• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

آتش‌سوزی «هشت میلیون افغانی» تاوان روی دست دکانداران مندوی کابل گذاشت

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۰۹:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)

وزارت داخله طالبان اعلام کرد که در پی آتش‌سوزی دوشنبه‌شب در بازار مندوی شهر کابل، هشت دکان در آتش سوختند. به گفته این وزارت، این رویداد حدود هشت میلیون افغانی خسارت مالی بر جا گذاشته است. طالبان علت وقوع این آتش‌سوزی را اتصال برق عنوان کرده‌است.

وزارت داخله طالبان روز سه‌شنبه، دوم سرطان، با نشر خبرنامه‌ای در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد که آتش‌سوزی در مارکیت زرداد واقع در بازار مندوی، در ناحیه اول شهر کابل، رخ داده است.

در مارکیت زرداد بیش از ۵۰۰ دکان و انبار وجود دارد.

بر اساس خبرنامه، در نتیجه این رویداد هشت دکان در آتش سوختند؛ اما به‌دلیل مداخله سریع نیروهای آتش‌نشانی، از گسترش آتش جلوگیری شده و ۴۹۷ دکان و انبار دیگر از آسیب در امان مانده‌اند.

وزارت داخله طالبان میزان خسارت مالی ناشی از این رویداد را حدود هشت میلیون افغانی برآورد کرده و گفته است که اموال تاجران و دکان‌داران به ارزش نزدیک به ۴۸۰ میلیون افغانی از خطر نابودی نجات یافته است.

بازار مندوی کابل یکی از مهم‌ترین مراکز عمده‌فروشی و از پررفت‌وآمدترین بازارهای پایتخت به‌شمار می‌رود. این بازار در سال‌های گذشته بارها شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده بوده است.

باریک بودن مسیرهای دسترسی و ازدحام در بخش‌های مختلف مندوی نیز معمولاً رسیدن به‌موقع موترهای آتش‌نشانی را دشوار کرده و روند مهار آتش را با چالش و تأخیر مواجه می‌سازد.

پربازدیدترین‌ها

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت
۱

عبدالاحد مومند، تنها فضانورد افغان در آلمان درگذشت

۲

معترضان در مونیخ خواستار پایان دادن به آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

۳

عراق سفر مردان مجرد افغان از ایران به نجف و بغداد را محدود کرد

۴

ماموران تقلبی که افغان‌ها را در تهران می‌ربودند بازداشت شدند

۵

ترامپ در واکنش به اظهارات پزشکیان: بهتر است مراقب حرف زدنش باشد

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

گزارشگر سازمان ملل از اتحادیه اروپا خواست پناهجویان افغان را اخراج نکند

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۰۹:۱۵ (‎+۱ گرینویچ)
گزارشگر سازمان ملل از اتحادیه اروپا خواست پناهجویان افغان را اخراج نکند
100%

گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، وضعیت این کشور را «خطرناک» توصیف کرد و از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواست تا از بازگرداندن پناهجویان افغان خودداری کنند. ریچارد بنت گفت که هیچ تضمین دیپلوماتیک وزارت خارجه طالبان خطر شکنجه را برای پناهجویان افغان از بین نمی‌برد.

آقای بنت در پیامی در اکس نوشت که اصل عدم‌عودت مطلق و غیرقابل تعلیق است و هرگونه استثنا نقض تعهدات بین‌المللی دولت‌ها محسوب می‌شود.

او افزود که خطر شکنجه و بدرفتاری در افغانستان همچنان واقعی است و تاکید کرد که «هیچ اطمینان‌نامه‌ای» از سوی مقام‌های طالبان نمی‌تواند این خطر را از میان بردارد.
ریچارد بنت از کمیسیون اروپا خواست تا راهنمایی‌های روشن برای توقف اخراج افغان‌ها صادر کند.

این مقام سازمان ملل در سری واکنش‌هایی از مقرره‌های تازه در سطح اتحادیه اروپا برای تسریع روند اخراج مهاجران انتقاد کرده است.

او همچنین گفته که دعوت از مقام‌های طالبان به بروکسل برای انجام مذاکرات برای تسریع اخراج مهاجران، اهانت به مردم افغانستان به ویژه زنان است.

منابع آگاه به افغانستان اینترنشنال گفتند هیئت طالبان به ریاست عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه این گروه، روز سه‌شنبه از ترکیه به بروکسل سفر می‌کند.

براساس اطلاعاتی که وزارت خارجه بلجیم ارایه کرده است، به این هیئت تنها ویزای یک روزه برای روز سه‌شنبه، سوم سرطان صادر شده است.

دعوت از مقام‌های طالبان برای مذاکراتی که اتحادیه اروپا آن را صرفا تمهیداتی فنی برای ساماندهی بازگشت پناهجویان خوانده، واکنش‌های تند سازمان‌های حقوق بشری و قانون‌گذاران اروپایی را به دنبال داشته است.

بسیاری از منتقدان باور دارند دعوت از طالبان برای مذاکره برای بازگشت پناهجویان به این گروه مشروعیت سیاسی می‌بخشد.

سازمان ملل اصل عدم‌ بازگرداندن اجباری را از ستون‌های حقوق بین‌الملل پناهندگان و منع شکنجه می‌داند.

نهادهای حقوق بشری بارها نسبت به بازگرداندن افراد به مکان‌هایی که در آن با خطر شکنجه یا تعقیب روبه‌رو هستند، هشدار داده‌اند.

بلجیم برای هیئت طالبان ویزای محدود و یک روزه صادر کرد

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۰۸:۲۹ (‎+۱ گرینویچ)
بلجیم برای هیئت طالبان ویزای محدود و یک روزه صادر کرد
100%

بلجیم اعلام کرد که برای هیئت پنج نفری طالبان جهت شرکت در نشست اتحادیه اروپا در مورد مهاجرت در بروکسل، ویزای یک روزه صادر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه بلجیم گفت «این ویزاها دارای اعتبار سرزمینی و زمانی محدود هستند؛ فقط برای بلجیم و تنها برای یک روز صادر شده است.»

دو مقام اروپایی گفتند که به این هیئت ویزای یک روزه اعطا شده است که فقط در روز سه‌شنبه، دوم سرطان معتبر است.

وزارت خارجه بلجیم تاریخ این سفر را به دلایل امنیتی اعلام نکرده است.

  • هیئت طالبان برای سفر به بروکسل ویزا دریافت کرده است

    هیئت طالبان برای سفر به بروکسل ویزا دریافت کرده است

پیشتر، منابع آگاه به افغانستان اینترنشنال گفتند هیئت طالبان به ریاست عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه این گروه، روز سه‌شنبه از ترکیه به بروکسل سفر می‌کند.

این سفر که فنی و برای گفت‌وگو در مورد بازگرداندن مهاجران افغان اعلام شده نخستین میزبانی اتحادیه اروپا از زمان بازگشت این گروه به قدرت در پنج سال گذشته است؛ اقدامی که خشم فعالان حقوق بشر را برانگیخته و با اعتراض فعالان افغان مواجه شده است.

وزیر عدلیه سابق افغانستان: ممنوعیت مبایل‌های هوشمند هیچ پشتوانه شرعی ندارد

۲ سرطان ۱۴۰۵، ۰۶:۲۶ (‎+۱ گرینویچ)
وزیر عدلیه سابق افغانستان: ممنوعیت مبایل‌های هوشمند هیچ پشتوانه شرعی ندارد
100%

فضل احمد معنوی، وزیر پیشین عدلیه افغانستان، گفته است که دستور طالبان برای ممنوعیت استفاده از موبایل‌های هوشمند هیچ پشتوانه‌ای در شریعت اسلامی و فقه حنفی ندارد.

او در یادداشتی در شبکه فیسبوک نوشت که طالبان در تازه‌ترین اقدام خود در پی محدودسازی و در نهایت ممنوعیت استفاده از موبایل‌های هوشمند است و می‌کوشد این سیاست را با استناد به دین و شریعت توجیه کنند.

معنوی با اشاره به اصل «اباحت» در فقه اسلامی گفت که اصل در اشیا و ابزارهای دنیوی جواز است، مگر آن‌که دلیل شرعی صریحی بر منع آن وجود داشته باشد. او افزود موبایل هوشمند نیز مانند کتاب، قلم و سایر ابزارهای ارتباطی، «فی‌نفسه نه حلال است و نه حرام و حکم آن به نوع استفاده از آن بستگی دارد.»

وزیر پیشین عدلیه افغانستان تأکید کرد که محروم‌کردن همه مردم از یک وسیله مباح به دلیل سوءاستفاده احتمالی برخی افراد، با اصول فقه اسلامی سازگار نیست. به گفته او، موبایل‌های هوشمند امروزه نقش مهمی در آموزش، کسب‌وکار، دسترسی به اطلاعات، ارتباطات و دریافت خدمات عمومی دارند و ممنوعیت آن‌ها موجب آسیب‌های گسترده اجتماعی، آموزشی و اقتصادی می‌شود.

معنوی همچنین استدلال کرد که ممنوعیت یک ابزار به جای اصلاح رفتار استفاده‌کنندگان، به معنای مجازات اکثریت به دلیل عملکرد اقلیت است. او افزود همان‌گونه که به دلیل سوءاستفاده برخی افراد از کتاب و قلم، اصل این ابزارها ممنوع نمی‌شود، موبایل‌های هوشمند نیز نباید ممنوع شوند.

او در پایان نتیجه گرفت که محدودسازی یا ممنوعیت موبایل‌های هوشمند نه از اصول فقه حنفی سرچشمه می‌گیرد و نه با مقاصد شریعت اسلامی سازگار است، بلکه بازتاب یک رویکرد سیاسی و امنیتی است که زیر نام دین بر جامعه تحمیل می‌شود.

طالبان اخیرا به دستور هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، استفاده از موبایل‌های هوشمند را در ادارات دولتی و برخی مراکز دیگر از جمله دانشگاه‌ها ممنوع کرده است.

اسنادی که به افغانستان اینترنشنال رسیده، نشان می‌دهد هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، دستور شفاهی تازه‌ای درباره ممنوعیت استفاده از موبایل‌های هوشمند برای اعضای این گروه و کارمندان حکومتی صادر کرده است. در این سند، متخلفان «مجرم» خوانده شده‌اند و از احتمال معرفی آنان به دادگاه نظامی سخن رفته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت هبت‌الله آخندزاده در دیدار با شماری از والیان در قندهار دستور منع استفاده کارمندان دولتی از تلفن‌های هوشمند را صادر کرده و این دستور تاکنون به ولایت‌های پکتیا، پکتیکا، خوست، لوگر، بلخ، قندز، بغلان، بادغیس، بدخشان، هرات، هلمند و غزنی ابلاغ شده است.

این مرکز تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت استفاده از تلفن‌های هوشمند برای کارمندان ادارات دولتی را محکوم کرد و این اقدام را گامی در راستای تشدید کنترول بر آزادی بیان دانست.

جبهه آزادی از یک حمله مرگبار به موتر امر به‌معروف در کابل خبر داد

۱ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۴۸ (‎+۱ گرینویچ)
جبهه آزادی از یک حمله مرگبار به موتر امر به‌معروف در کابل خبر داد
100%

جبهه آزادی افغانستان اعلام کرد که این گروه شام دوشنبه موتر حامل ماموران وزارت امر به معروف طالبان را در کابل مورد هدف قرار داده‌ است. این جبهه مدعی شد که در این حمله دو عضو طالبان کشته و دو تن دیگر زخمی شده‌اند.

این جبهه مدعی شده است که حمله مذکور حوالی ساعت ۸:۲۰ شام به وقت محلی در حوزه دوازدهم امنیتی کابل، در شهرک رهایشی امنیت ملی، انجام شده است.

طالبان تاکنون به این ادعا واکنش نشان نداده‌است و افغانستان اینترنشنال نیز به‌طور مستقل نمی‌تواند جزئیات این رویداد و آمار تلفات اعلام‌شده را تایید کند.

جبهه آزادی در اعلامیه خود وزارت امر به معروف طالبان را از اداره‌های اصلی اعمال محدودیت‌های اجتماعی در افغانستان توصیف کرده و گفته است که فعالیت‌های ماموران این وزارت را زیر نظر دارد.

جبهه آزادی افغانستان یکی از گروه‌های مسلح مخالف طالبان است که پس از بازگشت این گروه به قدرت، مسئولیت ده‌ها حمله چریکی علیه نیروها و مقام‌های طالبان را در نقاط مختلف کشور بر عهده گرفته است.

امسو: خبرنگاران در کابل با تهدیدهای امنیتی جدی مواجه‌اند

۱ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۳۶ (‎+۱ گرینویچ)
امسو: خبرنگاران در کابل با تهدیدهای امنیتی جدی مواجه‌اند
100%

یک سازمان حمایت از رسانه‌های افغانستان نسبت به وضعیت خبرنگاران و رسانه‌ها در کابل ابراز نگرانی جدی کرد. امسو روز دوشنبه اعلام کرد که برخی از رسانه‌های فعال مستقل و کارکنان آنها با تهدیدهای امنیتی جدیدی مواجه شده‌اند.

در این بیانیه به ماهیت تهدیدها اشاره نشده است.

این سازمان روز دوشنبه، اول سرطان در بیانیه‌ای گفت که تامين امنيت دفاتر رسانه‌ها و جان خبرنگاران از مسئولیت‌های طالبان است. با این حال، تدابیر امنیتی و حضور نیروهای استخباراتی به بهانه تامین امنیت نباید سبب محدود شدن فعالیت رسانه‌ها، سانسور و ایجاد فضای ترس در فضای رسانه‌ای شود.

اين سازمان از طالبان خواست از رسانه‌ها و خبر نگاران به‌عنوان ابزار در درگیری‌های منطقه‌اى و تنش‌هاى ديپلوماتیک استفاده نكند. خبرنگاران طبق قانون و اخلاق حرفه‌اى در بازتاب حقيقت بى‌طرف هستند. به گفته امسو، «نبايد آن‌ها مجبور شوند که به نفع حاكميت فعلى يا عليه سياست‌هاى كشورهاى همسايه تبليغات و پروپاگندا منتشر کنند.»

امسو خاطرنشان کرد که این برخورد با رسانه‌ها و خبرنگاران، آنها را به‌طور مستقيم در معرض خطر قرار داده و به هدف طرف‌هاى درگير تبديل مى‌كند.

این نهاد حامی رسانه‌ها نوشت تنش‌هاى سياسى و مرزى ميان طالبان و پاکستان نبايد بهانه‌اى براى تهديد يا هدف قرار دادن خبر نگاران افغان شود كه در شبكه‌هاى اجتماعى و رسانه‌ها ديدگاه‌هاى مستقل و انتقادى درباره رويدادهاى جارى ارائه مى‌كنند.

این سازمان از نهادهاى حقوقى بين‌المللى و سازمان‌هاى حمايت از رسانه‌ها خواست تلاش‌ها و حمايت‌هاى خود براى تضمين امنيت فيزيكى و روانى خبرنگاران فعال در افغانستان را افزايش دهند.

  • مرکز خبرنگاران افغانستان نسبت به افزایش سرکوب رسانه‌ها و بازداشت خبرنگاران هشدار داد

    مرکز خبرنگاران افغانستان نسبت به افزایش سرکوب رسانه‌ها و بازداشت خبرنگاران هشدار داد