دشوارترین شرایط میدان نبرد را ترک نکردیم و اکنون نیز آن را ترک نخواهیم کرد.»

به گفته او، یادداشت تفاهم اخیر میان ایران و امریکا تمامیت ارضی لبنان را تضمین می‌کند و باید مبنای پایان دادن به درگیری‌ها قرار گیرد، نه توافقی که به‌تازگی میان اسرائیل و حکومت لبنان امضا شد.

در بند نخست تفاهم‌نامه تهران و واشنگتن آمده است ایالات متحده و جمهوری اسلامی و متحدان آنها در جنگ جاری پایان فوری و دائمی عملیات نظامی در تمامی جبهه‌ها، از جمله لبنان، را اعلام می‌کنند و متعهد می‌شوند دست به اقدام نظامی علیه یکدیگر نزنند و تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان را تضمین کنند.

با این حال، مقام‌های اسرائیلی به شمول بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در روزهای گذشته بارها تاکید کرده‌اند نیروهای این کشور از منطقه حائل در جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهند کرد.

این اظهارات دبیرکل حزب‌الله در حالی مطرح می‌شود که با وجود آتش‌بس‌ها و توافق‌های مکرر، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد، اسرائیل روز شنبه ششم سرطان، حمله پهپادی به جنوب لبنان انجام داد.

در پی این درگیری‌ها که همزمان با جنگ گسترده‌تر ایران جریان دارد، بیش از یک میلیون لبنانی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.
حزب‌الله و ایران می‌گویند واشنگتن در چارچوب یادداشت تفاهمی که دو هفته پیش برای پایان دادن به جنگ گسترده‌تر امضا شد، متعهد شده بود به درگیری‌ها در لبنان نیز پایان دهد.

وزیر امنیت اسرائیل توافق با لبنان را «اشتباه بزرگ» خواند

۶ سرطان ۱۴۰۵، ۲۱:۲۲ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر امنیت اسرائیل توافق با لبنان را «اشتباه بزرگ» خواند
100%

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، توافق کشورش با لبنان را که با میانجی‌گری ایالات متحده انجام شده است «اشتباه بزرگ» توصیف کرد. او از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواست تا این توافق را برای بررسی و رأی‌گیری به کابینه ارائه کند.

وزیر امنیت ملی اسرائیل روز شنبه، ششم سرطان، در بیانیه‌ای گفت: «ما فعلا در بخش عمده‌ای از منطقه حائل باقی خواهیم ماند، حکومت لبنان حزب‌الله را خلع سلاح نخواهد کرد.»

ایتامار بن‌گویر افزوده است که سربازان ارتش اسرائیل می‌توانند با حزب‌الله مقابله کنند.

وزیر امنیت ملی اسرائیل گفت: «تنها سربازان اسرائیل توانایی نابود ساختن حزب‌الله را دارند. هیچ کسی دیگری این کار را برای ما انجام نخواهد داد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اما توافق با لبنان را دستاورد بزرگ خوانده و آن را ضربه‌ای بزرگ به جمهوری اسلامی دانسته است.

او روز شنبه گفت: «این توافق به اسرائیل اجازه می‌دهد تا زمان خلع سلاح حزب‌الله، حضور خود را در منطقه حائل در جنوب لبنان حفظ کند.»

وزارت خارجه امریکا روز جمعه، پنجم سرطان، از امضای توافق بین اسرائیل و لبنان خبر داد. در چارچوب این توافق، ارتش اسرائیل از بخش‌های کوچکی که اکنون اشغال کرده، عقب‌نشینی می‌کند و ارتش لبنان در آن مناطق مستقر می‌شود.

چارچوب این توافق‌نامه همچنین مسیر دستیابی به یک توافق صلح در آینده را ترسیم می‌کند و شامل اقدامات فوری است که دو طرف باید در میدان عملی کنند.

در پی وقوع انفجار و تیراندازی در کراچی پاکستان سه نیروی امنیتی کشته شدند

۶ سرطان ۱۴۰۵، ۱۹:۰۱ (‎+۱ گرینویچ)
در پی وقوع انفجار و تیراندازی در کراچی پاکستان سه نیروی امنیتی کشته شدند
100%

پولیس ایالت سند در پاکستان اعلام کرد که شامگاه شنبه در پی انفجار و تیراندازی در مجاورت چندین دانشگاه و اداره هواشناسی کراچی، دست‌کم سه نیروی امنیتی و سه مهاجم کشته شده‌اند. گروه «جماعت‌الاحرار»، شاخه‌ای جداشده از تحریک طالبان پاکستان، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

جاوید عالم اودهو، فرمانده پولیس ایالت سند، گفت که پس از گزارش‌هایی درباره وقوع انفجار و تیراندازی شدید، نیروهای امنیتی به محل رویداد اعزام شده و وضعیت تحت کنترول قرار دارد.

جماعت‌الاحرار که مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته، در «فهرست گروه‌های تروریستی در سازمان ملل» ثبت شده است.

سازمان ملل پیشتر در گزارشی گفت که این گروه منشعب از تحریک طالبان پاکستان، در منطقه لعل‌پوره ولایت ننگرهار در افغانستان مستقر است.

این رویداد مهم‌ترین حمله در کراچی از زمان انفجار اکتوبر ۲۰۲۴ علیه کاروان چینی‌ها به شمار می‌رود؛ حمله‌ای که در آن دو شهروند چین کشته شدند.

حملات در شهرهای بزرگ پاکستان در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای کاهش یافته بود؛ اما افزایش فعالیت‌های شبه‌نظامی در مناطق هم‌مرز با افغانستان، نگرانی‌ها را مبنی بر تشدید مجدد خشونت‌ها و ناامنی‌ها در مراکز شهری افزایش داده است.

بریتانیا مسیرهای قانونی جدیدی را برای پذیرش پناهجویان فراهم می‌کند

۶ سرطان ۱۴۰۵، ۱۷:۴۴ (‎+۱ گرینویچ)
بریتانیا مسیرهای قانونی جدیدی را برای پذیرش پناهجویان فراهم می‌کند
100%

وزارت داخله بریتانیا اعلام کرد که برای پناهجویان واجدشرایط، مسیرهای «امن و قانونی» برای ورود به این کشور فراهم خواهد کرد. مسیرهای جدید به گروه‌های اجتماعی، دانشگاه‌ها و شرکت‌ها اجازه خواهد داد تا با حمایت مالی و قانونی از پناهجویان، زمینه ورود آنان به بریتانیا را فراهم کنند.

وزارت داخله بریتانیا همچنین تصریح کرده است که حکومت با اصلاح قوانین حقوق بشر، در پی تسهیل روند اخراج افرادی است که به‌طور «غیرقانونی» در بریتانیا حضور دارند.

مقام‌های بریتانیایی اعلام کردند که این برنامه با الهام از طرح مشابه «حمایت اجتماعی از پناهجویان» در کانادا طراحی شده است؛ برنامه‌ای که از سال ۱۹۷۹ تاکنون زمینه اسکان حدود ۴۰۰ هزار پناهجو را در این کشور فراهم کرده است.

شبانه محمود، وزیر داخله بریتانیا، روز جمعه گفت: «من مسیرهای قانونی جدیدی را برای پناهجویان واقعی باز خواهم کرد؛ همزمان راه‌های سوءاستفاده از قوانین را که بارها مورد سؤاستفاده قرار گرفته‌اند، خواهم بست.»

به‌گفته خانم محمود، لایحه جدید مهاجرت با هدف جلوگیری از «سؤاستفاده» از قوانین حقوق‌ بشر و مقابله با درخواست‌های «بی‌اساس» ارائه خواهد شد.

همچنین در این لایحه، تعریف «خانواده» محدودتر شده و تنها اعضای درجه‌یک خانواده را شامل خواهد شد. این لایحه قرار است هفته آینده برای بررسی به مجلس عوام بریتانیا ارائه شود.

این اعلام در حالی صورت گرفته است که وزیر داخله بریتانیا با پرسش‌هایی درباره آینده سیاسی خود روبه‌رو است؛ از جمله اینکه آیا پس از کناره‌گیری کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، همچنان در سمت خود باقی خواهد ماند یا خیر.

آقای استارمر روز دوشنبه اعلام کرد که به دلیل اشتباهات و قضاوت‌های نادرست که جایگاه او را در میان حزب و مردم تضعیف کرده است، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

او قرار است ظرف چند هفته آینده، پس از انتخاب رهبر جدید حزب کارگر، از قدرت کنار برود.

پیش‌بینی می‌شود اندی برنهام، شهردار پیشین منچستر بزرگ، بدون رقابت جدی درون‌حزبی به نخست‌وزیری بریتانیا برسد.

مهاجرت در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاسی در بریتانیا و دیگر کشورهای غربی تبدیل شده است.
این کشورها با افزایش شمار پناهجویانی روبه‌رو هستند که برای فرار از جنگ، فقر، پیامدهای تغییرات اقلیمی یا آزار و تعقیب سیاسی، به دنبال زندگی بهتر هستند.

در این میان، شهروندان افغانستان اخیرا برای دسترسی به مسیرهای قانونی مهاجرت و پناهندگی به بریتانیا با محدودیت‌های فزاینده مواجه شده‌اند. برنامه‌های اصلی تخلیه و اسکان مجدد ویژه افغان‌های همکار با حکومت بریتانیا، اکنون برای درخواست‌های جدید متوقف شده و پذیرش تازه‌ای ندارد.