• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

دیده‌بان حقوق بشر اعدام صحرایی اسیران در پنجشیر را جنایت جنگی دانست

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۵:۰۹ (‎+۱ گرینویچ)

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که این سازمان اطلاعات نگران‌کننده‌ای از اعدام افراد بازداشت شده در پنجشیر دریافت کرده است. خانم عباسی می‌افزاید که دیده‌بان حقوق بشر اعدام صحرایی اسیران از سوی افراد طالبان در پنجشیر را جنایت جنگی می‌داند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، طالبان اخیراً فرمانده محمدیار، از فرماندهان جبهه مقاومت ملی و ۶ نفر از نیروهایش را پس از یک درگیری طولانی، در منطقه شابه ولایت پنجشیر به اسارت گرفته و آنان تیرباران کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اخیراً گفت که در عملیات پاکسازی این گروه در پنجشیر، دستکم ۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت کشته و بیش از ۱۰۰ تن آنان اسیر شده‌اند.

گروه طالبان ویدیوی تیرباران کردن اسیران جبهه مقاومت را نیز همگانی کرده است.

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر نگرانی این سازمان درباراه تیرباران کردن اسیران را در صفحه توییترش نشر کرده است. او نوشت: «ما اطلاعات نگران کننده‌ای مبنی بر اعدام افراد بازداشت شده توسط نیروهای طالبان در جریان نبرد با نیروهای مخالف در پنجشیر دریافت کرده ایم.»

او گفت که اعدام صحرایی جنگجویان اسیر و غیرنظامیان جنایات جنگی است.

این پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید: «ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که به حقوق بین‌الملل بشردوستانه احترام بگذارند.»

به دنبال کشته شدن شماری از اسیران توسط طالبان در پنجشیر، یوناما نیز در مورد نقض جدی حقوق بشر در این ولایت و مناطق دیگر افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرد.

یوناما گفت که وضعیت را زیر نظر دارد و خواهان به عدالت کشیدن عاملان هر جنایتی است.

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان روز چهارشنبه در خبرنامه‌ای گفت که طرف‌های منازعه علاوه بر احترام به حقوق زندانیان، تعهدات بین‌المللی روشنی نیز دارند.

پربازدیدترین‌ها

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»
۱

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۲
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۳

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۴

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

وزیر داخله طالبان قتل‌های فراقانونی از سوی نیروهای این گروه را تایید کرد

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۳:۳۶ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر داخله طالبان قتل‌های فراقانونی از سوی نیروهای این گروه را تایید کرد
100%

صدای سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان که در شبکه‌های اجتماعی درز کرده، حاوی اعترافات او از کشتن افراد در ایست‌های بازرسی طالبان است. او می‌گوید که هر چه داد می‌زند که عفو عمومی اعلام شده و نباید کسی را اذیت کرد اما «باز هم یکی برمی‌خیزد و فردی را در یک چک‌پاینت می‌کشد».

طالبان دو روز پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، عفو عمومی اعلام کردند. بر اساس این عفو، هیچ طالبی حق ندارد کارمند حکومت پیشین به شمول نیروهای مسلح حکومت پیشین را بازداشت، اذیت و شکنجه کند.

اما افراد زیادی تاکنون به گونه هدفمند به قتل رسیده اند که بیشترشان نظامیان حکومت پیشین بوده اند.

طالبان همواره اتهام قتل نظامیان حکومت پیشین را پس از به قدرت رسیدن در افغانستان رد کرده اند اما صدای وزیر داخله این گروه که به رسانه‌های اجتماعی درز کرده، حاوی اعترافات او از رعایت نکردن فرمان عفو عمومی و کشتن افراد در ایست‌های بارزسی طالبان است. زمان و مکان این سخنرانی مشخص نیست.

حقانی که ظاهراً در یک گردهمایی با برخی از فرماندهان طالبان صحبت می‌کند، می‌گوید: «‌ما هم خود را اصلاح می‌کنیم، شما هم وعده کنید که خود را اصلاح می‌کنید.یکدیگر را نمی‌شرمانیم و ملت مسلمان را بی‌جا اذیت نمی‌کنید.»

او می‌افزاید: «من فریاد می‌زنم که امن است و عفو است، اما باز هم یکی برمی‌خیزد و در یک چک‌پاینت فردی را می‌کشد؛ کل ‌حرف‌هایم [درباره عفو عمومی] دروغ [ثابت] می‌شود.»

حقانی درباره تقاضای اعاشه از سوی فرماندهان طالبان می‌گوید: «ما در روزهای سخت صدا می‌کردیم که برای ننگرها، کندز و مزار به تشکیل ضرورت داریم؛ چند نفر پیدا می‌شد؟ نمی‌شد. اما امروز می‌آیند که برای ما اعاشه دو هزار نفر را بدهید؛ اعاشه هزار نفر را بدهید.»

او سپس می‌افزاید: «از برای خدا من از بنگلادیش، هند، پاکستان و ایران گندم و غله می‌آورم که بخورید، شما نیز کمی انسانیت داشته باشید.»

وزیر داخله طالبان در حالی از رفتار افراد طالبان در باره رعایت نکردن فرمان عفو عمومی گلایه می‌کند که یوناما نیز در نخستین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر، تاکید کرد که گروه طالبان فرمان عفو عمومی را عملی نکرده است.

یوناما در گزارش خود که در ماه سرطان امسال نشر کرد، گفت که حداقل ۱۶۰ قتل فراقانونی مقامات دولتی و امنیتی سابق را توسط افراد طالبان بین ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ جون ۲۰۲۲ ثبت کرده است.

برخی دختران دانش‌آموز: بسته شدن دوباره مکاتب در پکتیا ما را ناامیدتر ساخته است

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۱:۵۸ (‎+۱ گرینویچ)
برخی دختران دانش‌آموز: بسته شدن دوباره مکاتب در پکتیا ما را ناامیدتر ساخته است
100%

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که پس از باز و بسته شدن برخی مکاتب در ولایت پکتیا، بسیاری افغان‌ها خبرهای مربوط به آموزش دختران را بیشتر دنبال می‌کنند. همچنین برخی از دانش‌آموزان دختر به این خبرگزاری گفته‌اند که بسته شدن دوباره مکاتب دخترانه در پکتیا آنان را «ناامیدتر» ساخته است.

اخیراً برخی از مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم در ولایت شرقی پکتیا بی سر و صدا بازگشایی شد، اما طالبان دوباره مکاتب را بستند.


بستن دوباره مکاتب از سوی طالبان در پکتیا، باعث اعتراض دانش‌آموزان دختر در این ولایت شد. صدها تن از دانش‌آموزان با تجمع در مقابل ریاست معارف این ولایت، خواستاری بازگشایی مکاتب‌شان شدند.


برخی از دختران خارج از پکتیا نیز نسبت به بسته شدن مکاتب این ولایت ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان به رویترز گفته‌اند که نگران‌اند مکاتب برخی از مناطق که هنوز فعالیت دارد، بسته شود.


مسکا، دانش‌آموزی که قرار بود امسال صنف دوازدهمش را در ولایت ننگرهار تمام کند، گفت: «وقتی از بازگشایی مکاتب در پکتیا مطلع شدیم، دوباره به آینده امیدوار شدیم.»


مسکا که ترجیح داد فقط نام کوچکش ذکر شود، گفت: «اما بسته شدن دوباره مکاتب ما را ناامیدتر کرده است.»


طالبان اعلام کرده اند که بر اساس تفسیر خود از قوانین اسلامی به حقوق همه احترام می‌گذارند. این گروه همچنین می‌گوید که در حال کار بر روی طرحی برای آموزش ثانویه دختران است، اما برای بازگشایی مکاتب دخترانه چارچوب زمانی ارائه نکرده است.


بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان در پاسخ به سوالی درباره وقایع پکتیا و چگونگی تفسیر افغان‌ها از آن گفت که روند افتتاح مکاتب دخترانه در دست بررسی است.
وی گفت: «امیدواریم همه مشکلات در کشور ما حل شود.»


نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان هفته گذشته در پاسخ به سؤالات رسانه‌های محلی در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه، به طور ضمنی گفت که برخی از افغان‌ها نمی‌خواهند دختران در اواخر نوجوانی‌شان به مکتب بروند.

محمد معروفی، یکی از بزرگان قومی در ولایت جنوبی قندهار، زادگاه طالبان، به رویترز گفت که برخی از بزرگان محلی رویدادهای پکتیا را دنبال می‌کردند. او افزود که امیدوار است مکاتب دخترانه به زودی باز شود.


معروفی گفت: «ما برای دختران مکتب می‌خواهیم. این خواسته من نیست، خواست ملت است. آموزش یک حق انسانی است و این حق را اسلام داده است.»


او با اشاره به اداره طالبان گفت: «همانند پکتیا، مردم قندهار نیز از آموزش دختران حمایت می‌کنند... ما از آنان می‌خواهیم که مکاتب دخترانه را باز کنند.»

نزدیک به نیمی از پناهندگان جدید افغان در جاپان به افغانستان بازگشتند

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۱:۲۲ (‎+۱ گرینویچ)
نزدیک به نیمی از پناهندگان جدید افغان در جاپان به افغانستان بازگشتند
100%

روزنامه جاپانی مینی‌چی گزارش داد که بیش از ۴۰ درصد از ۱۶۹ نفری که با سقوط کابل به جاپان تخلیه شده بودند، به افغانستان بازگشتند. این پناهندگان از فقدان حمایت‌های دولت جاپان شکایت داشتند و ادعا کردند که کارمندان وزارت خارجه جاپان آنها را به بازگشت به افغانستان تشویق کرده بودند.

این افغان‌ها قبلا با حکومت جاپان در افغانستان کار می‌کردند.

برخی از آنان به خبرگزاری کیودو گفتند که تعدادی از کارمندان وزارت خارجه جاپان به خانه‌های شان آمده و بر آنها فشار آوردند که جاپان را ترک کنند. این کارمندان به آنها گفتند که زندگی و کار کردن در جاپان بسیار دشوار است و بهتر است که خاک این کشور ترک کنند.

۷ نفر از این پناهجویان به این روزنامه گفتند که آنها راهی برای رفتن و اقامت در امریکا و بریتانیا پیدا کردند.

جاپان از جمله کشورهایی است که قوانین خیلی سخت برای پذیرش پناهجو دارد و تنها به ۹۸ پناهجوی تخلیه شده به این کشور اقامت داده است.

به گفته این پناهجویان، کارمندان وزارت خارجه جاپان به آنها گفتند که در صورت بازگشت به افغانستان، حکومت جاپان آماده پرداخت مصارف بازگشت شان خواهد پرداخت.

اکثر این پناهندگان به زبان جاپانی صحبت کرده نمی‌توانند. یک سازمان کاریابی جاپانی به آنها گفته بود که به دلیل ناآشنایی به زبان جاپانی، یک درصد هم چانس پیدا کردن کار در جاپان را ندارند.

وزارت خارجه جاپان این موضوع را رد کرد که پناهندگان افغان را تشویق به بازگشت به افغانستان کرده است. اما به گفته این وزارت، حکومت جاپان بیشتر از یکسال پناهندگان افغان را کمک کرده نمی‌تواند.

جبهه مقاومت از بیانیه یوناما در مورد پنجشیر انتقاد کرد

۲۳ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۲۳:۱۵ (‎+۱ گرینویچ)
جبهه مقاومت از بیانیه یوناما در مورد پنجشیر انتقاد کرد
100%

صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت روز چهارشنبه از یوناما به خاطر نام نبردن از طالبان به عنوان عاملان جنایت تیرباران اسیران جنگی در پنجشیر، انتقاد کرد. احمدی در صفحه فیس بوکش نوشت که از سازمان ملل انتظار دارند که با فراخوان مجلس شورای امنیت، برای «توقف این جنایات» اقدام کند.

سخنگوی جبهه مقاومت نوشت: « ما از یوناما و نماینده‌ ویژه‌ دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان توقع داریم تا مطابق به تعهد و مأموریت این نهاد در افغانستان، جرئت نام بردن از گروه طالبان را[دربیانیه‌اش] داشته باشند.»

پس از انتشار ویدیوهای تیرباران اسیران جبهه مقاومت توسط جنگجویان طالب، دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان، بدون نام بردن از طالبان به «نقض شدید حقوق بشر در پنجشیر و دیگر مناطق افغانستان» اشاره کرد.

این دفتر بدون اشاره به رویداد خاصی، خواستار «محاکمه عاملان جنایات» در افغانستان شده است.

سخنگوی جبهه مقاومت از این که یوناما تنها به ابراز نگرانی اکتفا کرد، انتقاد کرد. او خواستار آن شد که نمایندگی سازمان ملل « با محکوم نمودن جنایات جنگی و ضد بشری گروه طالبان، از شورای امنیت سازمان ملل متحد تقاضا نمایند تا اقدامات فوری برای توقف این جنایات را روی دست گیرد.»

طالبان تصمیم امریکا در مورد ذخایر ارزی افغانستان را رد کرد

۲۳ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۲۱:۵۱ (‎+۱ گرینویچ)
طالبان تصمیم امریکا در مورد ذخایر ارزی افغانستان را رد کرد
100%

طالبان تصمیم جدید ایالات متحده برای انتقال بخشی از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان به یک صندوق مالی نوتاسیس در سوئیس و تحت نظر کارشناسان افغان و خارجی را رد کرد. دافغانستان بانک که تحت کنترول طالبان قرار دارد، در بیانیه‌ای گفت که امریکا باید در این تصمیم تجدیدنظر کند.

وزارت‌های خارجه و خزانه‌داری امریکا روز چهارشنبه با نشر اعلامیه‌ای از ایجاد «صندوق مالی افغان» در سوئیس خبر دادند.

امریکا می‌گوید این صندوق ۳.۵ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان را که در امریکا مسدود است، محافظت می‌کند و در عین حال کمک خواهد کرد تا چالش‌های اقتصادی افغانستان کاهش یابد.

در این اعلامیه آمده است که حفظ ذخایر بانک مرکزی افغانستان از طریق صندوق مالی افغان سبب خواهد شد تا این پول به نفع مردم افغانستان مصرف شده و در عین حال از دست طالبان و سایر گروه‌های تندرو در افغانستان دور نگه داشته شود.

بانک مرکزی افغانستان این اقدام امریکا را «انتقال و اختصاص این ذخایر برای رسیدن به اهداف نامرتبط» توصیف کرده است.

امریکا نگران است که طالبان از ذخایر بانک مرکزی برای تمویل فعالیت‌های تروریستی و نظامی استفاده کند. این کشور هنوز مطمین نیست که بانک مرکزی کاملا از طالبان مستقل بوده و قوانین پولشویی و مبارزه با تروریزم را به طور سفت و سخت تطبیق کرده می‌تواند.

در حال حاضر، بر اساس طرح امریکا، یک حسابرس خارجی بر اساس قوانین سوئیس، «صندوق مالی افغان» را نظارت و تفتیش خواهد کرد.

این صندوق، مسئولیت وظایف اصلی بانک مرکزی مانند پرداخت‌های بین‌المللی افغانستان، واردات برق و احتمالا نیازهای دیگری مانند چاپ ارز را بر عهده خواهد داشت.