• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

نماینده افغانستان در جنیوا: حقوق بشر در محور تعامل جهان با طالبان باشد

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۹:۴۰ (‎+۰ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۱۱:۴۷ (‎+۰ گرینویچ)

نصیر اندیشه، نماینده افغانستان در سوئیس روز دوشنبه در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد از کشورها خواست تا در تعامل با طالبان به رعایت حقوق بشر در افغانستان اولویت دهند. او به افغانستان اینترنشنال گفت که در این نشست کشورهای همسایه نیز از بابت سیاست‌های طالبان ابراز تاسف کردند.

اندیشه در جلسه پنجاه‌ودوهم این شورا که روز دوشنبه آغاز شد، یافته‌های ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد برای افغانستان را تایید کرد.

او افزود که وضعیت حقوق بشر در افغانستان نسبت به قبل بدتر شده و علاوه بر زنان که از تمام حقوق اولیه‌شان محروم‌ اند، اقلیت‌های مذهبی و اعضای نیروهای مسلح حکومت پیشین نیز با نقض جدی حقوق بشر مواجه هستند.

او از کشورهای جهان خواست تا از یک حکومت مبتنی بر اراده مردم در افغانستان حمایت کنند.

سفیر افغانستان در سوئیس در گفتگو با افغانستان اینترنشنال گفت که حتا کشورهایی که قبلا روابط خوبتر با طالبان داشتند، اکنون از سیاست‌های این گروه دوری می‌جویند.

او گفت که در این نشست «کشورهای همسایه و حتا پاکستان، دیگر در آن موقعیتی نبودند که مثل گذشته به نحوی از حاکمیت طالبان دفاع کنند. آنها از ممنوعیت‌ کار و تحصیل زنان و دختران، ابراز تاسف می‌کردند.»

اندیشه در صحبت‌هایش در شورای حقوق بشر ملل متحد، مسئله حقوق بشر را غیرقابل مذاکره دانست و گفت که رعایت حقوق بشر باید در متن هر گونه تعامل با طالبان باشد.

پربازدیدترین‌ها

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد
۱

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد

۲

افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

۳

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

نماینده بریتانیا در شورای حقوق بشر: نیمی از جمعیت افغانستان در خانه‌های‌شان زندانی اند

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۷:۲۰ (‎+۰ گرینویچ)
نماینده بریتانیا در  شورای حقوق بشر: نیمی از جمعیت افغانستان در خانه‌های‌شان زندانی اند
100%

نماینده بریتانیا در شورای حقوق بشر با اشاره به قیودات طالبان علیه زنان می‌گوید نیمی از جمعیت افغانستان عملا در خانه‌های‌شان زندانی‌اند. سایمن مانلی در پنجاه و دومین نشست شواری حقوق بشر در جنیوا گفته که طالبان زندگی با عزت و امنیت را برای مردم افغانستان تقریباً ناممکن کرده است.

آقای مانلی روز دوشنبه در بیانیه خود که بر وضعیت زنان افغانستان متمرکز بود گفت: "اگر زنان از آزادی خود استفاده کنند، در معرض خطر دستگیری، بازداشت و ضرب و شتم قرار می‌گیرند."

او افزود، که خشونت خانوادگی در حال افزایش است و دختران به‌جای رفتن به مکتب و برنامه‌ریزی آزادانه برای آینده‌شان، با سرنوشت ویرانگر ازدواج اجباری مواجه می‌شوند.

نماینده بریتانیا از ریچارد بنت گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان به خاطر روشن کردن وضعیت رو به وخامت حقوق بشر در این کشور تشکری کرد.

آقای بنت در این نشست گفت طالبان باید بفهمد که رفتار «ناشایست» این گروه با زنان قابل تحمل نیست.

او در این گزارش که از ماه جولای تا دسامبر ۲۰۲۲ را پوشش داده دریافته است که رفتار طالبان با زنان و دختران "ممکن است آزار جنسیتی و جنایت علیه بشریت" باشد.

منابع: طالبان برای کسب پول درختان ده ساله و ناجو را در دانشگاه کابل قطع می‌کنند

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۴:۴۶ (‎+۰ گرینویچ)
منابع: طالبان برای کسب پول درختان ده ساله و ناجو را در دانشگاه کابل قطع می‌کنند
100%

منابع در دانشگاه کابل به افغانستان اینترنشنال گفتند که طالبان برای بدست آوردن پول، به بهانه قطع درخت‌های کهنه، درختان ده ساله را نیز قطع می‌کنند. قطع درخت‌های محوطه دانشگاه کابل واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته و بسیاری طالبان را به نابودی ساحه سبز متهم می‌کنند.

به گفته منابع، در وزارت تحصیلات عالی و ریاست دانشگاه کابل افراد طالبان برای بدست آوردن پول تصمیم به قطع درختان کهنه گرفته‌اند.

این منابع افزودند که صفی‌الله جوهر، رئیس دانشکده زراعت که از قندهار و معاذ‌الله، معاون امور محصلان که از قندوز به کابل تبدیل شده‌اند، برای منافع شخصی خود این تصمیم را تائید کرده‌اند.

قطع درختان محوطه دانشگاه کابل خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است. پرویز علی، کاربر فیسبوک در واکنش به این موضوع نوشته که هر روز در دانشگاه کابل قطع درختان جریان دارد.

حمید احسان گفته: "حرفی نیست، این درختان کافر بود، طالبان درختان مسلمان غرس می‌کنند."

عبدالهادی دلاور کوهستانی نوشته: "همان طور که علم و دانش را ریشه کن ساختند درختان دانشگاه را نیز ریشه کن کردند."

قطع درختان دانشگاه کابل در حالی است، که طالبان در این روز‌ها در مرکز و ولایات از نهال‌شانی هزاران درخت خبر می‌دهد.

داعش می‌گوید طالبان سه زندانی داعشی را "به محل یک حمله ساختگی بردند و در آنجا کشتند"

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۳ (‎+۰ گرینویچ)
داعش می‌گوید طالبان سه زندانی داعشی را "به محل یک حمله ساختگی بردند و در آنجا کشتند"
100%

داعش در مجله هفتگی‌خود ادعا کرده است که طالبان در هرات سه زندانی عضو این گروه را به محل یک حمله ساختگی برده و همراه خانواده‌های‌شان در آنجا کشته‌اند. داعش به طالبان هشدار داده که به زودی انتقام می‌گیرد. طالبان روز شنبه گفت در عملیاتی، ۶ عضو داعش را در ناحیه ۱۴ هرات کشته‌ است.

فرماندهی پولیس طالبان در ولایت هرات گفته بود که یک زن نیز در میان کشته‌شدگان است.

به گفته طالبان یک عضو دیگر داعش در این عملیات زخمی شده‌است.

گروه طالبان همواره فعالیت داعش در افغانستان را تکذیب کرده است، اما هرازگاهی این گروه عملیاتی در ولایت‌ها به شمول کابل راه اندازی می‌کند و می‌گوید که افراد داعشهدف بوده است.

در یک ونیم سال گذشته، داعش حمله‌های مرگباری در افغانستان انجام داده است.

جامعه جهانی نیز بارها گفته است که افغانستان به پناه‌گاه امنی برای تروریست‌های بین‌المللی تبدیل شده است.

طالبان اما مدعی است که از افغانستان تهدیدی متوجه هیچ کشوری نیست.

سازمان ملل: آزار و شکنجه زنان توسط طالبان می‌تواند "جنایت علیه بشریت" باشد

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۳:۴۱ (‎+۰ گرینویچ)
سازمان ملل: آزار و شکنجه زنان توسط طالبان می‌تواند "جنایت علیه بشریت" باشد
100%

سازمان ملل در گزارشی که روز دوشنبه به شورای حقوق بشر ارائه کرد گفت که رفتار طالبان با زنان و دختران در افغانستان می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد. ریچارد بنت، گزارشگر ویژه این سازمان برای افغانستان گفته است که طالبان باید بفهمد که رفتار «ناشایست» این گروه با زنان قابل تحمل نیست.

آقای بنت در این گزارش که از ماه جولای تا دسامبر ۲۰۲۲ را پوشش داده دریافته است که رفتار طالبان با زنان و دختران "ممکن است آزار جنسیتی و جنایت علیه بشریت" باشد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در جنوا در پنجاه ودومین نشست اش وضعیت حقوق بشری افغانستان را به بحث گرفت.

رچارد بنت، هنگام ارایه گزارش خود در این نشست گفت که سیاست طالبان حساب شده و عمدی است که زنان را سرکوب کنند.

او تاکید کرد که به طالبان گوشزد شود که ناقضان حقوق بشر نباید مصونیت داشته باشند و در برابر جرمی که در گذشته و حال انجام داده پاسخگو باشند.

نصیر احمد اندیشه، نماینده دایمی حکومت پیشین افغانستان در جنیوا، از شورای حقوق بشر خواست که یک میکانیزم مستقل و پاسخ‌دهی قوی برای افغانستان ایجاد کند.

اندیشه با اشاره به گزارش گزارش سازمان ملل گفت: "افغانستان تحت حاکمیت طالبان، به نقطه صفری حقوق بشر و گورستان اصول بین‌المللی تبدیل شده است."

براساس گزارش اخیر گزارشگر سازمان ملل، وضعیت حقوق بشری در افغانستان در شش ماه اخیر وخیم تر شده است.

طالبان در شروع به‌دست گرفتن قدرت دختران دانش‌آموز صنف شش به بالا را از رفتن به مکتب محروم کردند.

این گروه سپس در گام بعدی در اواخر سال ۲۰۲۲ دروازه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش خصوصی را به‌روی دختران بست و بلافاصله بعد از آن کار زنان در موسسات غیر دولتی را ممنوع اعلام کرد.

این گروه در کنار محروم ساختن زنان از کار و آموزش، سختگیری‌های شدیدی را بر زنان وضع کرده است. زنان بدون محروم به سفر نمی‌توانند بروند و باید حجاب مورد نظر این گروه را هم رعایت کنند.

طالبان از برگشت ۷۹ تانکر "سوخت بی‌کیفیت" به ایران خبر داد

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲ (‎+۰ گرینویچ)
طالبان از برگشت ۷۹ تانکر "سوخت بی‌کیفیت" به ایران خبر داد
100%

اداره ملی استندرد طالبان می‌گوید ۷۹ تانکر «سوخت بی‌کیفیت» را به ایران برگشت داده است. تلویزیون ملی که در کنترل طالبان است با نشر ویدیویی گفته که این تانکرها از طریق مرز اسلام قلعه دوباره به ایران فرستاده شده‌اند. پیش از این نیز طالبان تانکرهای سوخت را به ایران برگشت داده است.

پس از برگشت تانکرهای سوخت به ایران، منابع به افغانستان اینترنشنال گفتند که "سوخت بی‌کیفت" در یک قرارداد فسادآلود برخی مقام‌های طالبان وارد افغانستان می‌شود.

به گفته این منابع، این قرارداد از سوی برادران امیرخان متقی و نورالدین عزیزی، وزرای خارجه و تجارت طالبان و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران پیش برده می‌شود.

با افزایش برگشت سوخت به ایران، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری این کشور در ماه جدی، گفت که تانکرهای برگشت داده شده مربوط ایران نیست بلکه بار ترانزیتی از عراق به مقصد افغانستان بوده است.

اما به نظر می‌رسد روند ارسال سوخت "بی‌کیفیت" همچنان به افغانستان ادامه دارد.