• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

سرمنشی سازمان ملل: نقض حقوق زنان در افغانستان شرم‌آور است

۲۳ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۱۹:۱۵ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۰۸:۰۰ (‎+۱ گرینویچ)

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل به افغانستان اینترنشنال گفت که نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان یک موضوع کاملا شرم آور است. گوترش وضعیت زنان و دختران افغان را مهمترین نگرانی خود در رابطه به افغانستان توصیف نمود.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، در نخستین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل، تصویری تیره از وضعیت زنان و دختران افغان به دست داد و گفت که آنان در یک «اپارتاید جنسی» بسر می‌برند.

گوترش گفت: «پرسش مرکزی برای من این است که سرنوشت دخترانی که به مکتب نمی‌روند؛ زنانی که به هیچ شکلی کار کرده نمی‌توانند، چه خواهد شد؟»

او افزود: «نقض حقوق آنان موضوعی کاملاً شرم آور است و این مساله مهمترین نگرانی من در مورد افغانستان است.»

طالبان گزارش ریچارد بنت را «دور از واقعیت» خوانده و ادعا کرده اند که زنان در افغانستان کار می‌کنند. این گروه می‌گوید که شماری از زنان به دلیل «نبود فضای مناسب کاری» خانه نشین شده اند، اما به آنان معاش پرداخت می‌شود.

چندی پیش، مقامات طالبان از کارمندان زن در وزارت مالیه خواستند که به جای خود را عضو مرد خانواده شان را معرفی کنند تا به جای آنان در این وزارت کار کنند.

پربازدیدترین‌ها

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»
۱

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۲

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۳

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

منابع از کشته شدن دستکم سه عضو تحریک طالبان پاکستان در ولایت پکتیکا خبر دادند

۲۳ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۱۷:۲۲ (‎+۱ گرینویچ)
منابع از کشته شدن دستکم سه عضو تحریک طالبان پاکستان در ولایت پکتیکا خبر دادند
100%

منابع به افغانستان اینترنشنال می‌گویند در اثر انفجار در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا دستکم سه تن از اعضای تحریک طالبان پاکستان کشته و چهار تن دیگر زخمی شدند. این حادثه روز چهارشنبه ۲۳ سنبله، در منطقه مرغه ولسوالی برمل رخ داده. مقام‌های طالبان در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند.

ماه گذشته، موتر حامل شماری از فرماندهان ارشد طالبان پاکستانی در ولایت پکتیکا هدف انفجار بمب قرار گرفت. آن زمان رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که در این حمله عمرخالد خراسانی، مفتی حسن و حافظ دولت‌ خان در ولسوالی برمل ولایت پکتیکا کشته شده‌اند.

پیشتر، رحمت‌الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان گفت که عملیات نظامی پاکستان علیه تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان آغاز شده است.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، طالبان پاکستانی نیز حملات خود بر نظامیان ارتش پاکستان را افزایش داده است.

طالبان در کابل در جریان یک سال گذشته میزبان مذاکرات دولت پاکستان با تحریک طالبان پاکستان بوده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی در ماه جولای گفت که تحریک طالبان پاکستان در حال حاضر بزرگ‌ترین گروه ستیزه‌جویان خارجی در افغانستان را تشکیل می‌دهد.

یک مقام در وزارت داخله طالبان اخیرا به رسانه نیکی آسیا گفته بود که پاکستان به طور معمول در داخل افغانستان اقدامات مخفیانه انجام می‌دهد و رهبران تحریک طالبان پاکستان و بلوچ را هدف قرار می‌دهد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواهان پاسخگویی عاملان کشتار در پنجشیر شد

۲۳ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۱۷:۰۱ (‎+۱ گرینویچ)
 گزارشگر ویژه سازمان ملل خواهان پاسخگویی عاملان کشتار در پنجشیر شد
100%

پس از تیرباران اسیران نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر توسط طالبان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان خواهان تحقیقات فوری و پاسخگویی عاملان این کشتار شد. ریچارد بنت گفته وضعیت افغانستان را از نزدیک زیر نظر دارد.

او در توییتی نوشته است «من خواستار تحقیقات کامل فوری و پاسخگویی عاملان آن هستم.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز گذشته، سه‌شنبه ۲۲ سنبله تائید کرد که نیروهای این گروه دست‌کم۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت ملی را در پنجشیر کشته‌اند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی در رشته توییتی گفته است که این جبهه شماری از بهترین نیروهایش را از دست داده است.

جبهه مقاومت ملی پیش از این گفته بود که تاکنون شمار زیادی از اسیران طالبان را آزاد کرده‌اند.

یوناما، نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل نیز امروز در مورد نقض حقوق بشر در پنجشیر توسط طالبان به شدت ابراز نگرانی کرد.

یوناما خواهان به عدالت کشیدن عاملان کشتار در پنجشیر شده است.

مقام سازمان همکاری شانگهای: نمی‌خواهیم با طالبان روابط رسمی داشته باشیم

۲۳ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۱۵:۵۶ (‎+۱ گرینویچ)
مقام سازمان همکاری شانگهای: نمی‌خواهیم با طالبان روابط رسمی داشته باشیم
100%

رحمت‌الله نوریمبتوف، هماهنگ‌کننده ازبکستان در امور اجلاس شانگهای، روز چهارشنبه ۲۳ سنبله به خبرنگاران گفت که افغانستان در اجلاس پیش روی این سازمان در سمرقند حضور نخواهد داشت. او افزود این سازمان نمی‌خواهد فعلا روابط رسمی با طالبان داشته باشد.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای ۲۴ و ۲۵ سنبله در سمرقند برگزار می‌شود. در این نشست در مورد افغانستان نیز گفتگو خواهد شد.

روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، هند و ایران اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای هستند.

افغانستان در این سازمان عضو ناظر است.

جبهه مقاومت کشته شدن دو تن از فرماندهان خود توسط طالبان را تایید کرد

۲۳ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۱۵:۱۶ (‎+۱ گرینویچ)
جبهه مقاومت کشته شدن دو تن از فرماندهان خود توسط طالبان را تایید کرد
100%

جبهه مقاومت ملی کشته شدن دو تن از فرماندهان خود را تایید کرد. سخنگوی جبهه مقاومت گفته است که حاجی عبدالملک و محمد یار همراه با فرزندان جوانش در جنگ علیه طالبان کشته شده‌اند. عبدالملک، عضو پیشین طالبان بود که بعداً از صفوف این گروه جدا و به جبهه مقاومت ملی پیوسته بود.

روز گذشته، سخنگوی طالبان اعلام کرد که دستکم ۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت ملی به شمول عبدالملک و محمد یار در عملیات این گروه در پنجشیر کشته شده‌اند.

صبغت‌الله احمدی در رشته توییتی گفته است که در جریان چهار شبانه روز حمله طالبان در پنجشیر، بیش از هفتاد تن از افراد طالبان کشته و جبهه مقاومت ملی نیز شماری از «بهترین» نیروهایش را از دست داده است.

سخنگوی جبهه مقاومت کشته شدن نیروهای این جبهه را نشانه از دفاع از «عزت و سرزمین» در برابر طالبان عنوان کرده است.

حاجی عبدالملک از نزدیکان احمدشاه مسعود بود که به دلیل اختلاف با مقامات پیشین دولت افغانستان به طالبان پیوسته بود و پارسال از سوی این گروه به عنوان مدیر استخبارات ولایت پنجشیر تعیین شده بود.

این همکاری اما دوام نکرد و حاجی عبدالمک از صفوف طالبان جدا و به جبهه مقاومت ملی پیوست و علیه طالبان موضع گرفت.

امریکا مدیریت ذخایر بانک مرکزی افغانستان را به «صندوق افغان» در جینوا واگذار می‌کند

۲۳ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۱۴:۵۶ (‎+۱ گرینویچ)
امریکا مدیریت ذخایر بانک مرکزی افغانستان را به «صندوق افغان» در جینوا واگذار می‌کند
100%

وزارت خارجه امریکا روز چهارشنبه ۲۳ سنبله، با نشر اعلامیه‌ای مطبوعاتی از ایجاد صندوق افغان در جینوای سوئیس خبر داد. امریکا می‌گوید این صندوق ۳.۵ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان را محافظت می‌کند و در عین حال کمک خواهد کرد تا چالش‌های اقتصادی پیش روی افغانستان کاهش یابد.

در اعلامیه مشترک وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری امریکا آمده است که حفظ ذخایر بانک مرکزی افغانستان از طریق صندوق افغان سبب خواهد شد تا این پول به نفع مردم افغانستان مصرف شده و در عین حال از دست طالبان و سایر گروه‌های تندرو در افغانستان دور نگه داشته شود.

صندوق افغان با هیئتی متشکل از دو اقتصاددان افغان، غیروابسته به طالبان و نمایندگان امریکا و سوئیس در جینوا تشکیل خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که طالبان بخشی از صندوق افغانستان نیستند و تدابیر حفاظتی قوی برای جلوگیری از استفاده از این وجوه برای فعالیت‌های غیرقانونی ایجاد شده است.

صندوق افغان، با داشتن حسابی در بانک بی‌آی‌اس سوئیس که متعلق به بانک‌های مرکزی جهان است، برای فعالیت‌های کلیدی مانند دسترسی افغانستان به سیستم پرداخت بانکی جهانی سویفت، کمک خواهد کرد.

بی‌‌‌‌آی‌اس یک سازمان مالی بین‌المللی است که طیف وسیعی از خدمات مالی، از جمله خدمات بانکی را به بانک‌های مرکزی، مقامات و مؤسسات مالی بین‌المللی ارائه می‌کند.

بیانیه افزوده است که یک حسابرس خارجی بر اساس قوانین سوئیس، صندوق افغان را نظارت و تفتیش خواهد کرد.

این صندوق، مسئولیت وظایف اصلی بانک مرکزی مانند پرداخت‌های بین‌المللی افغانستان، واردات برق و احتمالا نیازهای دیگری مانند چاپ ارز را بر عهده خواهد داشت.

در این بیانیه مشترک، به نقل از والی اَدَیِمو، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمده است: «سرکوب و سوء مدیریت اقتصادی طالبان، چالش‌های اقتصادی طولانی مدت را برای افغانستان تشدید کرده است.»

او گفت که ایالات متحده از طریق این صندوق از نزدیک با شرکای بین‌المللی خود برای تسهیل استفاده از این دارایی‌ها برای بهبود زندگی مردم عادی در افغانستان همکاری خواهد کرد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که مذاکرات بین طالبان و ایالات متحده نتوانست دولت جو بایدن را متقاعد کند که باید دارایی‌های مسدود شده افغانستان را پس از بازگشت ستیزه‌جویان طالب به قدرت آزاد کند.

یک مقام ارشد امریکا به خبرگزاری فرانسه گفت که ایالات متحده انتظار دارد تا زمانی که وضعیت تغییر کند، بخش عمده‌ای از ذخایر افغانستان حفظ و مدیریت شود.

به دنبال خروج ایالات متحده از افغانستان در آگست سال گذشته، دولت جو بایدن ۷ میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان را که در نیویورک نگهداری می‌شد، مسدود کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در ماه فبروری گفت که نیمی از دارایی‌ها در اختیار قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ قرار خواهد گرفت.

با شدت‌گیری بحران بشری در افغانستان، ایالات متحده در ماه جون، گفتگوها را بر سر آزادسازی نیمی از ذخایر ارزی افغانستان با طالبان آغاز کردند.

اما پس از کشته شدن ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده در کابل، وزارت خارجه امریکا اعلام کرد که طالبان وعده‌های خود مبنی بر قطع روابط با گروه‌های تروریستی را نقض کرده است.

با آشکار شدن حضور رهبر القاعده در افغانستان، گفتگوها بین ایالات متحده و طالبان بر سر آزادسازی ذخایر ارزی أفغانستان با بن‌بست مواجه شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا می‌نویسد که این کشور از زمان تسلط طالبان، ۸۱۴ میلیون دالر را از طریق آژانس‌های بین‌المللی و گروه‌های کمک‌رسان به دور از دسترسی طالبان به مردم افغانستان اختصاص داده است.

او گفته است که صندوق افغان به «کاهش رنج و بهبود ثبات اقتصادی مردم افغانستان کمک خواهد کرد و در عین حال به پاسخگو نگه داشتن طالبان ادامه می‌دهد.»

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد مطابق با یک نظرسنجی بانک جهانی که در اواخر سال گذشته انجام شد، ۷۰ درصد افغان‌ها گفتند که نمی‌توانند نیازهای اساسی خود از جمله غذا را تامین کنند، در حالی که این میزان قبل از بازگشت طالبان ۳۵ درصد بود.

یک مقام ارشد امریکایی به این خبرگزاری گفته است که دولت به این نتیجه رسیده است که افزایش نقدینگی در بانک مرکزی وضعیت بشردوستانه را بهبود نمی بخشد.

در همین حال دو میلیارد دالر دیگر از دارایی‌های افغانستان توسط بریتانیا، آلمان و امارات متحده عربی بلوکه شده است. یکی دیگر از مقامات امریکایی گفته است که کشورهای دیگر نیز می‌توانند ذخایر افغانستان را به صندوق جدید در جینوا بفرستند.