• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

ایالات متحده مجوز فروش مجدد نفت ونزوئلا به کوبای بحران‌زده را صادر کرد

۶ حوت ۱۴۰۴، ۲۳:۳۷ (‎+۰ گرینویچ)

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد به شرکت‌ها اجازه خواهد داد تا پس از دریافت مجوز، نفت ونزوئلا را به کوبا بفروشند. این اقدام می‌تواند به کاهش کمبود شدید سوخت در این کشور بحران‌زده کمک کند.

بر بنیاد چارچوب جدید، تنها شرکت‌ها و نه حکومت ونزوئلا، می‌توانند نفت این کشور را به کوبا که وارد بحران عمیق کمبود سوخت شده است، به فروش برسانند. وزارت خزانه‌داری امریکا دستور داده است که نفت در اختیار بخش خصوصی کوبا قرار گیرد و هرگونه معامله مستقیم یا غیرمستقیم با نهادهای دولتی کوبا منع است.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که کوبا با بحران کم‌سابقه انرژی روبه‌رو است. پس از آن‌که ایالات متحده در اوایل سال جاری کنترول صادرات نفت ونزوئلا و درآمدهای حاصل از آن را در چارچوب توافق با حکومت موقت این کشور به دست گرفت، ارسال نفت به کوبا متوقف شد.

ونزوئلا بیش از ۲۵ سال تامین‌کننده اصلی نفت خام و فرآورده‌های نفتی کوبا بود و این همکاری عمدتاً بر پایه مبادله نفت در برابر کالا و خدمات انجام می‌شد تا کوبا بتواند ذخایر ارزی خود را حفظ کند.

مکسیکو که در ماه‌های اخیر به‌عنوان تامین‌کننده جایگزین مطرح شده بود نیز از ماه جنوری محموله تازه‌ای به کوبا ارسال نکرده است.

شرکت‌های بزرگ بازرگانی بین‌المللی، از جمله ویتول و ترافیگورا، بخش عمده صادرات نفت ونزوئلا را مدیریت می‌کنند. میلیون‌ها بشکه نفت این کشور به بازارهای امریکا، اروپا و هند صادر شده و مقادیر قابل توجهی نیز در پایانه‌های کارائیب برای فروش مجدد ذخیره شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا پیش‌تر اعلام کرده بود کشورهایی چون کوبا و چین که نفت ونزوئلا را با قیمت نازل‌تر دریافت می‌کردند، پس از این باید بهای آن را بر اساس قیمت بازار پرداخت کنند.

با وجود سیاست جدید، مشخص نیست کوبا توانایی خرید نفت با شرایط تجاری عادی، از جمله تضمین بانکی و پرداخت نقدی را داشته باشد. این کشور در سال‌های اخیر برای پرداخت بهای واردات سوخت با مشکلات مالی جدی روبه‌رو بوده است.

از ماه دسامبر تاکنون چندین محموله سوخت به مقصد کوبا به دلیل محدودیت‌های صادراتی وضع شده از سوی امریکا بلاتکلیف مانده است. یک نفتکش حامل بنزین ونزوئلا همچنان در آب‌های این کشور در انتظار دریافت مجوز حرکت است و نفتکش «سی هورس» با پرچم هانگ‌کانگ نیز که احتمال می‌رود مقصد آن کوبا باشد، در اقیانوس اطلس متوقف شده است.

مارکو روبیو، وزیر امور خارجه امریکا هم‌زمان سفر خود به حوزه کارائیب را برای گفت‌وگو درباره پیامدهای بحران انسانی در کوبا و خطر بی‌ثباتی منطقه‌ای آغاز کرده است. این اقدام نشان می‌دهد که واشنگتن در عین حفظ فشار بر حکومت کوبا، در پی ایجاد کانال‌هایی برای تامین سوخت مورد نیاز بخش خصوصی و مصارف غیرنظامی این کشور است.

پربازدیدترین‌ها

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت
۱

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۲

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۳

معترضان در مونیخ خواستار پایان دادن به آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

۴

«رهبران ارشد گروه حافظ گل‌بهادر» در هتل پنج‌ستاره اینترکانتیننتال کابل

۵

ماموران تقلبی که افغان‌ها را در تهران می‌ربودند بازداشت شدند

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

عراقچی درباره کشته‌شدن خامنه‌ای: جمهوری اسلامی به مرگ افراد وابسته نیست

۶ حوت ۱۴۰۴، ۲۲:۵۵ (‎+۰ گرینویچ)
عراقچی درباره کشته‌شدن خامنه‌ای: جمهوری اسلامی به مرگ افراد وابسته نیست
100%

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون کشته‌شدن علی خامنه‌ای گفت که جمهوری اسلامی وابسته به افراد نیست و در آن همه افراد از طریق سازوکاری تثبیت‌شده جایگزین می‌شوند. او گفت هر زمان که لازم باشد، مجلس خبرگان، رهبر جدید جمهوری اسلامی را انتخاب می‌کند.

او که ساعاتی پیش از پرواز به ژنو برای دور سوم مذاکرات با نمایندگان امریکا با ایندیا تودی گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «در رسانه‌های امریکایی و جاهای دیگر صحبت‌هایی درباره ترور رهبر مطرح شده است. اما این یک نظام است که در آن همه افراد از طریق سازوکار تثبیت‌شده داخلی جایگزین می‌شوند. هیچ چیز فرو نخواهد پاشید. نظام ما وابسته به افراد نیست، بلکه نظامی است که از سوی مردم حمایت می‌شود.»
او افزود همان‌طور که در میانه جنگ ۱۲ روزه، فرماندهان ارشد به سرعت جایگزین شدند و هیچ‌چیز فرو نپاشید و ما توانستیم به دفاع از خود ادامه دهیم، مطمئنم اگر چنین اتفاقی تکرار شود، نظام بدون مشکل به کار خود ادامه خواهد داد.

در جریان جنگ ۱۲ روزه بسیاری از ارشدترین فرماندهان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، مانند فرمانده عمومی سپاه پاسداران کشته شدند.

آقای عراقچی در مورد حمله نظامی ایالات متحده گفت هرگونه رویارویی می‌تواند به سرعت از ایران و امریکا فراتر رود و به جنگی «ویرانگر» در منطقه تبدیل شود که چندین کشور خاورمیانه را درگیر خواهد کرد.

پیش از این، جمهوری اسلامی تهدید کرده بود که در صورت حمله ایالات متحده، پایگاه‌های امریکا اهداف مشروع‌ هستند.

وزیر خارجه ایران در مورد مذاکرات جمهوری اسلامی و امریکا نیز گفت یک توافق منصفانه، متوازن و عادلانه دست‌یافتنی است.

او با اشاره به اینکه مذاکره و دیپلوماسی تنها گزینه است، ‌اضافه کرد: «آماده رسیدگی به نگرانی‌ها هستیم، اما حاضر نیستیم از حق خود برای استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای صرف‌نظر کنیم.»

عراقچی در مورد موضوع برنامه موشکی جمهوری اسلامی هم گفت: «ما موشک‌های دوربرد توسعه نمی‌دهیم. برد آنها را عمدا به کمتر از دو هزار کیلومتر محدود کرده‌ایم.»

ارتش پاکستان از کشته‌شدن ۳۴ شبه‌نظامی در دو ایالت ناآرام خبر داد

۶ حوت ۱۴۰۴، ۲۱:۴۲ (‎+۰ گرینویچ)
ارتش پاکستان از کشته‌شدن ۳۴ شبه‌نظامی در دو ایالت ناآرام خبر داد
100%

هم‌زمان با افزایش حملات شبه‌نظامیان، ارتش پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد که دست‌کم ۳۴ جنگجو را در عملیات‌های جداگانه در ایالت‌های خیبرپختنوخوا و بلوچستان‌ کشته است.

در بیانیه‌ ارتش آمده است که ۲۶ جنگجوی وابسته به گروه تحریک طالبان پاکستان، روز سه‌شنبه در چهار درگیری جداگانه در ولسوالی‌های نا‌آرام وزیرستان شمالی، لکی مروت و بنو در ایالت خیبرپختونخوا کشته شدند.

در این بیانیه همچنین ذکر شده است که هشت جنگجوی جدایی‌طلب بلوچ در ولسوالی ژوب در ایالت بلوچستان، در جنوب‌غرب پاکستان، در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. به گفته‌ ارتش، از نزد این افراد سلاح و مهمات نیز به دست آمده است.

پاکستان در روزهای اخیر با موج تازه‌ای از حملات روبه‌رو شده است، موجی که مقامات این کشور طالبان افغانستان و هند را مسئول آن می‌دانند.

به گفته‌ منابع امنیتی، روز چهارشنبه افراد مسلح ناشناس بر یک واحد گشت‌زنی پولیس در ولسوالی باجور ایالت خیبرپختونخوا تیراندازی کردند که در نتیجه‌ آن چهار پولیس کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

این حمله یک روز پس از آن رخ داد که در دو حمله جداگانه، هفت پولیس، از جمله یک افسر ارشد، کشته شده بودند.

نخست‌وزیر هند وارد اسرائیل شد

۶ حوت ۱۴۰۴، ۱۲:۴۱ (‎+۰ گرینویچ)
نخست‌وزیر هند وارد اسرائیل شد
100%

نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند چهارشنبه، ششم حوت در یک سفر دو روزه وارد اسرائیل شد و توسط بنیامین نتانیاهو مورد استقبال قرار گرفت. مقامات دو طرف گفته‌اند که هدف مودی و نتانیاهو از این دیدار، تقویت توافق‌های استراتژیک اقتصادی و دفاعی بین هند و اسرائیل است.

نرندرا مودی، نخست‌وزیر هند سفرش به اسرائیل را تاریخی خواند و گفت که این سفر، تحرک و انرژی جدیدی به دوستی دوجانبه بین دو کشور خواهد بخشید. انتظار می‌رود آقای مودی پس عصر چهارشنبه در کنست یا پارلمان اسرائیل سخنرانی کند و در بنای یادبود هولوکاست گل بگذارد.

نرندرا مودی به عنوان یک ملی‌گرای هندو، اولین نخست‌وزیر در تاریخ هند بود که در سال ۲۰۱۷ از اسرائیل بازدید کرد. او در آن سفر با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرای اسرائیل در ساحلی در شهر بندری حیفا در شمال این کشور قدم زد.

هند از جمله کشورهایی بود که با ایجاد اسرائیل در سال ۱۹۴۸ مخالفت کرد. برای دهه‌ها این کشور یکی از سرسخت‌ترین منتقدان غیرعرب سیاست‌های اسرائیل در قبال فلسطینیان بود.

هند در سال ۱۹۹۲ با اسرائیل روابط دیپلوماتیک برقرار کرد. با این حال از سال ۲۰۱۴، زمانی که مودی به قدرت رسید، روابط بین دو کشور شکوفا شده است.

هند و اسرائیل در سپتمبر سال گذشته یک معاهده سرمایه‌گذاری دوجانبه جدید امضا کردند که جایگزین معاهده سرمایه‌گذاری سال ۱۹۹۶ شد و هدف آن فراهم کردن «اطمینان و حفاظت» برای سرمایه‌گذاران هر دو کشور است. آنها همچنین در این نشست قصد دارند توافق‌نامه‌های امنیتی دوجانبه موجود را ارتقا دهند.

این دو رهبر که تقریباً نه سال پس از دیدار قبلی، هنوز در قدرت باقی مانده‌اند، همدیگر را دوست توصیف می‌کنند. اسرائیل که به دنبال افزایش صادرات نظامی خود است، انتظار می‌رود در این دیدار درباره هوش مصنوعی و روابط دفاعی گفت‌وگو کنند.

یک مقام دولتی اسرائیل گفت این سفر راه را برای مشارکت‌ها و همکاری‌های جدید در بسیاری از زمینه‌ها هموار می‌کند. به گفته یک مقام وزارت خارجه اسرائیل، روابط دوجانبه در آستانه ارتقاء قابل‌توجهی قرار دارد.

جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ هالند اولویت‌هایش را اعلام کرد

۶ حوت ۱۴۰۴، ۰۹:۴۷ (‎+۰ گرینویچ)
جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ هالند اولویت‌هایش را اعلام کرد
100%

رب یتن، ۳۸ ساله جوان‌ترین نخست‌وزیر هالند با ماموریتی دشوار برای اداره حکومت اقلیت و مدیریت فضای سیاسی چندپاره این کشور روبه‌رو است. او که پیشتر در حضور پادشاه سوگند یاد کرد، باید برای اجرای برنامه‌هایی مانند افزایش بودجه دفاعی و اصلاحات اقتصادی، از احزاب مخالف نیز حمایت جلب کند.

رب یتن ۳۸ ساله و اولین نخست‌وزیر همجنسگرای هالند روز دوشنبه، چهارم حوت اعضای کابینه خود را به کاخ شاهی برد تا در حضور شاه ویلم الکساندر سوگند وفاداری یاد کنند.

100%

او در انتخابات اکتبر گذشته با کارزار انتخاباتی شفاف و خوش‌بینانه حزب دموکرات‌های ۶۶ را به یک پیروزی غیرمنتظره رساند.

رب یتن وعده داد که از حکومت قبلی تحت رهبری خیرت ویلدرس که باعث اختلاف در جامعه شده بود، فاصله بگیرد. اما ائتلاف میانه‌راست او در مجالس هالند اکثریت ندارد و برای تصویب همه طرح‌ها باید از احزاب مخالف کمک بگیرد.

ائتلافی که از حزب دموکرات‌های ۶۶، حزب مسیحی دموکرات محافظه‌کار و حزب مردم برای آزادی و دموکراسی تشکیل شده، یک تجربه نسبتا کم‌سابقه در پنجمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است.

هالند معمولا با ائتلاف‌های دارای اکثریت اداره می‌شود اما در فضای سیاسی چنددست این کشور، به دست آوردن اکثریت به دلیل تغییر مداوم نظر رای‌دهندگان و کاهش حمایت از احزاب میانه‌رو دشوارتر شده است.

در نشانه‌ای روشن از چالش دشواری که رب یتن با آن روبه‌روست، احزاب مخالف طرح ائتلاف برای تامین افزایش تاریخی بودجه دفاعی از طریق کاهش هزینه‌های رفاه اجتماعی و درمان را محکوم کرده‌اند.

ائتلاف حاکم متعهد شده است هزینه‌های دفاعی را تا سال ۲۰۳۵ به هدف جدید ناتو یعنی ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی برساند. این رقم در حال حاضر حدود ۲ درصد است.

ائتلاف حاکم همچنین وعده داده است که در موضوع مهاجرت، رویکردی سخت‌گیرانه داشته باشد.

رب یتن همچنین تلاش کرده است ضعف در اختیار داشتن ۶۶ کرسی از ۱۵۰ کرسی مجلس سفلی را کم‌ اهمیت جلوه دهد و آن را فرصتی برای همکاری بهتر در پارلمان بداند.

شکار المنچو؛ معشوقه‌ای که سر مشهورترین رهبر کارتل موادمخدر مکسیکو را به باد داد

۵ حوت ۱۴۰۴، ۲۲:۵۰ (‎+۰ گرینویچ)
شکار المنچو؛ معشوقه‌ای که سر مشهورترین رهبر کارتل موادمخدر مکسیکو را به باد داد
100%

روز یکشنبه ۳ حوت، نیروهای امنیتی مکسیکو در عملیاتی گسترده و کم‌سابقه، «نمیسو اوسگرا سروانتس» معروف به المنچو، از مخوف‌ترین رهبران مافیایی این کشور را از پا درآوردند. اکنون مقامات مکسیکو فاش کردند که این عملیات پس از ردیابی معشوقه المنچو و شناسایی مخفیگاهش به موفقیت انجامید.

به گزارش نیویارک تایمز، مقامات امنیتی مکسیکو جزییات بیشتری از عملیات دستگیری المنچو منتشر کردند. آنها گفتند که برای یافتن المنچو، به‌جای دنبال‌کردن رد پول یا شبکه‌های قاچاق مواد مخدر، معشوقه او را زیر نظر گرفتند. مقام‌ها جزییاتی درباره هویت این زن منتشر نکرده‌اند.

با این که المنچو به شدت تحت تعقیب بود اما نتوانست از دیدن معشوقه دلخواهش صرف نظر کند. این باعث شد که نیروهای امنیتی پناهگاه او را در یک منطقه کوهستانی در ایالت خالیسکو پیدا کنند.

شکار المنچو

عملیات روز جمعه، اول حوت پس از آن آغاز شد که ماموران استخباراتی مکسیکو مردی را که به یکی از معشوقه‌های ال منچو نزدیک بود، ردگیری کردند. این مرد، زن مذکور را به مخفیگاه المنچو برد و آن زن یک روز بعد آن‌جا را ترک کرد، اما رهبر کارتل خالیسکو در آن‌جا باقی ماند و همین امر، زمینه را برای آغاز طرح عملیات دستگیری او فراهم کرد.

کماندوهای ارتش صبح وقت روز یکشنبه، ۳ حوت وارد شهر کوچک تاپالپا شدند. جنرال ریکاردو ترویلا، وزیر دفاع مکسیکو گفت به محض این‌که نیروها به مخفیگاه رسیدند، المنچو پا به فرار گذاشت و هم‌زمان درگیری شدیدی میان سربازان و محافظان او آغاز شد.

جنرال ترویلا گفت که المنچو و نیروهایش به شدت مسلح بودند و با خود تسلیحات سنگین از جمله دو راکت‌انداز داشتند. در تیراندازی نیروهای خاص مکسیکویی، ۸ عضو کارتل کشته شدند و المنچو توانست از منطقه فرار کند و در میان جنگل پنهان شود. جنرال ترویلا گفت: «آن‌ها او را در حالی که لابلای بته‌ها پنهان شده بود، پیدا کردند.»

در جریان تبادل آتش میان دو طرف، المنچو و دو تن از محافظانش به شدت زخم برداشتند. آن‌ها با هلیکوپتر به یک مرکز صحی انتقال یافتند اما در مسیر راه و پیش از رسیدن به مرکز از شدت جراحات جان باختند.

جنرال ریکاردو ترویلا، وزیر دفاع مکسیکو
100%
جنرال ریکاردو ترویلا، وزیر دفاع مکسیکو

در این عملیات گسترده، حدود دو هزار نیروی امنیتی مکسیکو، شامل ارتش و گارد ملی، مشارکت داشتند.

پس از انتشار خبر مرگ او، موجی از خشونت‌ها در ۲۰ ایالت مکسیکو آغاز شد. اعضای باند المنچو شاهراه‌ها را مسدود کردند، بانک‌ها و فروشگاه‌ها را به آتش کشیدند که در اثر خشونت آنها دست‌کم ۶۲ نفر کشته شدند.

حکومت مکسیکو روز سه شنبه اعلام کرد که آرامش به کشور بازگشته است.

100%

پیش‌تر وزارت خارجه امریکا برای بازداشت این رهبر مافیایی ۱۵ میلیون دالر جایزه تعیین کرده بود. نیویارک تایمز در این گزارش نوشت که کشته‌شدن او می‌تواند دستاوردی مهم برای حکومت مکسیکو تلقی شود و فشارهای سیاسی از سوی دونالد ترامپ را کاهش دهد. ترامپ پیش‌تر تهدید کرده بود که علیه کارتل‌های مواد مخدر در مکسیکو عملیات نظامی خواهد کرد.

ترامپ پس از انتشار خبر کشته‌شدن این رهبر مافیایی، با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی از مکسیکو خواست تلاش‌های خود را علیه کارتل‌های مواد مخدر تشدید کند.

در مقابل، مقامات مکسیکو بارها از ایالات متحده خواسته‌اند فروش غیرقانونی اسلحه را که به تقویت باندهای مافیایی در داخل این کشور منجر می‌شود، مهار کند. بر اساس داده‌های حکومت امریکا، حدود ۷۰ درصد سلاح‌های غیرقانونی کشف‌شده در مکسیکو از امریکا قاچاق شده است.