• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

جمهوری اسلامی ایران از یک پهپاد 'مشابه پهپاد ام‌کیو ۹ ریپر امریکایی' رونمایی کرد

۱ سنبلهٔ ۱۴۰۲، ۰۳:۵۰ (‎+۱ گرینویچ)

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از یک پهپاد به نام «مهاجر ۱۰» رونمایی کرده‌اند که به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبیه پهپاد ام‌کیو-۹ ریپر، ساخت امریکاست. بر اساس اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی، برد این پهپاد به طور بالقوه می‌تواند به اسرائیل برسد.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز سه‌شنبه ۳۱ اسد گزارش داد ابراهیم رئیسی به مناسبت روز «صنعت دفاعی» ضمن بازدید از یک نمایشگاه نظامی، از پهپاد «مهاجر-۱۰» با «ظرفیت پروازی ۲۴ ساعته در ارتفاع هفت هزار متری و با شعاع عملیاتی دو هزار کیلومتر» رونمایی کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایرانی، این پهپاد دارای حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت و قابلیت حمل بمب و مهمات تا وزن ۳۰۰ کیلوگرم است.

برد انواع پهپادهای جنگی مهاجر ساخت جمهوری اسلامی از زمان جنگ ایران و عراق تاکنون مدام افزایش یافته و برای استفاده به ارتش و سپاه پاسداران ارائه شده است.

رونمایی از این پهپاد جدید در حالی است که جمهوری اسلامی با ارسال پهپاد به روسیه از جمله پهپاد انفجاری شاهد، در تهاجم روسیه به اوکراین مداخله دارد.

تهران اعتراف کرده که پهپادها را به مسکو رسانده اما مدعی است که این تحویل‌ها قبل از حمله به اوکراین انجام شده و در تهاجم به اوکراین نقشی ندارند.

امریکا اما در ماه جون هشدار داد که روسیه در حال دریافت تجهیزاتی از ایران برای «ساخت کارخانه تولید پهپاد» در خاک خود است.

رئیسی در مراسم رونمایی این پهپاد جدید گفت: «امروز قاطعانه می‌توانیم ایران را در دنیا، کشوری پیشرفته و فن‌آور معرفی کنیم.»

شباهت پهپاد جدید جمهوری اسلامی به پهپاد امریکایی در حالی است که پیشتر رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود دولت امریکا برنامه خود را برای فروش چهار پهپاد «ام‌کیو-۱ سی گری ایگل» به اوکراین به دلیل نگرانی‌ها از احتمال دسترسی عوامل متخاصم به فن‌آوری پیشرفته این پهپادها، متوقف کرده است.

امریکا همچنین از پهپاد ام‌کیو-۹ ریپر برای عملیات نظامی در منطقه خلیج فارس استفاده می‌کند.

پهپاد جنرال اتمیکس ام‌کیو-۹ ریپر از سوی نیروی هوایی ایالات متحده و کشورهای متحد امریکا به عنوان یک پهپاد «شکارچی قاتل» شناخته می‌شود که می‌تواند ساعت‌های طولانی در ارتفاعات بالا پرواز کند و قبل از حمله، یک هدف را تعقیب کند.

ایران در گذشته پهپادهای امریکایی یا قطعاتی از آنها را به تصرف خود درآورده اما هیچ مدرکی دال بر در اختیار داشتن پهپاد جنرال اتمیکس ام‌کیو-۹ ریپر وجود ندارد.

پربازدیدترین‌ها

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»
۱

از جنگجوی وفادار تا فرمانده سرکش؛ «رهبر طالبان دستور سرکوب جمعه فاتح را صادر کرده است»

۲

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۳

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۴
اختصاصی

رئیس پیشین امنیت ملی: هند در ساخت پهپاد با طالبان همکاری می‌کند

۵

ندیم امیری، فوتبالیست افغان‌تباری که آلمان را از شکست نجات داد کیست

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

آموزش زبان چینی وارد نصاب تعلیمی عربستان سعودی می‌شود

۳۱ اسد ۱۴۰۲، ۲۳:۵۰ (‎+۱ گرینویچ)
آموزش زبان چینی وارد نصاب تعلیمی عربستان سعودی می‌شود
100%

رسانه‌های عربستان گزارش دادند که بر اساس تصمیم وزارت آموزش این کشور، زبان چینی برای دانش‌آموزان دوره متوسطه در مکاتب دولتی و خصوصی آموزش داده می‌شود. این تصمیم در جریان سفر ولیعهد عربستان به چین اتخاذ شده است.

روزنامه «سعودی گازت» روز سه‌شنبه گزارش داد که عربستان با چین توافق کرده است تا طرحی را مبنی بر گنجانیدن زبان چینی در برنامه‌های درسی در همه سطوح مدارس و دانشگاه‌های عربستان ایجاد کند‌.

بر مبنای این طرح، وزارت آموزش و پرورش عربستان اعلام کرده است که شاگردان دوره متوسطه در مکاتب دولتی و خصوصی در هفته دو روز باید به مطالعه زبان چینی بپردازند.

این طرح در چارچوب تقویت همکاری‌ها و ارتباطات دوجانبه در همه زمینه‌ها و ایجاد یک مشارکت راهبردی جامع بین این دو کشور صورت می‌گیرد.

همکاری‌های دوجانبه‌ای چین و عربستان سعودی در سال‌های اخیر در زمینه‌های مختلف گسترش یافته است.

تاجیکستان نام‌ بیش از سه‌هزار مکان طبیعی را از زبان‌های خارجی به فارسی تغییر داد

۳۱ اسد ۱۴۰۲، ۲۳:۳۱ (‎+۱ گرینویچ)
تاجیکستان نام‌ بیش از سه‌هزار مکان طبیعی را از زبان‌های خارجی به فارسی تغییر داد
100%

حکومت تاجیکستان نام حدود ۳ هزار و ۵۰۰ مکان طبیعی را از زبان‌های خارجی، به‌ویژه روسی، به فارسی تغییر داده است. بر اساس فرمان حکومت، بیش از یک‌هزار یخچال طبیعی و رودخانه به فارسی تبدیل شده است. قرار است نام مکان‌های بیشتری تغییر کند.

از دو سال بدین‌سو یک گروه پژوهشی بیش از ۱۲ هزار نام‌‌های مناطق طبیعی در تاجیکستان را مورد ارزیابی قرار داده و دریافته است که نام ۴ هزار و ۳۱ مکان جغرافیایی و ۸۰۲ شهرک خارجی بوده و نیاز به تعویض اسم دارد.

بر اساس مصوبه حکومت تاجیکستان، بزرگترین یخچال طبیعی در پامیر با نام «فدچنکو» به «ونج‌یخ» برگردانده شده است.

«فدچنکو» نام یکی از دانشمندان روسی است که به نام آن بزرگترین یخچال طبیعی این کشور نام‌گذاری شده بود، اما این یخچال اکنون به‌نام «ونج‌یخ» مسمی شده که نام ناحیه‌ای در بدخشان تاجیکستان است.

به تعقیب آن ۱۶۵ یخچال طبیعی در موغاب، لخش و ونج به فارسی تعویض شده است.

به همین‌ترتیب، یخچال‌های طبیعی دیگر که غالبا به‌نام شخصیت‌های روسی نام‌گذاری شده بود، اکنون به نام‌های شخصیت‌های تاجیک و فارسی‌زبان مسمی شده اند.

به طور نمونه، یکی از یخچال‌های طبیعی به نام‌ ابوریحان بیرونی و دیگری به نام کیکاووس، قهرمان شاهنامه فردوسی، تغییر‌نام داده شده است.

بر اساس این مصوبه، اسامی تحریف شده تاجیکی نیز تصحیح شده است. به طور نمونه موکسو، تبدیل به موگوب، آلیچور به آلیچار تبدیل شده است.

گفته می‌شود روند تغییرنام مناطق جغرافیایی در تاجیکستان ادامه خواهد داشت.

ایالات متحده می‌گوید توافق با ایران برای رهایی پنج شهروند امریکایی در مسیر خود قرار دارد

۳۱ اسد ۱۴۰۲، ۲۱:۵۲ (‎+۱ گرینویچ)
ایالات متحده می‌گوید توافق با ایران برای رهایی پنج شهروند امریکایی در مسیر خود قرار دارد
100%

پس از انتقال یافتن پنج شهروند امریکایی از زندان به حبس خانگی در ایران، مشاور امنیت ملی امریکا روز سه‌شنبه گفت که تفاهم با ایران در مورد آزادی آنان در مسیرش باقی است. جک سالیوان جدول زمانی مشخصی برای رهایی این زندانیان ارائه نکرد.

در عوض رهایی این شهروندان، ۶ میلیارد دالر از پول‌های ایران در کوریای جنوبی آزاد می‌شود و تعدادی از افراد وابسته به جمهوری اسلامی در زندان‌های امریکا آزاد می‌گردند.

سالیوان گفت: «ما معتقدیم که کارها بر اساس تفاهمی که با ایران داریم، پیش می‌رود. من جدول زمانی دقیقی برای شما ندارم زیرا مراحلی است که هنوز باید مشخص شوند.»

ایران دو هفته قبل چهار شهروند امریکایی را از زندان آزاد و به حبس خانگی فرستاد. نخستین گام این معامله آزادسازی شش میلیارد دالر از سرمایه‌های مسدود شده‌ای ایران در کوریای جنوبی است. این پول به بانکی در قطر انتقال می‌یابد و تنها برای نیازهای بشردوستانه ایران مانند خرید دارو، مصرف خواهد شد.

گرچه آزادی زندانیان امریکایی یک عامل تنش بین واشنگتن و تهران را از بین می‌برد، اما هنوز هم هر دو کشور بر سر مسائلی از جمله برنامه هسته‌ای ایران و حمایت تهران از شبه‌نظامیان شیعه در منطقه، اختلاف‌ دارند.

شش سرباز پاکستانی در درگیری با شبه‌نظامیان در مرز افغانستان کشته شدند

۳۱ اسد ۱۴۰۲، ۲۰:۱۱ (‎+۱ گرینویچ)
 شش سرباز پاکستانی در درگیری با شبه‌نظامیان در مرز افغانستان کشته شدند
100%

ارتش پاکستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که شش سرباز آن در درگیری با طالبان پاکستانی در وزیرستان جنوبی، نزدیک به مرز افغانستان، کشته شدند. ارتش گفت که در این درگیری چهار طالب پاکستانی نیز کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

طالبان پاکستانی مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و گفت که جنگجویان این گروه در یک کمین، به موترهای نظامی ارتش پاکستان حمله کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، از آغاز سال تاکنون حدود ۴۰۰ نفر به شمول نیروهای امنیتی در نتیجه حملات طالبان پاکستانی و گروه‌های شورشی دیگر کشته شدند.

سعد محمد، یک مقام نظامی سابق پاکستان، گفت که آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان، ماه گذشته در دیدار با طالبان نگرانی‌های امنیتی اسلام‌آباد را مطرح کرد.

او به الجزیره گفت: «پاکستان نارضایتی خود را با طالبان افغانستان در میان گذاشته است، طالبان افغانستان برای کنترول شبه‌نظامیان در مرز خود به زمان نیاز دارد.»

او با تاکید بر مهلت‌دهی پاکستان به طالبان افغان گفت که پاکستان باید حداقل تا پایان سال مهلت دهد.

همزمان با تسلط طالبان بر افغانستان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰، حملات جنگجویان طالبان پاکستانی در خاک این کشور نیز در دو سال اخیر افزایش یافته است.

چندی پیش موسسه مطالعات صلح پاکستان در گزارشی از افزایش ۷۳ درصدی حملات تروریستی در پاکستان خبر داد و گفت که پس از قدرت رسیدن طالبان در افغانستان حملات طالبان پاکستانی افزایش چشمگیری داشته است.

پوتین در اجلاس سران گروه بریکس: تصمیم ما برای حذف سلطه جهانی دالر بی‌بازگشت است

۳۱ اسد ۱۴۰۲، ۱۹:۳۴ (‎+۱ گرینویچ)
پوتین در اجلاس سران گروه بریکس: تصمیم ما برای حذف سلطه جهانی دالر بی‌بازگشت است
100%

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سه‌شنبه در نشست سران کشورهای بریکس در افریقای جنوبی گفته است که قدرت خرید مردم در کشورهای بریکس نسبت به گروه هفت کشور صنعتی بیشتر است. او گفت که تلاش شان برای حذف دالر از معاملات تجاری بین‌المللی ادامه دارد.

پانزدهمین اجلاس کشورهای گروه بریکس در افریقای جنوبی با حضور رهبران کشورهای برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی در ژوهانسبورگ برگزار شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، که به اتهام جنایات جنگی در اوکراین براساس حکم دادگاه بین‌المللی کیفری تحت پیگرد است، به افریقای جنوبی سفر نکرده و از طریق لینک ویدیویی در آنجا سخنرانی کرد.

پوتین در سخنانی ضبط شده در این نشست، گفت که سرمایه‌گذاری در کشورهای عضو گروه بریکس شش برابر بیش‌تر شده است.

او گفت که اقتصاد جهان به دلیل تحریم‌های یکجانبه غربی‌ها بسیار آسیب دیده است. پوتین از بانک توسعه بریکس به عنوان جایگزین برای نهادهای مشابه غربی مانند بانک جهانی یاد کرد.

در این نشست پوتین همچنان از همکاری بر مبنای اصول «برابری، حمایت از مشارکت، احترام به منافع همدیگر» یاد کرد و گفت «این جوهر مسیر آینده‌محور این گروه است.»

اعضای اصلی گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی اند و بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان در این کشورها زندگی می‌کنند.

گفته می‌شود در این اجلاس در مورد عضویت بیش از ۲۰ کشور به شمول ایران نیز بحث شده است. پیش از این افریقای جنوبی گفته بود که ۴۰ کشور از جمله عربستان، خواهان پیوستن به گروه بریکس اند.