• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت

۳ سرطان ۱۴۰۵، ۰۳:۵۲ (‎+۱ گرینویچ)

روند کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه دارد. در معاملات سه‌شنبه، قیمت نفت برنت به ۷۶.۸۸ دالر و نفت وست تگزاس اینترمدیت به ۷۳.۰۲ دالر در هر بشکه رسید. نفت اوپک نیز ۱.۸۹ درصد کاهش یافت و به ۸۱.۵۹ دالر رسید.

کارشناسان این کاهش قیمت را ناشی از امیدواری‌ها به کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و احتمال از سرگیری جریان نفت از تنگه هرمز پس از توافقات احتمالی ایران و امریکا می‌دانند. افزایش تولید برخی کشورهای غیراوپک و نگرانی از ضعف تقاضای جهانی به‌ویژه در چین نیز بر این روند نزولی تأثیر گذاشته است.

برخی تحلیل‌گران معتقدند که سطح فعلی قیمت‌ها (زیر ۸۰ دالر برای برنت) می‌تواند حمایت خوبی برای خریداران ایجاد کند و مانع ریزش شدیدتر شود.

در سطح جهانی، کاهش قیمت نفت خبر خوبی برای کشورهای واردکننده مانند هند، ترکیه و بسیاری از کشورهای اروپایی است که هزینه‌های انرژی‌شان کاهش می‌یابد. اما برای اقتصادهای وابسته به صادرات نفت مانند عربستان سعودی، روسیه و کشورهای عضو اوپک، این روند می‌تواند فشار بر بودجه‌های دولتی را افزایش دهد و برنامه‌های توسعه‌ای آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

بازار نفت در روزهای آتی چشم به گزارش‌های هفتگی موجودی انبارهای امریکا و تصمیمات احتمالی اوپک پلاس دوخته است. هرگونه نشانه‌ای از تمدید کاهش تولید توسط اوپک می‌تواند روند نزولی را متوقف کند، در حالی که افزایش عرضه جهانی احتمالاً فشار بر قیمت‌ها را حفظ خواهد کرد.

پربازدیدترین‌ها

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند
۱

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند

۲

رهبر طالبان فرمانده ناراضی خود را از معاونت والی زابل برکنار کرد

۳

هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد

۴
اختصاصی

سرزمین بودا زیر برمه شرکت‌های استخراج معدن

۵

طالبان نشرات تلویزیون تمدن را قطع کرد

•
•
•

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

مطالب بیشتر

نخست‌وزیر ایتالیا خواهان عادی‌سازی روابط با امریکا شد

۳ سرطان ۱۴۰۵، ۰۳:۰۳ (‎+۱ گرینویچ)
نخست‌وزیر ایتالیا خواهان عادی‌سازی روابط با امریکا شد
100%

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت که روابط با ایالات متحده پس از مشاجره علنی بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و او در هفته گذشته، باید به حالت عادی بازگردد. به گزارش خبرگزاری رویترز، او افزود: «قصد ندارم به دامن زدن به این اختلاف ادامه دهم.»

ملونی این اظهارات را در مصاحبه‌ای در رم بیان کرد و تأکید داشت که سیاست خارجی ایتالیا تغییری نخواهد کرد و اختلاف اخیر نباید تأثیر منفی بر اقتصاد ایتالیا داشته باشد.

او همچنین از تصمیم وزیر خارجه ایتالیا برای لغو سفر به واشنگتن به عنوان یک «سیگنال دیپلماتیک» دفاع کرد، اما گفت که زمان آن رسیده تا دو طرف به همکاری دوجانبه عادی بازگردند.

این تنش پس از نشست گروه هفت (G7) در فرانسه آغاز شد، جایی که ترامپ ادعا کرد ملونی برای گرفتن عکس مشترک با او «التماس» کرده و او تنها از روی دلسوزی موافقت کرده است.

ملونی این ادعا را «کاملاً ساختگی» خواند و در ویدئویی تأکید کرد که «نه من و نه ایتالیا التماس نمی‌کنیم». ریشه اصلی اختلاف ظاهراً به عدم حمایت کامل ایتالیا از عملیات امریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران و مسائل مربوط به استفاده از پایگاه‌های نظامی ایتالیا بازمی‌گردد.

با وجود این مشاجره علنی، هر دو طرف سابقه روابط نزدیک داشته‌اند. ملونی پیش از این خود را به عنوان «پل» میان امریکا و اتحادیه اروپا معرفی کرده بود و یکی از معدود رهبران اروپایی بود که در مراسم تحلیف دوم ترامپ شرکت کرد.

ملونی در نشست شورای وزیران نیز بر لزوم بازگشت به «کار دوجانبه عادی» با ایالات متحده تأکید کرد.

سفر وزیر خارجه امریکا به کشورهای حاشیه خلیج فارس

۳ سرطان ۱۴۰۵، ۰۱:۲۴ (‎+۱ گرینویچ)
سفر وزیر خارجه امریکا به  کشورهای حاشیه خلیج فارس
100%

مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا شامگاه سه‌شنبه دوم سرطان وارد ابوظبی شد تا در نخستین ایستگاه سفر سه‌روزه‌اش به کشورهای حاشیه خلیج فارس، توافق صلح واشنگتن با تهران را برای رهبران عرب منطقه توضیح دهد؛ متحدانی که نگران تقویت ایران و تغییر توازن امنیتی و نفتی منطقه‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی که در آستانه این سفر منتشر شد، وظیفه روبیو در این سفر را «ماموریتی حساس» خواند و نوشت او باید توافق صلح واشنگتن و تهران را به رهبرانی توضیح دهد که نگران‌اند امتیازدهی بیش از حد به تهران، به تقویت بیش از پیش جمهوری اسلامی منجر شود و توازن امنیتی منطقه و جریان صادرات نفت را به‌نحوی که الزاما ضامن منافع آنها نباشد، دگرگون سازد.

روبیو پس از امارات متحده عربی، به کویت و بحرین سفر می‌کند. در بحرین، با مقام‌های شورای همکاری خلیج فارس، مجموعه‌ای از پادشاهی‌های منطقه از جمله عربستان سعودی، قطر و عمان، دیدار خواهد کرد.

او در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران حاضر در فرودگاه ابوظبی، به مساله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه اشاره کرد و گفت پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه، در حالی که نیروهای نیابتی حکومت ایران در حال شلیک موشک هستند، ممکن نیست.

روبیو افزود: «هیچ کشوری اجازه ندارد در یک آبراه بین‌المللی عوارض یا هزینه وضع کند و این موضوع بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است.»

هرچند در بند اول یادداشت تفاهم به‌روشنی ذکر شده است که حصول هر توافقی به پایان یافتن جنگ اسرائیل با حزب‌الله در لبنان بستگی دارد، روبیو در ابوظبی به خبرنگاران گفت مذاکرات مربوط به آتش‌بس در لبنان از هرگونه توافق با جمهوری اسلامی جدا خواهد بود.

او تاکید کرد: «این روند جداست، چون لبنان یک کشور مستقل است و دولت دارد. ما در مورد لبنان و آنچه در داخل این کشور در جریان است، به‌طور مستقیم با دولت لبنان مذاکره و تعامل خواهیم کرد.»

رویتر در بخشی از گزارش خود، محور نگرانی‌ها در کشورهای خلیج فارس را بخش‌هایی از یادداشت تفاهم خواند که به‌رغم اظهارات پیشین مقام‌های امریکایی، برای موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی محدودیتی در نظر نگرفته است. پیشنهاد صندوق بازسازی و توسعه ۳۰۰ میلیارد دالری و بندهایی که ممکن است نفوذ منطقه‌ای تهران و کنترول آن بر مسیرهای حیاتی انتقال نفت را گسترش دهد، از دیگر نگرانی‌های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس عنوان شده است.

ین گزارش می‌افزاید که اینکه هر شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس متحدان راهبردی امریکا هستند و کمک‌های لجستیکی آنها به امریکا در جریان جنگ ایران سبب شد همه‌شان هدف حملات جمهوری اسلامی قرار بگیرند، سبب می‌شود دیدگاه‌شان برای سیاست‌گذاران امریکایی اهمیت یابد.

رویترز با اشاره به حساسیت‌های منطقه‌ای و میزبانی امارات، عربستان، قطر، کویت و بحرین از پایگاه‌های نظامی امریکا، که ستون فقرات ساختار امنیتی واشنگتن در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند، سفر روبیو را مأموریتی دشوار توصیف کرده است؛ به‌ویژه از آن رو که او در هفته‌های اخیر به‌طور محسوسی از مذاکرات ایران فاصله گرفته و میدان را، در عمل، به معاون رییس‌جمهور امریکا سپرده است.

کمیته تحقیق ملل متحد: اسرائیل با هدف قرار دادن کودکان غزه مرتکب نسل‌کشی شده است

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۲۱:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)
کمیته تحقیق ملل متحد: اسرائیل با هدف قرار دادن کودکان غزه مرتکب نسل‌کشی شده است
100%

یک کمیته مستقل تحقیق سازمان ملل در گزارشی تازه اعلام کرد که اسرائیل با هدف قرار دادن عمدی کودکان فلسطینی در نوار غزه، مرتکب نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی شده است. این کمیسیون همچنین نیروهای اسرائیلی را به ارتکاب جنایات جنگی در کرانه باختری متهم کرد.

این کمیته که وضعیت کودکان فلسطینی را از آغاز جنگ غزه بررسی کرده، می‌گوید حدود ۳۰ درصد قربانیان حملات اسرائیل را کودکان تشکیل می‌دهند.

در گزارش آمده است که مقام‌ها و نیروهای اسرائیلی با اقداماتی که به مرگ و آسیب‌های گسترده جسمی و روانی کودکان انجامیده، صدها هزار کودک فلسطینی را تحت تأثیر قرار داده‌اند. به گفته کمیته، این روند حتی پس از برقراری آتش‌بس در اکتوبر ۲۰۲۵ نیز ادامه یافته است.

کمیته تحقیق سازمان ملل می‌گوید کودکان فلسطینی در برخی موارد به‌طور مستقیم با سلاح‌های دقیق، از جمله پهپادهای کوچک و تک‌تیراندازها، هدف قرار گرفته‌اند. همچنین حملات به خانه‌های مسکونی، مکاتب و اردوگاه‌های آوارگان، تلفات سنگینی در میان کودکان برجا گذاشته است.

در این گزارش آمده که عملیات نظامی اسرائیل در غزه به کشته و زخمی شدن بی‌سابقه کودکان فلسطینی منجر شده است. رئیس کمیته تأکید کرده که حتی پس از آتش‌بس نیز کودکان همچنان قربانی حملات می‌شوند و اسرائیل به تعهدات خود برای حفاظت از آنان بر اساس قوانین بین‌المللی عمل نکرده است.

گزارش همچنین اسرائیل را به بازداشت، شکنجه و بدرفتاری با کودکان فلسطینی، از جمله در زندان‌ها و مراکز بازداشت، متهم می‌کند و از ثبت مواردی از خشونت جنسی علیه آنان خبر می‌دهد.

به گفته کمیته، حمله به شفاخانه‌های کودکان و نوزادان دسترسی آنان به خدمات درمانی حیاتی را مختل کرده و تخریب مکاتب و آوارگی گسترده نیز آموزش کودکان را با بحران روبه‌رو ساخته است. در گزارش آمده که این اقدامات به بنیان‌های اجتماعی و آموزشی جامعه فلسطینی آسیب زده است.

کمیته تحقیق همچنین اسرائیل را به استفاده از گرسنگی به‌عنوان ابزار جنگ متهم کرده و هشدار داده است که محدودیت بر ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، سوءتغذیه شدید و مزمن را در میان کودکان گسترش داده و بقای آنان را تهدید می‌کند.

در مقابل، وزارت خارجه اسرائیل این گزارش را «افترا‌آمیز» و «تبلیغاتی» خوانده و آن را فاقد سازوکارهای معتبر راستی‌آزمایی دانسته است. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند این گزارش رنج کودکان اسرائیلی کشته‌شده یا ربوده‌شده در حمله حماس را نادیده می‌گیرد. آنان همچنین تأکید دارند که عملیات نظامی اسرائیل در غزه با هدف دفاع از خود، نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها انجام شده است.

کمیته تحقیق سازمان ملل پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی در حمله هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و هم‌زمان نیروهای اسرائیلی نیز در غزه مرتکب جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی شده‌اند.

به گزارش گاردین، بخش قابل توجهی از پژوهش‌های انجام‌شده توسط کارشناسان حقوقی و مدافعان حقوق بشر به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل در پی نابودی فلسطینیان است. این ارزیابی‌ها شامل گزارش‌های بازرسان سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، و همچنین پژوهش‌های متخصصان نسل‌کشی در سراسر جهان می‌شود.

نسل‌کشی که پس از جنگ جهانی دوم و هولوکاست به‌عنوان یک جرم بین‌المللی شناخته شد، جدی‌ترین جرم در حقوق بین‌الملل به شمار می‌رود.

کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرم نسل‌کشی، این جرم را «هر یک از اعمال زیر که با قصد نابود کردن تمام یا بخشی از یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی انجام شود» تعریف می‌کند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه، از آغاز جنگ تاکنون بیش از ۷۳ هزار فلسطینی کشته شده‌اند که بیش از ۲۱ هزار تن آنان کودک بوده‌اند.

نظرسنجی رویترز: تنها ۲۵ درصد امریکایی‌ها معتقدند جنگ با ایران ارزش هزینه‌هایش را داشت

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۲۰:۵۰ (‎+۱ گرینویچ)
نظرسنجی رویترز: تنها ۲۵ درصد امریکایی‌ها معتقدند جنگ با ایران ارزش هزینه‌هایش را داشت
100%

نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان داده است که از هر چهار امریکایی، تنها یک نفر معتقد است جنگ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده با جمهور اسلامی ایران ارزش هزینه‌هایش را داشته است. بربنیاد نظرسنجی، اکثر امریکایی‌ها نگرانند که آتش‌بس با تهران بعید است دوام بیاورد.

خبرگزاری رویترز نوشت این نظرسنجی پنج روزه که دوشنبه، اول سرطان به پایان رسید، همچنین نشان داده است که جنگ با ایران به شدت بر محبوبیت دونالد ترامپ در امریکا تأثیر گذاشته است، به‌طوری که میزان محبوبیت او به ۳۴ درصد کاهش یافته است.

بربنیاد گزارش، میزان محبوبیت دونالد ترامپ در ایالات متحده در پایین‌ترین سطح خود در دوره ریاست‌جمهوری او رسیده است.

این نظرسنجی نشان داده که تنها ۲۳ درصد از امریکایی‌ها، از جمله تنها نصفت جمهوری‌خواهان باور دارند ایالات متحده اکنون در مقایسه با پیش از جنگ در موضع قوی‌تری نسبت به ایران قرار دارد. حدود ۳۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که امریکا در موضع ضعیف‌تری قرار گرفته است. باقی اشتراک‌کنندگان نظرسنجی معتقدند که موضع ایالات متحده پس از جنگ نیز، تقریباً مثل سابق است.

روسای جمهور امریکا و ایران در ۲۷ جوزا تفاهم اولیه برای پایان جنگ را امضا کردند. بربنیاد این تفاهم قرار شد محاصره دریایی امریکا بر تنگه هرمز از میان برداشته شود و جمهوری اسلامی نیز محدودیت‌ها در این آبراه را پایان دهد.

توقف غنی‌سازی هسته‌ای ایران نیز از دیگر موارد مهم این تفاهم‌نامه است. این تفاهم‌نامه پیش‌بینی کرده است که مذاکرات میان دو طرف ادامه یابد و تا ۶۰ روز توافق نهایی پایان درگیری به دست‌آید.

نتیجه نظرسنجی نشان داده که نصف امریکایی‌ها باور دارند درگیری دونالد ترامپ با جمهوری اسلامی ارزش هزینه‌هایش را نداشته و باقی پاسخ‌دهندگان گفته‌اند در این باره مطمین نیستند. هچنین حدود ۶۳ درصد از امریکایی‌ها فکر می‌کنند بعید است که توافقی که ترامپ امضا کرده است منجر به صلح پایدار بین دو کشور شود.

حدود نیمی از جمهوری‌خواهان و هشت نفر از هر ۱۰ دموکرات گفتند که بعید است این توافق صلح را به ارمغان بیاورد. تنها ۱۸ درصد از امریکایی‌ها، شامل ۱۰ درصد از دموکرات‌ها و ۳۴ درصد از جمهوری‌خواهان صلح پایدار را محتمل می‌دانند.

ترامپ پس از وعده کاهش تورم و دور نگه‌داشتن امریکا از جنگ‌های پرهزینه خارجی، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ پیروز شد. طبق نظرسنجی، در حال حاضر میزان رضایت امریکایی‌ها از هزینه‌های زندگی در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

رئیس‌جمهور ایران وارد اسلام‌آباد شد

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۱۱:۵۵ (‎+۱ گرینویچ)
رئیس‌جمهور ایران وارد اسلام‌آباد شد
100%

در پی مذاکرات جمهوری اسلامی و امریکا در سوئیس با میانجیگری پاکستان، مسعود پزشكيان، رئيس‌جمهور ايران روز سه‌شنبه در راس هیئتی عالی‌رتبه به اسلام‌آباد رفت. رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان از پزشکیان در میدان هوایی اسلام‌آباد استقبال کردند.

در این سفر، آقای پزشکیان با شهباز شریف، نخست‌وزیر و آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان دیدار خواهد کرد.

این دومین سفر مسعود پزشکیان به پاکستان از زمان انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهور ایران است.

این سفر تنها یک روز پس از برگزاری دور نخست مذاکرات سطح بالای ایران و امریکا در بورگن‌اشتوک سوئیس صورت می‌گیرد.

به گفته مقامات پاکستانی و قطری، این مذاکرات به تدوین نقشه راهی ۶۰ روزه برای دستیابی به توافق نهایی منجر شده است.

کارشناسان معتقدند این سفر علاوه بر ابعاد دیپلوماتیک، تلاشی از سوی تهران برای تبدیل توافق اخیر به سرمایه سیاسی در داخل و خارج از کشور است.

به گفته تحلیلگران، ایران با انتخاب پاکستان به‌عنوان یکی از مقاصد کلیدی، در پی تقویت روابط منطقه‌ای و تثبیت جایگاه خود در روند مذاکرات است.

یک مقام ایرانی به الجزیره گفت که این سفر برای قدردانی از نقش پاکستان در مذاکرات با امریکا صورت می‌گیرد.

دو طرف درباره مذاکرات سوئیس و راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه در زمینه تجارت، انرژی، امنیت مرزی و ارتباطات منطقه‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.