• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

امریکا در پاسخ به حمله پهپادی به اهدافی در ایران حمله کرد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۲۲:۲۳ (‎+۱ گرینویچ)به‌روزرسانی: ۰۱:۳۷ (‎+۱ گرینویچ)

ارتش امریکا در واکنش به حمله پهپادی جمهوری اسلامی به یک کشتی تجاری در مسیر تنگه هرمز، نقاطی را در ایران هدف قرار داد. سپاه پاسداران می‌گوید این حمله «بدون پاسخ» نمی‌ماند.

فرماندهی مرکزی امریکا، سنتکام، می‌گوید نیروهای این فرماندهی در ساعات پایانی جمعه شب، ششم سرطان، «در واکنشی قدرتمند» به حمله روز قبل به یک کشتی تجاری در حال عبور از تنگه هرمز، حملاتی علیه ایران انجام دادند.

سنتکام می‌گوید جمهوری اسلامی یک روز قبل کشتی باری «ام/وی اور لاولی» را با یک پهپاد انتحاری هدف قرار داد. به گفته سنتکام، این کشتی با پرچم سنگاپور هنگام حمله در حال خروج از تنگه هرمز و حرکت در امتداد سواحل عمان بود.

در بیانیه سنتکام آمده است که هواپیماهای امریکایی محل‌های ذخیره موشک‌ها و پهپادهای ایران و همچنین سایت‌های راداری ساحلی را هدف قرار دادند. سنتکام گفته است رفتار نیروهای ایرانی آزادی کشتیرانی را تهدید کرده و آتش‌بس را نقض کرده است.

فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام ارشد امریکایی گزارش داد ارتش امریکا روز جمعه با شش هواپیما چهار هدف را در سواحل ایران و جزیره قشم هدف قرار داد. به گفته این مقام امریکایی، اهداف امریکا برای این حمله «در امتداد سواحل ایران در مجاورت تنگه هرمز و همچنین در جزیره قشم، جزیره راهبردی تحت کنترول ایران در نزدیکی این مسیر حیاتی کشتیرانی»، قرار داشتند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، پیش از حمله گفته بود جمهوری اسلامی دست‌کم چهار پهپاد تهاجمی را به سوی کشتی‌هایی که از تنگه هرمز عبور می‌کردند، شلیک کرده است. او گفت امریکا سه پهپاد را سرنگون کرده، اما یکی از پهپادها به یک کشتی باری برخورد کرده و به آن آسیب رسانده است.

ترامپ این اقدام جمهوری اسلامی را «نقض احمقانه توافق آتش‌بس» خواند و گفت اگر امریکا به این اقدام پاسخ بدهد، «متوجه خواهید شد.»

سپاه پاسداران در واکنش به حمله امریکا می‌گوید نیروهای دریایی و هوایی آن این حمله را خنثی کرده و نیروهای مهاجم را وادار به عقب‌نشینی کرده‌اند. سپاه گفته است این حمله «بدون پاسخ» نخواهد ماند و پاسخ جمهوری اسلامی «در زمان و مکان» مورد نظر آن، «سریع و قاطع» خواهد بود.

رسانه‌های جمهوری اسلامی نیز از شنیده شدن صدای انفجار در شهرستان سیریک خبر داده‌اند. خبرگزاری صدا و سیما به نقل از یک منبع نظامی گزارش داده است که انفجارها در محدوده شهرستان سیریک به دلیل اصابت چند پرتابه در محدوده اسکله طاهرویی بوده است.

این حمله در حالی انجام شده است که تنش‌ها بر سر عبور کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز دوباره بالا گرفته است. رویترز گزارش داده است که حمله به کشتی تجاری و حملات بعدی امریکا، توافق آتش‌بس اخیر میان واشینگتن و تهران را با خطر روبه‌رو کرده است.

•
•
•

پربازدیدترین‌ها

پناهجوی افغان متهم به تجاوز می‌گوید با ارتش بریتانیا در افغانستان همکاری داشته است
۱

پناهجوی افغان متهم به تجاوز می‌گوید با ارتش بریتانیا در افغانستان همکاری داشته است

۲

طالبان یحیی عنابی را در پنجشیر بازداشت کرد

۳
گزارش ویژه

طالبان ارتش خود را به کمک روسیه بازسازی می‌کند

۴

جمهوری اسلامی ۱۶۴ زندانی افغان دیگر را به طالبان تحویل داد

۵

معاون وزیر طالبان: حرف رئیس‌وزرا شنیده نمی‌شود

مطالب بیشتر

شمار قربانیان زمین‌لرزه‌های ونزوئلا به حدود یک‌هزار نفر رسید

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۲۱:۰۷ (‎+۱ گرینویچ)
شمار قربانیان زمین‌لرزه‌های ونزوئلا به حدود یک‌هزار نفر رسید
100%

حکومت ونزوئلا روز جمعه اعلام کرد که شمار قربانیان زمین‌لرزه در این کشور به ۹۲۰ نفر و شمار زخمیان به ۳ هزار و ۳۶۰ نفر افزایش یافته است. یک وب‌سایت ثبت افراد مفقودی نیز بیش از ۵۰ هزار گزارش مفقودی را ثبت کرده است. رئیس بخش کمک‌های سازمان ملل نیز آمار مشابهی ارائه داده است.

اداره زمین‌شناسی ایالات متحده هشدار داده است که احتمال مرگ بیش از ۱۰ هزار نفر وجود دارد؛ رقمی که در صورت تحقق، این زلزله‌ها را در میان مرگبارترین زلزله‌های یک قرن اخیر در آمریکای لاتین قرار خواهد داد.

تیم‌ها و کمک‌های امدادی از جمهوری دومینیکن، هند، سوئیس، مکسیکو، کلمبیا و اسپانیا به این کشور رسیدند.

ایالات متحده نیز اعلام کرد ۱۵۰ میلیون دالر کمک بشردوستانه را فعال کرده و برخی تحریم‌ها را برای تسهیل امدادرسانی کاهش می‌دهد. ارتش امریکا نیز دو کشتی اعزام کرده و از پشتیبانی هوایی با چند هلیکوپتر برای عملیات جست‌وجو خبر داده است.

بخش مهاجرت سازمان ملل اعلام کرد حدود ۷ میلیون نفر ممکن است تحت تأثیر این فاجعه قرار گرفته باشند. این سازمان گفت که کمک‌های اضطراری از جمله سرپناه ارائه می‌شود.

گسترش موج گرما به شرق و جنوب اروپا؛ کشورهای اروپایی در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۲۰:۴۴ (‎+۱ گرینویچ)
گسترش موج گرما به شرق و جنوب اروپا؛ کشورهای اروپایی در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند
100%

در پی گسترش موج مرگبار گرما در اروپا، نهادهای بهداشتی در سراسر این قاره روز جمعه در وضعیت آماده‌باش قرار گرفتند. دانشمندان می‌گویند این شدیدترین موج گرمای ثبت‌شده در اروپا است؛ قاره‌ای که سرعت تغییرات اقلیمی در آن از میانگین جهانی بیشتر شده است.

این موج گرما باعث ممنوعیت فروش و مصرف الکل و لغو گردهمایی‌های بزرگ در فرانسه، ذوب شدن سطح شاهراه‌ها در آلمان و منحرف‌شدن مسیر ریل‌های قطار در سویدن شده است.

دمای هوا در فرانسه و بریتانیا به اوج خود رسیده و رکوردهای ماه جون در هر دو کشور شکسته شده است. در همین حال، پیش‌بینی می‌شود گرما در ایتالیا تا پایان هفته تشدید شود و برای نخستین بار در تابستان امسال، دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد.

استفانی ریست، وزیر بهداشت فرانسه، به خبرنگاران گفت: «این وضعیت بدون شک موجب افزایش شمار مرگ‌ومیر خواهد شد.»

پزشکان و کارکنان شفاخانه‌ها در فرانسه از افزایش تماس‌های اضطراری و شمار بیماران خبر داده‌اند. پاتریک پلو، پزشک خدمات اورژانس پاریس و رئیس انجمن پزشکان بخش‌های عاجل فرانسه، اعلام کرد که تنها در مدت ۲۴ ساعت، ۵۵ نفر تحت مراقبت خدمات عاجل در پاریس جان باخته‌اند.

در سراسر اروپا، شماری از مکان‌های فرهنگی و تاریخی تعطیل شده‌اند و بخش کشاورزی نیز آسیب دیده است.

گرمای شدید عصر پنج‌شنبه باعث شد سطح یکی از شاهراه‌ها در آلمان در پی گرمای شدید ترک بردارد. در اتریش نیز شرکت ملی راه‌آهن هشدار داده است که ممکن است ریل‌های قطار در روزهای آینده بر اثر گرما از مسیر اصلی منحرف شوند.

تقریبا سراسر هالند نیز در وضعیت هشدار قرمز قرار دارد و بسیاری از مکاتب تعطیل شده‌اند، زیرا انتظار می‌رود دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد.

حتی سویدن نیز از این موج گرما در امان نمانده است. اواخر روز پنج‌شنبه، یک قطار باری از مسیر خارج شد و رفت‌وآمد ریلی میان استکهلم و دومین شهر بزرگ این کشور، گوتنبرگ، متوقف شد.

اداره هواشناسی بریتانیا برای نخستین بار هشدار قرمز گرما را که بخش بزرگی از جنوب و شرق بریتانیا را در بر می‌گیرد، برای سومین روز متوالی تمدید کرد. ثبت دمای ۳۶.۹ درجه سانتی‌گراد نیز باعث شد رکورد گرم‌ترین روز ماه جون در بریتانیا برای سومین روز پیاپی شکسته شود.

در بریتانیا، پنکه‌های برقی به سرعت از قفسه فروشگاه‌ها ناپدید شدند و تولیدکنندگان آسیایی دستگاه‌های تهویه هوا از افزایش چشمگیر فروش در اروپا خبر دادند.

صدها مکتب همچنان تعطیل هستند و خدمات اضطراری لندن اعلام کرده‌اند که تماس‌های درخواست کمک ۵۰ درصد افزایش یافته است. پولیس همچنین اعلام کرد یک نوجوان پس از ورود به یک دریاچه در مرکز انگلستان جان خود را از دست داده است.

هیلاری ویلیامز، معاون کالج سلطنتی پزشکان بریتانیا، گفت ازدحام بیماران و گرمای شدید در بخش‌های شفاخانه فشار زیادی بر بیماران، کارکنان و زیرساخت‌های درمانی وارد کرده است.

او افزود که گرمای شدید بر عملکرد برخی تجهیزات حیاتی، از جمله دستگاه‌های ام‌آر‌آی و تجهیزات درمان سرطان، نیز اثر گذاشته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار آژانس بین‌المللی انرژی که در جولای ۲۰۲۵ منتشر شد، تنها حدود ۲۰ درصد خانواده‌های اروپایی از سیستم تهویه هوا استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش «پایش اقلیمی رویترز»، این موج گرما در برخی مناطق دمای هوا را تا ۱۸ درجه بالاتر از میانگین فصلی رسانده است.

دانشمندان تأکید کرده‌اند که بدون تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی، وقوع چنین موج گرمای بی‌سابقه‌ای تقریبا غیرممکن بود. به گفته آنان، گرمای طاقت‌فرسای شبانه در این هفته نسبت به دو دهه پیش، ۱۰۰ برابر محتمل‌تر شده است.

به گفته دانشمندان، تداوم گرمای شبانه یکی از نگران‌کننده‌ترین جنبه‌های این موج گرما است. دمای هوا در شب از ۲۲ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نرفته و این امر مانع خنک شدن بدن و بازیابی آن پس از گرمای روز می‌شود؛ وضعیتی که می‌تواند باعث افزایش مرگ‌ومیر شود.

جان کندی، رئیس بخش اطلاعات اقلیمی سازمان جهانی هواشناسی، گفت این وضعیت خطر مرگ‌های ناشی از گرما را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

امریکا، اسرائیل و لبنان چارچوب یک توافق سه‌جانبه را امضا کردند

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۹:۴۹ (‎+۱ گرینویچ)
امریکا، اسرائیل و لبنان چارچوب یک توافق سه‌جانبه را امضا کردند
100%

مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا روز جمعه اعلام کرد که چارچوب یک توافق سه‌جانبه با اسرائیل و لبنان امضا شده است. در چارچوب این توافق، ارتش اسرائیل از بخش‌های کوچکی که اکنون اشغال کرده، عقب‌نشینی می‌کند و ارتش لبنان در آن مناطق مستقر می‌شود.

چارچوب این توافق‌نامه مسیر دستیابی به یک توافق صلح در آینده را ترسیم می‌کند و همچنین شامل اقدام‌های فوری است که دو طرف باید در میدان عملی سازند.

اکسیوس گزارش داده است که امضای این توافق‌نامه یک پیشرفت مهم دیپلوماتیک به شمار می‌رود، اما تا زمانی که حزب‌الله همچنان مسلح و دارای نفوذ در لبنان باشد، مشخص نیست چه میزان از مفاد آن قابل اجرا خواهد بود.

هرچند انتظار می‌رود عقب‌نشینی اسرائیل محدود باشد، اما این نخستین بار از زمان گسترش اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل در جریان جنگ با ایران است که چنین اقدامی صورت می‌گیرد.

آتش‌بس شکننده میان اسرائیل و حزب‌الله که از شنبه گذشته برقرار شده، در برخی موارد نقض شده است؛ اسرائیل چندین حمله انجام داده و مدعی شده است که این حملات در واکنش به تهدیدهای فوری از سوی حزب‌الله صورت گرفته‌اند.

یک مقام امریکایی به اکسیوس گفت که مارکو روبیو، وزیر خارجه امریکا، روز پنج‌شنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و ژوزف عون، رئیس‌جمهور لبنان، تماس‌های جداگانه‌ای برقرار کرد تا اختلاف‌های نهایی بر سر این توافق را برطرف کند.

پیکر رئیس ولایت بدخشان تاجیکستان در آب‌های مرزی افغانستان پیدا شد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۸:۲۰ (‎+۱ گرینویچ)
پیکر رئیس ولایت بدخشان تاجیکستان در آب‌های مرزی افغانستان پیدا شد
100%

رسانه‌های تاجیکستان به نقل از کمیته حالات فوق‌العاده این کشور گزارش داده‌اند که پیکر علیشر میرزا نبات، رئیس ولایت مختار کوهستان بدخشان تاجیکستان از رود پنج در مرز افغانستان پیدا شده است. موتر حامل میرزا نبات روز ۲۷ جوزا در منطقه درواز به رود پنج سقوط کرد.

در این موتر، همسر میرزا نبات، دختر خردسالش، دستیار و راننده او نیز حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، پیکر میرزا نبات روز جمعه، ۵ سرطان حدود ۲۰ کیلومتر پایین‌تر از محل سقوط موتر او در رود پنج پیدا شده است.

رسانه‌های تاجیکستان پیش‌تر نوشته‌اند که عملیات جست‌وجو در امتداد رود پنج با دشواری ادامه دارد و سطح بلند آب و شدت جریان رود، کار گروه‌های نجات را دشوار کرده است.

جست‌وجو برای یافتن پیکر همسر میرزا نبات، دختر خردسال او و دستیارش ادامه دارد.

وزارت داخله تاجیکستان علت این رویداد را سرعت زیاد و از دست رفتن کنترول موتر عنوان کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های تاجیکستان، موتر پس از برخورد با تاسیسات مهندسی مرزی و سیم‌خاردار به رود پنج سقوط کرده است.

علیشر میرزا نبات ۴۵ ساله بود و از عقرب ۱۴۰۰ ریاست ولایت مختار کوهستان بدخشان تاجیکستان را بر عهده داشت. این ولایت در شرق تاجیکستان و در امتداد مرز افغانستان قرار دارد.

پروازهای تهران - دبی از سر گرفته می‌شود

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۷:۰۶ (‎+۱ گرینویچ)
پروازهای تهران - دبی از سر گرفته می‌شود
100%

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که فروش بلیت پروازهای مستقیم تهران به دبی از سر گرفته شده و این پروازها قرار است از ۱۰ سرطان ۱۴۰۵ میان فرودگاه بین‌المللی دو کشور انجام شود.

این مسیر در هفته‌ها و ماه‌های گذشته به دلیل بسته شدن یا محدود شدن حریم هوایی در پی تنش‌های نظامی ایران، امریکا و اسرائیل با اختلال روبه‌رو شده بود.

فرودگاه‌های دبی نیز در جریان این تنش‌ها با اختلال جدی روبه‌رو شد.

در امارات، روند عادی‌سازی پروازها پس از بازگشایی حریم هوایی این کشور آغاز شده و مدیر فرودگاه‌های دبی پیش از این گفته بود پس از برداشته شدن محدودیت‌های هوایی امارات، فعالیت فرودگاه‌ها به‌تدریج افزایش می‌یابد.

با این حال، باز شدن مسیر تهران - دبی به معنای بازگشت کامل وضعیت عادی در حریم هوایی منطقه نیست. آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا هشدار داده که شرکت‌های هواپیمایی تا اول جولای همچنان از حریم هوایی ایران، عراق و لبنان دوری کنند.

این نهاد دلیل این هشدار را ادامه خطرهای امنیتی، از جمله احتمال نقض آتش‌بس و خطرهای مربوط به منطقه تنگه هرمز دانسته است.

در همین حال، نشانه‌های تازه‌ای از تلاش سیاسی برای کاهش تنش میان ایران و امارات دیده می‌شود. رویترز امروز جمعه، ۵ سرطان، گزارش داد که وزیر خارجه امارات در تماسی کم‌سابقه با عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، بر امنیت تنگه هرمز و آزادی رفت‌وآمد در این مسیر آبی تاکید کرده است.

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶