• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

بیش از ۳ میلیون نفر از خشکسالی در افغانستان آسیب دیده‌اند

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۱۸:۱۶ (‎+۱ گرینویچ)

سازمان ملل اعلام کرد که خشکسالی همچنان بخش‌های گسترده‌ای از افغانستان را درگیر کرده و در بیش از یک سال گذشته، زندگی حدود ۳.۴ میلیون نفر در ۱۲ ولایت این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) روز یکشنبه در پیامی در اکس هشدار داد که سطح آب‌های زیرزمینی در افغانستان به پایین‌ترین میزان در چند دهه اخیر رسیده است. این وضعیت دسترسی مردم به آب را دشوارتر کرده و بر کشاورزی، دامداری و درآمد خانواده‌ها نیز تاثیر منفی گذاشته است.

اوچا تاکید کرد که هرچند بارندگی‌های امسال تا حدودی از شدت بحران کاسته، اما یک فصل پرباران نمی‌تواند پیامدهای پنج سال خشکسالی پی‌درپی را جبران کند. این نهاد هشدار داد که بسیاری از مناطق در سراسر افغانستان همچنان با کاهش منابع آب، افزایش فشارهای ناشی از تغییرات اقلیمی و نگرانی درباره وضعیت فصل آینده روبه‌رو هستند.

یوناما، نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان، نیز ۱۵ جوزا اعلام کرده بود که کاهش شدید بارندگی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در ولایت‌های جنوبی، از جمله قندهار، هلمند، نیمروز، زابل و ارزگان، نظام‌های سنتی آبیاری را تا مرز نابودی پیش برده و بسیاری از مردم را ناچار به حفر چاه‌های عمیق‌تر کرده است.

به گفته سازمان ملل، افغانستان افزون بر خشکسالی و سیلاب، با پیامدهای دیگر تغییرات اقلیمی نیز روبه‌رو است. توفان‌های شدید گرد و غبار در جنوب کشور باعث افزایش بیماری‌های تنفسی شده و جنگل‌زدایی در ولایت‌های کنر، نورستان و لوگر، موانع طبیعی در برابر رانش زمین و سیلاب را از بین برده است.

همچنین، در شهرهای بزرگی مانند کابل، استفاده از سوخت‌های بی‌کیفیت و مدیریت نامناسب پسماندها در زمستان، آلودگی هوا را به تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان تبدیل کرده است.

از سوی دیگر، افزایش گردشگری در ولایت‌های پنجشیر، کاپیسا و میدان وردک به افزایش زباله در رودخانه‌ها و دره‌ها انجامیده و ضرورت مدیریت بهتر محیط زیست را دوچندان کرده است.

افغانستان در سال‌های اخیر بارها با خشکسالی‌های شدید، کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیرزمینی مواجه بوده است؛ وضعیتی که به گفته نهادهای امدادرسان، امنیت غذایی و معیشت میلیون‌ها نفر را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است.

  • یوناما: بیش از نیمی از جمعیت افغانستان تحت تأثیر خشکسالی و کمبود آب قرار گرفته‌اند

    یوناما: بیش از نیمی از جمعیت افغانستان تحت تأثیر خشکسالی و کمبود آب قرار گرفته‌اند

پربازدیدترین‌ها

بریتانیا مسیرهای قانونی جدیدی را برای پذیرش پناهجویان فراهم می‌کند
۱

بریتانیا مسیرهای قانونی جدیدی را برای پذیرش پناهجویان فراهم می‌کند

۲

پنج سال زندان برای «نه» گفتن؛ روایت دختری که حاضر نشد تسلیم ازدواج اجباری شود

۳

پس از حملات متقابل امریکا و ایران، یک نفت‌کش در تنگه هرمز هدف قرار گرفت

۴

دلاور: فروپاشی طالبان به هرج‌ومرج می‌انجامد

۵

سخنگوی طالبان می‌گوید پرونده «دختر ۱۷ ساله» در زندان بادغیس را تعقیب می‌کند

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

یک زن در قندهار همسر سابق خود را به ضرب گلوله کشت

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۱۷:۴۵ (‎+۱ گرینویچ)
یک زن در قندهار همسر سابق خود را به ضرب گلوله کشت
100%

فرماندهی پولیس طالبان در قندهار اعلام کرد که یک زن در ناحیه دوم مرکز این ولایت شوهر سابق خود را به ضرب گلوله کشته است. این فرماندهی نوشت که عامل این رویداد بازداشت شده و تحت تحقیق قرار دارد.

اسدالله جمشید، سخنگوی فرماندهی پولیس طالبان در قندهار به رسانه‌های محلی گفت این رویداد بامداد یکشنبه در نزدیکی دادگاه، در حوزه دوم شهر قندهار رخ داده است. او افزود، زنی با شلیک تفنگچه شوهر سابق خود را هدف قرار داده و او را از بین برده است.

به گفته این مقام طالبان، زن بازداشت‌شده ادعا کرده که شوهر سابقش چند سال قبل از او رسما جدا شد، اما پس از طلاق نیز به‌طور پیوسته او را آزار و اذیت کرده و به «شیوه‌های مختلف به او مزاحمت» کرده است.

بر اساس اطلاعات، زن بازداشت‌شده از ساکنان اصلی شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان و مرد کشته‌شده از ساکنان ولسوالی حیدرآباد ولایت هلمند اند. مسئولان طالبان درباره هویت این افراد وضاحت نداده اند.

طالبان یک ملا را رئیس خبرگزاری باختر تعیین کرد

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۱۶:۰۲ (‎+۱ گرینویچ)
طالبان یک ملا را رئیس خبرگزاری باختر تعیین کرد
100%

ملا حسن آخند، رئیس‌وزرای طالبان، با صدور حکمی مولوی احسان‌الله حسان را به عنوان رئیس جدید خبرگزاری دولتی باختر منصوب کرد. آقای حسان روز یکشنبه، ۷ سرطان، کار خود را در این خبرگزاری آغاز کرد.

پیش از این هدایت‌الله هدایت رئیس گماشته شده طالبان در این سمت فعالیت می‌کرد.

مولوی احسان‌الله حسان پیش از این رئیس دفتر وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان بود.

طالبان پس از بازگشت دوباره به قدرت، رسانه‌ها را در افغانستان سانسور کرده و دسترسی به اطلاعات را محدود کرده‌ است.

طالبان از مراسم معرفی رئیس جدید خبرگزاری باختر تصویری منتشر نکرده و تنها عکس‌هایی از میز و چوکی‌های دفتر او را منتشر کرده است.

بر اساس قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، انتشار تصاویر زنده‌جان‌ها ممنوع است.

طالبان همچنین، پس از بازگشت به قدرت در اسد ۱۴۰۰، بسیاری از کارکنان حرفه‌ای ادارات دولتی برکنار کرده و به جای آن‌ها ملاها را گماشته است.

نامه ۲۰ سازمان مدنی به وزیر خارجه آلمان: همکاری با طالبان را متوقف کنید

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۵۴ (‎+۱ گرینویچ)
نامه ۲۰ سازمان مدنی به وزیر خارجه آلمان: همکاری با طالبان را متوقف کنید
100%

بیش از ۲۰ نهاد مدنی نامه‌ای سرگشاده به یوهان وادفول، وزیر امور خارجه آلمان تحویل دادند و در آن خواستار پایان همکاری آلمان با طالبان و اجرای کامل تعهدات این کشور در قبال پذیرش شهروندان افغانستان شدند.

این نامه در جریان سفر وزیر امور خارجه آلمان به شهر کیل، از سوی نمایندگان سازمان‌های امضاکننده به او تحویل داده شد.

امضاکنندگان نامه با ابراز نگرانی از سیاست آلمان در قبال طالبان، خواستار توقف هرگونه همکاری یا اقدامی شدند که به گفته آنان می‌تواند به مشروعیت‌بخشی این گروه منجر شود.

این نامه از سوی هلن راک و لینی هینتسه از نهاد «افغانستان را فراموش نکنید» ، فرنگیس سوگند و لاوا محمدی از نهاد «مشارکت افغانستانی‌ ها در ایالت شلسویگ-هولشتاین»، به نمایندگی از سازمان‌های امضاکننده به وزیر خارجه آلمان تحویل داده شده است.

100%

در این نامه، سازمان‌های امضاکننده از دولت آلمان خواسته‌اند از هرگونه اقدامی که به مشروعیت‌بخشی سیاسی یا دیپلوماتیک طالبان منجر شود، خودداری کند و حقوق بشر را محور اصلی سیاست خود در قبال افغانستان قرار دهد.

آنان همچنین خواستار تسریع برنامه‌های حمایت و پذیرش شهروندان افغانستان، به‌ویژه افراد در معرض خطر، پرهیز از توافق‌هایی که به عادی‌سازی روابط با طالبان یا اخراج پناهجویان بینجامد و مشارکت فعالان حقوق زنان و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این کشور شده‌اند.

فرنگیس سوگند، شاعر، فعال حقوق زنان و از امضاکنندگان این نامه، گفت: «در حالی که مردم افغانستان با رنج، شکنجه و پیگرد روبه‌رو هستند، آلمان با پذیرش نمایندگان طالبان، به این گروه مشروعیت می‌بخشد.»

خانم سوگند افزود: «آلمان و اتحادیه اروپا برای بسیاری از شهروندان افغانستان آخرین امید برای رهایی از سرکوب و نقض سیستماتیک حقوق بشر بودند، اما اکنون به نظر می‌رسد ملاحظات سیاسی بر رنج و جان هزاران انسان ترجیح داده می‌شود. ما نمی‌توانیم در برابر این وضعیت سکوت کنیم و به همین دلیل در این نامه خواستار پایان فوری هرگونه همکاری با طالبان شده‌ایم.»

همکاری آلمان با طالبان

آلمان در ماه‌های گذشته ده‌ها پناهجوی افغان را که به گفته این کشور سابقه جرمی دارند، به افغانستان اخراج کرده است. هم‌زمان، به گفته مقام‌های آلمانی برای ایجاد سهولت در این روند، برلین و طالبان باهم همکاری می‌کنند.

هفته گذشته رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که در پی یک نشست محرمانه مقام‌های این کشور با طالبان، برلین پذیرفته است که شش دیپلومات دیگر این گروه را بپذیرد.

ان‌دی‌آر گزارش داده این توافق پس از چند روز گفت‌وگوی محرمانه میان نمایندگان طالبان و مقام‌های آلمانی در یک هوتل در استانبول به‌دست آمده است.

در حال حاضر دست‌کم دو کارمند قنسولی طالبان در آلمان حضور دارند که عملاً مدیریت سفارت افغانستان در برلین و قنسولگری افغانستان در بن را در دست گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفته است حضور کارمندان قنسولی بیشتر برای ارائه خدماتی مانند صدور گذرنامه و تسهیل روند بازگرداندن مهاجران به افغانستان ضروری است. به گفته او، دولت آلمان پیش از صدور ویزا، سوابق این افراد را به‌دقت بررسی خواهد کرد.

در همین حال، فریدریش مرتس، صدراعظم آلمان، انتقادها مبنی بر اینکه این تعامل به عادی‌سازی روابط با طالبان منجر می‌شود را رد کرده و گفته است همکاری با طالبان صرفاً در سطح فنی و در چارچوب منافع ملی آلمان انجام می‌شود. او تأکید کرده است که این همکاری به معنای به‌رسمیت شناختن یا عادی‌سازی روابط با طالبان نیست.

وزیر طالبان می‌گوید مخالفان در افغانستان جایی ندارند

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۳۱ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر طالبان می‌گوید مخالفان در افغانستان جایی ندارند
100%

وزیر سرحدات، اقوام و قبایل طالبان می‌گوید که مخالفان این گروه در صدد ایجاد جبهه هستند و می‌خواهند افغانستان را آزاد کنند. نورالله نوری، گفت کسانی که طی بیست سال گذشته اهداف خود را آزموده‌اند، نباید شعار آزادی افغانستان را سر دهند. او گفت دیگر این افراد در افغانستان جای ندارند.

این وزیر طالبان که به ولایت سرپل رفته است در یک نشست با باشندگان ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل گفت که در حال حاضر نظامی در افغانستان حاکم است که «همه امور آن زیر چتر شریعت اسلامی اداره می‌شود.»

او ادعا کرد که مردم افغانستان از نظام طالبان حمایت می‌کنند و پشتیبانی آنان از این گروه بر پایه زور و اجبار نیست. او می‌گوید که افغان‌ها با «میل و رضایت خود» در کنار طالبان ایستاده‌اند.

این در حالی است که از زمان قدرت‌گیری طالبان، محدودیت‌های سیستمایک بر زنان و دختران و گروه‌های اجتماعی دیگر افزایش یافته است. دختران و زنان از تحصیل و کار بازمانده‌اند که به گفته مقامات سازمان ملل، این سیاست «یک نسل سوخته» را برای آینده بر جا می‌گذارد.

این مقام طالبان همچنین ادعا کرد که پس از به قدرت رسیدن طالبان، همه گروه‌ها، اختلافات داخلی، موارد انتقام‌جویی و جنگ‌ها پایان یافته و امنیت در سراسر کشور برقرار شده است.

وزیر سرحدات طالبان در حالی از «امنیت سراسری» سخن گفت که در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی از افزایش ناامنی‌های جنایی، از جمله قتل و اختطاف در نقاط مختلف افغانستان گزارش شده است. طالبان همچنان در پنج سال گذشته گروه‌های سیاسی و اجتماعی مخالف خود را به شدت سرکوب کرده است.

نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری نسبت به وضعیت آزادی بیان، حقوق بشر و و حقوق مدنی در افغانستان تحت کنترول طالبان بارها ابراز نگرانی کرده‌اند.

همچنین در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی از برگزاری اعتراض‌ها علیه سیاست‌های طالبان، به‌ویژه در ولایت هرات، و سرکوب این اعتراض‌ها منتشر شده است.

شماری از منتقدان می‌گویند که اقدامات و سیاست‌های طالبان نه با آموزه‌های اسلامی همخوانی دارد و نه با فرهنگ مردم افغانستان ارتباطی دارد.

ارتش پاکستان می‌گوید مهاجمی که در کراچی بازداشت شد افغان است

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۰۹:۰۸ (‎+۱ گرینویچ)
ارتش پاکستان می‌گوید مهاجمی که در کراچی بازداشت شد افغان است
100%

ارتش پاکستان اعلام کرد در حمله مهاجمان به یک مرکز نظامی در شهر کراچی، سه نیروی امنیتی کشته و چهار نیروی دیگر زخمی شدند. به گفته ارتش پاکستان، سه مهاجم نیز در این درگیری کشته شدند. ارتش گفت که یک مهاجم زخمی را نیز بازداشت کرده که شهروند افغانستان است.

درباره هویت فرد بازداشت‌شده جزئیات بیشتری ارائه نشده است.

ارتش پاکستان روز یکشنبه هفتم سرطان با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرد که این حمله به اردوگاه نیروهای رنجرز در کراچی توسط گروه جماعت‌الاحرار وابسته طالبان پاکستانی انجام شده است.

پیشتر گروه جماعت‌الاحرار مسئولیت این حمله را پذیرفته بود.

  • در پی وقوع انفجار و تیراندازی در کراچی پاکستان سه نیروی امنیتی کشته شدند

    در پی وقوع انفجار و تیراندازی در کراچی پاکستان سه نیروی امنیتی کشته شدند

در بیانیه ارتش آمده است که مهاجمان پس از انفجار در دروازه اصلی اردوگاه میخواستند به داخل نفوذ کنند؛ اما با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند و نتوانستند به هدف مورد نظرشان برسند.

ارتش پاکستان هشدار داده است که برای انتقام خون نیروهای کشته‌شده خود، عملیات تلافی‌جویانه علیه عاملان این حمله انجام خواهد داد.