• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

سیگار از فساد در پرداخت معاش به نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان خبر داد

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۰ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۱۷:۳۳ (‎+۱ گرینویچ)

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید وزارت دفاع امریکا ۲۳۲ میلیون دالر میان سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به عنوان معاش مشکوک و بدون محاسبه به نیروهای امنیتی افغان پرداخت کرده است. به گفته سیگار، وزارت دفاع امریکا از سیستم نظارتی برای مدیریت پرداخت معاشات استفاده نکرده است.

طبق گزارش جدید سیگار، ۱۹۱.۹ میلیون دالر برای معاشات محاسبه شده خارج از سیستم نظارتی بر استخدام نیروی بشری به افراد غیر مسئول پرداخت شده است.

از سویی دیگر، ۴۰.۱ میلیون دالر نیز بیشتر از آن‌چه در این سیستم در نظر گرفته شده بود به مصرف رسیده است. این گزارش می‌افزاید که در برخی موارد نیز افرادی خارج از سیستم نظارتی منابع بشری، حقوق دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش سیگار، مقامات وزارت دفاع امریکا گفتند که این پرداخت‌ها به پرسنل وزارت دفاع که طبق قانون افغانستان واجد شرایط دریافت حقوق بودند، انجام شده است.

سیگار می‌افزاید با این حال، صرف نظر از آنچه که قانون افغانستان ممکن است اجازه داده باشد، وزارت دفاع امریکا فقط مجاز به مصرف بودجه تخصیص داده شده به نیروهای امنیتی افغان مطابق با شرایط تعیین شده توسط کنگره امریکا بود.

کنگره امریکا در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دستور داد تا حقوق نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان باید بر اساس یک سیستم پرداخت شود، اما به گفته سیگار در حالیکه ایجاد این سیستم ۶۴ میلیون دالر هزینه برداشت، آن طور که لازم بود از آن استفاده نشد.

سیگار می‌گوید که این امر به این دلیل رخ داد که وزارت دفاع امریکا از این سیستم نظارتی برای مدیریت تمام جنبه‌های پرداخت حقوق و دستمزد استفاده نکرده است.

این گزارش به طور مثال به یک مورد از پرداخت وجوهات اشاره کرده است. تنها در یک مورد مبلغ ۲۶.۸ میلیون دالر برای پرداخت حقوق پرسنل وزارت دفاع برای دوره زمانی نوامبر ۲۰۱۹ تا جنوری ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده بود، اما این مبلغ هیچ‌گاه به حساب بانکی وزارت دفاع واریز نشده است.

بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان می‌گوید که وزارت دفاع امریکا از تمام اختیارات موجود خود برای نظارت بر روند پرداخت معاش استفاده نکرده است. به همین دلیل نمی‌تواند توضیح بدهد که این پول کجا سپرده شده یا برای چه چیزی استفاده شده است.

مقامات وزارت دفاع آمریکا گفتند که ممکن است این پول مستقیماً به عوامل مورد اعتماد ارسال شده باشد، اما آنها هیچ سند یا مدرک دیگری برای حمایت از این ادعا یا نشان دادن آنچه که واقعا برای وجوه اتفاق افتاده ارائه نکردند.

وزارت دفاع امریکا می‌گوید که وزارت دفاع افغانستان در همکاری با وزارت مالیه می‌توانست بدون رضایت آن‌ها در مواردی که رقم نهایی بودجه تغییر نکند تخصیص بودجه را تغییر بدهد. مقامات افغان گفته بودند که تغییر و اصلاح بودجه در همخوانی با قوانین داخلی لازم بوده است.

نبود ارتباط بین سیستم نظارت از پرداخت‌ها با سایر سیستم‌های مرتبط به حقوق و دستمزد وزارت دفاع، از جمله سیستم شناسایی خودکار بیومتریک افغانستان از مواردی بوده است که باعث شده بود سوابق تکراری و اطلاعات نادرست زمینه فساد مالی را در پرداخت حقوق‌ها فراهم کند.

مطابق به گزارش سیگار، در برخی موارد نیز افراد غیرمسئول از معاش بهره‌مند شده‌اند که مشخصات آن‌ها حتا در تشکیلات وزارت دفاع افغانستان درج نشده بود و حتا در مواردی پول‌های مصرف شده هیچ مطابقتی با سیستم مدیریت مالی و اطلاعاتی افغانستان نداشته‌ است.

ایالات متحده سالانه بیش از ۳ میلیارد دالر برای حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان از طریق صندوق نیروهای امنیتی افغانستان از سال مالی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ هزینه کرده است. از این سه میلیارد دالر، بیش از ۷۵۰ میلیون دالر برای پرداخت حقوق پرسونل وزارت دفاع و داخله افغانستان به مصرف رسیده است.

سیگار در گزارش خود به آمار و ارقام خیالی مربوط به پرسنل وزارت دفاع اشاره کرده و می‌گوید در بررسی پرونده‌های حقوق‌بگیران به موارد ضد و نقیضی برخورده‌اند که به عنوان مثال چهار نفر بیشتر از صد سال است که به نیروهای امنیتی ملی پیوسته‌اند و یا این که دو تن بوده‌اند که گویا در سال ۱۹۰۰ به دنیا آمده‌اند. در موردی دیگری هم یک نفر در سال ۲۰۵۰ به نیروهای امنیتی پیوسته است.

پربازدیدترین‌ها

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت
۱

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۲

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۳

«رهبران ارشد گروه حافظ گل‌بهادر» در هتل پنج‌ستاره اینترکانتیننتال کابل

۴

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

۵

معترضان در مونیخ خواستار پایان دادن به آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

واخان بدخشان؛ وزارت دفاع طالبان می‌گوید در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان هیچ مشکلی نیست

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۱ (‎+۱ گرینویچ)
واخان بدخشان؛ وزارت دفاع طالبان می‌گوید در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان هیچ مشکلی نیست
100%

طالبان می‌گوید در بدخشان و دیگر مناطق سرحدی و "خطوط فرضی" افغانستان هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و این مناطق تحت کنترل این گروه است. وزارت دفاع طالبان گفته است در پی گزارش رسانه‌ها مبنی بر پیشروی نظامیان پاکستانی در واخان بدخشان، مسئولان این گروه به مناطق مرزی در بدخشان رفتند.

روز چهارشنبه پنجم اسد، ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد طالبان محلی یک بنا را در واخان بدخشان که در مرز افغانستان و پاکستان ساخته شده تخریب می‌کنند.

در این ویدیوها یک عضو طالبان ادعا می‌کند که دولت پاکستان نشانه‌های مرزی را در خاک افغانستان ساخته است.

وزارت دفاع طالبان روز پنجشنبه، ششم اسد در خبرنامه نوشت که مسئولان فرقه عمر ثالث و لوای هشتم سرحدی همراه با دیگر نیروهای این گروه برای بررسی وضعیت به ولسوالی‌های واخان، زیباک و اشکاشم بدخشان رفتند.

در خبرنامه آمده است که افراد طالبان از مرز "بورغیل" در ولسوالی واخان که خط مرزی میان افغانستان و پاکستان است، بازدید کرده و از نیروهای سرحدی مستقر در این مناطق به خاطر تامین امنیت سرحدات و حفظ تمامیت ارضی افغانستان، قدردانی کرده‌اند.

‏وزارت دفاع طالبان تاکید کرده است که تمام ساحات مرزی در بدخشان و سایر مناطق سرحدی و "خطوط فرضی" افغانستان تحت کنترل طالبان قرار دارد و هیچگونه مشکلی در این مناطق وجود ندارد.

در روزهای اخیر گزارش‌های مبنی بر واگذاری یا اضافه شدن منطقه کوهستانی واخان در مرز افغانستان با چین به دهلیز اقتصادی پاکستان و چین، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

در ویدیوهای منتشر شده، طالبان محلی در بدخشان می‌گویند بناهای را که توسط پاکستان در نقطه صفر مرزی ساخته شده بود، تخریب کرده‌اند.

پیش از این، مقام‌های پاکستانی نیز گزارش‌ها درباره اضافه شدن واخان افغانستان به کریدور اقتصادی چین و پاکستان را تکذیب کرده بودند.

وزارت دفاع طالبان افزوده است که نیروهای دفاعی و امنیتی این گروه متعهد به حسن همجواری با کشورهای همسایه افغانستان است و در صورت تجاوز به حریم افغانستان، از خاک این کشور دفاع می‌کنند.

نماینده پوتین: اگر احمد مسعود آماده باشد، احتمالا می‌تواند نقشی در ساختار قدرت داشته باشد

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳ (‎+۱ گرینویچ)
نماینده پوتین: اگر احمد مسعود آماده باشد، احتمالا می‌تواند نقشی در ساختار قدرت داشته باشد
100%

نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان می‌گوید رهبران طالبان به او گفته‌اند آماده ارتباط و گفتگو با احمد مسعود هستند. ضمیر کابلوف در یک نشست خبری گفت اگر احمد مسعود هم آماده باشد، احتمالا می‌تواند نقشی در ساختارهای قدرت داشته باشد، اما برای این منظور مقاومت باید متوقف شود.

به گزارش روزنامه کامرسانت روسیه، نماینده پوتین روز پنجشنبه ۶ اسد، در یک نشست خبری گفت هر گونه تلاش برای حمایت از مخالفان مسلح به معنای از سرگیری جنگ داخلی بر مبنای قومی - سیاسی است و روسیه حامی چنین رویکردهایی نیست.

این اظهارات در حالیست که پیش از این گزارش‌هایی مطرح شده بود که احمد مسعود و طالبان در مسکو دیدارهایی داشته‌اند.

افزایش سه برابری جنگجویان داعش در افغانستان

نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در این نشست خبری از افزایش جنگجویان داعش در افغانستان هم خبر داد.

او گفت از زمان روی کار آمدن طالبان، شمار جنگجویان داعش در افغانستان سه برابر شده است.

ضمیر کابلوف افزود که در حدود یک سال گذشته از زمان به قدرت رسیدن طالبان، تعداد جنگجویان داعش در افغانستان به ۶ هزار نفر افزایش یافته است.

آقای کابلوف تصریح کرد که افزایش جنگجویان داعش «منفی‌ترین جنبه وضعیت افغانستان است.»

او گفت این وضعیت نه تنها به خود افغانستان که برای منافع ملی شرکای روسیه چون ایران، پاکستان و چین نیز خطر ایجاد می‌کند.

به گفته کابلوف، در نتیجه تحریم‌ها، طالبان منابع مالی کافی هم برای افزایش توانایی نیروهای خود در مقابله با تروریست‌ها را ندارد.

تولید مواد مخدر در افغانستان ادامه دارد

آقای کابلوف که در این نشست خبری درباره نتایج سفر خود به تاشکند و کنفرانس بین‌المللی درباره افغانستان توضیح می‌داد افزود تولید مواد مخدر در افغانستان به رغم ممنوعیت توسط طالبان همچنان ادامه دارد.

به گفته آقای کابلوف، طالبان نتوانستند تولید مواد مخدر را در طول حدود یک سال گذشته کاهش دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته یا خیر گفت «نه. طالبان تولید کوکنار را کاهش ندادند. هرچند طالبان یک فتوای مذهبی برای ممنوعیت آن داشتند و کشت مواد مخدر را خلاف اسلام اعلام کردند.»

او در عین حال گفت «بارها یادآوری کرده‌ایم که با کشت کوکنار در افغانستان، ۵ تا ۶ میلیون نفر تغذیه می‌کنند. محروم کردن آن‌ها از این تولید، به زور و بدون محصول جایگزین، مخرب است و کشور را در آستانه درگیری‌های داخلی جدی قرار می‌دهد.

نماینده ولادیمیر پوتین در امور افغانستان افزود دولت طالبان منابع اقتصادی برای تامین دهقانان را ندارد و به همین دلیل تولید مواد مخدر در افغانستان ادامه دارد و حتی افزایش پیدا می‌کند.

طالبان: مادری با پنج کودکش در اثر سیلاب و فروریختن سقف خانه در قندهار جان باختند

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۶ (‎+۱ گرینویچ)
طالبان: مادری با پنج کودکش در اثر سیلاب و فروریختن سقف خانه در قندهار جان باختند
100%

مقام‌های محلی طالبان در قندهار می‌گویند یک مادر با پنج کودکش در ولسوالی ژری در اثر جاری شدن سیلاب و فروریختن سقف خانه جان باختند. به گفته طالبان، در ولسوالی‌های سپین بولدک و ارغنداب قندهار نیز دو نفر در پی جاری شدن سیلاب زخمی شده‌اند.

مقام‌های محلی طالبان می‌گویند افرادی که در ولسوالی سپین‌ بولدک در سیلاب گیر ماند بودند توسط نیروی هوایی نجات داده شده‌اند.

به گفته مقامات محلی طالبان، علاوه بر بارش باران و جاری شدن سیلاب در ولسوالی‌های ژری و سپین بولدک، ده‌ها خانه نیز در ولسوالی‌های ارغنداب و تخته ولایت قندهار در اثر جاری شدن سیلاب تخریب شده است.

به گفته طالبان، دیشب پنجم اسد، در اثر جاری شدن سیلاب و فروریختن سقف یک خانه در مراسم عروسی در ننگرهار، چهار عضو یک خانواده جان باخته و سه عضو آن زخمی شده‌اند.

طالبان مدعی شدند که در اثر سیلاب‌ها صدها جریب زمین زراعتی و باغ‌های انگور و اینجیر تخریب شده است.

وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند وضعیت منطقه و افغانستان را بررسی می‌کنند

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)
وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند وضعیت منطقه و افغانستان را بررسی می‌کنند
100%

وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در نشستی که امروز و فردا در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود وضعیت منطقه و افغانستان را بررسی و درباره گسترش همکاری‌ها گفتگو می‌کنند. وزیران خارجه چین، روسیه، ازبکستان، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و هند در این نشست حضور دارند.

تمام این کشورها نگران نفوذ افراط‌گرایان از افغانستان هستند و تنظیم اقدامات و پیشنهادات برای ثبات منطقه با توجه به وضعیت افغانستان از جمله اهداف نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای است.

آمادگی برای نشست آتی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در ۱۵و ۱۶ سپتامبر نیز از دیگر اهداف وزیران خارجه این سازمان است.

به گزارش رسانه‌های روسی زبان، انتظار می‌رود اسناد مهمی برای نشست پیش روی سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای به تصویب برسد.

ازبکستان، رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای در سال جاری میلادی است. این کشور دو روز پیش هم میزبان نشست بین‌المللی درباره افغانستان بود. در بیانیه‌ای که ازبکستان پس از این نشست منتشر کرد آمده است که طالبان تعهد دادند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نشود.

با این حال، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همچنان نگران نفوذ افراط‌گرایان هستند.

سادیر جاپاروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان روز سه‌شنبه ۴ اسد در نشستی در بیشکک بر تعامل و همکاری‌ بیشتر در منطقه تاکید کرد. او گفت که با توجه به وضعیت افغانستان، دستیابی به نتایج قابل توجه در مبارزه با تهدیدات و چالش‌ها تنها با کار منسجم، سیستماتیک و تلاش مشترک امکان‌پذیر است.

حقابه ایران از رود هلمند؛ رئیس‌جمهور ایران می‌گوید از حقوق ملت خود کوتاه نخواهد آمد

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)
حقابه ایران از رود هلمند؛ رئیس‌جمهور ایران می‌گوید از حقوق ملت خود کوتاه نخواهد آمد
100%

رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیات وزیران، به وزرای امور خارجه و انرژی این کشور دستور داد که حقابه ایران از رود هلمند را پیگیری کنند. ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه ۵ اسد، در نشست هیات وزیران تاکید کرده است که جمهوری اسلامی در خصوص پیگیری «حقوق ملت» ایران به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

دفتر ریاست‌جمهوری ایران در خبرنامه‌ می‌گوید که آقای رئیسی به وزارتخانه‌های مربوطه ماموریت داد که با جدیت، سایر راه‌های تامین آب شرب و آب کشاورزی برای مردم استان سیستان و بلوچستان از جمله از طریق حفر چاه‌های ژرف و اختصاص دکل‌های ویژه را پیگیری و هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی بر سر حقابه این کشور از رود هلمند تاکید می‌کنند که طالبان پیوسته گفته‌اند که طبق قراداد افغانستان و ایران، حقابه سالانه ایران داده شده است.

پیشتر، وزیر انرژی جمهوری اسلامی ایران گفت که طالبان تاکنون فقط در کلام وعده تحقق حقابه این کشور را داده است.

علی‌اکبر محرابیان به خبرنگاران گفت که کلام به هیچ وجه کافی نیست و برای تحقق حقابه ایران شخصا با طالبان وارد مذاکره می‌شود و به زودی به افغانستان سفر می‌کند. او تاکید کرد که مذاکرات جدی با طالبان خواهد داشت.

اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت آب و انرژی طالبان هفته گذشته در صحبت با افغانستان اینترنشنال گفت که به ایران نظر به توافق حق آب داده شده است.

مقام‌های ایرانی می‌گویند امسال آبی جاری کمتر از ۴ میلیون متر مکعب بوده و این در حالی است که در معاهده هلمند بین ایران و افغانستان میزان حقابه ۸۲۰ میلیون متر مکعب است.

حقابه ایران همواره از مسائل بحث برانگیز میان ایران و افغانستان بوده است. با تسلط طالبان بر افغانستان این موضوع تبدیل به یک مساله جدی میان دو کشور شده است.

سازمان مدیریت بحران ایران می‌گوید بر اساس قرارداد سال ۱۳۵۱، افغانستان از رودخانه هلمند باید ۵۰ متر مکعب آب در ثانیه وارد ایران کند، اما تاکنون حتی یک متر مکعب آب هم داده نشده است.