• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

دادگاه کیفری بین‌المللی تحقیق درباره جنایات جنگی در افغانستان را از سر نگرفته است

۷ اسد ۱۴۰۱، ۰۴:۵۰ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۰۶:۱۹ (‎+۱ گرینویچ)

شبکه تحلیگران افغانستان می‌گوید قضات دادگاه کیفری بین‌المللی هنوز در مورد از سرگیری تحقیقات جنایات جنگی در افغانستان تصمیم نگرفته‌اند. به گفته این شبکه این بدان معناست که این دادگاه ۱۶ سال بعد از آغاز بررسی‌هایش در مورد افغانستان هنوز از مرحله بررسی مقدماتی فراتر نرفته است.

این در حالی است که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی ۱۰ ماه پیش از این دادگاه خواسته بود کار خود در مورد افغانستان را سرعت ببخشد.

به نظر می‌رسد که قضات در حال بررسی این موضوع هستند که چه کسی اکنون نماینده افغانستان است تا تصمیم بگیرند که آیا درخواست تعویق تحقیقات از سوی دولت قبلی هنوز پابرجاست یا خیر.

دیوان کیفری بین‌المللی در میزان ۱۴۰۰ از سازمان ملل خواسته بود که نمایندگی رسمی افغانستان را معرفی کند. قضات این دادگاه پارسال گفته‌ بودند تا زمانی که نمایندگی رسمی افغانستان مشخص نشود، آن‌ها نمی‌توانند در مورد از سرگیری تحقیقات جنایات جنگی در این کشور تصمیمی بگیرند.

پربازدیدترین‌ها

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»
۱

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۲

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۳

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

فایق: اگر پاکستان خطوط مرزی را تغییر داده باشد، موضوع واخان را در شورای امنیت مطرح می‌کنیم

۷ اسد ۱۴۰۱، ۰۴:۰۱ (‎+۱ گرینویچ)
فایق: اگر پاکستان خطوط مرزی را تغییر داده باشد، موضوع واخان را در شورای امنیت مطرح می‌کنیم
100%

پس از مطرح شدن نگرانی‌ها درباره واگذاری دهلیز واخان به پاکستان، نصیر فایق، مسئول نمایندگی افغانستان در سازمان ملل خواستار ارایه وضاحت در این باره شد. او گفت که اگر پاکستان خطوط مرزی را تغییر داده باشد، این موضوع را به عنوان تجاوز و تخطی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

پیش از این ادعاهایی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود که طالبان دهلیز واخان بدخشان را به هدف دسترسی به آسیای میانه، به پاکستان واگذار کرده است.

عبدالکریم خرم، رئیس‌دفتر ریاست‌جمهوری در زمان کرزی، در صفحه تویترش نوشت که پاکستان در زمان حکومت کرزی «با اصرار و تکرار» خواستار واخان شده بود، اما کرزی این خواست را قبول نکرد. او نوشته است که این کار اهمیت ترانزینی افغانستان را تضعیف می کند و خطر تجزیه کشور را در پی دارد.

آقای خرم نوشته است: «شینده‌ام که این تقاضا اکنون دوباره مطرح شده است.»

طالبان اما واگذاری دهلیز واخان به پاکستان را رد می‌کند. وزارت دفاع این گروه دیروز با نشر اعلامیه‌ای گفت که یک هیئت این گروه از مناطق مرزی بدخشان دیدن کرده است. در اعلامیه طالبان آمده است: «تمام ساحات مرزی در بدخشان و سایر مناطق سرحدی و خطوط فرضی تحت کنترول مجاهدین بوده و هیچگونه مشکلی دیده نمی‌شود.»

طالبان در اعلامیه خود بر حسن همجواری با همسایه‌های افغانستان تاکید کرده است.

در همین حال، روزنامه هشت صبح به نقل از منابع خود از بدخشان گزارش می‌دهد: «نیروهای نظامی پاکستان بخش‌هایی از ولسوالی واخان بدخشان را عملاً تصرف کرده‌ و نیروهای محلی طالبان با وجود آگاهی از این موضوع، مانع این اقدام پاکستان نشده‌اند.»

این روزنامه به نقل از باشنده‌گان محل نوشته است: «حدود ۸۵ کیلومتر خاک مربوط به ولسوالی واخان بدخشان در امتداد مرز میان دو کشور به دولت پاکستان واگذار شده است و طالبان محلی و رهبران این گروه هیچ اقدامی نکرده‌اند.»

در همین حال، نصیر احمد فایق امروز در صفحه توییتر خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. آقای فایق نوشت: «اگر کدام توافق پنهانی نشده باشد و پاکستان خودسرانه بخواهد خاک افغانستان را برای اهداف اقتصادی خود استفاده کند و یا نشانه‌های مرزی را عمداً تغییر داده باشد، این موضوع را رسماً به شورای امنیت ملل متحد به عنوان تخطی و تجاوز مستند درج خواهیم کرد.»

پاکستان تاکنون درباره ادعاهایی مبنی تخطی مرزی در واخان و استفاده از این منطقه برای رسیدن به آسیای میانه واکنش نشان نداده است.

نمایندگی افغانستان در سازمان ملل خواستار ارایه وضاحت در این باره شده است.

امریکا تایید کرد با طالبان در مورد آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان گفتگو داشته است

۷ اسد ۱۴۰۱، ۰۲:۰۳ (‎+۱ گرینویچ)
امریکا تایید کرد با طالبان در مورد آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان گفتگو داشته است
100%

وزارت خارجه امریکا با نشر یک اعلامیه کوتاه در روز پنجشنبه تایید کرد که روز ۶ اسد هیات امریکایی با نمایندگان «طالبان و متخصصین افغان» در تاشکند در مورد آزادسازی ۳.۵ میلیارد دالر از ذخایر ارزی افغانستان در یک حساب بانک مرکزی دارای مجوز بحث کردند.

به نقل از این اعلامیه، تام وست، نماینده خاص امریکا برای افغانستان و برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری در بخش تروریزم و مسایل مالی با نمایندگان طالبان در مورد «تلاش‌های جاری برای دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر در ذخایر صاحب مجوز بانک مرکزی برای استفاده مردم افغانستان تبادل نظر کردند.»

قبلاً خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده بود که پیشنهادهایی میان امریکا و طالبان برای آزادسازی ذخایر بانک مرکزی افغانستان در یک «صندوق امانی» رد و بدل شده است. با این حال، خودداری طالبان از برکناری سرپرست بانک مرکزی افغانستان، یکی از موارد اختلافی جدی میان دو طرف است.

یک منبع از میان طالبان به رویترز گفت که طالبان ایجاد صندوق را رد نمی‌کنند اما با پیشنهاد امریکا مبنی بر این‌که طرف سوم کنترول پول آزاد شده بانک مرکزی را در اختیار بگیرد، مخالفت کرده‌اند.

در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده است که هیات امریکایی نگرانی خود را «در مورد رسیدگی به وضعیت بشری افغانستان» ابراز کرد. امریکایی‌ها امیدوارند که با احیای نظام بانکی و اقتصادی افغانستان به کمک ذخایر ارزی از وخامت بحران بشری و اقتصادی در این کشور کاسته شود.

در عین حال، مقامات امریکایی نگران اند که طالبان از ذخایر بانک مرکزی به جای رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور، برای نیازهای سیاسی و نظامی خود استفاده کنند.

وزارت خارجه امریکا از راه اندازی سازوکار تماس و مشوره با جامعه مدنی افغانستان خبر داد

۷ اسد ۱۴۰۱، ۰۰:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)
وزارت خارجه امریکا از راه اندازی سازوکار تماس و مشوره با جامعه مدنی افغانستان خبر داد
100%

انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در همکاری با چند نهاد افغان و امریکایی میکانیزم مشوره با «زنان و جامعه مدنی افغانستان» را ایجاد کرده است. به گفته او، امریکا با این سازوکار می‌خواهد روابط خود را با افراد و گروه‌های تاثیرگذار افغان عمیق‌تر کند.

رینا امیری، نماینده حکومت امریکا برای زنان افغانستان در توییترش در مورد این پلاتفورم نوشت که می‌خواهد با این سازوکار، «به تاثیرگذاری دیدگاه‌ها و خواسته‌های متفاوت افغان‌ها در داخل و خارج از افغانستان کمک کند.»

امیری در چند ماه گذشته با چهره‌های فعال و شناخته شده زنان و نمایندگان هزاره‌های افغانستان دیدار کرد که پس از تسلط طالبان بیشتر از هر گروه دیگر در افغانستان آسیب دیده اند.

در بیانیه وزیر خارجه امریکا اذعان شده است که «با روی کارآمدن طالبان حقوق و آزادی‌های اساسی زنان، دختران، اقلیت‌های قومی و مذهبی و خبرنگاران افغان خیلی سریع در معرض از دست رفتن قرار گرفته است.»

او افزود که این پلاتفورم در واکنش به تلاش‌های آنان به این وضعیت به وجود آمده است.

بنا به اطلاعات وزارت خارجه امریکا، میکانیزم جدید مشورتی می‌خواهد پلاتفورمی برای گروه‌ها و فعالین حقوق زنان و جامعه مدنی، خبرنگاران، دانشگاهیان، حقوقدانان و علمای دینی در داخل و خارج از افغانستان باشد.

در این طرح نهادهای تحقیقاتی چون شورای اتلانتیک، انستیتوت صلح امریکا، انستیتوت زنان، صلح و امنیت دانشگاه جورج تاون و چند مرکز دیگر با وزارت خارجه امریکا همکاری دارند.

امیرخان متقی با وزیر خارجه پاکستان در تاشکند دیدار کرد

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۹ (‎+۱ گرینویچ)
امیرخان متقی با وزیر خارجه پاکستان در تاشکند دیدار کرد
100%

طالبان می‌گوید امیر‌خان متقی، وزیر امور خارجه این گروه در حاشیه نشست تاشکند با بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان دیدار کرده است. وزارت خارجه طالبان در خبرنامه‌ای نوشت که دو طرف در این دیدار در مورد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و بشری گفتگو کرده‌اند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان می‌گوید امیر خان متقی از بلاول بوتو خواست که در خصوص رفت و آمد مردم و تجارت دوجانبه میان افغانستان و پاکستان سهولت‌ فراهم کند.

وزارت خارجه پاکستان نیز در خبرنامه‌ای گفته است که بلاول بوتو زرداری در دیدار با وزیر خارجه طالبان بار دیگر بر تعهد پاکستان برای یک افغانستان صلح‌آمیز و پیشرفته تاکید کرده است.

هیات طالبان به رهبری امیرخان متقی برای شرکت در نشست بین‌المللی تاشکند درباره افغانستان روز دوشنبه هفته جاری به ازبکستان رفت و در حاشیه این نشست با مقامات کشورهای مختلف دیدار کرد.

در این نشست به شمول امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، چین، بریتانیا، هند، ایران و پاکستان نمایندگان بیست کشور و سازمان حضور داشتند.

در این نشست، درباره هماهنگی کمک‌های جامعه بین‌المللی، گفتگو با طالبان درباره ایجاد یک حکومت فراگیر، احترام به حقوق زنان و تضمین دسترسی دختران به آموزش کامل، تضمین مقام‌های طالبان مبنی بر جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان برای حمله به منافع امنیتی کشورهای همسایه، منطقه و جهان و اهمیت آزادسازی پول مسدود شده افغانستان صحبت شد.

وزیر خارجه روسیه در ازبکستان: مسکو و تاشکند با طالبان همکاری می‌کنند

۶ اسد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۲ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر خارجه روسیه در ازبکستان: مسکو و تاشکند با طالبان همکاری می‌کنند
100%

وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان گفت مسکو و تاشکند با حکومت طالبان همکاری می‌کنند. سرگی لاوروف از چگونگی همکاری با طالبان جزئیاتی نداده اما پیشتر گفته بود اگر طالبان حکومت فراگیر تشکیل دهند روسیه ممکن است آن‌‌ها را به‌رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، سرگی لاوروف گفته است امروز، پنجشنبه ۶ اسد با شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبکستان درباره افغانستان گفتگو کرده و طرفین تمایل خود برای همکاری با طالبان را تائید کردند.

تاشکند به مدت دو روز (۵ و ۶ اسد) میزبان نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای است. در این نشست وضعیت افغانستان هم بررسی می‌شود.

وزیران خارجه چین، روسیه، ازبکستان، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و هند در این نشست حضور دارند. دیدارهای دو جانبه نیز در حاشیه این نشست انجام می‌شود.

سرگی لاوروف پس از دیدار با شوکت میرضیایف گفت: «افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد. ما موضع بسیار نزدیکی با دوستان ازبک خود در رابطه با لزوم شناخت واقعیت‌های کنونی در افغانستان و همکاری با رهبری کنونی بر اساس این واقعیت‌ها داریم.»