• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

نماینده پوتین: اگر احمد مسعود آماده باشد، احتمالا می‌تواند نقشی در ساختار قدرت داشته باشد

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۰۲:۰۰ (‎+۱ گرینویچ)

نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان می‌گوید رهبران طالبان به او گفته‌اند آماده ارتباط و گفتگو با احمد مسعود هستند. ضمیر کابلوف در یک نشست خبری گفت اگر احمد مسعود هم آماده باشد، احتمالا می‌تواند نقشی در ساختارهای قدرت داشته باشد، اما برای این منظور مقاومت باید متوقف شود.

به گزارش روزنامه کامرسانت روسیه، نماینده پوتین روز پنجشنبه ۶ اسد، در یک نشست خبری گفت هر گونه تلاش برای حمایت از مخالفان مسلح به معنای از سرگیری جنگ داخلی بر مبنای قومی - سیاسی است و روسیه حامی چنین رویکردهایی نیست.

این اظهارات در حالیست که پیش از این گزارش‌هایی مطرح شده بود که احمد مسعود و طالبان در مسکو دیدارهایی داشته‌اند.

افزایش سه برابری جنگجویان داعش در افغانستان

نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در این نشست خبری از افزایش جنگجویان داعش در افغانستان هم خبر داد.

او گفت از زمان روی کار آمدن طالبان، شمار جنگجویان داعش در افغانستان سه برابر شده است.

ضمیر کابلوف افزود که در حدود یک سال گذشته از زمان به قدرت رسیدن طالبان، تعداد جنگجویان داعش در افغانستان به ۶ هزار نفر افزایش یافته است.

آقای کابلوف تصریح کرد که افزایش جنگجویان داعش «منفی‌ترین جنبه وضعیت افغانستان است.»

او گفت این وضعیت نه تنها به خود افغانستان که برای منافع ملی شرکای روسیه چون ایران، پاکستان و چین نیز خطر ایجاد می‌کند.

به گفته کابلوف، در نتیجه تحریم‌ها، طالبان منابع مالی کافی هم برای افزایش توانایی نیروهای خود در مقابله با تروریست‌ها را ندارد.

تولید مواد مخدر در افغانستان ادامه دارد

آقای کابلوف که در این نشست خبری درباره نتایج سفر خود به تاشکند و کنفرانس بین‌المللی درباره افغانستان توضیح می‌داد افزود تولید مواد مخدر در افغانستان به رغم ممنوعیت توسط طالبان همچنان ادامه دارد.

به گفته آقای کابلوف، طالبان نتوانستند تولید مواد مخدر را در طول حدود یک سال گذشته کاهش دهند.

او در پاسخ به این سوال که آیا مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته یا خیر گفت «نه. طالبان تولید کوکنار را کاهش ندادند. هرچند طالبان یک فتوای مذهبی برای ممنوعیت آن داشتند و کشت مواد مخدر را خلاف اسلام اعلام کردند.»

او در عین حال گفت «بارها یادآوری کرده‌ایم که با کشت کوکنار در افغانستان، ۵ تا ۶ میلیون نفر تغذیه می‌کنند. محروم کردن آن‌ها از این تولید، به زور و بدون محصول جایگزین، مخرب است و کشور را در آستانه درگیری‌های داخلی جدی قرار می‌دهد.

نماینده ولادیمیر پوتین در امور افغانستان افزود دولت طالبان منابع اقتصادی برای تامین دهقانان را ندارد و به همین دلیل تولید مواد مخدر در افغانستان ادامه دارد و حتی افزایش پیدا می‌کند.

پربازدیدترین‌ها

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت
۱

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۲

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۳

«رهبران ارشد گروه حافظ گل‌بهادر» در هتل پنج‌ستاره اینترکانتیننتال کابل

۴

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

۵

معترضان در مونیخ خواستار پایان دادن به آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

طالبان: مادری با پنج کودکش در اثر سیلاب و فروریختن سقف خانه در قندهار جان باختند

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۶ (‎+۱ گرینویچ)
طالبان: مادری با پنج کودکش در اثر سیلاب و فروریختن سقف خانه در قندهار جان باختند
100%

مقام‌های محلی طالبان در قندهار می‌گویند یک مادر با پنج کودکش در ولسوالی ژری در اثر جاری شدن سیلاب و فروریختن سقف خانه جان باختند. به گفته طالبان، در ولسوالی‌های سپین بولدک و ارغنداب قندهار نیز دو نفر در پی جاری شدن سیلاب زخمی شده‌اند.

مقام‌های محلی طالبان می‌گویند افرادی که در ولسوالی سپین‌ بولدک در سیلاب گیر ماند بودند توسط نیروی هوایی نجات داده شده‌اند.

به گفته مقامات محلی طالبان، علاوه بر بارش باران و جاری شدن سیلاب در ولسوالی‌های ژری و سپین بولدک، ده‌ها خانه نیز در ولسوالی‌های ارغنداب و تخته ولایت قندهار در اثر جاری شدن سیلاب تخریب شده است.

به گفته طالبان، دیشب پنجم اسد، در اثر جاری شدن سیلاب و فروریختن سقف یک خانه در مراسم عروسی در ننگرهار، چهار عضو یک خانواده جان باخته و سه عضو آن زخمی شده‌اند.

طالبان مدعی شدند که در اثر سیلاب‌ها صدها جریب زمین زراعتی و باغ‌های انگور و اینجیر تخریب شده است.

وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند وضعیت منطقه و افغانستان را بررسی می‌کنند

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)
وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در تاشکند وضعیت منطقه و افغانستان را بررسی می‌کنند
100%

وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در نشستی که امروز و فردا در تاشکند، پایتخت ازبکستان برگزار می‌شود وضعیت منطقه و افغانستان را بررسی و درباره گسترش همکاری‌ها گفتگو می‌کنند. وزیران خارجه چین، روسیه، ازبکستان، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و هند در این نشست حضور دارند.

تمام این کشورها نگران نفوذ افراط‌گرایان از افغانستان هستند و تنظیم اقدامات و پیشنهادات برای ثبات منطقه با توجه به وضعیت افغانستان از جمله اهداف نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای است.

آمادگی برای نشست آتی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در ۱۵و ۱۶ سپتامبر نیز از دیگر اهداف وزیران خارجه این سازمان است.

به گزارش رسانه‌های روسی زبان، انتظار می‌رود اسناد مهمی برای نشست پیش روی سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای به تصویب برسد.

ازبکستان، رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای در سال جاری میلادی است. این کشور دو روز پیش هم میزبان نشست بین‌المللی درباره افغانستان بود. در بیانیه‌ای که ازبکستان پس از این نشست منتشر کرد آمده است که طالبان تعهد دادند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نشود.

با این حال، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همچنان نگران نفوذ افراط‌گرایان هستند.

سادیر جاپاروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان روز سه‌شنبه ۴ اسد در نشستی در بیشکک بر تعامل و همکاری‌ بیشتر در منطقه تاکید کرد. او گفت که با توجه به وضعیت افغانستان، دستیابی به نتایج قابل توجه در مبارزه با تهدیدات و چالش‌ها تنها با کار منسجم، سیستماتیک و تلاش مشترک امکان‌پذیر است.

حقابه ایران از رود هلمند؛ رئیس‌جمهور ایران می‌گوید از حقوق ملت خود کوتاه نخواهد آمد

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)
حقابه ایران از رود هلمند؛ رئیس‌جمهور ایران می‌گوید از حقوق ملت خود کوتاه نخواهد آمد
100%

رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیات وزیران، به وزرای امور خارجه و انرژی این کشور دستور داد که حقابه ایران از رود هلمند را پیگیری کنند. ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه ۵ اسد، در نشست هیات وزیران تاکید کرده است که جمهوری اسلامی در خصوص پیگیری «حقوق ملت» ایران به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد.

دفتر ریاست‌جمهوری ایران در خبرنامه‌ می‌گوید که آقای رئیسی به وزارتخانه‌های مربوطه ماموریت داد که با جدیت، سایر راه‌های تامین آب شرب و آب کشاورزی برای مردم استان سیستان و بلوچستان از جمله از طریق حفر چاه‌های ژرف و اختصاص دکل‌های ویژه را پیگیری و هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی بر سر حقابه این کشور از رود هلمند تاکید می‌کنند که طالبان پیوسته گفته‌اند که طبق قراداد افغانستان و ایران، حقابه سالانه ایران داده شده است.

پیشتر، وزیر انرژی جمهوری اسلامی ایران گفت که طالبان تاکنون فقط در کلام وعده تحقق حقابه این کشور را داده است.

علی‌اکبر محرابیان به خبرنگاران گفت که کلام به هیچ وجه کافی نیست و برای تحقق حقابه ایران شخصا با طالبان وارد مذاکره می‌شود و به زودی به افغانستان سفر می‌کند. او تاکید کرد که مذاکرات جدی با طالبان خواهد داشت.

اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت آب و انرژی طالبان هفته گذشته در صحبت با افغانستان اینترنشنال گفت که به ایران نظر به توافق حق آب داده شده است.

مقام‌های ایرانی می‌گویند امسال آبی جاری کمتر از ۴ میلیون متر مکعب بوده و این در حالی است که در معاهده هلمند بین ایران و افغانستان میزان حقابه ۸۲۰ میلیون متر مکعب است.

حقابه ایران همواره از مسائل بحث برانگیز میان ایران و افغانستان بوده است. با تسلط طالبان بر افغانستان این موضوع تبدیل به یک مساله جدی میان دو کشور شده است.

سازمان مدیریت بحران ایران می‌گوید بر اساس قرارداد سال ۱۳۵۱، افغانستان از رودخانه هلمند باید ۵۰ متر مکعب آب در ثانیه وارد ایران کند، اما تاکنون حتی یک متر مکعب آب هم داده نشده است.

وزارت دفاع طالبان: یک هیات نظامی برای بررسی وضعیت امنیتی به ولسوالی بلخاب رفت

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۷ (‎+۱ گرینویچ)
وزارت دفاع طالبان: یک هیات نظامی برای بررسی وضعیت امنیتی به ولسوالی بلخاب رفت
100%

قاری فصیح‌الدین فطرت، رئیس ارتش طالبان در راس یک هیات نظامی این گروه به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل رفت.وزارت دفاع طالبان می‌گوید این هیات برای بررسی اوضاع امنیتی ولسوالی بلخاب به منطقه رفته و برای رفع نگرانی‌های امنیتی، دستورات لازم را به مسئولان محلی صادر کرده است.

طالبان در اوایل ماه سرطان هزاران نیروی نظامی را برای سرکوب مولوی مهدی، تنها فرمانده هزاره تبار خود به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل اعزام کردند. سه روز پس از جنگ شدید در بلخاب، نیروهای طرفدار مولوی مهدی از این ولسوالی متواری شدند و طالبان هزاران نیروی نظامی را در این ولسوالی مستقر کردند.

پس از پایان درگیری‌ها در این ولسوالی، دفتر هماهنگ‌کنند کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل برای افغانستان (اوچا) اعلام کرد که در اثر جنگ سه روزه بلخاب دست‌کم ۲۷ هزار نفر آواره شده‌اند.

نهادهای متعدد حقوق بشری می‌گویند طالبان در جنگ بلخاب غیرنظامیان را تیرباران کرده، خانه‌های مردم را آتش زده و اسیران و افراد تسلیم شده را به قتل رسانده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حقوق بشر در افغانستان با انتشار پیام‌های جداگانه خواهان محافظت از غیرنظامیان در بلخاب شده‌اند. این نهادها نگرانی عمیق شان را در خصوص کشتار غیرنظامیان توسط طالبان ابراز کرده بودند.

وزارت دفاع طالبان می‌گوید مولوی مزمل و مولوی نجیب‌الله، معاونان وزارت داخله و ریاست عمومی استخبارات این گروه نیز شامل هیات نظامی بودند که به ولسوالی بلخاب رفتند.

مقام‌های نظامی طالبان درحالی به این ولسوالی رفتند که نهادهای امداد رسان تا اکنون نتوانسته برای ارائه کمک‌ها به آوارگان جنگ بلخاب دسترسی پیدا کنند. خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیراً گزارش داد که با وجود تلاش‌های آژانس‌های مددرسان سازمان ملل، این نهادها نتوانسته‌ به همه آوارگان جنگ بلخاب دسترسی پیدا کنند، زیرا بسیاری از آنها هنوز در کوه‌ها هستند.

مولوی مهدی تنها فرمانده هزاره تبار طالبان بود که پس از تسلط این گروه بر افغانستان برای مدت کوتاهی رئیس استخبارات طالبان در بامیان مقرر شد. او پس از برکناری از این سمت به زادگاه خود به ولسوالی بلخاب رفت و به دلیل عدم حضور هزاره‌ها و شیعیان در حکومت طالبان، از صف این گروه جدا شد.

منابع محلی: طالبان یکی از بزرگان پروان را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کردند

۶ اسد ۱۴۰۱، ۰۸:۵۲ (‎+۱ گرینویچ)
منابع محلی: طالبان یکی از بزرگان پروان را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت بازداشت کردند
100%

منابع محلی در تماس با افغانستان اینترنشنال خبر دادند که طالبان روز یکشنبه ۲ اسد محمد رزاق دوران، از بزرگان و متنفذین ولایت پروان را در شهر چاریکار بازداشت کردند. به گفته منابع، طالبان او را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی با خود بردند و هم اکنون در زندان است.

خانواده محمدرزاق دوران اتهامات وارده را "بی‌اساس" خواندند و می‌گویند او هیچ ارتباط و همکاری با جبهه مقاومت ملی نداشته است.

نزدیکان آقای دوران می‌گویند او بدون دلیل زندانی است و نگران وضعیت سلامتی‌اش هستند.

با شدت درگیری‌ها میان جبهه مقاومت ملی و طالبان در ولایات، به ویژه در پنجشیر و بغلان، بازداشت افراد به اتهام همکاری به جبهه مقاومت نیز افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌ها، در طی یازده ماه گذشته صدها نفر در ولایات مختلف به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی تیرباران، بازداشت و زندانی شده‌اند. شمار زیادی هم از مناطق مختلف وادار به کوچ اجباری شده‌اند.

سازمان ملل اخیرا در گزارشی شکنجه، بازداشت و کشتار ده‌ها نفر توسط طالبان را تائید کرد.