• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

تلویزیون تمدن می‌گوید «افراد ناشناس» در حال انتقال تجهیزات این رسانه هستند

۳ سرطان ۱۴۰۵، ۱۳:۰۷ (‎+۱ گرینویچ)

یک روز پس از یورش نیروهای طالبان به دفتر تلویزیون تمدن در کابل و توقف نشرات این شبکه، تلویزیون تمدن اعلام کرد که «افراد ناشناس» در حال انتقال تجهیزات، وسایل و دارایی‌های این رسانه هستند. این شبکه درباره هویت این افراد جزئیاتی ارائه نکرده است.

شبکه تلویزیون خصوصی تمدن در کابل روز چهارشنبه، سوم سرطان، در بیانیه‌ای نوشت که هرگونه تصرف، انتقال، برداشت یا دخل‌وتصرف در اموال و دارایی‌های این رسانه فاقد مبنای قانونی است و می‌تواند مصداق تصرف غیرقانونی در اموال محسوب شود.

در بیانیه این شبکه آمده است که در ساختمان مورد نظر، واحدهای مسکونی شخصی نیز وجود دارد و اموال ساکنان آن باید مورد احترام قرار گیرد.

تلویزیون تمدن همچنین هشدار داده است که در صورت وارد شدن هرگونه خسارت، تخریب، مفقودی، انتقال غیرقانونی یا آسیب به اموال این رسانه و یا دارایی‌های شخصی موجود در ساختمان، مسئولیت حقوقی و قانونی آن متوجه وزارت داخله و نهادهای دیگر طالبان خواهد بود.

تلویزیون تمدن روز گذشته اعلام کرد که نیروهای طالبان پس از یورش به دفتر مرکزی این رسانه در کابل، نشرات آن را متوقف کرده‌اند.

یکی از مسئولان تلویزیون تمدن به مرکز خبرنگاران گفت نیروهای امنیتی وابسته به وزارت عدلیه طالبان حدود ساعت ۱۲ ظهر وارد دفتر این رسانه شدند، نشرات آن را متوقف کردند و با کارمندان برخوردی همراه با «توهین و تحقیر» داشتند.

مرکز خبرنگاران افغانستان 'یورش' نیروهای وزارت عدلیه طالبان به تلویزیون تمدن در کابل و بستن این رسانه را محکوم کرد. این مرکز نوشت که اقدام طالبان نشان‌دهنده تلاش‌ مداوم این گروه برای سرکوب رسانه‌های آزاد، محدود کردن صدای اقلیت‌ها و تضعیف حق آزادی بیان است.

تلویزیون تمدن در سال ۱۳۸۵ توسط محمدآصف محسنی، رهبر پیشین حزب حرکت اسلامی افغانستان، در کابل تأسیس شد. این شبکه علاوه بر نشر خبر، برنامه‌های دینی و مذهبی و نیز فیلم‌ها و سریال‌هایی با محتوای اسلامی را پخش می‌کرد.

وزارت عدلیه طالبان پیش از این نیز در جوزای ۱۴۰۳ فعالیت این تلویزیون خصوصی را به دلیل وابستگی به حزب حرکت اسلامی و استفاده از زمین «غصب‌شده» دولتی متوقف کرده بود. این وزارت گفته بود که رسانه‌های وابسته به احزاب سیاسی حق فعالیت ندارند.

طالبان گفته است که مدرسه خاتم النبیین و دانشگاه خاتم النبیین که متعلق به حزب «لغو شده» حرکت اسلامی افغانستان اند، حق فعالیت ندارند. به گفته او، ساختمان‌های این دو موسسه تحصیلی و مذهبی، بر زمین‌های غضب‌شده دولت ساخته شده‌اند و مسدود می‌شوند.

  • وزارت عدلیه طالبان: وابستگی به حزب سیاسی علت بسته شدن تلویزیون تمدن است

    وزارت عدلیه طالبان: وابستگی به حزب سیاسی علت بسته شدن تلویزیون تمدن است

پربازدیدترین‌ها

هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد
۱

هبت‌الله آخندزاده برای حل مشکلات بدخشان کمیسیون عالی‌رتبه ایجاد کرد

۲

هبت‌الله افراد بیکار طالبان را جایگزین کارمندان دولت پیشین می‌کند

۳

رهبر طالبان فرمانده ناراضی خود را از معاونت والی زابل برکنار کرد

۴

منابع: جمعه فاتح پیشنهاد همکاری با طالبان را نپذیرفته است

۵

طالبان نشرات تلویزیون تمدن را قطع کرد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

وزیر پیشین عدلیه افغانستان درگذشت

۳ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۲۸ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر پیشین عدلیه افغانستان درگذشت
100%

عبدالبصیر انور، وزیر پیشین عدلیه افغانستان روز چهارشنبه‌، سوم سرطان در سن ۷۴ سالگی در شهر انقره، پایتخت ترکیه درگذشت. او در نظام جمهوری به‌عنوان وزیر عدلیه و مشاور رئیس‌جمهور در امور اجتماعی فعالیت کرده بود.

خانواده آقای انور تاکنون به صورت رسمی علت مرگ او را اعلام نکرده‌اند. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در یادداشتی در شبکه اجتماعی فیسبوک، علت درگذشت او را یک «بیماری لاعلاج» عنوان کرده است.

درگذشت این چهره سیاسی با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی مقام‌های پیشین کشور همراه شده است.

عطا محمد نور، والی پیشین بلخ در پیام تسلیت خود، آقای انور را «شخصیت متعهد، مجاهد، خدمتگزار و از چهره‌های شناخته‌شده و خوش‌نام حزب اسلامی افغانستان» توصیف کرد.

عبدالبصیر انور در سال ۱۳۳۱ خورشیدی در ولایت پروان متولد شد. او آموزش‌های ابتدایی خود را در لیسه نادریه کابل سپری کرد و سپس وارد دانشکده طب دانشگاه کابل شد. او همچنین تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در بخش علوم سیاسی در پیشاور و در بخش علوم اسلامی در دانشگاه «شهادت‌العالمیه» ملتان پنجاب به پایان رساند.

آقای انور که از بنیان‌گذاران نهضت اسلامی افغانستان به شمار می‌رفت، ریاست کمیته سیاسی حزب اسلامی را بر عهده داشت و در کنفرانس سرنوشت‌ساز بن در سال ۲۰۰۱ میلادی نیز شرکت کرده بود.

او در آخرین سال حکومت مجاهدین به عنوان معاون و سرپرست وزارت صحت عامه فعالیت می‌کرد و در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ نیز به‌عنوان مشاور امور اجتماعی ریاست‌جمهوری افغانستان کار کرد. آقای انور سپس با کسب رای اعتماد از پارلمان وزیر عدلیه شد و بیش از پنج سال در این مقام فعالیت کرد.

عبدالبصیر انور پس از سقوط نظام جمهوری در سال ۲۰۲۱ میلادی کشور را ترک کرد و در ترکیه مسکن گزین شد.

نزدیکان او تایید کردند که قرار است مراسم جنازه آقای انور روز جمعه، پنجم سرطان در شهر انقره برگزار و در همین شهر به خاک سپرده شود.

دکان‌داران مارکیتی در هرات به‌خاطر محدودیت علیه زنان و رکود بازار مغازه‌های خود را بستند

۳ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۱۳ (‎+۱ گرینویچ)
دکان‌داران مارکیتی در هرات به‌خاطر محدودیت علیه زنان و رکود بازار مغازه‌های خود را بستند
100%

شماری از دکانداران مارکیت احمدی در جاده لیلامی‌ها در شهر هرات از سه‌شنبه دوم سرطان تاکنون به دلیل رکود بازار، کاهش مشتری‌ و کرایه دکان‌ها، مغازه‌های خود را بسته‌اند. آنان می‌گویند محدودیت‌های طالبان بر حضور باعث رکود بازار و کاهش مشتری شده و آنها قادر به پرداخت کرایه دکان نیستند.

شماری از دکان‌داران هرات در تماس با افغانستان اینترنشنال از رکود شدید بازار شکایت کرده و می‌گویند دیگر توان پرداخت کرایه مغازه‌های خود را ندارند.

یک دکان‌دار گفت که پس از تشدید محدودیت‌ها بر زنان، بازداشت‌ها و زندانی شدن شماری از آنان، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در هرات نسبت به گذشته وخیم‌تر شده است.

یک شهروند دیگر می‌گوید که هرات با رکود اقتصادی گسترده روبه‌رو است و بسیاری از بازارهای این ولایت عملاً در وضعیت نیمه‌تعطیل است.

او افزود که دکانداران، به‌ویژه فروشندگان مواد غذایی و کالاهای مصرفی، از کاهش چشمگیر درآمد و کسادی بازار شکایت دارند.

مارکیتی که دکان‌داران در آن دست به اعتصاب زده‌اند، یکی از مراکز شناخته‌شده فروش کفش در هرات است و انواع کفش‌های مردانه و زنانه در آن عرضه می‌شود. این بازار در میان باشندگان شهر به «بازار کفش‌فروشان» شهرت دارد.

هرات در هفته‌های اخیر شاهد افزایش سخت‌گیری‌های طالبان و وضع محدودیت‌های گسترده بر زندگی روزمره شهروندان بوده است. مداخله طالبان در موضوع پوشش زنان به برگزاری دست‌کم دو تجمع اعتراضی در منطقه جبرئیل و شهر هرات انجامید؛ اعتراضاتی که با برخورد و سرکوب نیروهای طالبان مواجه شد.

دکان‌داران می‌گویند محدودیت‌های طالبان و ترس از بازداشت باعث شده زنان از حضور در بازار خودداری کنند.

استرالیا «گروه دوستی پارلمانی با مردم افغانستان» را ایجاد کرد

۳ سرطان ۱۴۰۵، ۱۱:۳۷ (‎+۱ گرینویچ)
استرالیا «گروه دوستی پارلمانی با مردم افغانستان» را ایجاد کرد
100%

سفارت افغانستان در کانبرا از ایجاد «گروه دوستی پارلمانی با مردم افغانستان» در پارلمان استرالیا خبر داده است.

این سفارتخانه در بیانیه‌ای نوشت که این گروه پارلمانی در مراسمی با حضور سفیر افغانستان، رئیس پارلمان، اعضای مجلس نمایندگان و سناتوران، نمایندگان حکومت استرالیا، نهادهای جامعه مدنی و نمایندگان جامعه افغان-استرالیایی راه‌اندازی شد.

سفارت افغانستان در کانبرا این اقدام را نشان‌دهنده تداوم دوستی، همبستگی و تعهد استرالیا به مردم افغانستان دانسته است.

در خبرنامه این سفارت که روز چهارشنبه نشر شد، آمده است که میلتون دیک، رئيس پارلمان استرالیا در این مراسم بر همبستگی پارلمان کشورش با مردم افغانستان تأکید کرد.

همچنین مت تسلویت، معاون وزیر امور خارجه استرالیا، با اشاره به وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفت که کشورش اجازه نخواهد داد وضعیت کنونی افغانستان به یک «وضعیت عادی جدید» تبدیل شود. او بر ادامه کمک‌های بشردوستانه استرالیا، حمایت از حقوق زنان و دختران و تلاش برای پاسخگو ساختن طالبان در قبال نقض حقوق بشر تأکید کرد.

جولیان هیل، رئیس مشترک این گروه و وزیر شهروندی استرالیا نیز از فعالیت‌های سفیر افغانستان در کانبرا ستایش کرد.

وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در استرالیا، ضمن استقبال از راه‌اندازی دوباره این گروه، گفت که این ابتکار در شرایطی که افغانستان فاقد یک حکومت مشروع است، پیام مهمی به مردم افغانستان می‌فرستد مبنی بر اینکه فراموش نشده‌اند و حمایت استرالیا از آنان فراتر از تحولات سیاسی ادامه دارد.

او همچنین تأکید کرد که حمایت از مردم افغانستان نباید به معنای تأیید سیاست‌های طالبان تلقی شود و کمک‌های بشردوستانه نیز نیازی به به‌رسمیت شناختن طالبان ندارد.

وزیر عدلیه طالبان عزاداران محرم را از زندان شخصی خود آزاد کرد

۳ سرطان ۱۴۰۵، ۱۰:۳۸ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر عدلیه طالبان عزاداران محرم را از زندان شخصی خود آزاد کرد
100%

منابع به افغانستان اینترنشنال گفتند که پس از دستور رئیس‌وزرا و وزیر داخله طالبان، عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه این گروه پس از سه روز شیعیان را از زندان شخصی خود آزاد کرد.

به گفته منابع، عبدالحکیم شرعی همچنین دستور آزادی شماری دیگر از بازداشت‌شدگان شیعه را صادر کرده است که در حال حاضر در نظارتخانه ولایت کابل در توقیف هستند.

طالبان به دستور وزیر عدلیه این گروه ۲۵ تا ۴۰ نفر را بازداشت کرده بودند که شماری از آنها در زندان شخصی عبدالحکیم شرعی در ساختمان وزارت عدلیه نگهداری می‌شدند و تعدادی دیگر آنها در نظارتخانه ولایت کابل در توقیف بودند. این افراد سه روز در زندان شخصی وزیر عدلیه بودند.

طبق اطلاعات منابع، ضیا، معاون کمسیون امنیتی مساجد شامل زندانی‌ها بود و در زندان شخصی وزیر عدلیه نگهداری می‌شد. او نیز آزاد شده است.

طالبان در هفته جاری شیعیان را از مساجد و حسینیه‌ها در غرب کابل به دلیل برافراشتن پرچم محرم بازداشت کردند.

  • طالبان در کابل چند نفر را 'به‌دلیل برافراشتن پرچم محرم بازداشت کرد'

    طالبان در کابل چند نفر را 'به‌دلیل برافراشتن پرچم محرم بازداشت کرد'

منابع معتبر با حفظ هویت خود به افغانستان اینترنشنال گفتند که عبدالحکیم شرعی عزاداران محرم را پس از دستور ملا حسن آخند، رئیس‌وزرا و سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان آزاد کرده است.

روز چهارشنبه سوم سرطان، شماری از بزرگان شیعه شامل سید صوفی گردیزی، نعمت‌الله غفاری، شیخ مبشر و یاسر محسنی، استاد دانشگاه به نمایندگی از شورای علمای شیعه و دفتر مردمی بزرگان هزاره و کمیسیون امنیتی مساجد و تکایا به وزارت عدلیه طالبان رفتند.

منابع می‌گویند که پس از حضور نمایندگان شیعه، وزیر عدلیه طالبان عزاران محرم را از زندان شخصی خود آزاد کرد و همچنین حکم رهایی شیعیانی را که در نظارتخانه ولایت کابل در توقیف هستند نیز صادر کرد.

نیروهای طالبان در روزهای اخیر به شماری از مساجد از جمله به مسجد امام حسین مجتبی در منطقه ایستگاه تلگراف، مسجد محمدی در قلعه شهاده، مسجد نبی اکرم در شهرک امید سبز، حسینیه گلزار شهدا در سرکاریز، مسجد حسنین در کارته سه، مدرسه رسالت و مسجد افشاری‌ها در نزدیکی وزارت عدلیه در کابل هجوم بردند.

  • وزیر عدلیه طالبان شماری از بزرگان شیعه را «به‌دلیل برافراشتن پرچم محرم» بازداشت کرد

    وزیر عدلیه طالبان شماری از بزرگان شیعه را «به‌دلیل برافراشتن پرچم محرم» بازداشت کرد

روز گذشته وزیر عدلیه طالبان برخی از بزرگان شیعه را به دفتر خود احضار و آنها را چندین ساعت در وزارت عدلیه توقیف کرد. منابع گفته بودند که وزیر عدلیه طالبان پس از گرفتن تعهد از بزرگان شیعه مبنی بر پایین آوردن پرچم‌های محرم آنها را آزاد کرد.

پاکستان تشکیل نیروی مرزی ۸۰۰۰ نفری طالبان را کم‌اهمیت دانست

۳ سرطان ۱۴۰۵، ۱۰:۲۷ (‎+۱ گرینویچ)
پاکستان تشکیل نیروی مرزی ۸۰۰۰ نفری طالبان را کم‌اهمیت دانست
100%

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در نشست خبری خود گزارش‌ها درباره ایجاد نیروی ویژه مرزی ۸۰۰۰ نفری طالبان را کم‌اهمیت جلوه داد. طاهر اندرابی در پاسخ به پرسشی درباره ایجاد این قطعه ویژه، گفت: «این موضوع تصمیم خود طالبان است.»

با این حال، آقای اندرابی تاکید کرد که طالبان باید به مرز تعیین‌شده میان افغانستان و پاکستان احترام بگذارد.

این مقام وزارت خارجه پاکستان روز چهارشنبه، سوم سرطان، در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

طاهر اندرابی در پاسخ به پرسشی درباره روابط کابل و اسلام‌آباد گفت پاکستان در قبال طالبان «همه گزینه‌های دیپلوماتیک را امتحان کرده، اما در اکتبر ۲۰۲۵ از یک حد مشخص عبور شده که پس از آن ادامه دیپلوماسی ممکن نبوده است.»

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تاکید کرده است که برای ازسرگیری روند دیپلوماسی میان دو کشور، طالبان باید تعهداتی قابل راستی‌آزمایی ارائه کند.

  • مخارج قطعه خاص ۸ هزار نفری هبت‌الله آخندزاده را «روسیه می‌پردازد»

    مخارج قطعه خاص ۸ هزار نفری هبت‌الله آخندزاده را «روسیه می‌پردازد»

براساس اطلاعات منابع افغانستان اینترنشنال روند تشکیل نیروی ویژه ۸ هزار نفری به نام «قطعه هبتی» در حال انجام است و تأمین مالی، آموزش و تجهیزات نظامی این نیرو را روسیه بر عهده گرفته است.

طبق اطلاعات، پاسگاه‌های کنونی نیروهای طالبان در مناطق مرزی به فعالیت خود ادامه خواهند داد، اما تصمیم‌گیری نهایی درباره مسائل مرزی در اختیار این قطعه جدید خواهد بود.

این قطعه ویژه پس از درگیری‌های نظامی مرگبار نیروهای طالبان و پاکستان در ماه‌های گذشته در امداد مرز تشکیل می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به پرسشی درباره استقرار این نیروها در مرز با کشورش، بر حق طالبان برای تصمیم‌گیری در این زمینه تاکید کرد.

او گفت: «استقرار نیروها تصمیم افغانستان است اما مرز پاکستان و افغانستان به‌وضوح مشخص شده و باید مورد احترام قرار گیرد.»

موضع اسلام‌آباد در قبال سفر هیئت طالبان به بروکسل

  • نمایندگان ۱۵ کشور اروپایی با هیئت طالبان در بروکسل دیدار کردند

    نمایندگان ۱۵ کشور اروپایی با هیئت طالبان در بروکسل دیدار کردند

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در این نشست همچنین درباره سفر هیئتی از طالبان به بروکسل، پایتخت بلجیم سخن گفت.

طاهر اندرابی در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: «آن‌ها می‌توانند به هر جایی سفر کنند، من از آنچه میان آن‌ها گذشته است، اطلاعی ندارم.»

یک هیئت طالبان روز سه‌شنبه، دوم سرطان، به بروکسل، پایتخت بلجیم رفت و با مقام‌های اروپایی دیدار کرد.

این هیئت به دعوت اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده بود و درباره خدمات قنسولی و موضوع اخراج پناهجویان افغان با مقام‌های اروپایی گفت‌وگو کرد.