• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

وزیر عدلیه طالبان: چاپلوسی امیرالمومنین فرض است

۲۸ عقرب ۱۴۰۴، ۱۲:۵۷ (‎+۰ گرینویچ)

منابع آگاه به افغانستان‌ اینترنشنال خبر دادند که عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان در آخرین نشست هبت‌الله آخندزاده با والیان در قندهار، شرکت‌کنندگان را به «چاپلوسی» از رهبر طالبان دعوت کرده است. به گفته منابع او گفته که «چاپلوسی از امیرالمومنین بر هر افغان و مسلمان فرض است.»

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در سومین هفته ماه میزان سمینار سه‌روزه‌ای با حضور والیان، ولسوالان و دیگر مقام‌های طالبان در قندهار برگزار کرد که هدف آن مشورت درباره وضعیت کشور بود.

منابع آگاه بخشی از اظهارات وزیر عدلیه طالبان در این نشست را فاش کرده‌اند. به گفته منابع، عبدالحکیم شرعی گفته است: «چاپلوسی کردن برای امیرالمومنین (هبت‌الله آخندزاده) بر هر افغان و مسلمان فرض است. من وقتی چاپلوسی می‌کنم، وظیفه خود را انجام می‌دهم.»

اعضای طالبان رهبر خود را «امیر المومنین» خطاب می‌کنند.

پیشتر نیز گزارش شد که یوسف وفا، والی طالبان در بلخ در این سمینار گفته که تا پای مرگ با هبت‌الله آخندزاده بیعت کرده است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های طالبان پیش از این بارها تلاش کرده‌اند نقش رهبر این گروه را مطلق و غیرقابل‌چالش نشان دهند.

پیش از این خالد حنفی، وزیر عدلیه طالبان نیز «نافرمانی از رهبر» را یکی از عوامل ویرانی نظام عنوان کرده و بر «اطاعت کامل» از هبت‌الله آخندزاده تاکید کرده بود.

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان نیز بارها تاکید کرده است که باید از فرمان‌های او اطاعت شود. او پیش از این در نشستی با اعضای شورای علمای هرات هشدار داده بود که سرپیچی از دستوراتش موجب ایجاد نفاق خواهد شد.

پربازدیدترین‌ها

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد
۱

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد

۲

افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

۳

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

  • هبت‌الله در جایگاه الهی؛ تاکید وزیر امر به‌ معروف طالبان بر اطاعت «مطلق» از رهبر این گروه

    هبت‌الله در جایگاه الهی؛ تاکید وزیر امر به‌ معروف طالبان بر اطاعت «مطلق» از رهبر این گروه

  • والی طالبان در بلخ می‌گوید تا پای مرگ با هبت‌الله آخندزاده بیعت کرده است

    والی طالبان در بلخ می‌گوید تا پای مرگ با هبت‌الله آخندزاده بیعت کرده است

•
•
•

مطالب بیشتر

عربستان سعودی به زلزله‌زدگان شمال افغانستان مواد غذایی کمک کرد

۲۸ عقرب ۱۴۰۴، ۱۲:۳۳ (‎+۰ گرینویچ)
عربستان سعودی به زلزله‌زدگان شمال افغانستان مواد غذایی کمک کرد
100%

سفارت عربستان سعودی در کابل روز‌ چهارشنبه اعلام کرد که بنیاد بشردوستانه ملک سلمان به آسیب‌دیدگان زلزله شمال افغانستان مواد غذایی کمک کرده است. این کمک‌ها شامل ۳۰۰ سبد مواد غذایی و ۳۰۰ کارتن خرما است.

سفارت عربستان سعودی در کابل در اکس نوشت: «این اقدام درچارچوب پروژه پاسخگویی اضطراری برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله درشمال افغانستان باهمکاری جمعیت هلال ‌احمر افغانستان در بلخ انجام شده است.»

عربستان سعودی از جمله کشورهای منطقه است که در طول دو دهه گذشته و به‌خصوص پس از سقوط دولت پیشین افغانستان به کمک‌های امدادی و بشردوستانه در افغانستان ادامه داده است.

این کشور در هفته‌های گذشته نیز به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی در افغانستان کمک کرده است.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان مللاعلام کرده که در پی زمین‌لرزه اخیر در شمال افغانستان مجموعا ۳ هزار و ۲۷ خانه آسیب دیده و از این میان بیش از ۸۰۰ خانه کاملا ویران شده‌اند. اوچا می‌گوید در بحبوحه زمستان، نیاز شدید به حمایت‌های بلندمدت برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده وجود دارد.

وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ در شمال افغانستان در دوازدهم عقرب سال جاری، دستکم ۲۶ کشته و یک هزار و ۱۷۲ زخمی نیز برجای گذاشت.

طالبان از امضای قرارداد ۹۰ میلیون دالری با ایران خبر داد

۲۸ عقرب ۱۴۰۴، ۱۲:۰۲ (‎+۰ گرینویچ)
طالبان از امضای قرارداد ۹۰ میلیون دالری با ایران خبر داد
100%

رسانه‌های طالبان گزارش دادند که قراردادی به ارزش ۹۰ میلیون دالر میان اتحادیه صادرکنندگان میوه خشک افغانستان و یک شرکت کشتی‌رانی ایرانی امضا شده است. بر اساس این قرارداد، کالاهای افغانستان از طریق کشتی‌های این شرکت به بازارهای بین‌المللی منتقل خواهند شد.

وبسایت «الاماره» که یکی از رسانه‌های رسمی طالبان است، روز چهارشنبه از برگزاری نشست «اتصال تجارتی» میان مقام‌های این گروه و نمایندگان ایران، اوزبیکستان و هند خبر داد.

به گزارش این رسانه، این توافق در حاشیه این نشست امضا شده است.

این توافق در حالی انجام شده است که طالبان روابط بازرگانی و ترانزیتی خود با پاکستان را قطع کرده و به دنبال مسیرهای جایگزین و گسترش صادرات از طریق ایران بوده است.

پیشتر وزیر صنعت و تجارت طالبان نیز برای شرکت در یک نشست مشترک اقتصادی به ایران سفر کرده بود.

  • ملا برادر: تاجران به‌جای پاکستان به مسیر‌‌های بدیل تجارت روی آورند

    ملا برادر: تاجران به‌جای پاکستان به مسیر‌‌های بدیل تجارت روی آورند

طالبان تلاش دارد بنادر چابهار و بندرعباس ایران را جایگزین بنادر تجاری پاکستان، از جمله کراچی کند. اخیرا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئیس‌الوزرای طالبان نیز از بازرگانان افغان خواست تا راه‌های جایگزین را برای دسترسی به بازارها جست‌وجو کنند.

ایران نیز از این نزدیکی تجاری استقبال کرده است. اخیرا علی‌رضا بیکدلی، سفیر جمهوری اسلامی در کابل گفت که تهران برای پیشبرد اهداف اقتصادی خود بیش از هر زمان دیگری در کنار طالبان است و «به عنوان شریکی مطمئن با ظرفیت‌های ترانزیتی، تجاری و کشاورزی خود در کنار اقتصاد و توسعه افغانستان قرار دارد.»

جمهوری اسلامی می‌گوید شش میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند

۲۸ عقرب ۱۴۰۴، ۱۱:۴۱ (‎+۰ گرینویچ)
جمهوری اسلامی می‌گوید شش میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند
100%

اسکندر مومنی، وزیر داخله جمهوری اسلامی اعلام کرد که طبق آمارها شش میلیون مهاجر افغان در کشور حضور دارند. او روز چهارشنبه، ۲۸ عقرب به خبرنگاران گفت که تاکنون یک و نیم میلیون مهاجر افغان از ایران اخراج شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، وزیر داخله جمهوری اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت به خبرنگاران گفت: «وضعیت امنیت مرزها مناسب است و وضعیت امنیت کشور نیز نسبت به سال گذشته در عموم شاخص‌ها بهتر است.»

اسکندر مومنی گفته است: «ما گفته‌ایم مهاجرستیز نیستیم، ولی منابع و امکانات کفاف بیشتری نمی‌دهد.»

او ماه سنبله گفته بود که تا پایان سال جاری خورشیدی حدود دو میلیون مهاجر دیگر افغان اخراج خواهند شد.

گزارش‌های حقوق‌بشری و اطلاعات دریافتی از منابع محلی و شاهدان عینی نشان می‌دهند که جمهوری اسلامی ده‌ها هزار نفر مهاجر افغان را بدون طی مراحل قانونی، با تهدید، ضرب‌وجرح و انتقال اجباری به اردوگاه‌ها، به افغانستان بازگردانده است.

مرکز مشاوره حقوقی و اجتماعی «آوا» مستقر در هالند، با انتشار گزارش تحقیقی در اواسط ماه اسد سال جاری اعلام کرد که صدها مهاجر افغان در جریان اخراج از ایران مورد خشونت و بدرفتاری قرار گرفته و اموالشان مصادره شده است.

کارشناسان سازمان ملل هم می‌گویند مهاجران پس از بازگشت به افغانستان در معرض عدم دسترسی به آموزش، بحران انسانی، قحطی و وخامت شدید شرایط زندگی قرار می‌گیرند.

مقام ایرانی از موافقت طالبان برای کشت فراسرزمینی ایران در خاک افغانستان خبر داد

۲۸ عقرب ۱۴۰۴، ۱۱:۰۴ (‎+۰ گرینویچ)
مقام ایرانی از موافقت طالبان برای کشت فراسرزمینی ایران در خاک افغانستان خبر داد
100%

امیرالله شمقدری، معاون امنیتی و انتظامی استانداری خراسان رضوی اعلام کرد که طالبان با کشت فراسرزمینی ایران در خاک افغانستان موافقت کرده است. او گفت که اداره طالبان «اعلام آمادگی کرده است که کشت فراسرزمینی ما در آن کشور انجام شود، لذا در این مسیر اقدام خواهد شد.»

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، ۲۷ عقرب در گزارشی درباره راه‌اندازی کشت فراسرزمینی خراسان رضوی در خاک افغانستان، به نقل از امیرالله شمقدری نوشت: «۸۵ درصد آب خراسان رضوی در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و باید به دنبال کشاورزی نوین باشیم.»

این مقام ایرانی کمبود آب در خراسان رضوی را بسیار جدی توصیف کرده است.

کشت فراسرزمینی به معنای کشت محصولات در کشوری دیگر است.

رئیس گروه مطالعات غرب آسیا و امور بین‌الملل وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم سال گذشته گفته بود که ایران می‌تواند از ظرفیت درون افغانستان برای کاشت خارج سرزمینی استفاده کند.

پیشتر نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس ایران نیز با اشاره به کمبود آب در مشهد، خواستار رهاسازی آب از سدهای افغانستان برای تامین آب شرب این شهر شد. او گفت که در این مورد با معاون اول رئیس‌جمهور ایران صحبت شده تا رهاسازی آب از سدهای افغانستان را پیگیری کند.

طبق اطلاعاتی که نصرالله پژمانفر داده است در حال حاضر ذخیره سد دوستی که مهمترین سد تامین کننده آب شرب مشهد است، فقط ٣٤ میلیون متر مکعب است و کمتر از سه درصد حجم آن آب دارد. او تخمین زده که در ماه قوس امسال، وضعیت آبی سد دوستی به مرحله غیر قابل برداشت برسد.

شرکت مدیریت منابع آب ایران هم ماه جوزای امسال اعلام کرده بود که مهمترین منبع تامین آب شرب مشهد، سد دوستی «به حجم مرده» رسیده است.

آب سد دوستی که در خاک ترکمنستان،‌نزدیک مرز ایران واقع شده، از رودخانه‌های افغانستان به ویژه هریرود تامین می‌شود.

سازمان ملل: زنان و دختران در افغانستان بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند

۲۸ عقرب ۱۴۰۴، ۱۰:۴۵ (‎+۰ گرینویچ)
سازمان ملل: زنان و دختران در افغانستان بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند
100%

برنامه توسعه سازمان ملل به مناسبت روز جهانی کارآفرینی زنان اعلام کرد که از اکتبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۵، بیش از ۱۳۳ هزار زن در افغانستان از طریق حمایت این سازمان به فرصت‌های شغلی و درآمد دست یافته‌اند. این سازمان همچنین گفت زنان و دختران بیشترین آسیب را در افغانستان متحمل می‌شوند.

ملل متحد روز چهارشنبه، ۲۸ عقرب اعلام کرد که طی این مدت از ۸۱ هزار و ۸۹۷ کسب‌وکار کوچک به رهبری زنان حمایت کرده است. به گفته برنامه توسعه این سازمان، بیش از ۴.۵ میلیون افغان از این حمایت‌ها بهره‌مند شده‌اند.

استفان رودریگز، نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان گفت: «با همکاری شرکای خود، در حال ساختن آینده‌ای روشن‌تر و عادلانه‌تر برای همه افغان‌ها هستیم.»

زنانی که از برنامه‌های ایجاد شغل سازمان ملل بهره‌مند شده‌اند، با ابراز خرسندی می‌گویند که این طرح‌ها به توانمندسازی زنان و ایجاد درآمد برای آنان کمک می‌کند.

یکی از دختران هنگام قالین‌بافی گفت: «من توانستم با موفقیت از پدرم حمایت کنم و به توانایی خود برای ادامه تحصیل و رسیدن به اهدافم نیز اعتماد دارم.»

پس از قدرت‌گیری طالبان در افغانستان، علاوه بر ممنوعیت آموزش دختران و زنان در مکاتب، دانشگاه‌ها و مراکز صحی، فعالیت‌های شغلی آنان نیز محدود شده است.

  • سازمان ملل می‌گوید چالش‌ اشتغال زنان افغان به دلیل محدودیت‌های طالبان افزایش یافته است

    سازمان ملل می‌گوید چالش‌ اشتغال زنان افغان به دلیل محدودیت‌های طالبان افزایش یافته است

این در حالی است که بسیاری از شهروندان در ولایت‌های مختلف از افزایش گرسنگی، بیکاری و فقر ابراز نگرانی می‌کنند.

گزارش اخیر سازمان ملل نشان می‌دهد که چالش اشتغال زنان افغان به دلیل محدودیت‌های طالبان در کشور افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، بسیاری از زنان قادر به کار در دفاتر نیستند و برخی نیز اجازه فعالیت میدانی ندارند.