• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

وزیر اول پاکستانی‌الاصل اسکاتلند پس از دیدار شهباز شریف وعده داد به اسلام‌آباد خواهد رفت

۱۷ ثور ۱۴۰۲، ۱۶:۴۳ (‎+۱ گرینویچ)

حمزه یوسف، وزیر اول پاکستانی‌الاصل اسکاتلند پس از دیدار با شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در لندن گفته است که «قطعا» به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد. شهباز شریف روز چهارشنبه برای شرکت در مراسم تاج‌گذاری پادشاه بریتانیا وارد لندن شد و در حاشیه این سفر با حمزه یوسف نیز دیدار کرد.

حمزه یوسف در پاسخ به سوالی درباره دیدارش با شهباز شریف، این ملاقات را «بسیار مثبت» توصیف کرد.

او روز یکشنبه در دیدار با خبرنگاران پاکستانی گفت افتخار می‌کند که اولین پاکستانی اسکاتلندی است که وزیر اول اسکاتلند شده است.

حمزه یوسف گفت در دیدارش با شهباز شریف درباره راه‌های تقویت همکاری بین پاکستان و اسکاتلند در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، آموزش، سرمایه‌گذاری و تغییرات آب و هوا گفت‌وگو کرده است.

آقای یوسف گفت نخست‌وزیر پاکستان از او دعوت کرده است که به اسلام‌آباد سفر کند. به گفته آقای یوسف او قطعا به این سفر خواهد رفت، اما هنوز زمان دقیق آن را مشخص نکرده است.

حمزه یوسف، ۳۷ ساله اولین رهبر مسلمان یکی از احزاب عمده بریتانیا به شمار می‌رود. او همچنین جوان‌ترین وزیر اول اسکاتلند است.

پربازدیدترین‌ها

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد
۱

روز جهانی پناهندگان؛ چوپان‌بچه دره‌های غزنی که در کپنهاگن پزشک بخش قلب شد

۲

افسر ارتش پیشین در مرکز ولسوالی شهرستان دایکندی ترور شد

۳

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

جنگ سودان؛ همزمان با گفت‌وگوی دو طرف متخاصم در عربستان، درگیری در خرطوم ادامه دارد

۱۷ ثور ۱۴۰۲، ۱۵:۱۸ (‎+۱ گرینویچ)
جنگ سودان؛ همزمان با گفت‌وگوی دو طرف متخاصم در عربستان، درگیری در خرطوم ادامه دارد
100%

در حالی که نمایندگان جنرال‌های سودانی برای گفت‌وگو به عربستان سعودی رفته‌اند، گزارش‌ها حاکی است که جنگ در خرطوم، پایتخت سودان همچنان ادامه دارد. خبرگزاری رویترز گزارش داده که روز یکشنبه (۱۷ ثور) صدای درگیری میان دو جناح درگیر جنگ در جنوب شهر خرطوم شنیده می‌شود.

هنوز از جزئیات گفت‌وگوهای نمایندگان دو طرف در عربستان سعودی اطلاع دقیقی در دست نیست.

مذاکره‌کنندگان دو طرف روز شنبه برای مذاکره رو در رو به شهر جده رفتند.

با این حال، دو طرف گفته‌اند که هدف این مذاکرات توافق بر سر آتش‌بس بشردوستانه و تامین امنیت راه‌ها برای رفت‌وآمد غیرنظامیان است و نه پایان درگیری بین دو طرف.

پیشتر برخی از مسئولان نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل از هر دو طرف خواسته بودند که برای عبور و مرور آوارگان و کاروان‌های کمک‌رسانی آتش‌بس کنند.

سه هفته درگیری در سودان باعث مرگ بیش از ۵۰۰ نفر، زخمی شدن هزاران نفر و آواره شدن بیش از صد هزار نفر شده است.

این درگیری در ۱۵ اپریل میان نیروهای ارتش تحت فرمان جنرال عبدالفتاح برهان، رئیس ارتش و رئیس شورای نظام حاکم بر کشور و نیروهای پشتیبانی سریع تحت فرمان جنرال محمد حمدان دقلو، معاون شورای نظامی آغاز شد.

اختلاف دو طرف بر سر تهیه طرح انتقال قدرت به حکومت غیرنظامی منجر به این درگیری شد.

هواپیمای گشت مرزی اتحادیه اروپا از برخورد با جت روسی در حریم هوایی بین‌المللی جلوگیری کرد

۱۷ ثور ۱۴۰۲، ۱۵:۰۲ (‎+۱ گرینویچ)
هواپیمای گشت مرزی اتحادیه اروپا از برخورد با جت روسی در حریم هوایی بین‌المللی جلوگیری کرد
100%

مقامات رومانیا و پولند اعلام کردند که یک هواپیمای گارد مرزی پولند روز جمعه در نزدیکی رومانیا از برخورد با جنگنده روسی جلوگیری کرد. این هواپیما در حال گشت‌زنی بر فراز دریای سیاه، برای اداره مرزی اتحادیه اروپا بود که متوجه شد یک جت روسی در چند متری‌اش به پرواز درآمده است.

آنا میچالسکا، سخنگوی گارد مرزیپولند روز یکشنبه در توییتر نوشت که جت روسی بدون رعایت فاصله حفاظتی با نزدیک شدن به هواپیمای این کشور «مانورهای تهاجمی و خطرناک» انجام داد که منجر به تلاطم و از دست دادن ارتفاع و کنترول موقت هواپیما شد.

میچالسکا افزوده است که: «جت روسی درست در مقابل دماغه هواپیمای پولندی به پرواز درآمد و از مسیری خطرناک عبور کرد.» فاصله این دو طیاره توسط خدمه طیاره پولند «حدود پنج متر» تخمین زده شده است.

به گفته میچالسکا این حادثه در حریم هوایی بین‌المللی رخ داد و پس از سه بار نزدیک شدن، جت روسی دور شد.

وزارت دفاع رومانیا نیز رفتار جت روسی را «کاملا غیرقابل قبول» و گواهی دیگری از «رویکرد تحریک‌آمیز» فدراسیون روسیه در دریای سیاه عنوان کرده است.

نمایندگان مجلس و وزیر خارجه ایران درباره حقابه هلمند گفت‌وگو کردند

۱۷ ثور ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷ (‎+۱ گرینویچ)
نمایندگان مجلس و وزیر خارجه ایران درباره حقابه هلمند گفت‌وگو کردند
100%

خبرگزاری فارس روز یکشنبه گزارش داد که نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس با وزیر خارجه ایران درباره بحران آب و حقابه هلمند گفت‌وگو کرده‌اند. این نمایندگان از وزارت خارجه خواستند حقابه هلمند را دنبال کند و در مقابل وزیر خارجه گفته پیگیری حقابه هلمند وظیفه ذاتی این وزارت است.

در گزارش آمده که در این جلسه، معاونان وزارت خارجه ایران و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران و سفیر این کشور در کابل نیز حضور داشته است.

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در این جلسه گفته است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور این کشور «اهتمام ویژه‌ای به مسایل و مشکلات استان سیستان و بلوچستان دارد.»

به گفته آقای عبداللهیان، «وزارت امور خارجه از ایجاد بازارچه‌های مرزی در مرز بین ایران و افغانستان و افزایش مراودات اقتصادی و داد و ستد بین مردم دو طرف مرز حمایت می‌کند و اجرایی شدن مصوبات نهادهای بالادستی در این رابطه را پیگیری می‌کند.»

مقامات ایرانی پیوسته درباره آنچه آنان «گرفتن حق‌آبه هلمند» می‌گویند، ابراز نظر می‌کنند. با این حال، طالبان کمتر در حوزه عمومی در این باره سخن می‌گویند.

اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت آب و انرژی طالبان پیش از این گفته بود طبق قراداد افغانستان و ایران بر سر دریای هلمند، حقابه سالانه ایران داده شده است.

نجیب‌آقا فهیم، پژوهشگر محیط زیست و آب هفته گذشته به افغانستان اینترنشنال گفت: «ایران هیچ‌گاه خواستار اجرای معاهده آب هلمند نیست. چرا که این معاهده مقدار آب ایران را محدود می‌کند.»

به گفته آقای فهیم، ایران با استفاده از وضعیت موجود از تمام جریان آب هلمند به صورت یکجانبه استفاده می‌کند و این نوع استفاده در معاهده پیش‌بینی نشده است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه می‌گوید به دلیل جنگ‌های طالبان، افغانستان نتوانسته است از منابع آبی خود استفاده درست کند. به همین دلیل، تمام جریان آب هلمند وارد ایران می‌شود و خارج از چهارچوب معاهده آب هلمند استفاده می‌شود.

نجیب‌آقا فهیم می‌گوید جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ضعف، کم‌سوادی و عدم مشروعیت طالبان، در پی آن است که معاهده آب هلمند را دور بزند و یک سند حقوقی جدید را به جای آن بر سر یک دولت نامشروع به امضا برساند.

هک وبسایت‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی و انتشار اسناد مربوط به موافقت‌نامه تبادل زندانیان

۱۷ ثور ۱۴۰۲، ۱۲:۰۷ (‎+۱ گرینویچ)
هک وبسایت‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی و انتشار اسناد مربوط به موافقت‌نامه تبادل زندانیان
100%

گروه هکری «قیام تا سرنگونی»، نزدیک به سازمان مجاهدین خلق، از هک سایت‌ها و سرورهای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد. این هکرها برخی اسناد محرمانه‌ای را منتشر کرده که سند اقدامات وزارت خارجه ایران برای بازگرداندن اسدالله اسدی، دیلپومات محکوم شده ایرانی نیز شامل آن‌هاست.

تلاش برای انعقاد موافقت‌نامه تبادل زندانیان بین ایران و بلژیک، ده‌ها دیدار با مقامات کشورهای اروپایی و اقدامات رسانه‌ای از جمله این اقدامات بوده است.

اسدالله اسدی، دیپلومات سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش بود. وی در سال ۲۰۱۸ در ایالت بایرن آلمان، به اتهام دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شد.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی»، پس از هک سایت‌ها و سرورهای وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، فهرست پلاک محرمانه موترهای این وزارت‌خانه، مشخصات فرماندهان و مشاورین بسیج و اسامی ۱۱ هزار نفر از کارکنان وزارت خارجه را منتشر کرد.

این گروه همچنین اسنادی از جلسات وزارت اطلاعات و وزارت خارجه درباره پرونده اسدالله اسدی، دیپلومات محکوم‌شده جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق را منتشر کرده است.

در یکی از این گزارش‌ها تاکید شده که موضوع اسدی در حیطه وظایف وزارت اطلاعات بوده و «تمامی تحرکات و فعالیت‌های مربوطه» پس از بازداشت اسدی نیز از سوی آن وزارت‌خانه «مدیریت و هدایت» شده است.

در این سند وزارت خارجه ایران همچنین اعلام شده که کارگروه تشکیل شده در این باره در وزارت خارجه، چندین گزارش را برای دفتر علی خامنه‌ای و شورای عالی امنیت ملی این کشور ارسال کرده است.

وزارت خارجه ایران در این سند گزارشی را از اقدامات خود برای انعقاد موافقت‌نامه انتقال محکومین بین ایران و بلژیک ارائه کرده و از ده‌ها دیدار با مقامات آلمان و بلژیک در این پرونده خبر داده است.

این وزارت‌خانه همچنین استخدام «وکلای متخصص» در بلژیک و آلمان را یکی از اقدامات خود در پرونده اسدالله اسدی ذکر کرده است.

در این گزارش همچنین اعلام شده که اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران هر هفته با اسدی دیدار داشته‌اند و در ماه اسد ۱۴۰۰ نیز ۱۵۰۰ یورو به «حساب او در زندان برای تهیه مایحتاج» واریز شده است.

وزارت خارجه همچنین خبر داده که معاون و رایزن نمایندگی ایران با خبرنگار روزنامه «لالبیر» با هدف «اقدامات توجیهی رسانه‌ای درباره تاکید بر مصونیت قضایی» اسدی و توضیح اقدامات مجاهدین خلق دیدار کرده است.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» همچنین اسناد اقدامات وزارت خارجه برای مقابله با گروه مجاهدین خلق را منتشر کرده است.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» در ماه جوزای سال گذشته نیز اعلام کرده بود که در آستانه سالگرد مرگ روح‌الله خمینی، طی یک عملیات بیش از پنج هزار دوربین کنترول مراکز حکومتی و مناطق مختلف تهران و همچنین بیش از ۱۵۰ سایت و سامانه شهرداری تهران را از دسترس خارج کرده است.

این گروه همچنین برخی از وبسایت و سامانه‌های نهادهای دولتی از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را نیز هک کرده بود.

نئاندرتال‌ها و انسان مدرن؛ استعمار اروپا و بیرون راندن انسان‌های اولیه ۱۲۰۰۰ سال طول کشید

۱۷ ثور ۱۴۰۲، ۱۱:۱۰ (‎+۱ گرینویچ)
نئاندرتال‌ها و انسان مدرن؛ استعمار اروپا و بیرون راندن انسان‌های اولیه ۱۲۰۰۰ سال طول کشید
100%

بر اساس گزارش گاردین،‌ نتایج یک تحقیق بحث‌برانگیز در ژورنال علمی «پلاس ون» نشان می‌دهد که انسان‌های خردمند در طی ۱۲۰۰۰ سال توانسته‌اند که نئاندرتال‌ها را از اروپا بیرون رانده و این قاره را تحت سیطره خود آورند. نئاندرتال‌ها، یک گونه‌ از انسان‌های باستانی هستند که منقرض شده‌اند.

نتیجه کلیدی این تحقیق نشان می‌دهد که بین ۵۴ تا ۴۲ هزار سال قبل، سه موج جداگانه از انسان‌های مدرن تلاش کردند تا اروپا را تحت سیطره خود آورند و انسان‌های اولیه را بیرون برانند. دو بار شکست خوردند، در نهایت بار سوم با ایجاد شبکه عظیم از همنوعان خود بر نئاندرتال ها پیروز شدند.

پژوهشگران و دانشمندان با مطالعه غارهای رودخانه رون (واقع در فرانسه و سوئیس) به نتایج مهم فوق دست یافته‌اند.
لودویک اسلیماک، کاوشگر فرانسوی در دانشگاه تولوز، می‌گوید: «پس از آنکه انسان‌های مدرن، کنترل اروپا را به دست گرفتند، نئاندرتال در قاره اروپا از بین رفتند.»

نتایج این تحقیق بحث‌های زیاد را برانگیخته است، زیرا بخشی از اطلاعات ماقبل تاریخ را زیر سوال می‌برد.


چنانچه در بخش دیگر این پژوهش، از ابزارهای سنگی ماقبل تاریخ به عنوان ابزار ساخت دست نئاندرتال ها پرده برداشته می‌شود.
اسلیماک این دیدگاه را رد کرده و مدعی است که این ابزارها، ساخته دست انسان‌های مدرن/خردمند است و نه نئاندرتال ها!