• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

منابع: جمعه فاتح پیشنهاد همکاری با طالبان را نپذیرفته است

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۴:۴۲ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۱۷:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)

منبع نزدیک به جمعه فاتح، فرمانده ناراضی طالبان در بدخشان به افغانستان اینترنشنال گفت که او همچنان در «میان مردم» است و برای پذیرش سمت دولتی هیچ توافقی با رهبری طالبان نکرده است. این منبع انتصاب او را به یکی از ریاست‌های استخبارات طالبان در کابل رد کرد.

این منبع گفت که موافقت جمعه فاتح برای تعیین در استخبارات طالبان «بازی رسانه‌ای» طالبان است.

پیشتر منابع به افغانستان اینترنشنال گفته بودند که ریاست یک شعبه استخبارات در کابل برای جمعه‌خان فاتح پیشنهاد شده است. با این حال تاکنون جمعه خان فاتح رسما در این مورد چیزی نگفته است.

هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان روز دوشنبه جمعه‌خان فاتح را از معاونیت والی زابل برکنار کرده و فیض‌الله تمیم، رئیس پیشین اداره معیار و کیفیت را به جای او گماشت.

منابع معتبر روز شنبه به افغانستان اینترنشنال گفته بودند که تنش‌ها میان طالبان در بدخشان شدت گرفته و احتمال وقوع یک رویارویی نظامی درون‌گروهی افزایش یافته است. پیش از این چندین دور گفت‌وگو میان جمعه فاتح و مقام‌های ارشد طالبان، از جمله فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان، بی‌نتیجه پایان یافته بود.

بر بنیاد اطلاعات رسیده به افغانستان اینترنشنال، هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه به تازگی یک کمیسیون عالی‌رتبه برای رسیدگی به مشکلات بدخشان ایجاد کرده است.
عبدالحق وثیق رئیس استخبارات، فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش، شمس‌الدین شریعتی رئيس اداره نظارت و تعقیب فرامین، امان‌الدین منصور والی هلمند و برخی دیگر از مقامات طالبان عضو این کمیسیون هستند.

پربازدیدترین‌ها

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند
۱

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند

۲

رهبر طالبان فرمانده ناراضی خود را از معاونت والی زابل برکنار کرد

۳

آلمان 'شش دیپلومات دیگر طالبان را می‌پذیرد'

۴
اختصاصی

سرزمین بودا زیر برمه شرکت‌های استخراج معدن

۵
اختصاصی

مخارج قطعه خاص ۸ هزار نفری هبت‌الله آخندزاده را «روسیه می‌پردازد»

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

وزیر عدلیه طالبان شماری از بزرگان شیعه را «به‌دلیل برافراشتن پرچم محرم» بازداشت کرد

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۴:۰۵ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر عدلیه طالبان شماری از بزرگان شیعه را «به‌دلیل برافراشتن پرچم محرم» بازداشت کرد
100%

منابع به افغانستان اینترنشنال خبر دادند که وزیر عدلیه طالبان روز سه‌شنبه شماری از بزرگان شیعه را پس از احضار به مقر این وزارتخانه، توقیف کرده است. به گفته منابع، وزیر طالبان از آنها تعهد گرفته است تا پرچم‌های محرم را هرچه زودتر از مساجد و حسینیه‌ها پایین بیاورند.

به گفته منابع عبدالحکیم شرعی روز سه‌شنبه، دوم سرطان، جمعی از بزرگان و نمایندگان اهل تشیع را به مقر وزارت عدلیه در کابل احضار کرد.

به گفته منابع؛ فکوری بهشتی، حیات‌الله عالمی، صوفی گردیزی، شیخ ناطقی و نعمت‌الله غفاری از جمله افرادی بودند که به نمایندگی از شورای علما و کمیسیون عالی شیعیان به وزارت عدلیه طالبان رفتند.

به گفته منابع، وزیر عدلیه طالبان بزرگان اهل تشیع را از ساعت 9 صبح تا ساعت دو به وقت محلی در این وزارت توقیف کرد و از آنها تعهد گرفته تا ساعت پنج عصر روز سه‌شنبه دستورات او اجرایی شود.

منابع محلی تایید کرده‌اند که در حال حاضر دست‌کم ۳۰ نفر از شیعیان در زندان شخصی وزیر عدلیه اداره طالبان زندانی هستند.

طبق اطلاعات منابع، ضیا معاون کمسیون امنیتی مساجد از جمله کسانی است که در بازداشت وزیر عدلیه طالبان به سر می‌برد.

بر اساس اطلاعات رسیده، مقامات طالبان گفته‌اند این افراد تا زمانی که پرچم‌های عزاداری از تمامی مساجد و حسینیه‌های شیعیان پایین نشود، آزاد نخواهد شد.

به عزاداران در کابل نیز توصیه شده است که «برای حفظ امنیت خود و جلوگیری از تنش‌های بیشتر» محدودیت‌های اعمال‌شده را رعایت کنند.

منابع محلی روز دوشنبه نیز به افغانستان اینترنشنال گفته بودند که نیروهای طالبان به چندین مسجد شیعیان در کابل هجوم بردند، پرچم‌های محرم را پاره کرده و پایین کشیدند و دست‌کم ۹ نفر را بازداشت کردند.

پیشتر شورای علمای شیعه افغانستان با انتشار بیانیه‌ای از اداره طالبان خواست امنیت مراسم عزاداری را در سراسر کشور تأمین کند.

  • طالبان در کابل چند نفر را 'به‌دلیل برافراشتن پرچم محرم بازداشت کرد'

    طالبان در کابل چند نفر را 'به‌دلیل برافراشتن پرچم محرم بازداشت کرد'

قانون‌گذاران اروپایی به کمیسیون اروپا: به طالبان مشروعیت‌ سیاسی ندهید

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۳:۴۵ (‎+۱ گرینویچ)
قانون‌گذاران اروپایی به کمیسیون اروپا: به طالبان مشروعیت‌ سیاسی ندهید
100%

جمعی از نمایندگان اروپایی، اعضای پارلمان آلمان و سیاستمداران پیشین افغان در نامه‌ای سرگشاده از کمیسیون اروپا خواستند با دعوت طالبان به بروکسل، به این گروه مشروعیت سیاسی ندهد. نویسندگان هشدار دادند که طالبان این نشست‌ها را به‌عنوان نشانه عادی‌سازی روابط با اروپا تلقی خواهد کرد.

۲۸ نویسنده در این نامه خطاب به کمیسیون اروپا، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو، نسبت به دعوت از نمایندگان طالبان به بروکسل برای گفت‌وگو درباره مسائل مهاجرت و اخراج افغان‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این نامه سرگشاده هشدار داده شده است که تلاش کشورهای اروپایی برای ایجاد سازوکارهای اخراج مهاجران افغان، به افزایش تعامل با ساختارهای طالبان و اعطای امتیازاتی منجر شده که پیش‌تر برای اتحادیه اروپا غیرقابل قبول بوده است.

امضاکنندگان تأکید کرده‌اند که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ شروط روشنی از جمله احترام به حقوق بشر، حقوق زنان، تشکیل دولت فراگیر و مبارزه با تروریسم برای تعامل با طالبان تعیین کرده بود. به گفته آنان، نه‌تنها این شروط محقق نشده، بلکه وضعیت حقوق بشر در افغانستان به‌ویژه برای زنان و دختران به‌شدت وخیم‌تر شده است.

در این نامه آمده است که دعوت از طالبان به اروپا، حتی در قالب نشست‌های فنی، اقدامی صرفا اداری نیست، بلکه می‌تواند به این گروه مشروعیت سیاسی و شناسایی بین‌المللی بدهد.

نویسندگان نامه تاکید دارند که طالبان سفر به بروکسل را به‌عنوان نشانه‌ای از عادی‌سازی روابط با اروپا جلوه خواهند داد، در حالی که هیچ پیشرفتی در تحقق شروط تعیین‌شده از سوی اتحادیه اروپا حاصل نشده است.

قانون‌گزاران اروپایی در نامه خود یادآوری کرده‌اند که اتحادیه اروپا بارها خود را به‌عنوان بازیگری اصول‌گرا در حمایت از حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق بین‌الملل معرفی کرده است.

امضاکنندگان تاکید کرده‌اند که اعطای دسترسی سیاسی به نمایندگان طالبان، بدون هیچ پیشرفت معناداری در این زمینه‌ها، خطر تضعیف اعتبار این تعهدات را در افغانستان و در سطح جهانی به همراه دارد.

این چهره‌های سیاسی همچنین از رویکردی که همکاری در زمینه اخراج مهاجران را به تعامل سیاسی با طالبان گره می‌زند، به‌شدت انتقاد کرده و آن را یک «سابقه خطرناک» توصیف کرده‌اند.

به گفته آنان، چنین روندی می‌تواند به حکومت‌هایی با کارنامه نقض حقوق بشر امکان دهد از موضوع مهاجرت برای کسب امتیاز سیاسی استفاده کنند.

در بخش دیگری از این نامه، به تجربه آلمان اشاره شده و نسبت به پیامدهای تعامل با ساختارهای وابسته به طالبان، از جمله نگرانی‌ها درباره دسترسی به داده‌های شخصی پناهجویان و احتمال فشار و ارعاب هشدار داده شده است.

نویسندگان می‌گویند در برخی موارد، گزارش‌هایی از واگذاری مسئولیت‌های قنسولی به افراد مرتبط با طالبان و حتی دسترسی آن‌ها به اطلاعات شخصی مهاجران مطرح شده که نگرانی‌های جدی درباره امنیت پناهجویان افغان ایجاد کرده است.

همچنین در این نامه تأکید شده که طالبان از این روند برای اعمال فشار از جمله با ممانعت یا شرط‌گذاری بر پروازهای اخراج و درخواست اعزام نمایندگان بیشتر استفاده می‌کند.
به باور امضاکنندگان، این وضعیت نشان می‌دهد اروپا در برابر فشارهای طالبان در حوزه مهاجرت آسیب‌پذیر شده است.
نامه افزوده در حالی که بسیاری از افغان‌های همکار با اروپا همچنان بدون حمایت باقی مانده‌اند، تعامل با طالبان پیام نگران‌کننده‌ای درباره اولویت‌های اتحادیه اروپا ارسال می‌کند.

امضاکنندگان از اتحادیه اروپا خواسته‌اند از دعوت طالبان خودداری کرده و هرگونه پیوند میان اخراج مهاجران و تعامل سیاسی را رد کند و بر شروط پیشین خود پایبند بماند.

آنان همچنان از اتحادیه اروپا خواسته‌اند حمایت از جامعه مدنی و مدافعان حقوق زنان افغانستان را در اولویت قرار دهد و مسیرهای قانونی حمایت از پناهجویان را تقویت کند.

مقام‌های پاکستان و روسیه درباره تهدید تروریسم ناشی از افغانستان گفت‌و‌گو کردند

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۳:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)
مقام‌های پاکستان و روسیه درباره تهدید تروریسم ناشی از افغانستان گفت‌و‌گو کردند
100%

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که دوازدهمین نشست گروه کاری مشترک با روسیه در سطح معاونان وزارت خارجه برگزار شده است. به گفته این وزارت، محور اصلی گفت‌وگوها تهدیدهای تروریستی منطقه‌ای، به‌ویژه «تروریسم برخاسته از افغانستان» و پیامدهای آن برای کشورهای همسایه و امنیت منطقه بوده است.

وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست روز سه‌شنبه دوم سرطان در اسلام‌آباد برگزار شد.

این نشست در سطح معاونان وزارت خارجه دو کشور برگزار شده و محمد خالد خان جمالی، معین وزارت امور خارجه پاکستان و دیمیتری لیوبینسکی، معاون وزیر امور خارجه روسیه، ریاست هیئت‌های دو طرف را بر عهده داشته‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان، محور اصلی گفت‌وگوها تهدیدهای تروریستی منطقه‌ای، به‌ویژه تروریسم برخاسته از افغانستان و پیامدهای آن برای کشورهای همسایه و امنیت گسترده‌تر منطقه بوده است.

وزارت خارجه پاکستان افزوده است که دو طرف همچنین وضعیت همکاری‌های دوجانبه در زمینه مبارزه با تروریسم را بررسی کرده و راه‌های گسترش هماهنگی در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای، را مورد بحث قرار دادند.

پاکستان و روسیه در سال‌های اخیر بارها نسبت به فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدامات مؤثر برای مهار تهدیدهای امنیتی ناشی از این کشور شده‌اند.

  • مخارج قطعه خاص ۸ هزار نفری هبت‌الله آخندزاده را «روسیه می‌پردازد»

    مخارج قطعه خاص ۸ هزار نفری هبت‌الله آخندزاده را «روسیه می‌پردازد»

این نشست در حالی برگزار می‌شود که بر بنیاد اطلاعاتی که به افغانستان اینترنشنال رسیده است، طالبان با همکاری روسیه در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک قطعه ویژه هشت‌هزار نفری در مناطق مرزی با پاکستان است.

بر اساس اطلاعات، روسیه پذیرفته است هزینه‌های تشکیل و تجهیز این نیرو را تأمین کند.

دو منبع از وزارت دفاع طالبان گفتند که یکی از وظایف این نیروها مقابله با داعش است.

طالبان می‌گوید ترور نظامی پیشین در دایکندی را پیگیری می‌کند

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)
طالبان می‌گوید ترور نظامی پیشین در دایکندی را پیگیری می‌کند
100%

در پی ترور یک نظامی پیشین در ولسوالی شهرستان دایکندی، دفتر والی طالبان در این ولایت اتهام‌ دست داشتن نیروهای این گروه در قتل او را تکذیب کرد. دفتر والی طالبان در دایکندی گفته این رویداد را بررسی و تلاش‌ها برای شناسایی عاملان آن جریان دارد.

پیشتر منابع محلی در دایکندی گفتند که مردان مسلح ناشناس، شام جمعه ۲۹ جوزا در بازار القان و در چند قدمی مقر ولسوالی شهرستان، یاسر بهزاد حسینی، افسر ارتش حکومت پیشین را به ضرب گلوله کشتند.

رسانه‌های نزدیک به طالبان ویدیوی اعتراف اجباری پدر این نظامی پیشین را منتشر کردند. او در این ویدیو که مشخص نیست تحت چه شرایطی صورت گرفته می‌گوید فرزندش از سوی «افراد ملکی» به قتل رسیده و نیروهای طالبان در این قضیه دست ندارند.

  • افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

    افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

محمد محقق، از رهبران مخالف طالبان این رویداد را بخشی از «قتل‌های سازمان‌یافته و زنجیره‌ای» نظامیان پیشین دوران جمهوری توصیف کرده و آن را محکوم کرده است.

نصیر احمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل نیز در واکنش به کشته شدن این افسر سابق گفته است که نظامیان حکومت پیشین «قربانیان جنایات طالبان» هستند.

دفتر والی طالبان در دایکندی روز سه‌شنبه، دوم سرطان در بیانیه‌ای این اتهامات را تکذیب کرد.

هرچند در این بیانیه به‌گونه مستقیم از فرد کشته‌شده نام برده نشده، اما محل رویداد و گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که اشاره طالبان به ترور یاسر بهزاد حسینی است.

این یکی از موارد نسبتا کم‌سابقه است که طالبان به‌طور علنی از بررسی پرونده قتل یک نظامی پیشین در این ولایت خبر می‌دهد.

هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۳۲ (‎+۱ گرینویچ)
هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد
100%

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان یک کمیسیون عالی‌رتبه برای رسیدگی به مشکلات بدخشان ایجاد کرده است.

عبدالحق وثیق رئیس استخبارات، فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش، شمس‌الدین شریعتی رئيس اداره نظارت و تعقیب فرامین، امان‌الدین منصور والی هلمند و برخی دیگر از مقامات طالبان عضو این کمیسیون هستند.

ابراهیم صدر، معاون وزارت داخله و دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد نیز عضو نیز در ترکیب کمیسیون حضور دارند. این کمیسیون روز سه‌شنبه جلسه‌ای در شهر فیض‌آباد برگزار کرده است.

اسماعیل غزنوی، والی طالبان در بدخشان عضو کمیسیون نیست. اما اعضای کمیسیون با والی نیز نشستی داشته‌اند.

رهبر طالبان به این کمیسیون وظیفه داده مشکلات بدخشان را بررسی کند و گزارشی به قندهار بفرستد.

منابع افغانستان اینترنشنال گفتند که تمام مشکلات بدخشان به شمول مسئله معادن توسط این کمیسیون بررسی خواهد شد.

پیشنهاد یک شعبه ریاست استخبارات کابل برای جمعه‌خان فاتح

منابع گفتند که ریاست یک شعبه استخبارات در کابل برای جمعه‌خان فاتح پیشنهاد شده است. با این حال تاکنون جمعه خان فاتح رسما در این مورد چیزی نگفته است.

رهبر طالبان اخیرا جمعه‌خان فاتح را از معاونیت والی زابل برکنار کرده و فیض‌الله تمیم، رئیس پیشین اداره معیار و کیفیت را به جای او گماشته است.

این کمیسیون به دنبال نارضایتی‌های گسترده در بدخشان شکل گرفت.

طالبان بدخشانی از نحوه مدیریت معادن و کاهش نقش‌شان در مدیریت منابع در بدخشان شکایت دارند.

تشکیل این کمیسیون نشان می‌دهد که رهبری طالبان هنوز سعی دارد نارضایتی فرماندهان محلی خود در بدخشان را از راه گفت‌وگو کنترول کند. یکی از نمودهای بارز اختلاف نارضایتی جمعه خان فاتح از عملکرد طالبان در بدخشان است. فاتح از ادامه کار به‌عنوان معاون والی زابل، توقف استخراج معادن در دروازها و زندانی کردن افرادش ناراضی بود.

منابع معتبر روز شنبه به افغانستان اینترنشنال گفته بودند که تنش‌ها میان طالبان در بدخشان شدت گرفته و احتمال وقوع یک رویارویی نظامی درون‌گروهی افزایش یافته است.

پیش از این چندین دور گفت‌وگو میان جمعه فاتح و مقام‌های ارشد طالبان، از جمله فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان، بی‌نتیجه پایان یافته بود.