• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

برنامه جهانی غذا می‌گوید افرادی به نام این سازمان در افغانستان از مردم اخاذی می‌کنند

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۸:۵۰ (‎+۱ گرینویچ)

برنامه جهانی غذا می‌گوید افرادی در افغانستان با سوءاستفاده از نام این سازمان از مردم پول می‌گیرند. این نهاد به مردم گفته فریب نخورند. گفته می‌شود برخی از طریق شبکه‌های اجتماعی فرم‌های جعلی را به مردم می‌فرستند و به آنها می‌گویند با پرداخت ۵۰ افغانی کمک دریافت کنید.

برنامه جهانی غذا می‌گوید سازمان‌های بشری هرگز درخواست پول نمی‌کنند و هیچکس نباید پول خود را هدر دهد.

این سازمان خطاب به مردم افغانستان تاکید کرده «همه این صفحات و فرم‌های ثبت نام جعلی هستند.»

وحیدالله امانی، سخنگوی برنامه جهانی غذا نیز با انتشار ویدیویی به مردم هشدار داده که فریب افراد سودجو را نخورند.

آقای امانی می‌گوید برنامه جهانی غذا از طریق ارزیابی‌های رسمی که انجام می‌گیرد افراد نیازمند را شناسایی و کمک می‌کند. او گفته هیچکس نباید برای دریافت کمک‌، پول پرداخت کند و اگر مردم با افراد سودجو برخوردند و سوالی داشتند می‌توانند با شماره مستقیم برنامه جهانی غذا در تماس شوند.

سوءاستفاده از نام برنامه جهانی غذا و اخاذی از مردم در حالی صورت می‌گیرد که طبق برآوردهای سازمان ملل، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان گرسنه هستند.

پربازدیدترین‌ها

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد
۱

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد

۲

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۳
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۴

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

۵

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

روسیه تصمیم امریکا درباره ذخایر بانک مرکزی افغانستان را خلاف قوانین بین‌الملل دانست

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۷:۰۵ (‎+۱ گرینویچ)
روسیه تصمیم امریکا درباره ذخایر بانک مرکزی افغانستان را خلاف قوانین بین‌الملل دانست
100%

سفارت روسیه در واشنگتن می‌گوید که تصمیم امریکا مبنی بر انتقال ۳.۵ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان به «صندوق افغان» در تناقض با موازین قوانین بین‌الملل است. در بیانیه این سفارت آمده که مردم افغانستان، بدون کنترول خارجی، باید دارایی‌های متعلق به خود را مستقلانه اداره کنند.

وزارت خارجه امریکا روز چهارشنبه ۲۳ سنبله، با نشر اعلامیه‌ای مطبوعاتی از ایجاد صندوق افغان در جینوای سوئیس خبر داد.

امریکا می‌گوید که این صندوق ۳.۵ میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان را محافظت می‌کند و در عین حال کمک خواهد کرد تا چالش‌های اقتصادی پیش روی افغانستان کاهش یابد.

در اعلامیه مشترک وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری امریکا آمده است که حفظ ذخایر بانک مرکزی افغانستان از طریق صندوق افغان سبب خواهد شد تا این پول به نفع مردم افغانستان مصرف شده و در عین حال از دست طالبان و سایر گروه‌های تندرو در افغانستان دور نگه داشته شود.

رویترز به نقل از چند مقام امریکایی گزارش داده که این صندوق از سوی هیئتی متشکل از نمایندگان امریکا، سوئیس و دو مقام پیشین حکومت افغانستان نظارت خواهد شد.

رویترز از انوارالحق احدی، رئیس بانک مرکزی و وزیر مالیۀ اسبق افغانستان و شاه محمد محرابی، عضو شورای عالی بانک مرکزی افغانستان و استاد کالج مونتگومری در ایالت مریلند امریکا به عنوان دو ناظر افغان این صندوق یاد کرده است.

سفارت روسیه در واشنگتن اما این تصمیم امریکا را محکوم کرده و گفته است که چنین اقداماتی «تنها رنج مردم افغانستان» را تشدید می‌کند.

سفارت روسیه در اعلامیه‌ای می‌گوید: «ما از بیانیه وزارت امور خارجه و خزانه‌داری ایالات متحده در مورد ایجاد «صندوق افغان» که قرار است ۳.۵ میلیارد دالر از ذخایر بانک مرکزی افغانستان به آن واریز شود، اطلاع یافتیم.»

خبرگزاری روسی تاس به نقل از اعلامیه سفارت روسیه گزارش داد: «این اقدام برخلاف درخواست‌های متعدد مردمی، سازمان‌های بشردوستانه امریکا و جهان و همچنین اقتصاددانان برجسته انجام شده است.»

در بیانیه این سفارت آمده است: «مردم افغانستان حق دارند مستقلاً دارایی‌های متعلق به خود را بدون کنترول خارجی اداره کنند. سفارت فدراسیون روسیه قویاً معتقد است که این گونه اقدامات ایالات متحده، صرف نظر از این که از کدام شعار بشردوستانه به عنوان پرده استفاده می‌کند، تنها رنج مردم افغانستان را تشدید می‌کند.»

سفارت روسیه یکبار دیگر خواستار بازگرداندن دارایی‌های افغانستان به بانک مرکزی این کشور شده است.

دیده‌بان حقوق بشر اعدام صحرایی اسیران در پنجشیر را جنایت جنگی دانست

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۵:۰۹ (‎+۱ گرینویچ)
دیده‌بان حقوق بشر اعدام صحرایی اسیران در پنجشیر را جنایت جنگی دانست
100%

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که این سازمان اطلاعات نگران‌کننده‌ای از اعدام افراد بازداشت شده در پنجشیر دریافت کرده است. خانم عباسی می‌افزاید که دیده‌بان حقوق بشر اعدام صحرایی اسیران از سوی افراد طالبان در پنجشیر را جنایت جنگی می‌داند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، طالبان اخیراً فرمانده محمدیار، از فرماندهان جبهه مقاومت ملی و ۶ نفر از نیروهایش را پس از یک درگیری طولانی، در منطقه شابه ولایت پنجشیر به اسارت گرفته و آنان تیرباران کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اخیراً گفت که در عملیات پاکسازی این گروه در پنجشیر، دستکم ۴۰ تن از نیروهای جبهه مقاومت کشته و بیش از ۱۰۰ تن آنان اسیر شده‌اند.

گروه طالبان ویدیوی تیرباران کردن اسیران جبهه مقاومت را نیز همگانی کرده است.

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر نگرانی این سازمان درباراه تیرباران کردن اسیران را در صفحه توییترش نشر کرده است. او نوشت: «ما اطلاعات نگران کننده‌ای مبنی بر اعدام افراد بازداشت شده توسط نیروهای طالبان در جریان نبرد با نیروهای مخالف در پنجشیر دریافت کرده ایم.»

او گفت که اعدام صحرایی جنگجویان اسیر و غیرنظامیان جنایات جنگی است.

این پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید: «ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که به حقوق بین‌الملل بشردوستانه احترام بگذارند.»

به دنبال کشته شدن شماری از اسیران توسط طالبان در پنجشیر، یوناما نیز در مورد نقض جدی حقوق بشر در این ولایت و مناطق دیگر افغانستان شدیداً ابراز نگرانی کرد.

یوناما گفت که وضعیت را زیر نظر دارد و خواهان به عدالت کشیدن عاملان هر جنایتی است.

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان روز چهارشنبه در خبرنامه‌ای گفت که طرف‌های منازعه علاوه بر احترام به حقوق زندانیان، تعهدات بین‌المللی روشنی نیز دارند.

وزیر داخله طالبان قتل‌های فراقانونی از سوی نیروهای این گروه را تایید کرد

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۳:۳۶ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر داخله طالبان قتل‌های فراقانونی از سوی نیروهای این گروه را تایید کرد
100%

صدای سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان که در شبکه‌های اجتماعی درز کرده، حاوی اعترافات او از کشتن افراد در ایست‌های بازرسی طالبان است. او می‌گوید که هر چه داد می‌زند که عفو عمومی اعلام شده و نباید کسی را اذیت کرد اما «باز هم یکی برمی‌خیزد و فردی را در یک چک‌پاینت می‌کشد».

طالبان دو روز پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، عفو عمومی اعلام کردند. بر اساس این عفو، هیچ طالبی حق ندارد کارمند حکومت پیشین به شمول نیروهای مسلح حکومت پیشین را بازداشت، اذیت و شکنجه کند.

اما افراد زیادی تاکنون به گونه هدفمند به قتل رسیده اند که بیشترشان نظامیان حکومت پیشین بوده اند.

طالبان همواره اتهام قتل نظامیان حکومت پیشین را پس از به قدرت رسیدن در افغانستان رد کرده اند اما صدای وزیر داخله این گروه که به رسانه‌های اجتماعی درز کرده، حاوی اعترافات او از رعایت نکردن فرمان عفو عمومی و کشتن افراد در ایست‌های بارزسی طالبان است. زمان و مکان این سخنرانی مشخص نیست.

حقانی که ظاهراً در یک گردهمایی با برخی از فرماندهان طالبان صحبت می‌کند، می‌گوید: «‌ما هم خود را اصلاح می‌کنیم، شما هم وعده کنید که خود را اصلاح می‌کنید.یکدیگر را نمی‌شرمانیم و ملت مسلمان را بی‌جا اذیت نمی‌کنید.»

او می‌افزاید: «من فریاد می‌زنم که امن است و عفو است، اما باز هم یکی برمی‌خیزد و در یک چک‌پاینت فردی را می‌کشد؛ کل ‌حرف‌هایم [درباره عفو عمومی] دروغ [ثابت] می‌شود.»

حقانی درباره تقاضای اعاشه از سوی فرماندهان طالبان می‌گوید: «ما در روزهای سخت صدا می‌کردیم که برای ننگرها، کندز و مزار به تشکیل ضرورت داریم؛ چند نفر پیدا می‌شد؟ نمی‌شد. اما امروز می‌آیند که برای ما اعاشه دو هزار نفر را بدهید؛ اعاشه هزار نفر را بدهید.»

او سپس می‌افزاید: «از برای خدا من از بنگلادیش، هند، پاکستان و ایران گندم و غله می‌آورم که بخورید، شما نیز کمی انسانیت داشته باشید.»

وزیر داخله طالبان در حالی از رفتار افراد طالبان در باره رعایت نکردن فرمان عفو عمومی گلایه می‌کند که یوناما نیز در نخستین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر، تاکید کرد که گروه طالبان فرمان عفو عمومی را عملی نکرده است.

یوناما در گزارش خود که در ماه سرطان امسال نشر کرد، گفت که حداقل ۱۶۰ قتل فراقانونی مقامات دولتی و امنیتی سابق را توسط افراد طالبان بین ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ جون ۲۰۲۲ ثبت کرده است.

برخی دختران دانش‌آموز: بسته شدن دوباره مکاتب در پکتیا ما را ناامیدتر ساخته است

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۱:۵۸ (‎+۱ گرینویچ)
برخی دختران دانش‌آموز: بسته شدن دوباره مکاتب در پکتیا ما را ناامیدتر ساخته است
100%

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که پس از باز و بسته شدن برخی مکاتب در ولایت پکتیا، بسیاری افغان‌ها خبرهای مربوط به آموزش دختران را بیشتر دنبال می‌کنند. همچنین برخی از دانش‌آموزان دختر به این خبرگزاری گفته‌اند که بسته شدن دوباره مکاتب دخترانه در پکتیا آنان را «ناامیدتر» ساخته است.

اخیراً برخی از مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم در ولایت شرقی پکتیا بی سر و صدا بازگشایی شد، اما طالبان دوباره مکاتب را بستند.


بستن دوباره مکاتب از سوی طالبان در پکتیا، باعث اعتراض دانش‌آموزان دختر در این ولایت شد. صدها تن از دانش‌آموزان با تجمع در مقابل ریاست معارف این ولایت، خواستاری بازگشایی مکاتب‌شان شدند.


برخی از دختران خارج از پکتیا نیز نسبت به بسته شدن مکاتب این ولایت ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان به رویترز گفته‌اند که نگران‌اند مکاتب برخی از مناطق که هنوز فعالیت دارد، بسته شود.


مسکا، دانش‌آموزی که قرار بود امسال صنف دوازدهمش را در ولایت ننگرهار تمام کند، گفت: «وقتی از بازگشایی مکاتب در پکتیا مطلع شدیم، دوباره به آینده امیدوار شدیم.»


مسکا که ترجیح داد فقط نام کوچکش ذکر شود، گفت: «اما بسته شدن دوباره مکاتب ما را ناامیدتر کرده است.»


طالبان اعلام کرده اند که بر اساس تفسیر خود از قوانین اسلامی به حقوق همه احترام می‌گذارند. این گروه همچنین می‌گوید که در حال کار بر روی طرحی برای آموزش ثانویه دختران است، اما برای بازگشایی مکاتب دخترانه چارچوب زمانی ارائه نکرده است.


بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان در پاسخ به سوالی درباره وقایع پکتیا و چگونگی تفسیر افغان‌ها از آن گفت که روند افتتاح مکاتب دخترانه در دست بررسی است.
وی گفت: «امیدواریم همه مشکلات در کشور ما حل شود.»


نورالله منیر، سرپرست وزارت معارف طالبان هفته گذشته در پاسخ به سؤالات رسانه‌های محلی در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه، به طور ضمنی گفت که برخی از افغان‌ها نمی‌خواهند دختران در اواخر نوجوانی‌شان به مکتب بروند.

محمد معروفی، یکی از بزرگان قومی در ولایت جنوبی قندهار، زادگاه طالبان، به رویترز گفت که برخی از بزرگان محلی رویدادهای پکتیا را دنبال می‌کردند. او افزود که امیدوار است مکاتب دخترانه به زودی باز شود.


معروفی گفت: «ما برای دختران مکتب می‌خواهیم. این خواسته من نیست، خواست ملت است. آموزش یک حق انسانی است و این حق را اسلام داده است.»


او با اشاره به اداره طالبان گفت: «همانند پکتیا، مردم قندهار نیز از آموزش دختران حمایت می‌کنند... ما از آنان می‌خواهیم که مکاتب دخترانه را باز کنند.»

نزدیک به نیمی از پناهندگان جدید افغان در جاپان به افغانستان بازگشتند

۲۴ سنبلهٔ ۱۴۰۱، ۰۱:۲۲ (‎+۱ گرینویچ)
نزدیک به نیمی از پناهندگان جدید افغان در جاپان به افغانستان بازگشتند
100%

روزنامه جاپانی مینی‌چی گزارش داد که بیش از ۴۰ درصد از ۱۶۹ نفری که با سقوط کابل به جاپان تخلیه شده بودند، به افغانستان بازگشتند. این پناهندگان از فقدان حمایت‌های دولت جاپان شکایت داشتند و ادعا کردند که کارمندان وزارت خارجه جاپان آنها را به بازگشت به افغانستان تشویق کرده بودند.

این افغان‌ها قبلا با حکومت جاپان در افغانستان کار می‌کردند.

برخی از آنان به خبرگزاری کیودو گفتند که تعدادی از کارمندان وزارت خارجه جاپان به خانه‌های شان آمده و بر آنها فشار آوردند که جاپان را ترک کنند. این کارمندان به آنها گفتند که زندگی و کار کردن در جاپان بسیار دشوار است و بهتر است که خاک این کشور ترک کنند.

۷ نفر از این پناهجویان به این روزنامه گفتند که آنها راهی برای رفتن و اقامت در امریکا و بریتانیا پیدا کردند.

جاپان از جمله کشورهایی است که قوانین خیلی سخت برای پذیرش پناهجو دارد و تنها به ۹۸ پناهجوی تخلیه شده به این کشور اقامت داده است.

به گفته این پناهجویان، کارمندان وزارت خارجه جاپان به آنها گفتند که در صورت بازگشت به افغانستان، حکومت جاپان آماده پرداخت مصارف بازگشت شان خواهد پرداخت.

اکثر این پناهندگان به زبان جاپانی صحبت کرده نمی‌توانند. یک سازمان کاریابی جاپانی به آنها گفته بود که به دلیل ناآشنایی به زبان جاپانی، یک درصد هم چانس پیدا کردن کار در جاپان را ندارند.

وزارت خارجه جاپان این موضوع را رد کرد که پناهندگان افغان را تشویق به بازگشت به افغانستان کرده است. اما به گفته این وزارت، حکومت جاپان بیشتر از یکسال پناهندگان افغان را کمک کرده نمی‌تواند.