طالبان در کابل چند نفر را 'بهدلیل برافراشتن پرچم محرم بازداشت کرد'

منابع روز دوشنبه به افغانستان اینترنشنال گفتند که طالبان شب گذشته دستکم ۹ نفر را در کابل از مساجد و حسینیهها به دلیل برافراشتن پرچم محرم بازداشت کرده است.

منابع روز دوشنبه به افغانستان اینترنشنال گفتند که طالبان شب گذشته دستکم ۹ نفر را در کابل از مساجد و حسینیهها به دلیل برافراشتن پرچم محرم بازداشت کرده است.
به گفته منابع، این افراد به دستور عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان بازداشت شدهاند. منابع افزودند که بازداشتشدگان در «بازداشتگاه شخصی» وزیر عدلیه طالبان در ساختمان این وزارت نگهداری میشوند.
یک منبع گفت نیروهای طالبان به چندین مسجد شیعیان در کابل هجوم بردند، پرچمهای محرم را پاره کرده و پایین کشیدند.
به گفته منابع، نیروهای طالبان به مسجد امام حسین مجتبی در منطقه ایستگاه تلگراف، مسجد محمدی در قلعه شهاده، مسجد نبی اکرم در شهرک امید سبز، حسینیه گلزار شهدا در سرکاریز، مسجد حسنین در کارته سه، مدرسه رسالت و مسجد افشاریها در نزدیکی وزارت عدلیه در کابل هجوم بردهاند.
این در حالی است که به گفته منابع، طالبان پیشتر در نشستی با روحانیون شیعه، برگزاری عزاداری محرم را «تحت شرایط معین» مجاز دانسته بود.
در پی این رویداد، گفته شده است که گروه هماهنگی برگزاری مراسم محرم در کابل با تاجمیر جواد، معاون ریاست استخبارات طالبان دیدار کرده و شکایت خود را مطرح کردند.
به گفته منابع، تاجمیر جواد گفته است که شیعیان طبق فیصله قبلی میتوانند مراسم محرم را برگزار کنند و از گروه برگزاری مراسم محرم خواسته است اسامی بازداشتشدگان را ارائه دهند تا نسبت به آزادی آنها اقدام شود.
تاکنون هیچ واکنش رسمی از سوی وزارت عدلیه یا مقامهای طالبان در این خصوص منتشر نشده است.
در همین حال، یک باشنده مزارشریف نیز روز دوشنبه به افغانستان اینترنشنان خبر داد که طالبان دستکم سه نفر را در این شهر به دلیل عزاداری محرم بازداشت کرد.
طالبان پس از بازگشت به قدرت، در سالهای گذشته بارها عزاداری محرم را محدود کرده و در مواردی این تجمعات را به خشونت کشیده است.
پیشتر شورای علمای شیعه افغانستان با انتشار بیانیهای از اداره طالبان خواست امنیت مراسم عزاداری را در سراسر کشور تأمین کند. این شورا بر فراهم شدن فضایی آرام، امن و عاری از هرگونه محدودیت برای برگزاری مراسم عاشورا تأکید کرده است.