• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

اعتراض نمادین به تصمیم طالبان؛ دانشجویان دختر پشت درهای بسته دانشگاه درس خواندند

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۱۰:۴۳ (‎+۰ گرینویچ)

همزمان با شروع درس‌های دانشگاه‌ها، شماری از دانشجویان دختر روز دوشنبه در یک حرکت نمادین، مقابل دانشگاه کابل جمع شدند و درس خواندند. طالبان دانشگاه‌ها را تنها به‌روی پسران باز کرده‌اند. در اقدام جداگانه، گروهی از دانشجویان دختر از پسران و استادان خواسته‌اند دانشگاه را تحریم کنند.

افراد طالبان دخترانی را که مقابل دانشگاه کابل جمع شده بودند پراکنده کردند و از آنان خواستند که باید اطراف دانشگاه را ترک کنند.

این دانشجویان دختر گفته‌اند که دانشگاه به روی آنان بسته است و آمده‌اند در بیرون از دانشگاه درس بخوانند.

100%

براساس تصمیم وزارت تحصیلات عالی طالبان، دوشنبه، ۱۵ حوت، درس دانشجویان پسر در دانشگاه‌های ولایت‌های سردسیر آغاز شد، اما این وزارت در مورد درس دانشجویان دختر چیزی نگفته است.

طالبان در ماه قوس اعلام کرد که دانشجویان دختر تا اطلاعی بعدی اجازه ندارند به دانشگاه بروند.

این اقدام طالبان با اعتراض گسترده دانشجویان دختر و پسر و نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شد، اما تاثیری بر تصمیم طالبان نگذاشت.

برخی مقام‌های طالبان گفته بودند که تا آغاز سال تحصیلی جدید، راه حلی پیدا خواهند کرد، اما هنوز از راه حل خبری نیست.

همچنین گروهی از دختران دانشجو در نامه‌ای از دانشجویان و استادان مرد خواستند که دانشگاه را تحریم کنند.

گروه طالبان درباره بازگشایی مکاتب دختران هم تاکنون چیزی نگفته است.

پربازدیدترین‌ها

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد
۱

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد

۲

افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

۳

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

وزارت مهاجرین طالبان از رهایی ۱۴۷ شهروند افغانستان از زندان‌های پاکستان خبر داد

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۰۹:۴۶ (‎+۰ گرینویچ)
وزارت مهاجرین طالبان از رهایی ۱۴۷ شهروند افغانستان از  زندان‌های پاکستان خبر داد
100%

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان طالبان می‌گوید ۱۴۷ شهروند افغانستان از زندان‌های پاکستان آزاد و به قندهار منتقل شده‌اند. به گفته طالبان، افراد آزاد شده شامل زنان و کودکان اند که شماری از آنها بیمار اند. جنازه یک افغان که در زندان پاکستان درگذشته نیز به قندهار منتقل شده است.

پولیس پاکستان در ماه‌های اخیر به طرز بی‌پیشینه‌ای اقدام به بازداشت مهاجران افغان در این کشور کرده است.

وکیلای مدافع در پاکستان می‌گویند که افغان‌های زندانی در پاکستانی با وضعیت سختی رو به‌رو اند.

به گفته آنان پرونده‌های آنها به درستی بررسی نمی‌شود و همچنین از خدمات صحی نیز محروم اند.

تاکنون چهار شهروند افغانستان در زندان پاکستان درگذشته اند.

وزارت مهاجران طالبان گفته است که بیش از هزار زندانی از زندان‌های پاکستان آزاد شده اند.

طالبان می‌گوید ۲۶۸ شهروند زندانی افغانستان در ایران را از مقام‌های ایرانی تحویل گرفته‌اند

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۰۸:۴۰ (‎+۰ گرینویچ)
طالبان می‌گوید ۲۶۸ شهروند زندانی افغانستان در ایران را از مقام‌های ایرانی تحویل گرفته‌اند
100%

وزارت خارجه طالبان می‌گوید ۲۶۸ زندانی اهل افغانستان در ایران را روز دوشنبه در مرز اسلام قلعه از مقام‌های ایرانی تحویل گرفته است. این وزارت گفته که این زندانیان پس از سفر دادستان کل/لوی‌سارنوال طالبان به ایران و در نتیجه گفتگو با مقام‌های این کشور به حکومت طالبان سپرده شده‌اند.

طالبان با ابراز قدردانی از ایران گفته است "چنین اقدام‌های مثبت" سبب تقویت همکاری دو طرف می‌شود.

طالبان نگفته است که چه شمار از شهروندان افغانستان در ایران زندانی اند و کسانی که به این گروه تسلیم داده شده‌اند به چه جرمی زندانی بودند.

پس از سپردن سفارت افغانستان در تهران به طالبان، شماری از شهروندانی که از ترس طالبان به ایران فرار کرده بودند، نگران امنیت شان شده‌اند.

برخی از آنان گفته‌اند که طالبان اکنون ممکن است به راحتی بتوانند، معلومات جای زندگی و کارشان را پیدا کنند.

پس از سقوط دولت پیشین، به گفته مقام‌های ایران بیش از یک میلیون شهروند افغانستان به ایران مهاجر شده‌اند.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه بلخ: تا بازگشایی دانشگاه به روی دختران، به صنف نمی‌رویم

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۰۷:۳۸ (‎+۰ گرینویچ)
دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه بلخ: تا بازگشایی دانشگاه به روی دختران، به صنف نمی‌رویم
100%

گروهی از دانشجویان پسر دانشکده ادبیات دانشگاه بلخ روز دوشنبه اعلام کردند که تا بازگشایی دانشگاه به روی دختران، به صنف درسی حاضر نخواهند شد. این دانشجویان نوشته‌اند: «به عهدی که در ماه جدی داده بودیم، پابندیم و تا زمانی که دروازه دانشگاه به روی دختران باز نشود به صنف نمی‌رویم.»

پیش از این وزارت تحصیلات عالی طالبان با انتشار بیانیه‌ای از دانشجویان پسر خواسته بود که در ۱۵ حوت برای شروع آغاز سمستر جدید تحصیلی به دانشگاه‌ها بیایند.

در پی انتشار این اعلامیه طالبان، روز یکشنبه شماری از دانشجویان دختر با انتشار یک نامه‌ سرگشاده از دانشجویان پسر خواستند که «دانشگاه‌ها را تحریم کنند و به طالبان درس بدهند.»

این دانشجویان خطاب به دانشجویان پسر نوشته بودند که «میلیون‌ها دختر با چشمان اشکبار شجاعت و همراهی شما را تحسین خواهند کرد.»

عفو بین‌الملل از سازمان ملل خواست که خشونت و آزار توسط طالبان را بررسی کند

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۰۲:۰۳ (‎+۰ گرینویچ)
 عفو بین‌الملل از سازمان ملل خواست که خشونت و آزار توسط طالبان را بررسی کند
100%

عفو بین‌الملل یکشنبه از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل خواست تا برای بررسی و مستندسازی آزار و خشونت طالبان در افغانستان، «میکانیزم مستقل حقیقت‌یاب» ایجاد کند. به گفته این سازمان، برای حمایت از قربانیان، باید شواهد نقض حقوق بشر برای تامین عدالت و پیگیری در سطح بین المللی حفظ شود.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل از کشتارها، بازداشت‌ها و خشونت علیه مردم ملکی، فعالان حقوق بشر و دانشگاهیان یاد شده است.

در این بیانیه، سازمان عفو بین‌الملل از کشتار اقلیت‌های قومی، به ویژه هزاره‌ها در ولایت غزنی، دایکندی و غور یاد کرده و نوشته است که این کشتار طالبان مصداق جنایت جنگی است و مقامات ارشد طالبان هیچ اقدامی برای بررسی این قضایا و پیگیری افراد مسئول نکرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل گفت که اسناد و شواهد حداقل هشت قضیه بازداشت و تحقیر مردان پنجشیر را بررسی کرده است. این گروه، بازداشت غیرقانونی حداقل ۸۷ نفر در پنجشیر را تایید کرد و نوشت اغلب افراد پس از درگیری طالبان با جبهه مقاومت دستگیر می‌شوند. در یکی از ویدیوها، بقول سازمان عفو بین‌الملل، یک عضو طالبان می‌گوید، «اگر دست من بود، همه این‌ها را می‌کشتم.»

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل نوشت: « وضعیت حقوق بشر در افغانستان سریعاً رو به وخامت گذاشته است و طالبان هر روز و به طور پیوسته به خشونت و آزار دست می‌زنند.»

وی افزود: «جامعه بین‌المللی باید هرچه عاجل برای ایجاد یک مکانیزم بین‌المللی حقیقت‌یاب و حفظ شواهد به دستور ملل متحد اقدام کند تا اطمینان حاصل شود که امکان تحقیقات و پیگردهای مستقل وجود دارد.»

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور افغانستان قرار است تازه‌ترین گزارش خود را به پنجاه‌ودومین جلسه شورای حقوق بشر ارائه کند و کشورهای عضو قرار است فردا وضعیت حقوق بشر در افغانستان را به بحث بگیرند.

حنیف اتمر: جنگ با طالبان همانند پذیرش بی‌قید و شرط آنان اشتباه است

۱۵ حوت ۱۴۰۱، ۰۱:۲۰ (‎+۰ گرینویچ)
حنیف اتمر: جنگ با طالبان همانند پذیرش بی‌قید و شرط آنان اشتباه است
100%

وزیر خارجه سابق افغانستان در برلین گفت که بدون توافق سیاسی با طالبان برای تشکیل حکومت، جنگ در برابر این گروه بی‌فایده است. حنیف اتمر در سخنرانی‌اش بر اجرای توافقنامه دوحه و برگزاری «نشست بُن دوم» تحت نظر سازمان ملل و با حضور طالبان و تمام جریان‌های سیاسی تاکید کرد.

او از آنانی انتقاد کرد که می‌گویند طالبان را به عنوان واقعیت پذیرفت و تحمل کرد. اتمر گفت: «پذیرش طالبان به صلح و ثبات منجر نمی‌شود.» به گفته او، سلب آزادی و حقوق اساسی مردم باعث بی‌ثباتی دولت طالبان در افغانستان خواهد شد.

حنیف اتمر در موسسه دیپلوماسی فرهنگی آلمان در شهر برلین سخنرانی می‌کرد. او تلاش کرد که آغاز «گفتگوهای بین‌الافغانی» را برای حل بحران‌های امنیتی، بشردوستانه و رفع انزوای افغانستان برجسته سازد.

اتمر مقاومت مسلحانه در برابر طالبان را «دیدگاه افراطی» و بی‌نتیجه خواند وگفت: «یک دیدگاه افراطی جنگ و استفاده از زور علیه طالبان تا شکست کامل آنان است. این دیدگاه اشتباه است. چون، ما این کار را در دو دهه گذشته تجربه کردیم و نتیجه‌ای که می‌خواستیم نگرفتیم.»

او برخلاف دیگر سیاستمداران افغان که در سه سالگی توافقنامه دوحه از آن شدیداً انتقاد کرده‌اند، با خوش‌بینی گفت که این موافقتنامه چارچوب حقوقی لازم را برای آغاز گفتگو میان طالبان و دیگر گروه‌های سیاسی افغان فراهم کرده است.

اتمر هیچ اشاره‌ای به این نکرد که طالبان تمایلی به گفتگو با جریان‌های سیاسی مهم ندارد.

طالبان از گروه‌های دیگر خواسته‌ است که حاکمیت این گروه را بپذیرند و سیاستمدارانی چون حامد کرزی و داکتر عبدالله را شدیداً محدود کرده و تحت نظر قرار داده است.

وزیر خارجه سابق تاکید کرد که مشروعیت دولت بدون دموکراسی و رعایت حقوق اساسی مردم ممکن نیست، از این رو باید یک حکومت جدید در افغانستان با حضور طالبان تشکیل شود.

او پیشنهاد کرد که برای تشکیل دولت جدید و آغاز گفتگوهای سیاسی با طالبان، «نشست بن دوم» برگزار گردد.