روسیه: تولید مواد مخدر در افغانستان ۹۰ درصد کاهش یافته است

سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفت که مقامات طالبان به وعدههای خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر عمل کرده و موفق شدهاند تولید و قاچاق مواد مخدر را عملاً از بین ببرند.

سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفت که مقامات طالبان به وعدههای خود در زمینه مبارزه با مواد مخدر عمل کرده و موفق شدهاند تولید و قاچاق مواد مخدر را عملاً از بین ببرند.
سرگئی شویگو پس از پایان نشست مشاوران امنیت ملی در هند، با اشاره به اقدامات طالبان در زمینه مبارزه با مواد مخدر گفت: «مقامهای افغانستان برای کاهش قاچاق مواد مخدر اقدامات گستردهای انجام دادهاند. آنها برای این کار برنامه داشتند، آن را دنبال کردند و در نهایت به اجرا گذاشتند.»
دبیر شورای امنیت روسیه با استناد به آمارهای موجود تأکید کرد که تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.
این اظهارات با موضع قبلی او تفاوت چشمگیری دارد. شویگو پنجم جوزا، در حاشیه مجمع بینالمللی امنیت در مسکو، گفته بود: «وضعیت افغانستان همچنان پیچیده است. تهدید قاچاق مواد مخدر و سلاح همچنان وجود دارد و فعالیت گروهها و سازمانهای تروریستی بینالمللی ادامه دارد.»
طالبان پس از بازگشت به قدرت، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را در سراسر افغانستان ممنوع اعلام کرد. هرچند آمارهای بینالمللی از کاهش چشمگیر کشت کوکنار حکایت دارند، اما این پدیده بهطور کامل متوقف نشده و هنوز در برخی ولایتها ادامه دارد. سال گذشته نیز تخریب مزارع خشخاش در بدخشان به درگیریهای خونینی میان طالبان و دهقانان محلی انجامید.
سازمان ملل در عین حال هشدار داده است که همزمان با کاهش کشت کوکنار، تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان رو به افزایش است. دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که با وجود کاهش ۲۰ درصدی کشت کوکنار، تولید مواد مخدر صنعتی، بهویژه متآمفتامین (شیشه)، روند صعودی داشته است.
بر اساس این گزارش، میزان کشفیات متآمفتامین در افغانستان و کشورهای پیرامون آن تا پایان سال ۲۰۲۴ نسبت به سال پیش از آن حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.
مرکز خبرنگاران افغانستان 'یورش' نیروهای وزارت عدلیه طالبان به تلویزیون تمدن در کابل و بستن این رسانه را محکوم کرد. این مرکز نوشت که اقدام طالبان نشاندهنده تلاش مداوم این گروه برای سرکوب رسانههای آزاد، محدود کردن صدای اقلیتها و تضعیف حق آزادی بیان است.
این مرکز به نقل از یک منبع در تلویزیون تمدن نوشت نیروهای امنیتی وابسته به وزارت عدلیه طالبان حوالی ساعت ۱۲ ظهر وارد دفتر این رسانه شدند و نشرات آن را متوقف و کارمندان را «توهین و تحقیر» کردند.
این مرکز تاکید کرد که اقدامات طالبان علیه تلویزیون تمدن نهتنها نقض حق آزادی رسانههاست، بلکه امنیت و استقلال رسانهای را به شدت تهدید میکند.
این شبکه در پی توقف فعالیت خود از مردم خواست تا این موضوع را با حساسیت دنبال کنند. تلویزیون تمدن همچنین بر لزوم هوشیاری شهروندان نسبت به تحولات پیشرو تاکید کرده است.
این تلویزیون در سال ۱۳۸۵ توسط محمدآصف محسنی، رهبر پیشین حزب حرکت اسلامی افغانستان در کابل تاسیس شد. فعالیت این شبکه افزون بر نشر خبر، به پخش برنامههای دینی و مذهبی و فیلم و سریالهایی با محتوای اسلامی مترکز بوده است.
وزارت عدلیه طالبان یپش از این، در جوزای ۱۴۰۳نیز فعالیت این تلویزیون خصوصی را به دلیل وابستگی به حزب حرکت اسلامی و استفاده از زمین «غضبشده» دولتی متوقف کرد. این وزارت گفت که رسانههای متعلق به احزاب سیاسی افغانستان حق فعالیت ندارند.
مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواست به زودترین فرصت ممکن زمینه بازگشایی این تلویزیون را فراهم کند. این نهاد حامی رسانهها همچنین از طالبان خواست اجازه بدهد کارمندان این رسانه از حقوق بنیادی خود در فضای بدون محدودیت، ترس و تبعیض به فعالیت خود ادامه دهند.
ویزای سیاحتی ایران برای افغانها بیش از یک سال است متوقف شده، اما یافتههای افغانستان اینترنشنال نشان میدهد این ویزا در بازار سیاه با بهای ۸۰ تا ۱۵۰ هزار افغانی فروخته میشود. ویزای کار ایران نیز با بهای ۴۵ تا ۶۰ هزار افغانی در همین بازار قابل دریافت است.
علت توقف صدور ویزای ایران برای شهروندان افغانستان روشن نیست و مقامهای جمهوری اسلامی تاکنون توضیحی در این باره ارائه نکردهاند.
بر اساس آمار سازمان ملل، در سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۸ میلیون افغان از ایران به افغانستان بازگشته یا اخراج شدهاند.
با وجود اخراج گسترده مهاجران افغان، گزارشها نشان میدهد شمار زیادی از آنان دوباره راهی ایران میشوند. به نظر میرسد توقف صدور ویزا با تلاش جمهوری اسلامی برای مهار این روند بیارتباط نباشد.
مجید شجاع، فرمانده مرزبانی خراسان رضوی، در میزان ۱۴۰۴ اعلام کرد که ورود مهاجران افغان از مرزهای این استان در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر افزایش یافته است. او گفت در شش ماه نخست سال، بیش از ۴۰ هزار شهروند افغانستان هنگام تلاش برای ورود غیرقانونی به ایران در مناطق مرزی شناسایی و اخراج شدهاند.
چگونه ویزای ایران در بازار سیاه فروخته میشود؟
جمهوری اسلامی در کابل سفارت و در هرات، جلالآباد، قندهار و مزارشریف قنسولگری دارد. خدمات قنسولی ایران در افغانستان بهصورت حوزوی ارائه میشود. چنانچه، باشندگان ولایتهای نیمروز، فراه، بادغیس در غرب افغانستان، باید برای امور قنسولی به قنسولگری ایران در هرات مراجعه کنند.
یافتههای افغانستان اینترنشنال نشان میدهد که بخش عمده ویزاهای ایران در بازار سیاه از طریق کمیشنکاران و شماری از شرکتهای سیاحتی تهیه میشود. با این حال، روشن نیست این شرکتها چه نوع ارتباطی با سفارت ایران در کابل یا قنسولگریهای این کشور در هرات، جلالآباد، قندهار و مزارشریف دارند.
اسنادی که به افغانستان اینترنشنال رسیده نشان میدهد تنها یکی از شرکتهای گردشگری در هرات طی یک هفته ۱۶ ویزای سیاحتی ایران را به بهای ۹۰ هزار افغانی برای هر ویزا دریافت کرده است.
بر اساس اطلاعات بهدستآمده، این شرکتها ویزای سیاحتی ایران را در مدت یک تا دو هفته با هزینهای بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار افغانی تهیه میکنند. در صورتی که متقاضی خواهان صدور فوری ویزا باشد و آن را ظرف دو تا سه روز دریافت کند، هزینه به ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار افغانی افزایش مییابد.
هزینه ویزا برای افرادی که پاسپورت آنان خارج از حوزه قنسولی مربوطه صادر شده باشد، بیشتر است. برای نمونه، اگر فردی با پاسپورت صادرشده در هلمند یا بلخ از طریق قنسولگری ایران در هرات درخواست ویزا کند، بهای ویزای عادی او به حدود ۱۳۰ هزار افغانی میرسد. هزینه ویزای فوری برای چنین متقاضیانی میتواند تا ۱۸۰ هزار افغانی نیز افزایش یابد.
این در حالی است که هزینه رسمی ویزای سیاحتی ایران برای شهروندان افغانستان ۸۰ یورو (معادل حدود ۶ هزار افغانی) و هزینه ویزای عاجل ۱۲۰ یورو(حدود ۹ هزار افغانی) است. نمایندگیهای جمهوری اسلامی در افغانستان نیز فقط پرداخت به یورو را میپذیرند.
برخی منابع آگاه در هرات به افغانستان اینترنشنال گفتند که دستکم یک شهروند ایرانی بهعنوان واسطه میان قنسولگری ایران، کمیشنکاران و شرکتهای سیاحتی فعالیت میکند.
سرقنسولگری ایران در هرات یکی از پرمراجعهترین نمایندگیهای جمهوری اسلامی در خارج از این کشور به شمار میرود و به گفته برخی منابع، از مزدحمترین مراکز قنسولی ایران در جهان است.
بازگشت پر خطر افغانهایی که توان خرید ویزای سیاحتی از بازار سیاه ندارند
پس از سقوط جمهوریت و تشدید بحران اقتصادی در افغانستان، بسیاری از شهروندان توان پرداخت هزینههای سنگین ویزای ایران در بازار سیاه را ندارند.
یافتههای افغانستان اینترنشنال نشان میدهد که هر روز شماری از خانوادههایی که سال گذشته از ایران اخراج شدهاند، به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه ویزا در بازار سیاه، بار دیگر از مسیرهای غیرقانونی راهی این کشور میشوند.
قاچاقبران انسان عمدتاً از مسیرهای مرزی هرات، فراه و نیمروز برای انتقال مهاجران، از جمله زنان و کودکان، استفاده میکنند. هزینه انتقال غیرقانونی هر نفر از ولایتهای غربی افغانستان به ایران تا ۴۰ هزار افغانی میرسد.
افغانستان اینترنشنال با اعضای دو خانواده که هفته گذشته از بلخ و هرات به تهران و کرج بازگشتهاند، گفتوگو کرده است. آنان میگویند پس از اخراج از ایران در اسد سال گذشته، در ماه جوزای امسال دوباره به این کشور رفتهاند.
اعضای این دو خانواده چهار و شش نفری میگویند که برای عبور غیرقانونی از مرز، برای هر نفر، از جمله کودکان، ۴۰ هزار افغانی به قاچاقبران پرداخت کردهاند.
این خانوادهها از دشواریها و خطرهای مسیر سخن میگویند و تأکید دارند که اگر راه دیگری وجود داشته باشد، هرگز حاضر نیستند دوباره چنین سفری را از طریق قاچاق تجربه کنند.
همزمان با افزایش ورود غیرقانونی افغانها به ایران، گزارشهای بیشتری از حوادث مرگبار در مسیرهای قاچاق منتشر شده است. تنها در یک ماه گذشته، در پی تیراندازی نیروهای ایرانی به یک موتر حامل مهاجران افغان در مسیر کرمان–یزد، یک افغان کشته و حدود ۳۰ نفر بازداشت شدند.
همچنین، در جیرفتِ کرمان، واژگونی یک موتر حامل مهاجران سه کشته و ۱۰ زخمی برجا گذاشت. در محور ریگان–بم دو افغان جان باختند و هفت نفر زخمی شدند و در استان سمنان نیز برخورد یک موتر حامل مهاجران افغان با یک کامیون، شش کشته و سه زخمی برجا گذاشت.
ویزای کارگری بازار تازهای برای شرکتها
پس از توقف صدور ویزای سیاحتی برای شهروندان افغانستان، ایران روند صدور ویزای کار را آغاز کرد. این برنامه از آغاز میزان ۱۴۰۴ آغاز شد و مقامهای وزارت کار ایران اعلام کردند که در سال نخست، بر اساس نیاز بازار، تا ۲۰۰ هزار ویزای کار ۹ ماهه صادر خواهد شد.
مقامهای ایرانی هدف از این طرح را ساماندهی نیروی کار خارجی، شناسایی کارگران دارای مجوز و جلوگیری از ورود غیرقانونی مهاجران عنوان کردهاند.
بر اساس سازوکار رسمی، متقاضیان در افغانستان در مرحله نخست نباید به سفارت یا قنسولگری ایران مراجعه کنند. ابتدا کارفرمای ایرانی باید در داخل ایران درخواست استخدام نیروی کار خارجی را ثبت کند. پس از دریافت مجوز، اسناد لازم برای متقاضی و نمایندگی ایران در افغانستان ارسال میشود و متقاضی با همان مدارک برای دریافت ویزا مراجعه میکند.
طبق مقررات ایران، کارفرما تنها زمانی میتواند نیروی کار خارجی استخدام کند که برای آن شغل، نیروی کار ایرانی در دسترس نباشد.
مقامهای ایرانی همچنین گفتهاند که کارگران افغان پس از ورود به ایران باید با پاسپورت و ویزای کار به دفاتر کفالت و خدمات اشتغال و اقامت اتباع مراجعه کرده و کارت کار ۹ ماهه دریافت کنند. پس از پایان این دوره، کارگر باید ایران را ترک کند و سه ماه بعد، در صورت درخواست دوباره کارفرما، روند استخدام میتواند از سر گرفته شود.
هزینه رسمی ویزای کار ایران ۲۱۰ یورو اعلام شده است. با این حال، اطلاعات افغانستان اینترنشنال نشان میدهد که این ویزا در بازار غیررسمی با بهای ۴۵ تا ۶۰ هزار افغانی قابل دریافت است.
یافتههای افغانستان اینترنشنال نشان میدهد که شماری از شرکتهای سیاحتی و کمیشنکاران در افغانستان با همکاری شرکتهای ایرانی میتوانند ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز کاری ویزای کار تهیه کنند. هزینه این خدمات برای متقاضیان بین ۴۵ تا ۶۰ هزار افغانی است.
برخی از شرکتهای سیاحتی به افغانستان اینترنشنال گفتند که از این مبلغ تنها دو تا سه هزار افغانی سهم آنان میشود و بخش عمده پول از طریق حوالههای صرافی یا کارتهای بانکی به شرکتهای ایرانی انتقال مییابد.
بر اساس اطلاعات بهدستآمده، برخی شرکتهای ایرانی اخیراً به بهانه افزایش هزینهها، بهای این ویزا را تا ۸۰ هزار افغانی افزایش دادهاند.
منابع میگویند هر شرکت ایرانی در هر دوره ۹ ماهه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کارگر افغان را ثبت میکند. به گفته شماری از کمیشنکاران، صدور ویزای کار برای برخی شرکتها به یک منبع درآمد مستقل تبدیل شده است.
به گفته آنان، درآمد اصلی این شرکتها نه از کار کارگران، بلکه از روند صدور ویزا به دست میآید. این شرکتها کارگران را به نام خود ثبت میکنند، اما در عمل آنان را به شرکتها و محلهای کاری دیگر میفرستند.
مصاحبهشوندگان میگویند اگر یک شرکت در هر دوره ۹ ماهه برای ۱۵۰ کارگر ویزا بگیرد و بهطور متوسط از هر نفر ۵۵ هزار افغانی دریافت کند، درآمد آن به بیش از ۸ میلیون و ۲۵۰ هزار افغانی میرسد.
افغانستان پس از دههها جنگ، فقر، بیکاری و فروپاشی اقتصادی همچنان یکی از بزرگترین کانونهای مهاجرت در منطقه است. در چنین شرایطی، محدود شدن مسیرهای قانونی سفر و افزایش هزینههای ویزا، بسیاری از شهروندان را میان بازار غیررسمی و مسیرهای پرخطر قاچاق قرار داده است.
هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا سفر هیئت طالبان به بروکسل برای مذاکرات درباره مهاجران افغان را «نمایش مزخرف» توصیف کرد. او گفت طالبان به دنبال مذاکرات فنی نیست، بلکه خواستار مشروعیت است و تعامل را در این سطح متوقف نمیکند.
خانم نیومن گفت طالبان برای گسترش روابط خود با کشورهای اروپایی، این روند را ابتدا از آلمان آغاز کرد. او تأکید کرد که آلمان برای طالبان «فرش قرمز» پهن کرده و این تعامل را با عنوان مذاکرات فنی درباره بازگرداندن مهاجران به افغانستان توجیه کرده است.
نیومن افزود که آلمان پس از گفتوگوهای قنسولی با طالبان درباره مهاجران، دیپلوماتهای این گروه را در برلین پذیرفت. به گفته او، طالبان اکنون خواهان در اختیار گرفتن هشت قنسولگری دیگر نیز شده است.
نیومن هشدار داد که واگذاری قنسولگریها به طالبان به معنای دسترسی این گروه به اطلاعات شخصی افرادی است که از حاکمیت طالبان گریخته و در اروپا پناه گرفتهاند.
کمیسیون اروپا گفته است که سفر هیئت طالبان به بروکسل صرفاً بر مسائل قنسولی و فنی متمرکز بوده و موضوع بازگرداندن مهاجران افغان دارای سابقه جرمی نیز در دستور کار قرار داشته است.
در مکتوبی که کمیسیون اروپا به عبدالقهار بلخی، رئیس هیئت طالبان، فرستاده و رویترز آن را مشاهده کرده است، آمده که محور این گفتوگوها «بازگشت و پذیرش مجدد آن دسته از شهروندان افغانستان خواهد بود که حق اقامت در اتحادیه اروپا را ندارند.»
همزمان، یک منبع معتبر در کمیسیون اروپا روز سهشنبه به افغانستان اینترنشنال گفت که نمایندگان ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست با هیئت طالبان حضور داشتند.
هانا نیومن تاکید کرد پنج سال پیش نمایندگان پارلمان اروپا گفتند به مردم افغانستان پشت نمیکنند. او افزود که اتحادیه اروپا امروز با دعوت از این هیئت «آخرین قدم را برای پشت کردن به مردم افغانستان برداشته است.»
این سیاستمدار اروپایی همچنین تاکید کرد که در پارلمان اروپا، از مقامهای کمیسیون اروپا برای دعوت از طالبان به بروکسل پرسش خواهد کرد.
پس از پایان سفر هیئت طالبان، وزارت امور خارجه این گروه در بیانیهای اعلام کرد که گسترش روابط دیپلوماتیک با کشورهای اروپایی یکی از اهداف این سفر بوده است. این گروه در تلاش است با افزایش حضور نمایندگان خود در اروپا، اداره شمار بیشتری از نمایندگیهای سیاسی و قنسولی افغانستان را در اختیار بگیرد.
نماینده شهرداری کابل تایید کرد که شهردار طالبان در کابل در قندهار بسر میبرد، اما بازداشت وی را با انتشار دو عکس رد کرد. منابع میگویند که مولوی عبدالرشید بلوچ از عید قربان به این سو به قندهار رفته و به کابل بازنگشته است.
منابع خبری، از جمله شبکه آمو، پیش از این گزارش داده بودند که عبدالرشید بلوچ نزدیک به ۲۰ روز است در قندهار در بازداشت به سر میبرد. بلوچ پس از برکناری دهها تن از مقامهای ارشد شهرداری کابل به اتهام فساد اداری، به قندهار سفر کرده بود تا این پرونده را پیگیری و به تصمیم برکناری اعتراض کند، اما خود نیز بازداشت شد.
به گفته این منابع خبری، در مرحله نخست ۴۲ تن از رؤسای بخشهای مختلف شهرداری کابل به اتهام فساد اداری از سمتهای خود برکنار شدهاند. شماری از این مقامها در چند پروژه بزرگ عمرانی متهم به فساد هستند.
همچنین مولوی خالد، معین خدمات شهری شهرداری کابل و خواهرزاده عبدالرشید بلوچ، نیز در میان افراد تحت پیگرد قرار دارد.
طالبان تاکنون بهطور رسمی درباره گزارش بازداشت عبدالرشید بلوچ اظهارنظر نکردهاند. نعمت الله بارکزی، سخنگوی سابق شهرداری که اکنون «نماینده» این نهاد است، دو عکس از آقای بلوچ را منتشر کرد که وی را در حال کار کردن نشان میدهد.
روز سهشنبه در اکس نوشت که بلوچ و مولوی خالد «مصروف اجراات و همچنان تبادل بحث برای حل مشکلات چندین ساله شاروالی کابل» در قندهار است.
عبدالرشید بلوچ کیست؟
بنا به اطلاعات آمو، عبدالرشید بلوچ از چهرههای باسابقه طالبان به شمار میرود. او نزدیک به پنج سال است که بهعنوان شهردار کابل فعالیت میکند و اهل ولسوالی دیشوی ولایت هلمند است.
بر اساس این اطلاعات، او در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی در هلمند متولد شده و تحصیلات خود را در علوم اسلامی به پایان رسانده است. بلوچ از فرماندهان ارشد طالبان محسوب میشود و در سال ۲۰۰۷ در بخشهای رهبری، لجستیکی و مالی این گروه فعالیت داشت.
او در سال ۲۰۰۸ بهعنوان والی طالبان در ولایت نیمروز تعیین شد و تا سال ۲۰۱۲ در این سمت باقی ماند.
قرار گرفتن در فهرست تحریمهای امریکا
وزارت خزانهداری ایالات متحده در ۲۴ جون ۲۰۱۵ نام عبدالرشید بلوچ را در فهرست تروریستهای بین المللی خود قرار داد.
در اعلامیه این وزارتخانه آمده است که او پس از فعالیت در نیمروز، در سال ۲۰۱۳ مسئولیت ارتباط طالبان با شبکه القاعده را بر عهده گرفت. مقامهای امریکایی گفتهاند که عبدالرشید بلوچ بهعنوان رابط میان طالبان و القاعده فعالیت میکرد و دیدارهای رهبران ارشد طالبان و اعضای این شبکه را در شهر کراچی پاکستان هماهنگ میساخت.
وزارت خارجه طالبان روز سهشنبه اعلام کرد که هیئت این گروه پس از دیدار با مقامهای اروپایی در بروکسل به سفر خود پایان داد. این هیئت به دعوت اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده بود و درباره خدمات قنسولی و موضوع اخراج پناهجویان افغان با مقامهای اروپایی گفتوگو کرد.
براساس بیانیه وزارت خارجه طالبان، عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارتخانه، ریاست هیئت را بر عهده داشت.
طالبان گفت اعضای این هیئت در چند نشست دوجانبه و چندجانبه با مقامها و نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیدار کردهاند.
بر اساس بیانیه خبری وزارت خارجه، گفتوگوها بر ازسرگیری خدمات قنسولی برای شهروندان افغانستان در اروپا، گسترش روابط با کشورهای اروپایی و بررسی وضعیت افغانهایی متمرکز بوده که درخواست پناهندگیشان رد شده است.
در مکتوب کمیسیون اروپا که به آدرس عبدالقهار بلخی فرستاده شده و رویترز آن را دیده است، آمده است که تمرکز این گفتوگوها «بر بازگشت و پذیرش مجدد آن عده از اتباع افغانستان خواهد بود که حق اقامت در اتحادیه اروپا را ندارند.»
ذاکر جلالی، از مقام های وزارت خارجه طالبان ابراز امیدواری کرده است که این سفر «زمینه را برای تعامل دوجانبه واقعبینانهتر و پایدارتر بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک فراهم کند.»
ویزاهای محدود برای هیئت طالبان
بلجیم پیشتر اعلام کرده بود که برای یک هیئت پنجنفره طالبان بهمنظور شرکت در نشستی درباره مهاجرت ویزا صادر کرده است. این نخستین بار از زمان بازگشت طالبان به قدرت است که مقامهای این گروه به دعوت رسمی اتحادیه اروپا در بروکسل حضور مییابند.
وزارت خارجه بلجیم گفته بود که برای اعضای هیئت طالبان ویزای یک روزه صادر کرده است و ساحه سفر شان در بروکسل محدود است.
