• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

فایق: اگر پاکستان خطوط مرزی را تغییر داده باشد، موضوع واخان را در شورای امنیت مطرح می‌کنیم

۷ اسد ۱۴۰۱، ۰۴:۰۱ (‎+۱ گرینویچ)

پس از مطرح شدن نگرانی‌ها درباره واگذاری دهلیز واخان به پاکستان، نصیر فایق، مسئول نمایندگی افغانستان در سازمان ملل خواستار ارایه وضاحت در این باره شد. او گفت که اگر پاکستان خطوط مرزی را تغییر داده باشد، این موضوع را به عنوان تجاوز و تخطی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

پیش از این ادعاهایی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود که طالبان دهلیز واخان بدخشان را به هدف دسترسی به آسیای میانه، به پاکستان واگذار کرده است.

عبدالکریم خرم، رئیس‌دفتر ریاست‌جمهوری در زمان کرزی، در صفحه تویترش نوشت که پاکستان در زمان حکومت کرزی «با اصرار و تکرار» خواستار واخان شده بود، اما کرزی این خواست را قبول نکرد. او نوشته است که این کار اهمیت ترانزینی افغانستان را تضعیف می کند و خطر تجزیه کشور را در پی دارد.

آقای خرم نوشته است: «شینده‌ام که این تقاضا اکنون دوباره مطرح شده است.»

طالبان اما واگذاری دهلیز واخان به پاکستان را رد می‌کند. وزارت دفاع این گروه دیروز با نشر اعلامیه‌ای گفت که یک هیئت این گروه از مناطق مرزی بدخشان دیدن کرده است. در اعلامیه طالبان آمده است: «تمام ساحات مرزی در بدخشان و سایر مناطق سرحدی و خطوط فرضی تحت کنترول مجاهدین بوده و هیچگونه مشکلی دیده نمی‌شود.»

طالبان در اعلامیه خود بر حسن همجواری با همسایه‌های افغانستان تاکید کرده است.

در همین حال، روزنامه هشت صبح به نقل از منابع خود از بدخشان گزارش می‌دهد: «نیروهای نظامی پاکستان بخش‌هایی از ولسوالی واخان بدخشان را عملاً تصرف کرده‌ و نیروهای محلی طالبان با وجود آگاهی از این موضوع، مانع این اقدام پاکستان نشده‌اند.»

این روزنامه به نقل از باشنده‌گان محل نوشته است: «حدود ۸۵ کیلومتر خاک مربوط به ولسوالی واخان بدخشان در امتداد مرز میان دو کشور به دولت پاکستان واگذار شده است و طالبان محلی و رهبران این گروه هیچ اقدامی نکرده‌اند.»

در همین حال، نصیر احمد فایق امروز در صفحه توییتر خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. آقای فایق نوشت: «اگر کدام توافق پنهانی نشده باشد و پاکستان خودسرانه بخواهد خاک افغانستان را برای اهداف اقتصادی خود استفاده کند و یا نشانه‌های مرزی را عمداً تغییر داده باشد، این موضوع را رسماً به شورای امنیت ملل متحد به عنوان تخطی و تجاوز مستند درج خواهیم کرد.»

پاکستان تاکنون درباره ادعاهایی مبنی تخطی مرزی در واخان و استفاده از این منطقه برای رسیدن به آسیای میانه واکنش نشان نداده است.

نمایندگی افغانستان در سازمان ملل خواستار ارایه وضاحت در این باره شده است.

پربازدیدترین‌ها

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»
۱

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۲

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۳

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

امریکا تایید کرد با طالبان در مورد آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان گفتگو داشته است

۷ اسد ۱۴۰۱، ۰۲:۰۳ (‎+۱ گرینویچ)
امریکا تایید کرد با طالبان در مورد آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان گفتگو داشته است
100%

وزارت خارجه امریکا با نشر یک اعلامیه کوتاه در روز پنجشنبه تایید کرد که روز ۶ اسد هیات امریکایی با نمایندگان «طالبان و متخصصین افغان» در تاشکند در مورد آزادسازی ۳.۵ میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان در یک حساب بانک مرکزی دارای مجوز بحث کردند.

به نقل از این اعلامیه، تام وست، نماینده خاص امریکا برای افغانستان و برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری در بخش تروریزم و مسایل مالی با نمایندگان طالبان در مورد «تلاش‌های جاری برای دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر در ذخایر صاحب مجوز بانک مرکزی برای استفاده مردم افغانستان تبادل نظر کردند.»

قبلاً خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده بود که پیشنهادهایی میان امریکا و طالبان برای آزادسازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان در یک «صندوق امانی» رد و بدل شده است. با این حال، خودداری طالبان از برکناری سرپرست بانک مرکزی افغانستان، یکی از موارد اختلافی جدی میان دو طرف است.

یک منبع از میان طالبان به رویترز گفت که طالبان ایجاد صندوق را رد نمی‌کنند اما با پیشنهاد امریکا مبنی بر این‌که طرف سوم کنترول پول آزاد شده بانک مرکزی را در اختیار بگیرد، مخالفت کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده است که هیات امریکایی نگرانی خود را «در مورد رسیدگی به وضعیت بشری افغانستان» ابراز کرد. امریکایی‌ها امیدوارند که با احیای نظام بانکی و اقتصادی افغانستان به کمک ذخایر ارزی از وخامت بحران بشری و اقتصادی در این کشور کاسته شود.

در عین حال، مقامات امریکایی نگران اند که طالبان از ذخایر بانک مرکزی به جای رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور، برای نیازهای سیاسی و نظامی خود استفاده کنند.

وزارت خارجه امریکا از راه اندازی سازوکار تماس و مشوره با جامعه مدنی افغانستان خبر داد

۷ اسد ۱۴۰۱، ۰۰:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)
وزارت خارجه امریکا از راه اندازی سازوکار تماس و مشوره با جامعه مدنی افغانستان خبر داد
100%

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در همکاری با چند نهاد افغان و امریکایی میکانیزم مشوره با «زنان و جامعه مدنی افغانستان» را ایجاد کرده است. به گفته او، امریکا با این سازوکار می‌خواهد روابط خود را با افراد و گروه‌های تاثیرگذار افغان عمیق‌تر کند.

رینا امیری، نماینده حکومت امریکا برای زنان افغانستان در توییترش در مورد این پلاتفورم نوشت که می‌خواهد با این سازوکار، «به تاثیرگذاری دیدگاه‌ها و خواسته‌های متفاوت افغان‌ها در داخل و خارج از افغانستان کمک کند.»

امیری در چند ماه گذشته با چهره‌های فعال و شناخته شده زنان و نمایندگان هزاره‌های افغانستان دیدار کرد که پس از تسلط طالبان بیشتر از هر گروه دیگر در افغانستان آسیب دیده اند.

در بیانیه وزیر خارجه امریکا اذعان شده است که «با روی کارآمدن طالبان حقوق و آزادی‌های اساسی زنان، دختران، اقلیت‌های قومی و مذهبی و خبرنگاران افغان خیلی سریع در معرض از دست رفتن قرار گرفته است.»

او افزود که این پلاتفورم در واکنش به تلاش‌های آنان به این وضعیت به وجود آمده است.

بنا به اطلاعات وزارت خارجه امریکا، میکانیزم جدید مشورتی می‌خواهد پلاتفورمی برای گروه‌ها و فعالین حقوق زنان و جامعه مدنی، خبرنگاران، دانشگاهیان، حقوقدانان و علمای دینی در داخل و خارج از افغانستان باشد.

در این طرح نهادهای تحقیقاتی چون شورای اتلانتیک، انستیتوت صلح امریکا، انستیتوت زنان، صلح و امنیت دانشگاه جورج تاون و چند مرکز دیگر با وزارت خارجه امریکا همکاری دارند.

امیرخان متقی با وزیر خارجه پاکستان در تاشکند دیدار کرد

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۹ (‎+۱ گرینویچ)
امیرخان متقی با وزیر خارجه پاکستان در تاشکند دیدار کرد
100%

طالبان می‌گوید امیر‌خان متقی، وزیر امور خارجه این گروه در حاشیه نشست تاشکند با بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان دیدار کرده است. وزارت خارجه طالبان در خبرنامه‌ای نوشت که دو طرف در این دیدار در مورد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و بشری گفتگو کرده‌اند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان می‌گوید امیر خان متقی از بلاول بوتو خواست که در خصوص رفت و آمد مردم و تجارت دوجانبه میان افغانستان و پاکستان سهولت‌ فراهم کند.

وزارت خارجه پاکستان نیز در خبرنامه‌ای گفته است که بلاول بوتو زرداری در دیدار با وزیر خارجه طالبان بار دیگر بر تعهد پاکستان برای یک افغانستان صلح‌آمیز و پیشرفته تاکید کرده است.

هیات طالبان به رهبری امیرخان متقی برای شرکت در نشست بین‌المللی تاشکند درباره افغانستان روز دوشنبه هفته جاری به ازبکستان رفت و در حاشیه این نشست با مقامات کشورهای مختلف دیدار کرد.

در این نشست به شمول امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، چین، بریتانیا، هند، ایران و پاکستان نمایندگان بیست کشور و سازمان حضور داشتند.

در این نشست، درباره هماهنگی کمک‌های جامعه بین‌المللی، گفتگو با طالبان درباره ایجاد یک حکومت فراگیر، احترام به حقوق زنان و تضمین دسترسی دختران به آموزش کامل، تضمین مقام‌های طالبان مبنی بر جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان برای حمله به منافع امنیتی کشورهای همسایه، منطقه و جهان و اهمیت آزادسازی پول مسدود شده افغانستان صحبت شد.

وزیر خارجه روسیه در ازبکستان: مسکو و تاشکند با طالبان همکاری می‌کنند

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۲ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر خارجه روسیه در ازبکستان: مسکو و تاشکند با طالبان همکاری می‌کنند
100%

وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان گفت مسکو و تاشکند با حکومت طالبان همکاری می‌کنند. سرگی لاوروف از چگونگی همکاری با طالبان جزئیاتی نداده اما پیشتر گفته بود اگر طالبان حکومت فراگیر تشکیل دهند روسیه ممکن است آن‌‌ها را به‌رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، سرگی لاوروف گفته است امروز، پنجشنبه ۶ اسد با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان درباره افغانستان گفتگو کرده و طرفین تمایل خود برای همکاری با طالبان را تائید کردند.

تاشکند به مدت دو روز (۵ و ۶ اسد) میزبان نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای است. در این نشست وضعیت افغانستان هم بررسی می‌شود.

وزیران خارجه چین، روسیه، ازبکستان، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و هند در این نشست حضور دارند. دیدارهای دو جانبه نیز در حاشیه این نشست انجام می‌شود.

سرگی لاوروف پس از دیدار با شوکت میرضیایف گفت: «افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد. ما موضع بسیار نزدیکی با دوستان ازبک خود در رابطه با لزوم شناخت واقعیت‌های کنونی در افغانستان و همکاری با رهبری کنونی بر اساس این واقعیت‌ها داریم.»

سیگار از فساد در پرداخت معاش به نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان خبر داد

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۰ (‎+۱ گرینویچ)
سیگار از فساد در پرداخت معاش به نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان خبر داد
100%

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید وزارت دفاع امریکا ۲۳۲ میلیون دالر میان سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به عنوان معاش مشکوک و بدون محاسبه به نیروهای امنیتی افغان پرداخت کرده است. به گفته سیگار، وزارت دفاع امریکا از سیستم نظارتی برای مدیریت پرداخت معاشات استفاده نکرده است.

طبق گزارش جدید سیگار، ۱۹۱.۹ میلیون دالر برای معاشات محاسبه شده خارج از سیستم نظارتی بر استخدام نیروی بشری به افراد غیر مسئول پرداخت شده است.

از سویی دیگر، ۴۰.۱ میلیون دالر نیز بیشتر از آن‌چه در این سیستم در نظر گرفته شده بود به مصرف رسیده است. این گزارش می‌افزاید که در برخی موارد نیز افرادی خارج از سیستم نظارتی منابع بشری، حقوق دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش سیگار، مقامات وزارت دفاع امریکا گفتند که این پرداخت‌ها به پرسنل وزارت دفاع که طبق قانون افغانستان واجد شرایط دریافت حقوق بودند، انجام شده است.

سیگار می‌افزاید با این حال، صرف نظر از آنچه که قانون افغانستان ممکن است اجازه داده باشد، وزارت دفاع امریکا فقط مجاز به مصرف بودجه تخصیص داده شده به نیروهای امنیتی افغان مطابق با شرایط تعیین شده توسط کنگره امریکا بود.

کنگره امریکا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دستور داد تا حقوق نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان باید بر اساس یک سیستم پرداخت شود، اما به گفته سیگار در حالیکه ایجاد این سیستم ۶۴ میلیون دالر هزینه برداشت، آن طور که لازم بود از آن استفاده نشد.

سیگار می‌گوید که این امر به این دلیل رخ داد که وزارت دفاع امریکا از این سیستم نظارتی برای مدیریت تمام جنبه‌های پرداخت حقوق و دستمزد استفاده نکرده است.

این گزارش به طور مثال به یک مورد از پرداخت وجوهات اشاره کرده است. تنها در یک مورد مبلغ ۲۶.۸ میلیون دالر برای پرداخت حقوق پرسنل وزارت دفاع برای دوره زمانی نوامبر ۲۰۱۹ تا جنوری ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده بود، اما این مبلغ هیچ‌گاه به حساب بانکی وزارت دفاع واریز نشده است.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که وزارت دفاع امریکا از تمام اختیارات موجود خود برای نظارت بر روند پرداخت معاش استفاده نکرده است. به همین دلیل نمی‌تواند توضیح بدهد که این پول کجا سپرده شده یا برای چه چیزی استفاده شده است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا گفتند که ممکن است این پول مستقیماً به عوامل مورد اعتماد ارسال شده باشد، اما آنها هیچ سند یا مدرک دیگری برای حمایت از این ادعا یا نشان دادن آنچه که واقعا برای وجوه اتفاق افتاده ارائه نکردند.

وزارت دفاع امریکا می‌گوید که وزارت دفاع افغانستان در همکاری با وزارت مالیه می‌توانست بدون رضایت آن‌ها در مواردی که رقم نهایی بودجه تغییر نکند تخصیص بودجه را تغییر بدهد. مقامات افغان گفته بودند که تغییر و اصلاح بودجه در همخوانی با قوانین داخلی لازم بوده است.

نبود ارتباط بین سیستم نظارت از پرداخت‌ها با سایر سیستم‌های مرتبط به حقوق و دستمزد وزارت دفاع، از جمله سیستم شناسایی خودکار بیومتریک افغانستان از مواردی بوده است که باعث شده بود سوابق تکراری و اطلاعات نادرست زمینه فساد مالی را در پرداخت حقوق‌ها فراهم کند.

مطابق به گزارش سیگار، در برخی موارد نیز افراد غیرمسئول از معاش بهره‌مند شده‌اند که مشخصات آن‌ها حتا در تشکیلات وزارت دفاع افغانستان درج نشده بود و حتا در مواردی پول‌های مصرف شده هیچ مطابقتی با سیستم مدیریت مالی و اطلاعاتی افغانستان نداشته‌ است.

ایالات متحده سالانه بیش از ۳ میلیارد دالر برای حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان از طریق صندوق نیروهای امنیتی افغانستان از سال مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ هزینه کرده است. از این سه میلیارد دالر، بیش از ۷۵۰ میلیون دالر برای پرداخت حقوق پرسونل وزارت دفاع و داخله افغانستان به مصرف رسیده است.

سیگار در گزارش خود به آمار و ارقام خیالی مربوط به پرسنل وزارت دفاع اشاره کرده و می‌گوید در بررسی پرونده‌های حقوق‌بگیران به موارد ضد و نقیضی برخورده‌اند که به عنوان مثال چهار نفر بیشتر از صد سال است که به نیروهای امنیتی ملی پیوسته‌اند و یا این که دو تن بوده‌اند که گویا در سال ۱۹۰۰ به دنیا آمده‌اند. در موردی دیگری هم یک نفر در سال ۲۰۵۰ به نیروهای امنیتی پیوسته است.