• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

روزنامه‌نگار ایتالیایی زندانی در ایران، آزاد شد

۱۹ جدی ۱۴۰۳، ۱۲:۲۱ (‎+۰ گرینویچ)

دفتر جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، چهارشنبه ۱۹ جدی در بیانیه‌ای اعلام کرد چچیلیا سالا، روزنامه‌نگار ایتالیایی که در ایران دستگیر و زندانی شده بود، آزاد شده و در حال بازگشت به خانه است. خانم سالا حدود ۲۰ روز در ایران زندانی بود.

این روزنامه‌نگار ایتالیایی در تهران و در جریان یک سفر حرفه‌ای با ویزای خبرنگاری دستگیر شده بود. مقامات جمهوری اسلامی هیچ‌گاه دلایل دقیق این دستگیری را اعلام نکردند.

بر اساس اعلام دولت ایتالیا، هواپیمایی که این روزنامه‌نگار را به کشورش برمی‌گرداند، از تهران پرواز کرده است.

در بیانیه مطبوعاتی نخست‌وزیری ایتالیا آمده است: «به لطف کار فشرده در کانال‌های دیپلوماتیک و اطلاعاتی، هم‌وطن ما توسط مقامات ایرانی آزاد شده و در حال بازگشت به ایتالیا است.»

به نظر می‌رسد که این روند با همکاری ایالات متحده، «در چند ساعت گذشته» شتاب ناگهانی به خود گرفته است.

چچیلیا سالا که ۲۹ سال سن دارد از آن زمان در سلول زندان اوین تهران بوده است.

این روزنامه‌نگار ایتالیایی که قرار بود در تاریخ ۲۰ دسامبر به ایتالیا بازگردد، چند روز پس از دستگیری دو ایرانی در امریکا و ایتالیا که به اتهام انتقال فناوری‌های حساس توسط دادگستری امریکا تحت بازجویی بودند، بازداشت شده بود.

پربازدیدترین‌ها

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد
۱

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد

۲

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۳
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۴

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

۵

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

روسیه در سال ۲۰۲۴ بیش از ۸۰ هزار مهاجر را اخراج کرد

۱۹ جدی ۱۴۰۳، ۱۰:۱۸ (‎+۰ گرینویچ)
روسیه در سال ۲۰۲۴ بیش از ۸۰ هزار مهاجر را اخراج کرد
100%

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه روز چهارشنبه ۱۹ جدی به نقل از منابع دولتی گزارش داد که این کشور در سال ۲۰۲۴، بیش از ۸۰ هزار مهاجر خارجی را "به اجبار" اخراج کرده است. طبق این گزارش، این افراد قوانین مهاجرت روسیه را نقض کرده بودند.

منبع دولتی خبرگزاری تاس گفته است: «تا دسامبر ۲۰۲۴ با تصمیمات دادگاه، بیش از ۸۰ هزار خارجی به اجبار از روسیه اخراج شدند.»

آمار خبرگزاری تاس نشان دهنده افزایش شمار مهاجران اخراج شده نسبت به سال‌های گذشته است.

طبق جزئیات ارائه شده، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴۴ مهاجر خارجی اخراج شده بودند. در سال ۲۰۲۲ هم بیش از ۲۶ هزار خارجی از روسیه اخراج شدند.

پیش از این، دیمیتری آریستوف، رئیس قوه قضائیه روسیه گزارش داده بود که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، حدود ۲۰۰ هزار مهاجر خارجی به دلیل نقض قوانین مهاجرت و کار از روسیه اخراج شده‌اند.

شمار بیشتر مهاجران خارجی در روسیه از کشورهای آسیای میانه از جمله تاجیکستان، اوزبیکستان، قزاقستان و قرغیزستان‌اند.

اخراج مهاجران خارجی در روسیه، پس از تیراندازی به تالار کروکوس در مسکو که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت افزایش یافت. در این حمله که ماه مارچ ۲۰۲۴ رخ داد دست‌کم ۱۴۵ نفر کشته شدند. روسیه چهار عامل این تیراندازی را که شهروندان تاجیکستان بودند بازداشت کرد.

در پی آتش‌سوزی در لس‌آنجلس ۳۰ هزار نفر خانه‌های شان را ترک کردند

۱۹ جدی ۱۴۰۳، ۰۵:۱۲ (‎+۰ گرینویچ)
در پی آتش‌سوزی در لس‌آنجلس ۳۰ هزار نفر خانه‌های شان را ترک کردند
100%

در پی آغاز یک آتش‌سوزی بزرگ در لس‌آنجلس امریکا ۳۰ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند. این آتش‌سوزی روز سه‌شنبه آغاز شده و شماری از خانه‌ها در بخش‌های مجلل این شهر را تخریب کرده است.

مقام‌های این شهر گفته‌اند که این آتش‌سوزی در پی هوای خشک طولانی مدت رخ داده و وزش بادهای قوی باعث گسترش آن شده است.

به گفته مقامات، در این آتش‌سوزی دست‌کم دو هزار و ۹۲۱ هکتار جنگل در منطقه پاسیفیک پالیسیدز میان شهرهای ساحلی سانتا مونیکا و مالیبو سوخته است.

در پی گسترش آتش‌سوزی، مقام‌های شهر سانتا مونیکا دستور تخلیه بخشی از شهر را صادر کرده است.

تعداد کشته‌های زمین‌لرزه شدید در منطقه تبت چین به ۱۲۶ نفر رسید

۱۹ جدی ۱۴۰۳، ۰۴:۲۴ (‎+۰ گرینویچ)
تعداد کشته‌های زمین‌لرزه شدید در منطقه تبت چین به ۱۲۶ نفر رسید
100%

رسانه‌های چینی گزارش دادند که تعداد کشته‌شدگان زمین‌لرزه روز سه‌شنبه در منطقه تبت به ۱۳۶ نفر سیده است. طبق گزارش‌ها، بیش از ۴۰۰ نفر که در منطقه زلزله‌زده گیر مانده بودند، نجات یافته‌اند و ۳۰ هزار ساکن منطقه نیز به مکان امن منتقل شده‌اند.

این زلزله همچنین دست‌کم ۱۸۸ نفر دیگر را زخمی کرد.

براساس آمار اولیه، بیش از سه هزار و ۶۰۹ خانه نیز در منطقه شگاتسه تبت براثر زلزله تخریب شده است. این منطقه محل زندگی بیش از ۸۰۰ هزار نفر است.

این زلزله که شبکه زمین‌شناسی چین بزرگی آن را ۶.۸ اعلام کرده، بامداد روز سه‌شنبه تبت را تکان داد.

زلزله در بخش‌هایی از بوتان، هند و نپال نیز احساس شد اما تاکنون گزارشی از تلفات در این کشورها منتشر نشده است.

امریکا تفاهم‌نامه‌ای مربوط به روند انتقال همکاران افغان خود به ایالات متحده را تمدید کرد

۱۹ جدی ۱۴۰۳، ۰۳:۲۹ (‎+۰ گرینویچ)
امریکا تفاهم‌نامه‌ای مربوط به روند انتقال همکاران افغان خود به ایالات متحده را تمدید کرد
100%

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد این وزارت تفاهم‌نامه‌ای مربوط به انتقال همکاران افغان خود به ایالات متحده را تمدید کرده است. بلینکن تاکید کرد که امریکا به تعهد خود مبنی‌بر حمایت از شرکایش همیشه پایبند خواهد ماند.

آقای بلینکن روز چهارشنبه، ۱۹ جدی در حساب کاربری‌اش در اکس از تمدید تفاهم‌نامه وزارت خارجه امریکا با «افغان اواک» خبر داده است.

این نهاد متشکل از ائتلافی از سازمان‌هایی است که در زمینه انتقال و اسکان مجدد افغان به امرکیا کمک می‌کنند.

وزیر خارجه امریکا گفت که ایالات متحده به همکاری حیاتی خود با این سازمان برای انتقال افرادی ۲۰ سال در کنار ایالات متحده بودند، ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه امریکا در حالی از تمدید روند انتقال همکاران افغان خود خبر داده است که در روزهای اخیر مهاجران افغان واجد شرایط انتقال به امریکا در پاکستان با بازداشت و اخراج مواجه شده‌اند.

در چند روز گذشته، شماری از مهاجران افغان که در انتظار رفتن به کشورهای غربی‌اند، از سوی پولیس پاکستان بازداشت شده‌اند. براساس گزارش‌ها، پولیس پاکستان شماری زیادی از این مهاجران را پس از انجام بایومتریک در اردوگاه حاجی کمپ در حومه راولپندی، به افغانستان اخراج کرده است.

پیشتر در ۳۰ عقرب سال جاری مجلس نمایندگان امریکا هم لایحه‌ای را برای حمایت از تلاش‌ها در جهت انتقال همکاران افغان واشنگتن به ایالات متحده تصویب کرده بود و خواهان تعیین یک هماهمنگ‌کننده در وزارت خارجه امریکا برای رسیدگی به این تلاش‌ها شد.

براساس متن «لایحه تعیین هماهنگ‌کننده تلاش‌ها برای انتقال افغان‌ها ۲۰۲۴» که در وبسایت کانگرس منتشر شده، «جابه‌جایی و اسکان مجدد متحدان واجد شرایط افغان، تسهیل خروج از افغانستان برای شهروندان امریکا و افرادی که اقامت دائمی امریکا را دارند»، از مسئولیت‌های این هماهنگ‌کننده وزارت خارجه امریکا خواهد بود.

علاوه بر این، طبق لایحه، هماهنگ‌کننده وزارت خارجه امریکا از تلاش‌های این وزارتخانه و دولت امریکا برای اسکان مجدد و جابه‌جایی افغان‌ها حمایت خواهد کرد.

وزارت خارجه امریکا ماه گذشته اعلام کرد که در سه گذشته ۱۸۳ هزار شهروند افغان به شمول همکاران محلی‌ خود را به امریکا منتقل کرده است.

تکرار هشدار ترامپ: گروگان‌ها آزاد نشوند، در خاورمیانه جهنم به راه خواهد افتاد

۱۹ جدی ۱۴۰۳، ۰۳:۱۷ (‎+۰ گرینویچ)
تکرار هشدار ترامپ: گروگان‌ها آزاد نشوند، در خاورمیانه جهنم به راه خواهد افتاد
100%

دونالد ترامپ بار دیگر هشدار داد درصورتی‌که قبل از آغاز به کار حکومت جدید امریکا در اول دلو، حماس گروگان‌ها را آزاد نکند، در خاورمیانه جهنم به راه خواهد افتاد. هم‌زمان نماینده ویژه ترامپ در امور خاورمیانه از پیشرفت در مذاکرات آتش‌بس غزه خبر داد.

ترامپ سه‌شنبه ۱۸ جدی در یک نشست خبری در عمارت مار-ئه-لاگو در فلوریدا با هشدار درباره اینکه آزاد نشدن گروگان‌ها تا پیش از آغاز به کار دولت جدید امریکا به نفع حماس و هیچ‌کسی نخواهد بود گفت: «جهنم به راه خواهد افتاد. لازم نیست بازهم این را تکرار کنم، ولی واقعیت همین است.»

ترامپ پیش‌تر نیز در اظهاراتی مشابه بدون اشاره به جزییات هشدار داده بود اگر گروگان‌ها آزاد نشوند، در خاورمیانه «جهنم» به راه خواهد افتاد.

با وجود تکرار این هشدار رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، استیو ویتکاف، نماینده ویژه ترامپ در امور خاورمیانه، سه‌شنبه در نشست خبری مشترک خود با ترامپ گفت در روند تلاش‌ها برای رسیدن به توافق آتش‌بس غزه پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است. او ابراز امیدواری کرد که تا پیش از مراسم تحلیف ترامپ در اول دلو، توافق آتش‌بس غزه قابل دستیابی باشد.

ویتکاف با اشاره به اینکه در آخرین دور از مذاکرات آتش‌بس غزه به میانجیگری قطر و مصر در دوحه حضور داشته است، گفت در همین راستا در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه دوباره به خاورمیانه سفر خواهد کرد.

او گفت: «پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم و واقعا امیدوارم تا پیش از مراسم تحلیف، بتوانیم خبرهای خوبی را اعلام کنیم.»

تکرار هشدار ترامپ درباره لزوم آزادی فوری گروگان‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اسامه حمدان، از مقام‌های ارشد حماس، تاکید کرد اسرائیل برای آزادی گروگان‌ها باید جنگ غزه را به طور کامل متوقف کند.

حمدان سه‌شنبه ۱۸ جدی در یک نشست خبری در پایتخت الجزایر گفت ترامپ باید با «نزاکت و دیپلوماسی بیشتری» اظهارنظر کند.

در مقابل اسرائیل می‌گوید تا زمانی‌که همه گروگان‌ها آزاد نشوند، به جنگ در نوار غزه ادامه خواهد داد. یکی از مدیران ارشد وزارت خارجه اسرائیل سه‌شنبه در یک نشست خبری با تاکید بر عزم این کشور برای رسیدن به توافق آتش‌بس گفت حماس تنها مانع موجود بر سر راه آزادی گروگان‌هاست.

در حالی که دولت اسرائیل یکی از موانع موجود در مذاکرات را مشخص نبودن فهرست حماس برای آزادی گروگان‌ها عنوان کرده است، یک مقام حماس به رویترز گفت این گروه لیست پیشنهادی اسرائیل برای آزادی ۳۴ گروگان در مرحله اول توافق را به تایید رسانده است.

در فهرست این ۳۴ گروگان، نام سربازان زن، افراد سالخورده و غیرنظامیان زن و کودک گنجانده شده است. با این حال، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل می‌گوید هنوز مشخص نیست که همه افراد نام برده در این فهرست هنوز زنده هستند.

در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، هزار و ۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۱ نفر به غزه گروگان گرفته شدند. همچنین از زمان آغاز جنگ در نوار غزه، علاوه بر ویران شدن بخش عمده‌ای از این باریکه، بیش از ۴۶ هزار فلسطینی کشته و بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان نوار غزه آواره شده‌اند.

علاوه بر مساله آزادی گروگان‌ها و پایان درگیری‌ها، چگونگی اداره غزه بدون حضور حماس، یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی اسرائیل است.

رویترز سه‌شنبه ۱۸ جدی گزارش داد که امارات متحده عربی با اسرائیل و ایالات متحده در مورد مشارکت در اداره موقت نوار غزه پس از جنگ کنونی مذاکره کرده است.

به گزارش رویترز، این مشارکت تا زمانی صورت خواهد گرفت که تشکیلات خودگردان فلسطینی، با اصلاحاتی که انجام می‌دهد، بتواند مسئولیت را در نوار غزه بر عهده بگیرد.

طبق این گزارش، گفت‌وگوهای پشت‌پرده امارات با امریکا و اسرائیل، شامل امکان نظارت موقت امارات و ایالات متحده همراه با سایر کشورها بر حکومت و امنیت و بازسازی غزه پس از عقب‌نشینی نظامیان اسرائیل از این منطقه بوده است.