• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

موج گرما در آلمان، دنمارک و جمهوری چک رکورد شکست

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۰۶:۵۲ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۰۹:۲۰ (‎+۱ گرینویچ)

موج بی‌سابقه و زودهنگام گرمای شدید در اروپا، رکورد دما را در آلمان، دنمارک و جمهوری چک شکست و سازمان جهانی هواشناسی درباره پیامدهای شدید این بحران بر سلامت شهروندان هشدار داد.

بر اساس برآوردهای اولیه، در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر در اروپا دمای بالای ۳۵ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنند و سازمان جهانی هواشناسی هشدار داده که این وضعیت پیامدهای شدیدی برای سلامت انسان‌ها و زیست‌بوم‌ها به همراه خواهد داشت.

در ادامه حرکت این موج گرمای زودهنگام تابستانی به سمت شمال و شرق اروپا، سازمان هواشناسی آلمان اعلام کرد که دمای هوا در منطقه موکرن-درویتس در ایالت زاکسن-آنهالت به ۴۱.۵ درجه سانتی‌گراد رسیده است؛ رقمی که بالاترین دمای ثبت‌شده در تاریخ این کشور به شمار می‌رود.

هم‌زمان، جمهوری چک با ثبت دمای ۴۰.۸ درجه در ایستگاه هواشناسی دوکسانی در شمال پراگ، بالاترین دمای تاریخ خود را ثبت کرد.

در دانمارک نیز دمای ۳۷ درجه در نزدیکی شهر آرهوس رکورد قبلی این کشور که مربوط به سال ۱۹۷۶ بود را شکست.

سوئیس نیز برای سومین روز متوالی رکورد گرم‌ترین روز ماه جون خود را با ثبت دمای ۳۹ درجه در شهر بازل جابه‌جا کرد.

این موج گرما که آغاز آن از شبه‌جزیره ایبریا (اسپانیا و پرتغال) بود، طی یک هفته گذشته جان صدها نفر را گرفته است؛ سیستم نظارتی اسپانیا از مرگ دست‌کم ۳۲۷ نفر در ارتباط با گرما خبر داده و در فرانسه نیز آمار غرق‌شدگی به دلیل هجوم مردم به مناطق شنای غیرمجاز، به ۵۵ تن رسیده است.

طبق پیش‌بینی‌ها، این گرمای شدید تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت اما از اواخر هفته با ورود جبهه هوای خنک‌تر از غرب، شرایط کمی تعدیل خواهد شد.

پربازدیدترین‌ها

بریتانیا مسیرهای قانونی جدیدی را برای پذیرش پناهجویان فراهم می‌کند
۱

بریتانیا مسیرهای قانونی جدیدی را برای پذیرش پناهجویان فراهم می‌کند

۲

پنج سال زندان برای «نه» گفتن؛ روایت دختری که حاضر نشد تسلیم ازدواج اجباری شود

۳

پس از حملات متقابل امریکا و ایران، یک نفت‌کش در تنگه هرمز هدف قرار گرفت

۴

انتقاد از طالبان در مراسم عاشورا: مردم نان ندارند سردمداران فعلی ظاهرشان را بررسی می‌کنند

۵

دانشگاه نوتردام امریکا با دانشگاه آنلاین زن تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

•
•
•

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

مطالب بیشتر

شمار جان‌باختگان زلزله ونزوئلا به بیش از ۱۴۰۰ نفر رسید

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۰۵:۱۲ (‎+۱ گرینویچ)
شمار جان‌باختگان زلزله ونزوئلا به بیش از ۱۴۰۰ نفر رسید
100%

شمار قربانیان دو زمین‌لرزه ویرانگر ونزوئلا، از ۱۴۰۰ نفر گذشت و ۵۵ هزار نفر همچنان ناپدید هستند. هم‌زمان تیم‌های امداد خارجی زیادی به این کشور وارد شده و جست‌وجوی مقام‌ها برای یافتن بازماندگان در مناطق ساحلی که بیشترین آسیب را دیده‌اند، ادامه دارد.

به گزارش رویترز که شامگاه شنبه ۲۸ جون منتشر شد امدادگران از جمله در کاراکاس، پایتخت این کشور و در لا گوایرا، در شمال پایتخت و در حاشیه دریای کارائیب پراکنده شده‌اند، مناطقی که خانواده‌ها و داوطلبان چند روز است با دست خالی و یا با امکانات محدود، بازماندگان و پیکر قربانیان را از زیر آوار بیرون می‌کشند.

این خانواده‌ها در بسیاری موارد از کمبود تجهیزات سنگین و حضور محدود نیروهای رسمی شکایت دارند.

بنا بر اعلام مقام‌های رسمی تا شامگاه شنبه بیش از ۱۶۰۰ امدادگر خارجی وارد کشور شده‌اند و تیم‌های بیشتری نیز در راه هستند. این نیروها بخشی از موج رو به گسترش واکنش بین‌المللی به دو زمین‌لرزه‌ای هستند که چهارشنبه ونزوئلا را لرزاند و پس از آن صدها پس‌لرزه رخ داد.

در کارابایدا، یکی از آسیب‌دیده‌ترین مناطق ساحلی لا گوایرا، شاهدان به رویترز گفتند بالگردهای آمریکایی تیم‌های امداد را به منطقه منتقل کرده و عملیات امداد شدت گرفته است.

در همین حال، سازمان زمین‌شناسی امریکا برآورد کرده است که شمار قربانیان این دو زمین‌لرزه ممکن است از ۱۰ هزار نفر فراتر برود.این میزان از تلفات، این فاجعه را در میان مرگبارترین زمین‌لرزه‌های امریکای لاتین در یک قرن گذشته قرار می‌دهد.

احتمال آسیب‌دیدگی حدود ۷ میلیون نفر

سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرده است که وقوع زمین‌لرزه‌های مرگبار در ونزوئلا، احتمالا حدود ۶.۸ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

این زمین‌لرزه‌ها تاکنون حدود یک‌هزار کشته برجای گذاشته‌ و براساس اعلام سازمان ملل، بیش از ۵۰ هزار نفر همچنان ناپدید هستند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در بیانیه‌ای تصریح کرده است که دو میلیون نفر تنها در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، تحت تاثیر زمین‌لرزه‌ها قرار گرفته‌اند.

پس از وقوع دو زمین‌لرزه قدرتمند به بزرگی ۷.۲ و ۷.۵ درجه در روز چهارشنبه، شمار زیادی از ساختمان‌ها در ایالت لا گویرا در شمال کاراکاس به‌طور کامل فروریخته و خسارات گسترده‌ای بر جای گذاشته است.

شمار رسمی قربانیان در سراسر کشور به ۹۲۰ نفر رسیده است؛ در حالی که هنوز شماری از مردم در زیر آوار در شهر ساحلی و مناطق دیگر گیر مانده‌اند.

امی پوپ، رئیس سازمان بین‌المللی مهاجرت، در بیانیه‌ای گفت: «ساعات و روزهای نخست پس از یک فاجعه تعیین‌کننده است. آن‌ها مسیر همه اتفاقات بعدی را مشخص می‌کنند.»

آژانس مهاجرت سازمان ملل تاکید کرد که نیازها «فوری و گسترده» است؛ خانواده‌هایی که همه چیز خود را از دست داده‌اند، به سرپناه اضطراری، آب سالم، خدمات بهداشتی، مراقبت‌های صحی و حمایت‌های حفاظتی نیاز دارند.

این سازمان از جامعه جهانی خواست تا برای حمایت از عملیات امدادرسانی به سرعت اقدام کند و تاکید کرد که «کمک‌های بشردوستانه به‌موقع جان‌ها را نجات می‌دهد، از رنج مردم می‌کاهد و به جوامع آسیب‌دیده کمک می‌کند تا مسیر طولانی بازسازی را آغاز کنند.»

سپاه پاسداران از حمله به پایگاه‌های امریکا خبر داد

۷ سرطان ۱۴۰۵، ۰۱:۴۴ (‎+۱ گرینویچ)
سپاه پاسداران از حمله به پایگاه‌های امریکا خبر داد
100%

روابط عمومی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که واحدهای دریایی و هوافضای این نیروی نظامی، بین ساعت دو تا سه بامداد امروز یکشنبه، یک عملیات مشترک موشکی و پهپادی را به اجرا گذاشته‌اند.

بر اساس این بیانیه، در این عملیات با پرتاب موشک‌های بالستیک و پهپاد، هشت زیرساخت مهم ارتش امریکا در پایگاه علی‌السالم کویت و همچنین ناوگان پنجم دریایی این کشور در بندر سلمان بحرین مورد حمله قرار گرفته‌اند.

ارتش کویت می‌گوید پدافند هوایی این کشور در حال مقابله با حملات موشکی و پهپادی «خصمانه» است.

بر اساس بیانیه ارتش کویت، شنیده شدن صداهای انفجار، «نتیجه رهگیری حملات خصمانه توسط سامانه‌های پدافند هوایی است.»

وزارت داخله بحرین نیز از به صدا در آمدن آژیرهای خطر در این کشور خبر داد.

این وزارتخانه از مردم بحرین خواست آرامش خود را حفظ کنند و به نزدیکترین مکان امن بروند.

ترامپ هشدار داد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در تروث‌سوشال نوشت که هواپیماهای امریکایی مواضع مربوط به انبارهای موشکی و پهپادی و همچنین سایت‌های راداری ساحلی جمهوری اسلامی را هدف قرار دادند.

او افزود: «ممکن است زمانی فرا برسد که دیگر نتوانیم منطقی باشیم و مجبور شویم کاری را که با موفقیت آغاز کرده‌ایم، به صورت نظامی به پایان برسانیم.»

او تهدید کرد: «اگر این اتفاق بیفتد، جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نخواهد داشت.»

حمله هوایی به ۱۰ هدف نظامی ایران

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با انتشار یک ویدیو در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد که جنگنده‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی امریکا، بامداد یکشنبه حملات هوایی گسترده‌ای را در منطقه اجرا کرده‌اند.

بر اساس اعلام سنتکام، این عملیات در واکنش به حمله پهپادی جمهوری اسلامی به نفتکش «ام‌تی کیکو» انجام شد و طی آن، ۱۰ هدف نظامی در چندین نقطه از تنگه هرمز و مناطق اطراف آن هدف حملات هوایی قرار گرفتند.

نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای دیگر هم گفت که نیروهای امریکایی «به دستور فرمانده کل قوا، حملات دیگری را علیه چندین هدف در ایران انجام دادند.»

بر اساس این بیانیه، «پس از حملات دیروز [جمعه] ایالات متحده در پاسخ به حمله ایران به کشتی ام/وی اور لاولی، به ایران فرصتی داده شد تا به توافق آتش‌بس پایبند باشد، اما وقتی نیروهایش ساعت ۴:۳۰ صبح به وقت شرق امریکا، یک پهپاد انتحاری را به سمت کشتی ام/تی کیکو شلیک کردند، این فرصت را از دست دادند. این نفتکش با پرچم پاناما در نزدیکی تنگه هرمز با بیش از دو میلیون بشکه نفت خام در حال عبور بود.»

سنتکام افزود: «نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده امروز در پاسخ مستقیم به ادامه تجاوز ایران به کشتی‌های تجاری، حملاتی را انجام دادند. هواپیماهای نظامی ایالات متحده زیرساخت‌های نظارتی نظامی، سیستم‌های ارتباطی، سایت‌های پدافند هوایی، تأسیسات ذخیره‌سازی پهپاد و قابلیت‌های مین‌ریزی ایران را هدف قرار دادند.»

سنتکام تاکید کرد: «عبور کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز ادامه دارد»، و گفت: «نیروهای امریکایی هوشیار، مرگ‌بار و آماده هستند.»

پژوهش جدید: نسل‌های جوان سریع‌تر از نسل‌های گذشته پیر می‌شوند

۶ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۳۷ (‎+۱ گرینویچ)
پژوهش جدید: نسل‌های جوان سریع‌تر از نسل‌های گذشته پیر می‌شوند
100%

پژوهش تازه‌ای نشان می‌دهد که بدن نسل‌های جوان امروز در مقایسه به سن آنان سریع‌تر از نسل‌های گذشته پیر می‌شود. روندی که به گفته پژوهشگران ممکن است یکی از دلایل افزایش ابتلا به برخی سرطان‌ها، از جمله سرطان‌های ریه، دستگاه گوارش و رحم، در سنین پایین‌تر باشد.

یافته‌های یک پژوهش که در نشریه معتبر علمی «نیچر مدیسین» منتشر شده، نشان می‌دهد که سریع‌تر پیر شدن بدن از نظر بیولوژیکی ممکن است یکی از دلایل افزایش ابتلا به برخی سرطان‌ها در میان نسل‌های جوان‌تر باشد.

پژوهشگران امیدوارند با شناسایی افرادی که بدنشان زودتر از سن واقعی‌شان پیر می‌شود، بتوانند برنامه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان را بیشتر بر این افراد متمرکز کنند.

این پژوهش را یین کائو، متخصص اپیدمیولوژی مولکولی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس، همراه با همکارانش انجام داده است. آن‌ها اطلاعات سلامت و آزمایش خون بیش از ۱۵۰ هزار بزرگسال در بریتانیا و حدود ۱۰ هزار نفر در امریکا را بررسی کردند.

پژوهشگران برای اندازه‌گیری میزان پیری بدن، علاوه بر سن افراد، نتایج ۹ شاخص موجود در آزمایش خون را بررسی کردند. این شاخص‌ها شامل قند خون، کراتینین، آلبومین و تعداد گلبول‌های سفید خون بود. با کنار هم قرار دادن این اطلاعات، آن‌ها توانستند تخمین بزنند که بدن هر فرد از نظر بیولوژیکی چقدر پیر شده و آن را با افراد هم‌سن مقایسه کنند.

در این تحقیق، افراد بر اساس سال تولد در چند گروه با یکدیگر مقایسه شدند. در بریتانیا، متولدان سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۴ با متولدان سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۴ مقایسه شدند. نتایج نشان داد که افراد گروه دوم، با وجود داشتن سن تقویمی مشابه، از نظر وضعیت بدن نشانه‌های بیشتری از پیری داشتند.

در امریکا نیز متولدان سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ در مقایسه با افرادی که بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ به دنیا آمده بودند، به طور میانگین ۹۲ درصد «شکاف سنی» بیشتری داشتند. منظور از شکاف سنی، تفاوت میان سن واقعی فرد و سنی است که وضعیت بدن او بر اساس آزمایش خون نشان می‌دهد.

نتایج این پژوهش همچنین نشان داد افرادی که امتیاز بالاتری در شاخص شکاف سنی داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پیش از ۵۵ سالگی قرار داشتند.

پژوهشگران دریافتند که با هر یک واحد افزایش در این شاخص، احتمال ابتلا به سرطان‌های زودرس حدود ۸ درصد بیشتر می‌شود.

یین کائو، متخصص اپیدمیولوژی مولکولی در دانشگاه واشنگتن، گفت هدف این پژوهش این است که مشخص شود محیط و شیوه زندگی امروزی چگونه باعث تغییرات بیولوژیکی در بدن می‌شود و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

دیوید اسکات، مدیر ابتکار جهانی «چالش‌های بزرگ سرطان»، نیز گفت هنوز دلیل دقیق افزایش سرطان‌های زودرس مشخص نیست، اما چنین پژوهش‌هایی نشان می‌دهد که این بیماری فقط به تغییرات داخل سلول‌ها مربوط نمی‌شود و ممکن است تغییراتی که در کل بدن رخ می‌دهد نیز در آن نقش داشته باشد.

حزب‌‌الله با توافق لبنان و اسرائیل و خلع سلاح این گروه مخالفت کرد

۶ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۱۷ (‎+۱ گرینویچ)
حزب‌‌الله با توافق لبنان و اسرائیل و خلع سلاح این گروه مخالفت کرد
100%

نعیم قاسم، دبیرکل حزب‌الله، توافق امنیتی میان لبنان و اسرائیل با میانجی‌گری امریکا را رد کرد و آن را «تسلیم‌شدن در برابر اسرائیل» خواند. نعیم قاسم با «باطل» خواندن این توافق، لبنان را متهم کرد که به‌طور یک‌جانبه به اسرائیل امتیاز داده و حاکمیت ملی این کشور را تضعیف کرده است.

رهبر حزب‌الله روز شنبه، ششم سرطان، در بیانیه‌ای از بندهای توافق‌نامه که عقب‌نشینی اسرائیل از جنوب لبنان را به خلع سلاح حزب‌الله مشروط می‌کند، انتقاد کرد و افزود این مفاد عملا به حضور نظامی اسرائیل مشروعیت می‌بخشد و از «تمام خطوط قرمز» عبور کرده است.

لبنان و اسرائیل روز گذشته با میانجی‌گری امریکا بر سر چارچوبی برای ادامه مذاکرات به توافق رسیدند. این چارچوب به‌عنوان نخستین گام برای دستیابی به توافق‌های بعدی و حرکت به سوی صلح توصیف شده است.

به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، یک مقام ارشد این کشور پس از امضای توافق گفت اسرائیل «منطقه امنیتی» خود را در خاک لبنان حفظ خواهد کرد.

او تاکید کرد این وضعیت تا روزی که حزب‌الله و سایر «سازمان‌های تروریستی» در لبنان خلع سلاح شوند و دیگر هیچ تهدیدی از خاک لبنان متوجه اسرائیل نباشد، ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که بر اساس توافق اخیر، اسرائیل قرار است به‌صورت مرحله‌ای از بخش‌هایی از جنوب لبنان عقب‌نشینی کند و هم‌زمان، ارتش لبنان در این مناطق مستقر شود.

با این حال، نیروهای اسرائیلی تا زمان اجرای مراحل بعدی توافق مجاز خواهند بود در منطقه امنیتی گسترده‌ای باقی بمانند.

با این‌حال، دبیرکل حزب‌الله می‌گوید که این گروه به «مقاومت مسلحانه» خود ادامه خواهد داد و افزود: «ما در دشوارترین شرایط میدان نبرد را ترک نکردیم و اکنون نیز آن را ترک نخواهیم کرد.»

به گفته او، یادداشت تفاهم اخیر میان ایران و امریکا تمامیت ارضی لبنان را تضمین می‌کند و باید مبنای پایان دادن به درگیری‌ها قرار گیرد، نه توافقی که به‌تازگی میان اسرائیل و حکومت لبنان امضا شد.

در بند نخست تفاهم‌نامه تهران و واشنگتن آمده است ایالات متحده و جمهوری اسلامی و متحدان آنها در جنگ جاری پایان فوری و دائمی عملیات نظامی در تمامی جبهه‌ها، از جمله لبنان، را اعلام می‌کنند و متعهد می‌شوند دست به اقدام نظامی علیه یکدیگر نزنند و تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان را تضمین کنند.

با این حال، مقام‌های اسرائیلی به شمول بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور در روزهای گذشته بارها تاکید کرده‌اند نیروهای این کشور از منطقه حائل در جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهند کرد.

این اظهارات دبیرکل حزب‌الله در حالی مطرح می‌شود که با وجود آتش‌بس‌ها و توافق‌های مکرر، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد، اسرائیل روز شنبه ششم سرطان، حمله پهپادی به جنوب لبنان انجام داد.

در پی این درگیری‌ها که همزمان با جنگ گسترده‌تر ایران جریان دارد، بیش از یک میلیون لبنانی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.
حزب‌الله و ایران می‌گویند واشنگتن در چارچوب یادداشت تفاهمی که دو هفته پیش برای پایان دادن به جنگ گسترده‌تر امضا شد، متعهد شده بود به درگیری‌ها در لبنان نیز پایان دهد.

وزیر امنیت اسرائیل توافق با لبنان را «اشتباه بزرگ» خواند

۶ سرطان ۱۴۰۵، ۲۱:۲۲ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر امنیت اسرائیل توافق با لبنان را «اشتباه بزرگ» خواند
100%

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، توافق کشورش با لبنان را که با میانجی‌گری ایالات متحده انجام شده است «اشتباه بزرگ» توصیف کرد. او از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواست تا این توافق را برای بررسی و رأی‌گیری به کابینه ارائه کند.

وزیر امنیت ملی اسرائیل روز شنبه، ششم سرطان، در بیانیه‌ای گفت: «ما فعلا در بخش عمده‌ای از منطقه حائل باقی خواهیم ماند، حکومت لبنان حزب‌الله را خلع سلاح نخواهد کرد.»

ایتامار بن‌گویر افزوده است که سربازان ارتش اسرائیل می‌توانند با حزب‌الله مقابله کنند.

وزیر امنیت ملی اسرائیل گفت: «تنها سربازان اسرائیل توانایی نابود ساختن حزب‌الله را دارند. هیچ کسی دیگری این کار را برای ما انجام نخواهد داد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اما توافق با لبنان را دستاورد بزرگ خوانده و آن را ضربه‌ای بزرگ به جمهوری اسلامی دانسته است.

او روز شنبه گفت: «این توافق به اسرائیل اجازه می‌دهد تا زمان خلع سلاح حزب‌الله، حضور خود را در منطقه حائل در جنوب لبنان حفظ کند.»

وزارت خارجه امریکا روز جمعه، پنجم سرطان، از امضای توافق بین اسرائیل و لبنان خبر داد. در چارچوب این توافق، ارتش اسرائیل از بخش‌های کوچکی که اکنون اشغال کرده، عقب‌نشینی می‌کند و ارتش لبنان در آن مناطق مستقر می‌شود.

چارچوب این توافق‌نامه همچنین مسیر دستیابی به یک توافق صلح در آینده را ترسیم می‌کند و شامل اقدامات فوری است که دو طرف باید در میدان عملی کنند.