• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

سازمان حفاظت از کودکان: بیش از ۹ میلیون کودک افغان با خطر ناامنی غذایی مواجه هستند

۵ اسد ۱۴۰۱، ۱۷:۴۰ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۱۸:۴۹ (‎+۱ گرینویچ)

سازمان حفاظت از کودکان روز چهارشنبه ۵ اسد با نشر گزارشی گفته است که پیش‌بینی می‌شود تا نوامبر ۲۰۲۲ بیش از ۹ میلیون کودک با ناامنی غذایی اضطراری یا بحرانی مواجه شوند. این نهاد با استناد به اطلاعات سازمان ملل می‌گوید ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان در آستانه سقوط به زیر خط قرار دارند.

بر اساس این گزارش، سوء تغذیه حاد بر ۱.۱ میلیون کودک زیر پنج سال افغان تأثیر گذاشته است.

در همین حال ۴.۵ میلیون کودک افغان به سلامت روحی و حمایت روانی اجتماعی نیاز دارند.

کووید-۱۹، سرخکان، اسهال حاد و تب دنگی از جمله بیماری‌هایی هستند که افغانستان در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

سازمان حفاظت از کودکان به نقل از یونیسف می‌گوید که اگر حقوق معلمان پرداخت نشود و فقر ادامه پیدا کند حدود ۱۰ میلیون کودک در خطر ترک تحصیل قرار دارند.

کوچک شدن اقتصاد وابسته به کمک‌های خارجی، افزایش فقر، بی‌ثباتی مالی، افزایش بیکاری و همچنین قیمت بالای مواد غذایی و محصولات کشاورزی ناشی از کاهش یکباره کمک‌های مالی بین‌المللی از عوامل بحران بشری در افغانستان به شمار می‌روند.

علاوه بر این، بحران اوکراین تأثیر قابل توجهی بر افزایش هزینه‌های غذا و کاهش دسترسی بسیاری از افراد آسیب‌پذیر به غذا و امکانات صحی در افغانستان داشته است.

پربازدیدترین‌ها

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت
۱

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۲

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۳

«رهبران ارشد گروه حافظ گل‌بهادر» در هتل پنج‌ستاره اینترکانتیننتال کابل

۴

معترضان در مونیخ خواستار پایان دادن به آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

ملا حسن آخند: بخاطر برقراری حکومت طالبان خون شماری از علما "نذر" شده است

۵ اسد ۱۴۰۱، ۱۶:۳۳ (‎+۱ گرینویچ)
ملا حسن آخند: بخاطر برقراری حکومت طالبان خون شماری از علما "نذر" شده است
100%

ملا حسن آخند، رئیس‌الوزرای طالبان در دیدار با محمدتقی عثمانی، مفتی پاکستانی گفت بخاطر برقراری حکومت طالبان خون شماری از علما و طالبان "نذر" شده است. به گزارش باختر، تقی عثمانی هم در این دیدار برای طالبان دعا کرد. تقی عثمانی روز دوشنبه در راس هیئتی از علمای پاکستان وارد کابل شد.

گفته شده هدف این هیئت میانجگیری میان دولت پاکستان و طالبان پاکستانی است.

پاکستان می‌گوید نور ولی محسود، رهبر طالبان پاکستانی در افغانستان است.

با گذشت دو روز از سفر هیئت علمای پاکستان به افغانستان، امروز رسانه‌ها خبر دادند که تقی عثمانی با نور ولی محسود در کابل دیدار کرده، اما گفتگوها نتیجه‌ای نداشته است.

مفتی محمد حنیف جالندهری، مولانا طیب طاهر، مولانا یوسف شاه، مولانا احسان الحق و مفتی غلام‌الرحمن عثمانی در ترکیب هیئت علمای پاکستان در سفر به افغانستان هستند.

خبرگزاری باختر نوشته این هیئت با ملامحمد حسن آخند در ارگ ریاست جمهوری افغانستان دیدار کردند.

این رسانه که تحت مدیریت طالبان است بدون ارائه جزئیات گفته هیئت پاکستانی به ملامحمد حسن آخند پیشنهاداتی را هم برای تحکیم روابط با پاکستان داده است.

طالبان محلی در بدخشان: بنای مرزی پاکستان را در واخان تخریب کردیم

۵ اسد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۰ (‎+۱ گرینویچ)
طالبان محلی در بدخشان: بنای مرزی پاکستان را در واخان تخریب کردیم
100%

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهند طالبان محلی یک بنا را در واخان بدخشان که در مرز افغانستان و پاکستان ساخته شده تخریب می‌کنند. در این ویدیوها یک عضو طالبان ادعا می‌کند که دولت پاکستان نشانه‌های مرزی را در خاک افغانستان ساخته است.

در روزهای اخیر گزارش‌ها مبنی بر واگذاری یا اضافه شدن منطقه کوهستانی واخان در مرز افغانستان با چین به دهلیز اقتصادی پاکستان و چین، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

طالبان محلی در بدخشان می‌گویند پاکستان این بناها را در نقطه صفر مرزی ویران و بناهای جدیدی در خاک افغانستان ساخته‌اند و اکنون به‌دست طالبان ویران شده است.

کریم خرم، رئیس دفتر ریاست جمهوری در زمان حامد کرزی اخیرا در توییتی نوشت که پاکستان طرح واگذاری واخان بدخشان را به طالبان مطرح کرده است. آقای خرمیمی‌گوید که پاکستان چندین‌ بار از حامد کرزی نیز واخان را درخواست کرده بود اما به گفته او این درخواست از سوی حامد کرزی رد شده بود.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان پیش از این گفته بود که این گروه در مورد واخان بدخشان با کسی گفتگو نکرده و به گفته او کسی موضوع واخان بدخشان را مطرح نکرده است.

مقام‌های پاکستانی نیز اخیرا گزارش‌ها درباره اضافه شدن واخان افغانستان به کریدور اقتصادی چین و پاکستان را تکذیب کرده بودند.

امرالله صالح، معاون پیشین ریاست جمهوری با اشاره به این موضوع در یادداشتی نوشت که کابل توسط پاکستان «اشغال» شده است و واخان بدخشان نیز «لیلام» شده است.

رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان نیز می‌گوید به نظر می‌رسد پاکستان با طالبان و کشورهای قدرتمند منطقه در خصوص تصاحب واخان بدخشان به توافق رسیده است.

آقای نبیل می‌گوید، امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان در ارتباط به این موضوع اخیرا به ولایت بدخشان سفر کرده بود.

امیر خان متقی دو هفته قبل به ولایت بدخشان رفت و با شماری از مقامات محلی این گروه دیدار و گفتگو کرد. او در این سفر به ولسوالی بهارک بدخشان نیز رفت.

تحلیل نیکی آسیا: داعش می‌خواهد مانع پروژه خط‌آهن ترمذ-پیشاور از مسیر افغانستان شود

۵ اسد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)
تحلیل نیکی آسیا: داعش می‌خواهد مانع پروژه خط‌آهن ترمذ-پیشاور از مسیر افغانستان شود
100%

رسانه نیکی آسیا در تحلیلی نوشته در حالی که تهدیدات دولت اسلامی باعث شده تا درهای دیپلوماتیک آسیای میانه به روی طالبان باز شود، داعش خراسان می‌خواهد تلاش‌های طالبان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و پروژه‌های زیربنایی به ویژه طرح خط آهن ترمذ - پیشاور از مسیر افغانستان را مختل کند.

این رسانه به نقل از لوکاس وبر، پژوهشگر در حوزه کشورهای بدون دولت و سازمان‌های ستیزه‌جو نوشته است که «حامیان داعش در ازبکستان این [پروژه خط آهن] را توطئه‌ای برای گسترش دموکراسی در افغانستان می‌دانند و قول داده‌اند در برابر اجرای این پروژه با استفاده از زور مقاومت کنند.»

به گفته این پژوهشگر با توجه به نگرانی‌های منطقه‌ای در مورد فعالیت‌های عملیاتی در حال توسعه داعش خراسان در شمال، افزایش سربازگیری از نیروهای خارجی اوزبیک و حملات موشکی اخیر به ازبکستان و تاجیکستان، طالبان می‌خواهد اعتماد منطقه‌ای را تقویت کند و همسایگان خود را متقاعد کند که اوضاع تحت کنترل است.

اگرچه ازبکستان و تاجیکستان رسیدن موشک‌های شلیک شده توسط داعش در اوایل سال جاری به قلمروشان را رد می‌کنند، اما شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داده است که خطر حملات مشابه همچنان وجود دارد.

شورای امنیت در گزارشی به تاریخ ۱۵ جولای گفت که هدف از چنین حملاتی «تضعیف اعتبار نیروهای امنیتی طالبان با نشان دادن ناتوانی آن‌ها در کنترل مرزها و جذب نیروهای جدید از منطقه است.»

روز سه شنبه، یک هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی وزیر امور خارجه ای گروه در یک کنفرانس بین‌المللی در تاشکند، پایتخت ازبکستان شرکت کرد.

به گفته‌ی نیکی آسیا، کارشناسان بر این باورند که هدف اصلی این کنفرانس بحث در مورد قدرت فزاینده داعش خراسان، شاخه دولت اسلامی فعال در آسیای جنوبی و مرکزی و توانایی طالبان برای مهار آن بود.

عبدالباسط، محقق دانشکده مطالعات بین‌المللی اس راجارتنام در سنگاپور می‌گوید که داعش خراسان تمرکز خود را بر آسیای مرکزی افزایش داده است زیرا برخی از گروه‌های متشکل آن از ستیزه‌جویان تاجیک و اوزبیک هستند که دارای روابط خویشاوندی در منطقه هستند. او به نیکی آسیا گفت که این گروه می‌تواند از این روابط برای جذب نیرو و گسترش نفوذ خود در کشورهای آسیای مرکزی استفاده کند.

از سویی دیگر داعش موفق شده است اعضای جنبش اسلامی ازبکستان یک گروه تندرو مرتبط با القاعده را جذب کند. این گروه در سال گذشته به طالبان کمک کرد تا بیشتر مناطق شمالی افغانستان را تصرف کند.

کشورهای آسیای میانه نگران این هستند که تهدیدات داعش بتواند برنامه‌های راه آهن را برای رسیدن به بنادر پاکستان مختل کند.

ازبکستان و همسایگانش به بنادر ایران متکی هستند. برای یافتن راه‌ بدیل کوتاه‌تر مقامات افغانستان، پاکستان و ازبکستان در فبروی ۲۰۲۱ بر طرح ساخت خط آهن در سراسر افغانستان که ازبکستان را به بنادر دریایی در پاکستان متصل می‌کند، توافق کردند.

در جولای ۲۰۲۱، پاکستان، ازبکستان، افغانستان و ایالات متحده سری مذاکرات دیپلوماتیک چهارجانبه جدید را برای حمایت از صلح و ثبات در افغانستان و تقویت تجارت و روابط تجاری منطقه‌ای تشکیل دادند.

تخمین زده می‌شود که مسیر افغانستان به بنادر کراچی در پاکستان حدود ۲۸۰۰ کیلومتر کوتاهتر از مسیر بندرعباس در ایران است.

طرح‌ خط راه آهن به ازبکستان و دیگر کشورهای محاط به خشکی آسیای مرکزی کمک می‌کند تا انتقالات تجاری خود را گسترش دهند.

روایت فرار از طالبان؛ فاطمه پیمان در اولین سخنرانی خود در پارلمان آسترالیا اشک ریخت

۵ اسد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۹ (‎+۱ گرینویچ)
روایت فرار از طالبان؛ فاطمه پیمان در اولین سخنرانی خود در پارلمان آسترالیا اشک ریخت
100%

فاطمه پیمان، بانوی اهل افغانستان که چندی قبل به سنای آسترالیا راه یافت، در اولین سخنرانی خود در پارلمان این کشور اشک ریخت و توضیح داد که چگونه پدرش از طالبان فرار کرد و متحمل سختی‌ها شد. پدر خانم پیمان در سال ۱۹۹۹ از رژیم طالبان گریخت و با قایق به عنوان پناهنده وارد آسترالیا شد.

فاطمه پیمان تنها دقایقی پس از سخنرانی اشک ریخت و از فداکاری‌های پدر مرحومش تشکر کرد.

فاطمه پیمان اولین زن اهل افغانستان است که به عنوان سناتور وارد پارلمان آسترالیا شده است.

خانم پیمان متولد افغانستان است. او در سال ۲۰۰۳ به عنوان پناهنده در سن ۸ سالگی به همراه خانواده وارد آسترالیا و ساکن شهر پرت شد.

به گزارش دیلی‌میل، عبدالوکیل پیمان، پدر فاطمه در سال ۱۹۹۹ با قایق به عنوان پناهنده وارد آسترالیا شد و در بازداشتگاه مهاجرت مدتی محبوس بود.

این خانواده زمانی که طالبان قدرت را در دست گرفته بودند از افغانستان به پاکستان گریختند، زیرا پدرکلان فاطمه زمانی نماینده مجلس بود.

خانم پیمان پس از راهیابی در پارلمان آسترالیا در وب‌سایت خود نوشت که پدرش پس از اقامت در آسترالیا برای تامین معیشت خانواده‌اش به عنوان نگهبان، دستیار آشپزخانه و راننده تاکسی کار کرد تا آن‌ها زندگی بهتری داشته باشند.

فاطمه پیمان امروز در سخنرانی خود گفت «فداکاری‌های او هرگز فراموش نمی‌شوند و من از صمیم قلب آرزو می‌کنم که او اینجا بود تا ببیند دختر کوچکش تا کجا پیش رفته است.»

تکمیل فاز دوم بند برق کجکی؛ طالبان پروژه حکومت پیشین را افتتاح کردند

۵ اسد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۶ (‎+۱ گرینویچ)
تکمیل فاز دوم بند برق کجکی؛ طالبان پروژه حکومت پیشین را افتتاح کردند
100%

شماری از مقامات طالبان فاز دوم بند برق کجکی هلمند را افتتاح کردند. سفیر ترکیه در کابل در مراسم افتتاح این پروژه گفت که ظرفیت این بند از ۵۱ میگاوات به ۱۵۱ میگاوات افزایش یافته است. حکومت وحدت ملی در سال ۱۳۹۵ قرارداد ساخت فاز دوم بند برق کجکی را با یک شرکت ترکی امضا کرده بود.

علی‌احمد عثمانی، وزیر سابق انرژی و آب حکومت وحدت ملی و سلیمان سیلیو، رئیس شرکت ترکی ۷۷، در ۱۰ میزان ۱۳۹۵قرارداد فاز دوم بند برق کجکی امضا کرده بودند. آن زمان، شرکت ترکی ۷۷ تعهد کرده بود که فاز دوم بند کجکی را طی سه سال به ارزش ۲۰۰ میلیون دالر تکمیل خواهد کرد که با تکمیل این پروژه، ظرفیت مجموعی تولید برق این بند به ۱۵۱ میگاوات می‌رسد.

جهاد ارگین‌آی، سفیر ترکیه در افغانستان در مراسم افتتاح فاز دوم بند کجکی گفت که انرژی برق برای بازسازی زیربناهای اقتصادی مهم است. او تاکید کرد که با افتتاح فاز دوم این بند، ظرفیت تولید برق بند کجکی از ۵۱ میگاوات به ۱۵۱ میگاوات افزایش یافته است.

با وجود آنکه فاز دوم بند کجکی توسط شرکت ترکی تکمیل و با حضور سفیر ترکیه افتتاح شد، اما ملا عبدالغنی برادر، معاون رئیس‌‌الوزرای طالبان روز چهارشنبه پنجم اسد، در مراسم افتتاح فاز دوم بند کجکی گفت که افغانستان با کمک خارجی‌ها توسعه نمی‌یابد. او تاکید کرد که ما می‌توانیم افغانستان را با منابع داخلی توسعه بدهیم.

به گزارش رسانه‌ها، ملا برادر تاکید کرده است: «جامعه جهانی وطن ما را نساختند، بلکه آن را ویران کردند و اکنون ما مشغول بازسازی آن هستیم.»

این در حالیست که مقامات پیشین حکومت افغانستان، طالبان را متهم کردند که با انفجار بمب و ادامه جنگ زیرساخت‌ها ویران کرده‌اند.

مولوی عبدالسلام حنفی، معاون اداری رئیس‌الوزرای طالبان، شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه این گروه و ملا عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان نیز در مراسم افتتاح فاز دوم بند برق کجکی شرکت کرده بودند.

مقامات طالبان تنها چند ماه پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان در ماه قوس سال گذشته از تکمیل ۹۲ درصدی پروژه بند کجکی خبر دادند.

به گفته رئیس شرکت ترکی ۷۷، پس از تکمیل فاز دوم بند کجکی، سطح آب این بند نیز یک متر افزایش خواهد یافت. طبق ارزیابی این شرکت ترکی، بند کجکی ظرفیت ذخیره یک میلیارد متر مکعب آب را دارد که به شکل مجموعی ظرفیت ذخیره آب در این بند به ۲.۳۴ میلیارد متر مکعب آب خواهد رسید و بیشتر از صد هزار جریب زمین را نیز آبیاری خواهد کرد. بند کجکی واقع در ولایت هلمند در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط یک شرکت آمریکایی ساخته شد.

این ‌‌پروژه که قرار بود از همان اول در دو مرحله تکمیل شود، به دلیل حمله روسیه به افغانستان و در ادامه جنگ‌های داخلی ناتکمیل ماند.

با افتتاح فاز دوم بند کجکی، احتمال دارد تنش میان طالبان و ایران بر سر آب افزایش یابد.

جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته افغانستان را به ندادن حقابه متهم کرده است.

مقامات ایران مدعی هستند آبی که از افغانستان روانه تالاب هامون می‌شود به صورت سرریز از بند کجکی است که سبب خلق مشکلات زیست محیطی و کمبود آب آشامیدنی برای ساکنان سیستان و بلوچستان در ایران می‌شود.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر انرژی جمهوری اسلامی به تازگی به خبرنگاران گفته است که طالبان تا اکنون در کلام وعده تحقق حقابه این کشور را داده است.

وزیر انرژی ایران تاکید کرده است که برای تحقق حقابه ایران شخصا وارد مذاکره می‌شود و به زودی به افغانستان سفر می‌کند.