• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

طالبان از برگشت ۷۹ تانکر "سوخت بی‌کیفیت" به ایران خبر داد

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲ (‎+۰ گرینویچ)

اداره ملی استندرد طالبان می‌گوید ۷۹ تانکر «سوخت بی‌کیفیت» را به ایران برگشت داده است. تلویزیون ملی که در کنترل طالبان است با نشر ویدیویی گفته که این تانکرها از طریق مرز اسلام قلعه دوباره به ایران فرستاده شده‌اند. پیش از این نیز طالبان تانکرهای سوخت را به ایران برگشت داده است.

پس از برگشت تانکرهای سوخت به ایران، منابع به افغانستان اینترنشنال گفتند که "سوخت بی‌کیفت" در یک قرارداد فسادآلود برخی مقام‌های طالبان وارد افغانستان می‌شود.

به گفته این منابع، این قرارداد از سوی برادران امیرخان متقی و نورالدین عزیزی، وزرای خارجه و تجارت طالبان و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران پیش برده می‌شود.

با افزایش برگشت سوخت به ایران، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری این کشور در ماه جدی، گفت که تانکرهای برگشت داده شده مربوط ایران نیست بلکه بار ترانزیتی از عراق به مقصد افغانستان بوده است.

اما به نظر می‌رسد روند ارسال سوخت "بی‌کیفیت" همچنان به افغانستان ادامه دارد.

پربازدیدترین‌ها

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد
۱

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد

۲

افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

۳

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

طالبان در ننگرهار: کار ناتمام پروژه ساخت شهرک کانال به‌زودی شروع می‌شود

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۰:۵۳ (‎+۰ گرینویچ)
طالبان در ننگرهار: کار ناتمام پروژه ساخت شهرک کانال به‌زودی شروع می‌شود
100%

مسئول طالبان برای کانال ننگرهار می‌گوید کار نا‌تمام ساخت شهرک این کانال به زودی آغاز خواهد شد. غلام رحمان کظیم به خبرگزاری باختر گفته که ۲۰ در صد کار اعمار این شهر تکمیل شده است. همزمان، طالبان می‌گوید کار اعمار یک سردخانه در مساحت ۱۰ جریب زمین در این کانال نیز شروع خواهد شد.

این شهرک برای مامورین کانال ننگرهار در ناحیه شش شهر جلال‌آباد با داشتن ۵۲ بلاک در ۱۷۱ جریب زمین ساخته می‌شود.

سنگ‌ تهداب این شهرک در زمان حکومت داکتر نجیب‌الله گذاشته شده بود، اما تا کنون تکمیل نشده بود.

در همین حال، طالبان می‌گوید کار اعمار یک سردخانه معیاری در مساحت ۱۰ جریب زمین در مربوطات این کانال به‌زودی آغاز خواهد شد.

این سردخانه در حکومت اشرف غنی پلان‌گزاری شده بود، اما به‌دلیل ناامنی ناشی از حملات طالبان تکمیل نشد.

اعتراض نمادین به تصمیم طالبان؛ دانشجویان دختر پشت درهای بسته دانشگاه درس خواندند

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳ (‎+۰ گرینویچ)
اعتراض نمادین به تصمیم طالبان؛ دانشجویان دختر پشت درهای بسته دانشگاه درس خواندند
100%

همزمان با شروع درس‌های دانشگاه‌ها، شماری از دانشجویان دختر روز دوشنبه در یک حرکت نمادین، مقابل دانشگاه کابل جمع شدند و درس خواندند. طالبان دانشگاه‌ها را تنها به‌روی پسران باز کرده‌اند. در اقدام جداگانه، گروهی از دانشجویان دختر از پسران و استادان خواسته‌اند دانشگاه را تحریم کنند.

افراد طالبان دخترانی را که مقابل دانشگاه کابل جمع شده بودند پراکنده کردند و از آنان خواستند که باید اطراف دانشگاه را ترک کنند.

این دانشجویان دختر گفته‌اند که دانشگاه به روی آنان بسته است و آمده‌اند در بیرون از دانشگاه درس بخوانند.

100%

براساس تصمیم وزارت تحصیلات عالی طالبان، دوشنبه، ۱۵ حوت، درس دانشجویان پسر در دانشگاه‌های ولایت‌های سردسیر آغاز شد، اما این وزارت در مورد درس دانشجویان دختر چیزی نگفته است.

طالبان در ماه قوس اعلام کرد که دانشجویان دختر تا اطلاعی بعدی اجازه ندارند به دانشگاه بروند.

این اقدام طالبان با اعتراض گسترده دانشجویان دختر و پسر و نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شد، اما تاثیری بر تصمیم طالبان نگذاشت.

برخی مقام‌های طالبان گفته بودند که تا آغاز سال تحصیلی جدید، راه حلی پیدا خواهند کرد، اما هنوز از راه حل خبری نیست.

همچنین گروهی از دختران دانشجو در نامه‌ای از دانشجویان و استادان مرد خواستند که دانشگاه را تحریم کنند.

گروه طالبان درباره بازگشایی مکاتب دختران هم تاکنون چیزی نگفته است.

وزارت مهاجرین طالبان از رهایی ۱۴۷ شهروند افغانستان از زندان‌های پاکستان خبر داد

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۰۹:۴۶ (‎+۰ گرینویچ)
وزارت مهاجرین طالبان از رهایی ۱۴۷ شهروند افغانستان از  زندان‌های پاکستان خبر داد
100%

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان می‌گوید ۱۴۷ شهروند افغانستان از زندان‌های پاکستان آزاد و به قندهار منتقل شده‌اند. به گفته طالبان، افراد آزاد شده شامل زنان و کودکان اند که شماری از آنها بیمار اند. جنازه یک افغان که در زندان پاکستان درگذشته نیز به قندهار منتقل شده است.

پولیس پاکستان در ماه‌های اخیر به طرز بی‌پیشینه‌ای اقدام به بازداشت مهاجران افغان در این کشور کرده است.

وکیلای مدافع در پاکستان می‌گویند که افغان‌های زندانی در پاکستانی با وضعیت سختی رو به‌رو اند.

به گفته آنان پرونده‌های آنها به درستی بررسی نمی‌شود و همچنین از خدمات صحی نیز محروم اند.

تاکنون چهار شهروند افغانستان در زندان پاکستان درگذشته اند.

وزارت مهاجران طالبان گفته است که بیش از هزار زندانی از زندان‌های پاکستان آزاد شده اند.

طالبان می‌گوید ۲۶۸ شهروند زندانی افغانستان در ایران را از مقام‌های ایرانی تحویل گرفته‌اند

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۰۸:۴۰ (‎+۰ گرینویچ)
طالبان می‌گوید ۲۶۸ شهروند زندانی افغانستان در ایران را از مقام‌های ایرانی تحویل گرفته‌اند
100%

وزارت خارجه طالبان می‌گوید ۲۶۸ زندانی اهل افغانستان در ایران را روز دوشنبه در مرز اسلام قلعه از مقام‌های ایرانی تحویل گرفته است. این وزارت گفته که این زندانیان پس از سفر دادستان کل/لوی‌سارنوال طالبان به ایران و در نتیجه گفتگو با مقام‌های این کشور به حکومت طالبان سپرده شده‌اند.

طالبان با ابراز قدردانی از ایران گفته است "چنین اقدام‌های مثبت" سبب تقویت همکاری دو طرف می‌شود.

طالبان نگفته است که چه شمار از شهروندان افغانستان در ایران زندانی اند و کسانی که به این گروه تسلیم داده شده‌اند به چه جرمی زندانی بودند.

پس از سپردن سفارت افغانستان در تهران به طالبان، شماری از شهروندانی که از ترس طالبان به ایران فرار کرده بودند، نگران امنیت شان شده‌اند.

برخی از آنان گفته‌اند که طالبان اکنون ممکن است به راحتی بتوانند، معلومات جای زندگی و کارشان را پیدا کنند.

پس از سقوط دولت پیشین، به گفته مقام‌های ایران بیش از یک میلیون شهروند افغانستان به ایران مهاجر شده‌اند.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه بلخ: تا بازگشایی دانشگاه به روی دختران، به صنف نمی‌رویم

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۰۷:۳۸ (‎+۰ گرینویچ)
دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه بلخ: تا بازگشایی دانشگاه به روی دختران، به صنف نمی‌رویم
100%

گروهی از دانشجویان پسر دانشکده ادبیات دانشگاه بلخ روز دوشنبه اعلام کردند که تا بازگشایی دانشگاه به روی دختران، به صنف درسی حاضر نخواهند شد. این دانشجویان نوشته‌اند: «به عهدی که در ماه جدی داده بودیم، پابندیم و تا زمانی که دروازه دانشگاه به روی دختران باز نشود به صنف نمی‌رویم.»

پیش از این وزارت تحصیلات عالی طالبان با انتشار بیانیه‌ای از دانشجویان پسر خواسته بود که در ۱۵ حوت برای شروع آغاز سمستر جدید تحصیلی به دانشگاه‌ها بیایند.

در پی انتشار این اعلامیه طالبان، روز یکشنبه شماری از دانشجویان دختر با انتشار یک نامه‌ سرگشاده از دانشجویان پسر خواستند که «دانشگاه‌ها را تحریم کنند و به طالبان درس بدهند.»

این دانشجویان خطاب به دانشجویان پسر نوشته بودند که «میلیون‌ها دختر با چشمان اشکبار شجاعت و همراهی شما را تحسین خواهند کرد.»