• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

سیل در ولایت‌های مختلف افغانستان؛ طالبان کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر را تأیید کردند

۱۴ ثور ۱۴۰۱، ۰۹:۲۲ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۲۲:۴۰ (‎+۱ گرینویچ)

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان اعلام کرد که اثر بارندگی شدید و سیلاب در شماری از ولایت‌های افغانستان در روزهای گذشته دست‌کم ۱۸ تا ۲۰ نفر در ۱۰ ولایت افغانستان کشته و نزدیک به ۳۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. طالبان گفته‌اند که مفقود شدن دو نفر نیز گزارش شده است.

مولوی شرف‌الدین مسلم، معین وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طالبان بارندگی شدید و سیلاب در ۱۰ ولایت، منجر به تلف‌شدن حدود ۱۰۰ رأس مواشی و تخریب ۲۰۰ هکتار زمین زراعتی و نزدیک به ۱۰۰ خانه نیز شده است.

احتمال دارد آمار قربانیان و خسارات سیلاب‌ها بیشتر از این باشد. شرف‌الدین مسلم گفته است که این آمار ابتدایی است و روند سرشماری جریان دارد.

اداره هواشناسی حکومت طالبان اعلام کرده که احتمال سیلاب‌های شدید در ۲۷ ولایت وجود دارد.

گفته شده که ولایات بادغیس، غور، فاریاب، جوزجان، سرپل، بلخ، سمنگان، بغلان، تخار، قندز، بدخشان، بامیان، دایکندی، غزنی، میدان وردگ، پروان، پنجشیر، کاپیسا، نورستان، کنر، ننگرهار، لغمان، کابل، لوگر، پکتیا، پکتیکا، و خوست در معرض خطر قرار دارند.

به گفته اداره هواشناسی حکومت طالبان، میزان بارندگی در این ولایت‌ها بین ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است.

هر سال با ختم زمستان به دلیل آب شدن برف‌ها و بارندگی‌های بهاری، سیلاب در مناطق مختلف افغانستان شروع می‌شود و این سیلاب‌ها تا اواخر بهار ادامه می‌یابد.

پربازدیدترین‌ها

هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد
۱

هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد

۲

منابع: جمعه فاتح پیشنهاد همکاری با طالبان را نپذیرفته است

۳

طالبان نشرات تلویزیون تمدن را قطع کرد

۴

وزیر عدلیه طالبان شماری از بزرگان شیعه را «به‌دلیل برافراشتن پرچم محرم» بازداشت کرد

۵

‏عضو رهبری جمعیت: جمعه‌ فاتح فرصت طلایی دارد تا به مردم بازگردد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

ایران می‌گوید برای جلوگیری از بحران زیست محیطی آماده‌ایم دانش لازم را به طالبان منتقل کنیم

۱۴ ثور ۱۴۰۱، ۰۷:۳۱ (‎+۱ گرینویچ)
ایران می‌گوید برای جلوگیری از بحران زیست محیطی آماده‌ایم دانش لازم را به طالبان منتقل کنیم
100%

همزمان با طوفان گرد و غبار در ولایت‌های جنوبی افغانستان، نماینده رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان می‌گوید کشورش آماده است دانش خود را برای پیشگیری از بحران زیست محیطی به طالبان منتقل کند. حسن کاظمی قمی تأکید کرده که تأمین حقابه هامون برای جلوگیری از چنین چالشی ضروری است.

گزارش‌ها از جنوب افغانستان می‌رساند که طوفان گرد و غبار به شماری از زمین‌های زراعتی، سولرهای‌ آفتابی و درختان در این ولایت‌ها آسیب رسانده است.

نماینده رئیس‌جمهور ایران در افغانستان تأثرش را بخاطر وقوع طوفان در ولایت‌های جنوبی افغانستان ابراز کرده و گفته کشورهای منطقه باید با هم بر چالش محیط زیستی غلبه کنند.

او در یادداشتی که در توییتر منتشر کرده در کنار اینکه آمادگی کشورش را برای انتقال دانش لازم برای پیشگیری از بحران زیست محیطی اعلام کرده به تأمین حقابه هامون نیز اشاره کرده است.

موضوع حقابه هیرمند از موضوعات جنجالی در روابط میان ایران و افغانستان است.

ایران و افغانستان برای استفاده از آب هیرمند در سال ١٩٧٢ معاهده‎ای امضا کرده‌‎اند که بر اساس آن میزان سالانه آبی که از رودخانه هیرمند وارد ایران می‌‎شود، مشخص شده، اما ایران از میزان آبی که وارد این کشور می‌شود راضی نیست.

حسن کاظمی قمی گفته امیدوار است که طالبان "برای جبران اشتباه گذشتگان، آینده‌نگرانه تدبیر کنند."

سناتوران امریکایی خواهان توضیح در باره دستیابی طالبان به اطلاعات بیومتریک ارتش امریکا اند

۱۴ ثور ۱۴۰۱، ۰۰:۵۱ (‎+۱ گرینویچ)
سناتوران امریکایی خواهان توضیح در باره دستیابی طالبان به اطلاعات بیومتریک ارتش امریکا اند
100%

۸ سناتور امریکایی از حکومت بایدن خواستند تا در مورد جا گذاشتن اطلاعات حساس بیومتریک در افغانستان توضیح دهد. به گفته آنان، خروج شتاب زده نیروهای امریکایی باعث شده که دستگاه‌های حاوی اطلاعات بیومتریک در افغانستان باقی مانده و جان همکاران افغان نیروهای امریکایی به خطر بیفتد.

به گزارش سایت خبری واشنگتن فری‌بیکن، این سناتوران جمهوری‌خواه از وزارت‌های دفاع و خارجه امریکا خواسته اند تا معلومات مربوط به تسلیحات به جا مانده و «اطلاعات حساس، از جمله اطلاعات بیومتریک» نیروهای امریکایی در افغانستان را در اختیار آنان قرار دهند.

این سناتوران می‌گویند که طالبان با استفاده از اطلاعات بیومتریک، همکاران افغان نیروهای امریکایی را مورد شناسایی و هدف قرار می‌دهند.

اخیراً وزارت دفاع امریکا در گزارشی به کانگرس امریکا تایید کرد که تجهیزات و تسلیحاتی به ارزش ۷ میلیارد دالر پس از خروج نیروهای امریکایی در افغانستان باقی مانده است.

این تجهیزات، از جمله دستگاه های بیومتریک، قبلاً به نیروهای امنیتی افغان کمک شده بود که حالا با سقوط حکومت پیشین در اختیار طالبان قرار دارد.

این سناتوران به رهبری مارشا بلک‌برن، در نامه‌ای به این دو وزارت نوشته اند: «سیستم‌هایی که توسط ارتش امریکا پس از خروجش از افغانستان رها شدند، حاوی اسکن عنبیه چشم، اثر انگشت، عکس‌ها، اطلاعات مربوط به محل کار و زندگی افراد و وابستگان شان بود.»

آنها می افزایند: «طالبان از این اطلاعات برای قتل، شکنجه و ناپدیدسازی هرچه بیشتر همکاران افغان ایالات متحده استفاده می‌کند.»

قبلاً، دیده‌بان حقوق بشر با نشر گزارشی در ۳۰ مارچ گفت که اطلاعات بیومتریک به جامانده در افغانستان جان افغان‌های زیادی را به خطر انداخته است.

این سازمان گفت که به علت این اطلاعات کسانی چون نیروهای پیشین قوای امنیتی افغانستان با تهدید طالبان رو به رو اند.

این سناتوران می‌خواهند که سیاست جمع آوری اطلاعات خصوصی توسط حکومت امریکا در کشورهایی که در آن حضور دارد، تغییر بخورد تا اطلاعات حساس به راحتی در اختیار دشمنان امریکا قرار نگیرد.

همچنان، آنها می‌خواهند بدانند که آیا حکومت امریکا برنامه‌ای برای کمک به کسانی که جان شان به خاطر اطلاعات بیومتریک به جا مانده در افغانستان به خطر افتاده، روی دست دارد یا نه.

شورای امنیت حملات تروریستی در افغانستان را محکوم کرد

۱۳ ثور ۱۴۰۱، ۲۱:۴۴ (‎+۱ گرینویچ)
شورای امنیت حملات تروریستی در افغانستان را محکوم کرد
100%

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات اخیر علیه افراد ملکی و اقلیت‌های مذهبی را در چند ولایت افغانستان محکوم کرده است. در این بیانیه این حملات تروریستی به داعش نسبت داده شده و از کشورهای عضو خواسته شده است که با مسئولان و حامیان این حملات برخورد کنند.

در بیانیه به حملات در قندز و مزارشریف و کابل اشاره شده است که باعث کشته و زخمی شدن مردم عادی گردید.

پیش از این شماری از کنشگران افغان با انتشار نامه‌ای سرگشاده، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بودند که با برگزاری نشستی ویژه این حملات هدفمند را به عنوان نسل کشی به رسمیت شناخته و برای محافظت از هزاره‌ها و شیعیان افغانستان اقداماتی را روی دست بگیرد.

شورای امنیت، بدون نام بردن از هزاره‌ها و شیعیان، گفته است است که «حملات اخیر علیه افراد ملکی از جمله اقلیت‌های مذهبی در سرتاسر افغانستان انجام یافته است.»

شورای امنیت از تمام دولت‌ها تقاضا کرده است که بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه‌های این شورا، با مرتکبین و حامیان این حملات برخورد کنند.

روز جهانی آزادی مطبوعات؛ سخنگوی طالبان می‌گوید هیچ خبرنگاری در زندان‌های این گروه نیست

۱۳ ثور ۱۴۰۱، ۱۳:۵۲ (‎+۱ گرینویچ)
روز جهانی آزادی مطبوعات؛ سخنگوی طالبان می‌گوید هیچ خبرنگاری در زندان‌های این گروه نیست
100%

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در روز جهانی آزادی مطبوعات گفته است که هیچ خبرنگاری در افغانستان در بند این گروه نیست و طالبان از آزادی بیان و رسانه‌ها پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که بر اساس شاخص جهانی آزادی مطبوعات، افغانستان تحت کنترل طالبان ۳۴ پله سقوط کرده است.

از زمان روی کار آمدن طالبان در آگست سال گذشته، ده‌ها رسانه مستقل در افغانستان تعطیل شده و صدها خبرنگار دست از کار کشیده و بسیاری این کشور را ترک کرده‌اند.

آقای مجاهد در توییتی گفته است که شماری از رسانه‌ها به‌دلیل قطع کمک‌های مالی خارجی‌ها تعطیل شده‌اند نه اقدامات طالبان.

سخنگوی طالبان افزود که رسانه‌ها "بر اساس قانون" می‌توانند آزادانه فعالیت کنند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، با نشر رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌‌‌ها در سال ۲۰۲۲ می‌گوید سقوط کابل به دست طالبان، دورنمای رسانه‌های افغانستان را تغییر داده است.

بر اساس رده‌بندی این سازمان، افغانستان از میان ۱۸۰ کشور با کسب ۳۸ امتیاز با ۳۴ پله سقوط در رده ۱۵۶ قرار گرفته در حالی که پارسال با ۶۰ امتیاز در رده ۱۲۲ قرار داشت.

سخنگوی طالبان اما در واکنش گفته نگرانی شماری از نهادها در مورد رسانه‌های افغانستان بی‌جا است.

با سقوط حکومت پیشین طالبان محدودیت‌های جدی بر فعالیت رسانه‌های افغانستان وضع کرد .

انتقاد از عملکرد این گروه از سوی خبرنگاران و رسانه‌های داخل افغانستان با واکنش تند این گروه مواجه شده و در مواردی به بازداشت و شکنجه خبرنگاران انجامیده است.

با گذشت سه هفته،‌ از سرنوشت متهمان به قتل واکسیناتورها در قندوز خبری نیست

۱۳ ثور ۱۴۰۱، ۱۲:۴۹ (‎+۱ گرینویچ)
با گذشت سه هفته،‌ از سرنوشت متهمان به قتل واکسیناتورها در قندوز خبری نیست
100%

بستگان چهار مرد جوان که گروه طالبان آن‌ها را به اتهام کشتن هشت کارمند واکسیناسیون فلج کودکان در قندوز بازداشت کرده بودند،‌ می‌گویند با گذشت سه هفته،‌ از سرنوشت آن‌ها خبری نیست. خانواده یک متهم زیر ۱۸ سال گفته‌اند که طالبان درباره زنده یا مرده بودن پسر این خانواده سکوت کرده‌اند.

به گفته بستگان این چهار فرد متهم، گروه طالبان از آنها اعتراف اجباری گرفته که گویا در قتل واکسیناتورها در ولایت قندوز دست داشته‌اند.

براساس گزارش‌ها، هشت کارمند برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در ماه حوت ۱۴۰۰ در ولایت شمالی قندوز کشته شدند.

از این میان، دو کارمند واکسیناسیون از جمله یک زن در منطقه چهار طاق، دو واکسیناتور مرد در حمله افراد مسلح در منطقه ابراهیم‌خیل و سه زن واکسیناتور نیز در یک حمله مسلحانه در منطقه عبدالله دهقان در ولسوالی امام‌صاحب قندوز، کشته شدند.

این چهار نفر به اتهام کشتن واکسیناتورها در بازداشت طالبان به سر می‌برند، اما با گذشت بیش از دو ماه از این حادثه، اکنون بستگان این افراد می‌گویند که اطلاعاتی درباره زنده بودن آنها در اختیارشان قرار نگرفته است.

یکی از بستگان این افراد که زیر سن ۱۸ است به افغانستان اینترنشنال گفت که سه هفته است هیچ اطلاعی درباره زنده یا مرده بودن او ندارند.

پیشتر طالبان تصویر چهار نفر را منتشر کردند که نشان داد دستبند زده شده‌‌اند.

فعالان حقوق بشر از ادامه بازداشت‌های غیرقانونی، شکنجه و اعترافات اجباری توسط طالبان بارها از جمله در مورد این چهار فرد ابراز نگرانی کرده‌اند.

طالبان در اوایل گفتند که افراد بازداشت‌شده به دستور جبهه مقاومت ملی، واکیسناتوران را کشته‌اند، اما جبهه مقاومت این ادعا را رد کرد و گفت که آنان از سوی طالبان «به شهادت رسیده‌اند.»

آن زمان، قاری عبیدالله عابدی، سخنگوی پولیس طالبان در قندز به خبرگزاری فرانسه گفت: «مردان بازداشت‌شده به جرم خود اعتراف کردند و گفتند که پس از دریافت دستور از رهبران خود در جبهه مقاومت، واکسیناتورها را تیرباران کردند.»

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت آن زمان با تکذیب کردن ادعای طالبان به افغانستان اینترنشنال گفت: «متأسفانه افراد طالبان به انجام این جنایات خو گرفته‌اند، پیش از این اعلان می‌کردند که واکسیناتورها جاسوس اند و حالا پس از انجام هر جنایتی به داستان‌سرایی و دروغ‌گویی می‌پردازند. ما اطلاعات دقیق داریم که واکسیناتوران در قندوز توسط خود طالبان به شهادت رسانیده شده‌اند.»