• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

مقام‌های پاکستان و روسیه درباره تهدید تروریسم ناشی از افغانستان گفت‌و‌گو کردند

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۳:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که دوازدهمین نشست گروه کاری مشترک با روسیه در سطح معاونان وزارت خارجه برگزار شده است. به گفته این وزارت، محور اصلی گفت‌وگوها تهدیدهای تروریستی منطقه‌ای، به‌ویژه «تروریسم برخاسته از افغانستان» و پیامدهای آن برای کشورهای همسایه و امنیت منطقه بوده است.

وزارت خارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست روز سه‌شنبه دوم سرطان در اسلام‌آباد برگزار شد.

این نشست در سطح معاونان وزارت خارجه دو کشور برگزار شده و محمد خالد خان جمالی، معین وزارت امور خارجه پاکستان و دیمیتری لیوبینسکی، معاون وزیر امور خارجه روسیه، ریاست هیئت‌های دو طرف را بر عهده داشته‌اند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه پاکستان، محور اصلی گفت‌وگوها تهدیدهای تروریستی منطقه‌ای، به‌ویژه تروریسم برخاسته از افغانستان و پیامدهای آن برای کشورهای همسایه و امنیت گسترده‌تر منطقه بوده است.

وزارت خارجه پاکستان افزوده است که دو طرف همچنین وضعیت همکاری‌های دوجانبه در زمینه مبارزه با تروریسم را بررسی کرده و راه‌های گسترش هماهنگی در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری شانگهای، را مورد بحث قرار دادند.

پاکستان و روسیه در سال‌های اخیر بارها نسبت به فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدامات مؤثر برای مهار تهدیدهای امنیتی ناشی از این کشور شده‌اند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که بر بنیاد اطلاعاتی که به افغانستان اینترنشنال رسیده است، طالبان با همکاری روسیه در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد یک قطعه ویژه هشت‌هزار نفری در مناطق مرزی با پاکستان است.

بر اساس اطلاعات، روسیه پذیرفته است هزینه‌های تشکیل و تجهیز این نیرو را تأمین کند.

دو منبع از وزارت دفاع طالبان گفتند که یکی از وظایف این نیروها مقابله با داعش است.

پربازدیدترین‌ها

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند
۱

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند

۲

رهبر طالبان فرمانده ناراضی خود را از معاونت والی زابل برکنار کرد

۳

آلمان 'شش دیپلومات دیگر طالبان را می‌پذیرد'

۴
اختصاصی

سرزمین بودا زیر برمه شرکت‌های استخراج معدن

۵
اختصاصی

مخارج قطعه خاص ۸ هزار نفری هبت‌الله آخندزاده را «روسیه می‌پردازد»

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

  • مخارج قطعه خاص ۸ هزار نفری هبت‌الله آخندزاده را «روسیه می‌پردازد»

    مخارج قطعه خاص ۸ هزار نفری هبت‌الله آخندزاده را «روسیه می‌پردازد»

•
•
•

مطالب بیشتر

طالبان می‌گوید ترور نظامی پیشین در دایکندی را پیگیری می‌کند

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)
طالبان می‌گوید ترور نظامی پیشین در دایکندی را پیگیری می‌کند
100%

در پی ترور یک نظامی پیشین در ولسوالی شهرستان دایکندی، دفتر والی طالبان در این ولایت اتهام‌ دست داشتن نیروهای این گروه در قتل او را تکذیب کرد. دفتر والی طالبان در دایکندی گفته این رویداد را بررسی و تلاش‌ها برای شناسایی عاملان آن جریان دارد.

پیشتر منابع محلی در دایکندی گفتند که مردان مسلح ناشناس، شام جمعه ۲۹ جوزا در بازار القان و در چند قدمی مقر ولسوالی شهرستان، یاسر بهزاد حسینی، افسر ارتش حکومت پیشین را به ضرب گلوله کشتند.

رسانه‌های نزدیک به طالبان ویدیوی اعتراف اجباری پدر این نظامی پیشین را منتشر کردند. او در این ویدیو که مشخص نیست تحت چه شرایطی صورت گرفته می‌گوید فرزندش از سوی «افراد ملکی» به قتل رسیده و نیروهای طالبان در این قضیه دست ندارند.

  • افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

    افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

محمد محقق، از رهبران مخالف طالبان این رویداد را بخشی از «قتل‌های سازمان‌یافته و زنجیره‌ای» نظامیان پیشین دوران جمهوری توصیف کرده و آن را محکوم کرده است.

نصیر احمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل نیز در واکنش به کشته شدن این افسر سابق گفته است که نظامیان حکومت پیشین «قربانیان جنایات طالبان» هستند.

دفتر والی طالبان در دایکندی روز سه‌شنبه، دوم سرطان در بیانیه‌ای این اتهامات را تکذیب کرد.

هرچند در این بیانیه به‌گونه مستقیم از فرد کشته‌شده نام برده نشده، اما محل رویداد و گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که اشاره طالبان به ترور یاسر بهزاد حسینی است.

این یکی از موارد نسبتا کم‌سابقه است که طالبان به‌طور علنی از بررسی پرونده قتل یک نظامی پیشین در این ولایت خبر می‌دهد.

هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۳۲ (‎+۱ گرینویچ)
هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد
100%

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان یک کمیسیون عالی‌رتبه برای رسیدگی به مشکلات بدخشان ایجاد کرده است.

عبدالحق وثیق رئیس استخبارات، فصیح‌الدین فطرت رئیس ستاد ارتش، شمس‌الدین شریعتی رئيس اداره نظارت و تعقیب فرامین، امان‌الدین منصور والی هلمند و برخی دیگر از مقامات طالبان عضو این کمیسیون هستند.

ابراهیم صدر، معاون وزارت داخله و دین محمد حنیف، وزیر اقتصاد نیز عضو نیز در ترکیب کمیسیون حضور دارند. این کمیسیون روز سه‌شنبه جلسه‌ای در شهر فیض‌آباد برگزار کرده است.

اسماعیل غزنوی، والی طالبان در بدخشان عضو کمیسیون نیست. اما اعضای کمیسیون با والی نیز نشستی داشته‌اند.

رهبر طالبان به این کمیسیون وظیفه داده مشکلات بدخشان را بررسی کند و گزارشی به قندهار بفرستد.

منابع افغانستان اینترنشنال گفتند که تمام مشکلات بدخشان به شمول مسئله معادن توسط این کمیسیون بررسی خواهد شد.

پیشنهاد یک شعبه ریاست استخبارات کابل برای جمعه‌خان فاتح

منابع گفتند که ریاست یک شعبه استخبارات در کابل برای جمعه‌خان فاتح پیشنهاد شده است. با این حال تاکنون جمعه خان فاتح رسما در این مورد چیزی نگفته است.

رهبر طالبان اخیرا جمعه‌خان فاتح را از معاونیت والی زابل برکنار کرده و فیض‌الله تمیم، رئیس پیشین اداره معیار و کیفیت را به جای او گماشته است.

این کمیسیون به دنبال نارضایتی‌های گسترده در بدخشان شکل گرفت.

طالبان بدخشانی از نحوه مدیریت معادن و کاهش نقش‌شان در مدیریت منابع در بدخشان شکایت دارند.

تشکیل این کمیسیون نشان می‌دهد که رهبری طالبان هنوز سعی دارد نارضایتی فرماندهان محلی خود در بدخشان را از راه گفت‌وگو کنترول کند. یکی از نمودهای بارز اختلاف نارضایتی جمعه خان فاتح از عملکرد طالبان در بدخشان است. فاتح از ادامه کار به‌عنوان معاون والی زابل، توقف استخراج معادن در دروازها و زندانی کردن افرادش ناراضی بود.

منابع معتبر روز شنبه به افغانستان اینترنشنال گفته بودند که تنش‌ها میان طالبان در بدخشان شدت گرفته و احتمال وقوع یک رویارویی نظامی درون‌گروهی افزایش یافته است.

پیش از این چندین دور گفت‌وگو میان جمعه فاتح و مقام‌های ارشد طالبان، از جمله فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان، بی‌نتیجه پایان یافته بود.

‏عضو رهبری جمعیت: جمعه‌ فاتح فرصت طلایی دارد تا به مردم بازگردد

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۱۸ (‎+۱ گرینویچ)
‏عضو رهبری جمعیت: جمعه‌ فاتح فرصت طلایی دارد تا به مردم بازگردد
100%

نور رحمان اخلاقی، وزیر پیشین مهاجرین و عضو رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید جمعه‌ فاتح، فرمانده طالبان در بدخشان فرصت طلایی دارد تا در برابر رهبر طالبان ایستادگی کند. او گفت که این فرمانده طالبان می‌تواند با انتخاب این مسیر جایگاه خود را در میان مردم بدخشان بهبود بخشد.

اختلاف میان رهبری طالبان و جمعه‌ فاتح، از فرماندهان ناراضی این گروه در بدخشان، در روزهای اخیر وارد مرحله تازه‌ای شده است.

نور رحمان اخلاقی گفت که این فرمانده طالبان می‌تواند با اتخاذ موضع مستقل در برابر رهبری این گروه، مسیر سیاسی خود را تغییر داده و در میان مردم بدخشان جایگاه تازه‌ای به دست آورد.

آقای اخلاقی روز سه‌شنبه، دوم سرطان در یادداشتی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «جمعه‌خان دروازی گزینه‌های زیادی ندارد. یا می‌ایستد و در این برهه از زندگی‌اش مسیری باافتخار را انتخاب می‌کند، یا بار دیگر پیش ملای غایب زانو می‌زند.»

این عضو ارشد حزب جمعیت افزوده است که این فرمانده محلی طالبان حتی در صورت مرگ در این مسیر، فرصت یک «مرگ باافتخار» را خواهد داشت اما در غیر این صورت «آینده سختی در انتظار او خواهد بود.»

  • رهبر طالبان فرمانده ناراضی خود را از معاونت والی زابل برکنار کرد

    رهبر طالبان فرمانده ناراضی خود را از معاونت والی زابل برکنار کرد

پیشتر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که هبت‌الله آخندزاده جمعه‌ فاتح، معاون والی زابل را برکنار کرده است.

همزمان، ذبیح‌الله امیری، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان به افغانستان اینترنشنال گفت که ملا هبت‌الله، رهبر این گروه یک کمیسیون عالی‌رتبه برای رسیدگی به مشکلات بدخشان ایجاد کرده است.

کمیسیون اروپا می‌گوید مذاکرات با طالبان بر موضوع اخراج افغان‌ها متمرکز است

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۱:۲۴ (‎+۱ گرینویچ)
کمیسیون اروپا می‌گوید مذاکرات با طالبان بر موضوع اخراج افغان‌ها متمرکز است
100%

مارکوس لامرت، سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد که نشست با طالبان در بروکسل، بر اخراج افغان‌های محکوم به جرایم سنگین و دارای تهدید امنیتی برای کشورهای اروپایی متمرکز است. او گفت که هر کشور به صورت انفرادی پرونده افراد را بررسی کرده و صلاحیت تصمیم‌گیری درباره آنان را دارد.

او گفت که نشست‌های فنی با مقام‌های طالبان در ادامه گفت‌وگوهای قبلی و در پاسخ به درخواست کشورهای عضو اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.

این مقام اروپایی روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل به خبرنگاران تأکید کرد که هدف از این روند، تمرکز بر افرادی است که مرتکب جرایم جدی شده‌اند یا به‌عنوان تهدید امنیتی شناخته می‌شوند و برنامه‌ریزی برای بازگرداندن این افراد در دستور کار قرار دارد.

همزمان، بلجیم اعلام کرد که برای هیئت پنج نفری طالبان جهت شرکت در نشست اتحادیه اروپا در مورد مهاجرت در بروکسل، ویزای یک روزه صادر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه بلجیم گفت «این ویزاها دارای اعتبار سرزمینی و زمانی محدود هستند؛ فقط برای بلجیم و تنها برای یک روز صادر شده است.»

  • بلجیم برای هیئت طالبان ویزای محدود و یک روزه صادر کرد

    بلجیم برای هیئت طالبان ویزای محدود و یک روزه صادر کرد

او گفت ابتکار برگزاری این نشست‌ها از سوی ۲۰ کشور عضو اتحادیه اروپا و کشورهای همکار حوزه شنگن مطرح شده است که در ماه اکتبر گذشته خواستار ایجاد سازوکاری برای بحث درباره بازگرداندن مهاجران شده بودند.

سخنگوی کمیسیون اروپا در عین حال یادآور شد که تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن افراد در حوزه صلاحیت کشورهای عضو است و هر کشور به‌صورت جداگانه و بر اساس بررسی پرونده‌های فردی، درباره متقاضیان پناهندگی و افراد فاقد شرایط اقامت تصمیم می‌گیرد.

آقای لامرت افزود که نقش کمیسیون اروپا در این زمینه، هماهنگی و تسهیل تماس‌ها در سطح فنی میان کشورهای عضو و طرف‌های مرتبط است.

او همچنین گفت نشست‌های پیش‌رو در بروکسل فرصتی را برای هماهنگی بیشتر میان کشورهای عضو در سازمان‌دهی روند بازگرداندن مهاجران فراهم می‌کند.

اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر به‌دنبال راه‌حل‌های مشترک برای مدیریت بازگشت‌ها بوده است و همزمان نهادهای حقوق بشری نسبت به خطرات احتمالی برای پناهجویان افغان هشدار داده‌اند.

در این چارچوب، کشورهای اروپایی بر تفکیک میان افراد محکوم به جرایم سنگین و دیگر درخواست‌کنندگان پناهندگی تاکید داشته‌اند.

سفارت قطر نشستی با نمایندگان یوناما و طالبان برگزار کرد

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۰:۳۳ (‎+۱ گرینویچ)
سفارت قطر نشستی با نمایندگان یوناما و طالبان برگزار کرد
100%

سفارت قطر در کابل اعلام کرد که نشستی را درباره «روابط افغانستان با جامعه بین‌المللی» با حضور نمایندگان یوناما و طالبان برگزار کرده است. سفارت قطر گفته این نشست با تمرکز بر «آینده روابط افغانستان با جامعه بین‌المللی و راه‌های حمایت و تقویت این روابط» برگزار شد.

سفارت قطر در کابل روز دوشنبه، اول سرطان، با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرد که در این نشست، جورجت گانیون، سرپرست یوناما و معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، و اسکات اسمیت، رئیس بخش امور سیاسی یوناما، حضور داشتند.

ذاکر جلالی، رئیس دوم سیاسی وزارت امور خارجه طالبان، و عبدالحی قانت، رئیس مرکز مطالعات راهبردی این وزارت، نیز به نمایندگی از طالبان در این نشست شرکت کرده بودند.

یوناما گفت از حمایت «مستمر و سازنده» سفارت قطر در کابل در راستای تقویت تعاملات به منظور حمایت از مردم افغانستان حمایت می‌کند.

ذاکر جلالی، رئیس دوم سیاسی وزارت امور خارجه طالبان، از دولت قطر به‌دلیل برگزاری این نشست قدردانی کرده و گفته است که از تلاش‌های این کشور برای تسهیل تعامل سازنده میان افغانستان و جامعه بین‌المللی سپاسگزار است.

او همچنین تأکید کرده است که تعامل واقع‌بینانه و عمل‌گرایانه میان افغانستان و سازمان ملل برای اعتمادسازی، تقویت درک متقابل و گسترش همکاری‌های عملی، ضروری و حائز اهمیت است.

قطر در سال‌های اخیر، با وجود به رسمیت نشناختن اداره طالبان، روابط خود را با این گروه حفظ کرده و همچنان یکی از مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی میان طالبان و جامعه جهانی به شمار می‌رود.

این کشور همچنین در شماری از ابتکارهای دیپلوماتیک مرتبط با افغانستان، از جمله آزادی زندانیان امریکایی از زندان‌های طالبان، نقش مهمی ایفا کرده است.