• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

وزیر دفاع پاکستان: طالبان افغانستان قرض خود را به طالبان پاکستان پس می‌دهد

۱۲ دلو ۱۴۰۱، ۲۳:۲۹ (‎+۰ گرینویچ)

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان روز سه‌شنبه در پاسخ به سوالی در مورد افزایش ناامنی در پاکستان در پارلمان این کشور گفت که طالبان پاکستان در جنگ علیه امریکا در کنار طالبان افغانستان جنگیدند. او گفت که طالبان افغانستان با حمایت از طالبان پاکستانی، قرض خود را به این گروه پس می‌دهد.

حکومت پاکستان بارها طالبان افغان را متهم کرده است که به طالبان پاکستانی پناه داده و این گروه از خاک افغانستان به پاکستان حمله می‌کند.

او در مجلس نمایندگان پاکستان گفت: «در یک‌ونیم سال گذشته ۴۵۰ هزار افغان با اسناد معتبر به پاکستان آمدند و برنگشتند. حالا من گفته نمی‌توانم که از میان آن‌ها کی تروریست است و کی نیست.»

او سپس به الطاف پاکستان نسبت به طالبان اشاره کرد و گفت: «ما بحران دالر داشتیم اما بوجی‌های پر از دالر به افغانستان رفت. ما به تجارت ترانزیتی ادامه دادیم. همه این‌ها را [از سوی] یک برادر به برادر دیگر [کردیم]. آن‌ها توافقنامه دوحه را امضا کردند و تعهد کردند که از خاک آن‌ها برای تروریسم علیه هیچ همسایه‌ای استفاده نخواهد شد.»

او افزود: «اما چون این‌ افراد [طالبان پاکستانی] در جنگ علیه امریکا و متحدانش با آن‌ها [طالبان افغانستان] همراه بودند، آن‌ها حالا متقابلاً قرض خود را پس می‌دهند.»

خواجه آصف یکی از طرفداران سرسخت طالبان افغانستان بود و روزی که طالبان وارد کابل شد او در حساب توییترش عکسی از ملا برادر و مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت امریکا را نشر کرد و با کنایه به ایالات متحده نوشت: «قدرت‌ از شماست، اما خدا از ماست.»

پربازدیدترین‌ها

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت
۱

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۲

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۳

«رهبران ارشد گروه حافظ گل‌بهادر» در هتل پنج‌ستاره اینترکانتیننتال کابل

۴

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

۵

معترضان در مونیخ خواستار پایان دادن به آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

سند تازه: اشرف غنی ۱۱۰ میلیون دالر از قطر "رشوه گرفت تا نجنگد"

۱۲ دلو ۱۴۰۱، ۲۱:۵۲ (‎+۰ گرینویچ)
سند تازه: اشرف غنی ۱۱۰ میلیون دالر از قطر "رشوه گرفت تا نجنگد"
100%

شبکه رای (RAI) ایتالیا در یک گزارش تحقیقی افشا کرده که قطر به اشرف غنی بیش از ۱۱۰ میلیون دالر پول پرداخت کرده بود تا در برابر طالبان مقاومت نکند. این شبکه سند دریافت این پول توسط اجمل احمدی، نماینده خاص اشرف غنی و رئیس وقت بانک مرکزی افغانستان از نماینده قطر را نشر کرده است.

یکی از سندهای که تلویزیون ملی ایتالیا نشر کرده، سند دریافت پول به ارزش ۱۱۰ میلیون و ۴۷۸ هزار دالر از مطلق ماجد القحطانی،‌ نماینده قطر است که اجمل احمدی، نماینده خاص اشرف غنی، در تاریخ ۷ جولای ۲۰۲۱ امضا کرده است.

آرشیو وزارت خارجه قطر نشان می‌دهد که آقای القحطانی در آن تاریخ در کابل بوده و با اشرف غنی هم در ارگ ریاست‌جمهوری دیدار داشته است.

در نامه توضیح داده نشده است که این پول به چه علت به اشرف غنی پرداخت شده است. اما، ۵ هفته بعد از دریافت این «هدیه» در سفارت قطر در کابل، اشرف غنی از کابل فرار کرد و طالبان وارد پایتخت شدند.

فلیپو روسی، خبرنگار مشهور ایتالیایی که این گزارش تحقیقی را انجام داده، می‌گوید که این گزارش را بر اساس صحبت با منابع و مرور اسناد تهیه کرده است.

به گفته او، با این که اشرف غنی در ۲ آگست در پارلمان در نطقی از مردم افغانستان خواست که در برابر طالبان مقاومت کنند، ولی همزمان با آن ولسوالی‌های افغانستان بدون کمترین مقاومتی سقوط می‌کردند.

دیدار اشرف  غنی با القحطانی در ارگ کابل، در همان روزی که سند تحویل‌دهی پول امضا شد
100%
دیدار اشرف غنی با القحطانی در ارگ کابل، در همان روزی که سند تحویل‌دهی پول امضا شد

به گفته آقای روسی، از کابل به نیروهای امنیتی افغان دستور داده می‌شد که مقاومت نکرده و عقب نشینی کنند.

پیش از این نیز، گزارش هایی وجود داشت که برخی فرماندهان ارتش در نقاط مختلف گفته بودند که از مرکز به آن‌ها دستور داده شده جنگ نکنند.

به تازگی مراد علی مراد، معاون سابق لوی درستیز افغانستان در یک مصاحبه اختصاصی به افغانستان اینترنشنال گفت که ارتش افغانستان به خوبی تربیه و تجهیز شده بود. اما، در اثر یک «توطیه بزرگ جهانی و منطقه‌ای» متلاشی شد و طالبان پیروز شد.

پرداخت پول به دوستم و عطا

100%

در بخش دیگری از گزارش اختصاصی شبکه رای ایتالیا، دو سند دیگر هم نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد فقط اشرف غنی نبوده که از دولت قطر پول گرفته است.

در یک سند دیده می‌شود که مبلغ ۵۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر به مارشال عبدالرشید دوستم داده شده است.

در این نامه خطاب به مارشال دوستم آمده است: دولت قطر از حسن همکاری شما با امارت اسلامی افغانستان و خارج شدن جلالت‌مآب مارشال عبدالرشید دوستم از جبهات جنگی،‌ مخصوصاً ولایت‌های فاریاب و جوزجان استقبال نموده و طبق توافق،‌ هدیه‌ای به ارزش ۵۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر از جانب دولت قطر در نظر گرفته شده است.

در پای این نامه به تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۲۱،‌ امضای عنایت‌الله بابر فرهمند، به عنوان معاون نخست شورای مصالحه ملی دیده می‌شود.

100%

در نامه دیگری که تاریخ آن ۱۶ جولای ۲۰۲۱ است، دولت قطر مبلغ ۶۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دالر به عطامحمد نور، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان هدیه داده است.

در این نامه از همکاری آقای نور "در عرصه پروسه صلح، تغییر نظام سیاسی افغانستان و همکاری در قسمت ایجاد دولت جدید در افغانستان" استقبال شده است.

امضای پای این سند، به نام فرهاد عظیمی، والی وقت بلخ و نماینده خاص عطامحمد نور است.

عطامحمد نور و عبدالرشید دوستم به شمال افغانستان رفته بودند تا مشترکاً یک عملیات نظامی را برای بیرون راندن طالبان راه‌اندازی کنند.

یک انستیتوت نروژی، محبوبه سراج را برای جایزه صلح نوبل پیشنهاد کرد

۱۲ دلو ۱۴۰۱، ۲۰:۴۳ (‎+۰ گرینویچ)
یک انستیتوت نروژی، محبوبه سراج را برای جایزه صلح نوبل پیشنهاد کرد
100%

انستیوت تحقیقات صلح اسلو چهارشنبه اعلام کرد که محبوبه سراج، کنشگر افغان و نرگس محمدی، فعال ایرانی را برای دریافت جایزه صلح نوبل به کمیته نوبل پیشنهاد کرده است. هنریک اوردال، رئیس این نهاد گفت به علت پیوند حقوق بشر و صلح، فعالان حقوق بشر را برای این جایزه معتبر نامزد کرده است.

در فهرست نامزدان پیشنهادی این موسسه، علاوه بر سراج و محمدی، نام فعالان دموکراسی‌خواه و حقوق مردم بومی در امریکای لاتین و میانمار و دادگاه بین‌المللی دادگستری یا لاهه نیز دیده می‌شود.

محبوبه سراج، فعال حقوق زن و بنیانگذار شبکه زنان در افغانستان، پس از سقوط حکومت در کابل ماند و از محدود زنانی است که از حل مشکلات با طالبان از راه گفتگو و تفاهم حمایت می‌کند. او همچنان، از طالبان خواست که با زنان افغانستان گفتگو کند.

نرگس محمدی، از فعالان شناخته‌شده حقوق زن در ایران است که از چند سال گذشته در زندان بسر می‌برد و از منتقدان جدی جمهوری اسلامی به حساب می‌آید.

برنده جایزه صلح نوبل در ماه میزان ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد. بر بنیاد توضیحات کمیته جوایز نوبل، این کمیته هر سال هزاران نامه را به کسانی که واجد شرایط نامزد کردن هستند، می‌فرستد و از آن‌ها می‌خواهد نامزدهای خود را معرفی کنند.

انستیوت تحقیقات صلح اسلو از حامیان گفتگو با طالبان است و توجه جهان به وضعیت وخیم بشری در افغانستان را مهم می‌داند. این نهاد در مقاله‌ای استدلال کرد که قربانیان اصلی سیاست منزوی کردن طالبان توسط غرب، مردم عادی افغانستان است.

همچنان، در این مقاله آمده است که «گزینه‌های جایگزین طالبان در افغانستان اندک اند و الزاماً از نظر مشارکت دموکراتیک، رعایت حقوق بشر و مبارزه با فساد بهتر [از طالبان] نیستند.»

این نخستین بار نیست که کسی از افغانستان برای جایزه نوبل صلح نامزد شده است. قبلاً، سیما سمر، رئیس پیشین کمیسیون حقوق بشر در سال ۱۳۸۹ برای این جایزه نامزد شد اما نهایتاً به باراک اوباما، رئيس جمهور وقت امریکا رسید.

معاون وزیر خارجه کانادا: طالبان نیروی مخرب‌‌اند

۱۲ دلو ۱۴۰۱، ۱۶:۲۰ (‎+۰ گرینویچ)
معاون وزیر خارجه کانادا: طالبان نیروی مخرب‌‌اند
100%

معاون وزیر خارجه کانادا در مصاحبه اختصاصی با افغانستان اینترنشنال گفت که طالبان نیروی مخرب‌اند و دولت کانادا با این گروه «تروریستی»، سیاست محتاطانه‌ای در پیش گرفته است. راب الیفانت تاکید کرد نباید به رژیمی که در افغانستان زنان را از آموزش و حقوق اجتماعی محروم می‌کند، کمک کرد.

آقای الیفانت در این گفت‌وگو طالبان را سازمان تروریستی بر سر قدرت خواند و افزود که دولت کانادا برای به رسمیت شناختن آن مقاومت می‌کند. او همچنین گفت که خواهان کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است.

به گفته این مقام وزارت خارجه کانادا، این کشور خواهان یک سیاست محتاطانه نسبت به طالبان و همزمان رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم افغانستان است.

او تاکید کرد: «ما نباید به ‌رژیمی که پس از قدرت‌گیری دختران و زنان کشور را از آموزش و حقوق اجتماعی شان محروم کرده است یاری برسانیم.»

آقای الیفانت در خصوص روند انتقال آن عده از شهروندان افغانستان که به کانادا درخواست داده‌اند گفت نداشتن روابط دیپلماتیک و حضور در خاک افغانستان روند پذیرش پناهجو از افغانستان را دشوار می‌کند.

او گفت که کانادا از طریق آژانس پناهندگان ملل متحد، کشورهای متحدش و کشورهایی که موقتا پناهجویان افغانستان را اسکان داده‌اند روند انتقال پناهجویان را انجام می‌دهد.

معاون وزارت خارجه کانادا تاکید کرد که دولت این کشور در نظر دارد تا طیف گسترده‌ای از پناهجویان افغانستان را با پیشینه‌های گوناگون که به بهترین شکل بتوانند برای کانادا و مردم آن سازنده و مفید باشند و همزمان بتوانند زندگی جدیدی برای خود و خانواده‌هایشان بسازند به این کشور منتقل کند.

در همین حال آقای الیمانت خاطر نشان کرد که کانادا باید متوجه ظرفیت‌های خود در زمینه پذیرش پناهجویان از افغانستان باشد و نباید با مشکلاتی چون آموزش زبان به پناهجویان و یافتن مسکن برای آنان رو به رو شود.

دولت کانادا تعهد سپرده تا به ۴۰ هزار پناهجوی افغانستان پناهدگی بدهد.

راب الیفانت افزود که پس از سقوط حکومت افغانستان به دست طالبان، کانادا تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار تن از پناهجویان افغانستان پناهندگی داده است.

معاون پیشین وزارت دفاع به ملا یعقوب: هراسی نداریم و در خدمت شما هستیم

۱۲ دلو ۱۴۰۱، ۱۶:۱۵ (‎+۰ گرینویچ)
معاون پیشین وزارت دفاع به ملا یعقوب: هراسی نداریم و در خدمت شما هستیم
100%

جنرال افضل امان، معاون وزارت دفاع حکومت پیشین افغانستان در دیدار با وزیر دفاع طالبان گفت از همکاری با حکومت این گروه هراسی ندارد و در خدمت آن کار خواهد کرد. وزارت دفاع طالبان در خبرنامه‌ای می‌گوید ملایعقوب با شماری از جنرال‌ها و فرماندهان قول‌اردوهای حکومت پیشین دیدار کرده است.

در این دیدار، قاری فصیح‌الدین، رئیس ارتش طالبان نیز حضور داشته است.

به گفته طالبان، «دگر جنرال افضل امان، دگر جنرال محمد زمان احمدزی، تورن جنرال شعور گل، تورن جنرال نبی‌الله، برید جنرال فرید، دگروال افندی و شماری دیگر از جنرالان و قوماندانان قول اردوهای» حکومت پیشین افغانستان از جمله افرادی هستند که با وزیر دفاع طالبان دیدار کرده‌اند.

وزارت دفاع طالبان ویدیوی این دیدار را نیز منتشر کرده است.

جنرال افضل امان که در حکومت پیشین افغانستان سمت‌های مختلف نظامی داشت، در دیدار با وزیر دفاع طالبان می‌گوید به عنوان یک نظامی در کشور باقی مانده است. این جنرال حکومت پیشین که زمانی در برابر طالبان می‌جنگید می‌گوید «حالا که یک پروسه تنظیم سیاسی در وطن حاکم شده است، هراسی نداریم و در خدمت شما هستیم.»

در این دیدار وزیر دفاع طالبان نیز گفته است که حوادث چهل سال گذشته باعث بی‌نظمی شد. ملا یعقوب تاکید کرده است: «حالا عزم و تلاش ما این است که به هر قیمتی از این نظام اسلامی حفاظت و از خاک دفاع کنیم.»

طالبان از زمان بازگشت به قدرت عفو عمومی اعلام کرد و وعده داد تا تمامی کسانی که با دولت پیشین افغانستان کار کرده‌اند از خطر انتقام‌جویی آنان مصون هستند.

اما بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از نظامیان پیشین افغانستان توسط طالبان کشته شده‌اند، شماری از آنها در معرض خطر انتقام‌جویی، شکنجه و اعدام‌های فراقانونی قرار دارند و بسیاری از آنان نیز مجبور شده‌اند به کشورهای همسایه افغانستان پناه ببرند.

براساس گزارش‌ها، ده‌ها هزار نفر از نظامیان پیشین در افغانستان باقی مانده‌اند.

سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند طالبان باوجود عفو عمومی نظامیان پیشین را تحت تعقیب قرار داده و در صدد انتقام‌جویی گسترده، ناپدید شدن اجباری و شکنجه مقامات سابق است.

وزیر خارجه طالبان از پاکستان خواست مشکلات خود را به گردن دیگران نیندازد

۱۲ دلو ۱۴۰۱، ۱۴:۵۴ (‎+۰ گرینویچ)
وزیر خارجه طالبان از پاکستان خواست مشکلات خود را به گردن دیگران نیندازد
100%

دو روز پس از انفجار در پیشاور، وزیر خارجه طالبان خطاب به مقامات پاکستان گفت «برف بام خانه خود را بر بام دیگران نیندازید.» امیرخان متقی افزود اسلام‌آباد باید مشکلاتش را در خانه خود جستجو کند. پیشتر، وزیر دفاع پاکستان گفته بود که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌شود.

حمله انفجاری روز دوشنبه در مسجدی در پیشاور ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.

تحریک طالبان پاکستان که به گفته مقام‌های پاکستان در خاک افغانستان بسر می‌برند، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. تحریک طالبان پاکستان گفته این حمله را در پاسخ به کشته شدن خالد خراسانی، فرمانده این گروه انجام داده است.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان پس از این انفجار گفت خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌شود و کابل و اسلام‌آباد باید برای شکست تروریسم باهم کار کنند.

طبق گزارش‌هایی که منتشر شده، شمار قربانیان حمله انتحاری روز دوشنبه در پیشاور به ۱۰۰ نفر رسیده است.

وزیر خارجه طالبان روز چهارشنبه از مقامات پاکستان خواست در مورد انفجار در مسجد پیشاور تحقیق کنند. او تاکید کرد امکان ندارد که یک فرد انتحاری، یک بمب کوچک یا بشکه مملو از مواد منفجره تا این اندازه تخریب کند.

امیرخان متقی گفت: «ما در بیست سال گذشته جلیقه انتحاری، بمب یا بشکه را ندیدیم که سقف مسجد را نیز منفجر کند و صدها زخمی برجای بگذارد.»

طالبان در دو دهه گذشته انفجارهای گسترده را انجام داده و مسئولیت شماری از این حملات را نیز بر عهده گرفته است.

امیرخان متقی از مقامات پاکستان خواست انگشت انتقاد را روی افغانستان بلند نکنند.

او افزود: «اگر شما می‌گویید که افغانستان مرکز ترورسم است، این را نیز می‌گویید که تروریسم مرز ندارد. اگر تروریسم در افغانستان می‌بود، به تاجیکستان، ترکمنستان، ایران، چین و در دیگر کشورها هم گسترش پیدا می‌کرد.»

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شماری از مقامات پاکستانی گفتند که مخالفان مسلح این کشور به افغانستان پناه برده‌اند.

وزیر خارجه طالبان می‌گوید امروز افغانستان و کشورهای همسایه در امنیت هستند و این بیانگر آن است که تروریسم در افغانستان نیست. این مقام طالبان از پاکستان خواست به جای انتقاد، همکاری کنند.