شهرداری طالبان در هرات در مکتوبی به همه چاپخانههایی این ولایت دستور داده است که از چاپ و نشر تصاویر جانداران (انسان و حیوان) در تابلوهای تبلیغاتی خودداری کنند.
در این مکتوب گفته شده است که در صورت عدم پیروی از این دستور “مسئولیتهای بعدی” به دوش شرکتهای تبلیغاتی خواهد بود.
در این مکتوب که با امضای حیاتالله مهاجر فراهی، شهردار طالبان در هرات به چاپخانههایی این ولایت فرستاده شده گفته شده است که این تصمیم با پیشنهاد استخبارات طالبان در هرات و تأیید شهرداری گرفته شده است.
بر اساس این مکتوب استخبارات طالبان و وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه به گونهٔ شفاهی این دستور را به شهرداری هرات داده و نشر تصاویر "زنده جان" را ٬خلاف پالیسی امارت اسلامی٬ خوانده است.
در این مکتوب آمده است که پس از انتقاد ریاست استخبارات طالبان در هرات و هدایت شفاهی مرکز، چاپ و نشر تصاویر زنده جان در تابلوهای تبلیغاتی این شهر ممنوع شده است.
بر اساس باورهای تندروانه طالبان، تصویرگری ذیروح (انسان و حیوان) از نظر شرعی جایز نیست.
افراد این گروه در دوره قبلی حکومت خود در دهه ۱۹۹۰، بر اساس همین باورها همه تصاویر انسان و حیوان در مینیاتوریهای تالار ولایت هرات را با رنگ سفید پنهان کردند.
این مینیاتوریها اثر استاد مشعل هروی، نگارگر مشهور افغانستان و شاگردان او است که پس از سقوط طالبان بار دیگر احیا شد.
طالبان در آن زمان همچنین چند پیکره تاریخی اسب در میدان فرهنگ هرات را تخریب کردند و به جای آن نمادی شبیه محراب مسجد ساختند.
تخریب مجسمههای بزرگ بودا در بامیان در سال ۲۰۰۱ بارزترین نمونه برخورد تندروانه طالبان با تصاویر و اشکال زنده جان در افغانستان است.
هرچند برخی از رهبران طالبان و شماری سیاستمداران مرتبط با این گروه گفته بودند که آنها با بیست سال پیش تغییری چشمگیری کردهاند، اما فرمانها و دستورات مرحلهای این گروه نشان میدهد که تغییری در دیدگاه و طرز نگاه این گروه به سیاست، اجتماع و فرهنگ بوجود نیامده است.