جبهه آزادی از حمله راکتی به طالبان در لغمان خبر داد

جبهه آزادی افغانستان با انتشار ویدئویی اعلام کرد که مواضع نیروهای طالبان را در ولایت لغمان هدف یک حمله راکتی قرار داده است.

جبهه آزادی افغانستان با انتشار ویدئویی اعلام کرد که مواضع نیروهای طالبان را در ولایت لغمان هدف یک حمله راکتی قرار داده است.
بر اساس ادعای این جبهه، نیروهای آنها حوالی ساعت ۰۱:۳۰ بعد از چاشت روز چهارشنبه، سوم سرطان، به قرارگاه نیروهای طالبان در روستای قولک، واقع در دره نورلام بابا در ولسوالی الینگار ولایت لغمان حمله کردهاند.
در بیانیه آمده است که این درگیری با شلیک راکتانداز و سلاحهای سبک آغاز شده و حدود ۱۵ دقیقه ادامه داشته است.
جبهه آزادی مدعی شده است که در پی این حمله، تلفاتی به نیروهای طالبان وارد آمده، اما آمار دقیقی از شمار کشتهها و زخمیهای این رویداد در دست نیست.
این جبهه گفته است که در این عملیات به چریکهای آنها آسیبی نرسیده است.
مقامات محلی طالبان تا کنون بهطور رسمی درباره این حمله و تلفات احتمالی آن اظهارنظری نکردهاند. افغانستان اینترنشنال نیز بهطور مستقل نمیتواند جزئیات این رویداد را تایید کند.
جبهه آزادی افغانستان یکی از گروههای مسلح مخالف طالبان است که پس از بازگشت این گروه به قدرت، مسئولیت دهها حمله چریکی علیه نیروها و مقامهای طالبان را در نقاط مختلف کشور بر عهده گرفته است.

منابع محلی به افغانستان اینترنشنال گفتند که شماری از باشندگان ولسوالی پرچمن ولایت فراه در اعتراض به انتقال یک پروژه جادهسازی از مرکز این ولسوالی به منطقه زادگاه ولسوال طالبان تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان خواستار برکناری ولسوال شدند.
به گفته منابع، این هفته طالبان پس از این تجمع، ارباب یکی از مناطق را به دلیل سخنرانی در میان معترضان بازداشت کردند.
به گفته معترضان، این پروژه از سوی یک موسسه برای منطقه «تحت پرچمن» در نظر گرفته شده بود، اما ولسوال طالبان آن را به منطقه نزگان، محل زندگی خود، منتقل کرده است.
معترضان میگویند با انتقال این پروژه، باشندگان پرچمن از ساخت جاده و فرصتهای کاری مرتبط با آن محروم شدهاند.
به گفته آنان، کارمندان موسسه نیز گفتهاند که ولسوال طالبان با اعمال فشار، آنان را وادار به اجرای این تصمیم کرده و امکان مخالفت با آن را ندارند.
در ویدیویی که روز چهارشنبه به افغانستان اینترنشنال رسیده، معترضان از انتقال پروژه به منطقهای دیگر انتقاد میکنند و هشدار میدهند در صورت اجرای این تصمیم، دفتر موسسه را خواهند بست. آنان همچنین با شعار «ما این ولسوال را نمیخواهیم» خواستار برکناری ولسوال طالبان شدند.
ولسوالی پرچمن از مناطق کوهستانی و دورافتاده ولایت فراه است و به دلیل دشوارگذر بودن راهها و فاصله زیاد از مرکز ولایت، پروژههای جادهسازی برای باشندگان آن اهمیت ویژهای دارد.
ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان روز چهارشنبه در نشستی در ولایت ننگرهار مدعی شد که مسلمانان سایر کشورها، بیشتر از افغانها به حکومت طالبان احترام میگذارند و به آنان به دیده «رجال» و مرشد مینگرند.
ندیم برای اثبات ادعای خود به خاطرهای از سفر حج اشاره کرد و گفت: «در مراسم حج به طور تصادفی با یک مرد عرب مصافحه کردم. او به من گفت که شما (طالبان) رجال واقعی امت مسلمان هستید.»
وزیر تحصیلات عالی طالبان در ادامه سخنانش افزود که اداره آنها حافظ دین، ایمان، آبرو و عزت مردم افغانستان است.
تا کنون هیچ کشور مسلمان، از جمله ایران که روابط نزدیک با طالبان دارد، اداره این گروه را به رسمیت نشناخته است.
شماری از کشورهای اسلامی پیشتر از سیاستهای طالبان، بهویژه در زمینه آموزش و کار زنان، انتقاد کردهاند. غسق شاهین، معاون نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل اخیراً در دیدار با نماینده دفتر یوناما بر اهمیت حفاظت از حقوق شهروندان افغانستان بهویژه زنان و دختران تاکید کرد. ابوظبی خواهان دسترسی زنان و دختران افغان به آموزش، اشتغال و مشارکت برابر آنها در زندگی اجتماعی است.
سازمان همکاری اسلامی و شورای علمای جهان اسلام نیز در بیانیههای جداگانه از طالبان خواستهاند محدودیتهای آموزشی و کاری زنان و دختران را لغو کنند.
طالبان در واکنش به این انتقادها گفتهاند سیاستهای خود را بر اساس شریعت اسلامی تنظیم کردهاند و از کشورهای دیگر خواستهاند به فرهنگ و سنتهای افغانستان احترام بگذارند.
بر اساس گزارش سال ۲۰۲۶ بنیاد هالندی «حقوق کودکان»، افغانستان در میان ۱۹۴ کشور جهان بدترین وضعیت را از نظر رعایت حقوق کودکان دارد. این گزارش که با همکاری دانشگاه اراسموس روتردام تهیه شده، افغانستان را با امتیاز ۰.۲۱۴ در آخرین جایگاه قرار داده است.
این دومین سال پیهم است که افغانستان در پایینترین جایگاه این شاخص قرار میگیرد. دانشگاه اراسموس روترردام نیز در گزارش سال ۲۰۲۵ نوشته بود که افغانستان در آن سال در پایینترین رتبه شاخص جهانی حقوق کودکان قرار گرفته بود.
بنیاد حقوق کودکان میگوید این شاخص هر سال میزان رعایت حقوق کودکان را در کشورهای عضو پیمان حقوق کودک سازمان ملل متحد بررسی میکند. این ارزیابی بر بنیاد بخشهایی مانند حق زندگی، صحت، آموزش، حفاظت و محیط مساعد برای حقوق کودکان انجام میشود. گزارش سال ۲۰۲۶ چهاردهمین گزارش سالانه این نهاد است و ۱۹۴ کشور را پوشش میدهد.
بر اساس جدول شاخص سال ۲۰۲۶، پس از افغانستان، چاد و گینه در پایینترین رتبهها قرار دارند. در سوی دیگر، لوکزامبورگ، ایسلند و موناکو در صدر کشورهایی قرار گرفتهاند که از نظر این شاخص، بهترین وضعیت را در زمینه حمایت از حقوق کودکان دارند.
بنیاد حقوق کودکان در گزارش خود هشدار داده است که کودکان در سراسر جهان با تهدیدهای فزاینده روبهرو هستند. به گفته این نهاد، جنگ، سوءاستفاده و محیطهای ناامن، حقوق، سلامت، رفاه و آینده میلیونها کودک را در معرض خطر قرار داده است.
یونیسف نیز در برنامه کمکهای بشردوستانه افغانستان برای سال ۲۰۲۶ هشدار داده است که ۲۱.۹ میلیون نفر، از جمله ۱۱.۶ میلیون کودک، به کمکهای بشردوستانه نیاز دارند. این نهاد میگوید بحران حفاظت از کودکان و دیگر گروههای آسیبپذیر در افغانستان عمیقتر شده و زنان، کودکان و جوانان با خطرهای فزاینده روبهرو هستند.
بر اساس گزارش وضعیت بشردوستانه یونیسف که در جنوری امسال منتشر شد، حدود ۹۴۲ هزار کودک زیر پنج سال در سال ۲۰۲۶ به درمان سوءتغذیه شدید حاد نیاز خواهند داشت. تنها در ماه جنوری، نزدیک به ۴۷ هزار کودک برای درمان سوءتغذیه شدید در مراکز درمانی پذیرش شدند.
یونیسف همچنین تأکید کرده است که افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران در آن از آموزش متوسطه و عالی محروماند. این نهاد برآورد کرده است که ۷.۱ میلیون کودک به کمکهای اضطراری آموزشی نیاز دارند که حدود ۹۰۰ هزار نفر آنان کودکانی هستند که از کشورهای همسایه بازگشتهاند.
به گفته یونیسف، بحران اقلیمی نیز زندگی کودکان افغانستان را بیش از پیش تهدید میکند. بیش از ۷۵ درصد کودکان در معرض خشکسالی قرار دارند، بیش از نیمی از آنان با موجهای طولانی و پیدرپی گرما روبهرو هستند و بیش از ۱.۷ میلیون کودک نیز در معرض خطر سیلابهای رودخانهای قرار دارند.
یونیسف هشدار داده است که این بحرانها دسترسی کودکان به خدمات اساسی، از جمله آموزش، مراقبتهای صحی و دیگر خدمات حیاتی را مختل کرده است.
یک دادگاه در فرانسه مرد ۱۹ ساله افغان را به اتهام آزار جنسی و بدرفتاری شدید با حیوانات، از جمله تجاوز جنسی به یک بز، به ۳۰ ماه زندان محکوم کرد. او در توضیح عملش گفت که این کار را برای جلوگیری از تجاوز به یک زن انجام داده است.
نشریه فرانسوی نوول پوبلیکاسیون روز چهارشنبه گزارش داد که این مرد به نام «مسعود اس» روز دوشنبه در دادگاه اکسآنپرووانس فرانسه محکوم شد.
او متهم بود که در ماههای فبروری و اپریل امسال در یک مزرعه آموزشی در پنمیرابو، نزدیک مارسی، چندین حیوان را آزار داده است.
به نوشته این روزنامه، این پرونده پس از آن آغاز شد که یک دامپزشک در ماه فبروری روی بدن شماری از حیوانات نشانههای جراحت دید. مالکان مزرعه سپس برای شناسایی فرد متهم، در محل نگهداری حیوانات کمره نصب کردند.
در گزارش آمده است که تصاویر ثبتشده مردی را نشان میداد که چندین بار وارد محل نگهداری حیوانات شده بود. او پس از آن بازداشت شد که هنگام ارتکاب جرم در نزدیکی یک بز دیده شد.
رسانههای فرانسوی نوشتهاند که او با شلوار پایین و دستکش لاتکس در پشت یک بز پیدا شد. پولیس همچنین دیانای سازگار با او را روی طنابی یافت که برای بستن حیوانات استفاده شده بود و تلفن او نیز در نزدیکی مزرعه ثبت شده بود.
او با این حال اتهامها را رد کرده بود.
این مرد با اتهام آزار جنسی و بدرفتاری شدید با حیوانات روبهرو بود. در میان حیوانات آسیبدیده، یک بز نیز بر اثر جراحتها مرده است.
بر اساس گزارش، دادگاه پس از حدود یک ساعت بررسی، او را به ۳۰ ماه زندان محکوم کرد. دادگاه همچنان حکم اخراجش از فرانسه را نیز صادر کرده و نامش را در فهرست عاملان جرایم جنسی و خشونتآمیز ثبت کرده است.
رسانههای فرانسوی نوشتهاند که مسعود در نوامبر ۲۰۲۵ وارد فرانسه شده بود و گفته بود خانوادهاش در جنگ افغانستان در یک بمباران کشته شدهاند.
او همچنین گفته بود شب بازداشت، قطارش را به مقصد مارسی از دست داده و چون مزرعه نزدیک مرکز پناهجویان بود، جای دیگری برای ماندن نداشته است.
بر اساس گزارش، ارزیابی روانی که در زمان بازداشت پیش از محاکمه انجام شد، نشانهای از اختلال روانی در او نیافت.
فریدریش مرتس، صدراعظم آلمان، این انتقاد را رد کرد که تعامل برلین با طالبان به عادیسازی روابط با این گروه منجر میشود. او گفت هرگونه همکاری با طالبان تنها در سطح فنی و در راستای منافع ملی آلمان انجام میشود.
به گزارش خبرگزاری دیپیای، مرتس روز چهارشنبه در نشست پرسشوپاسخ در پارلمان آلمان، در پاسخ به انتقاد حزب سبزها گفت: «ما این رژیم را عادیسازی نمیکنیم.»
او گفت روابط دیپلوماتیک میان دولتها وجود دارد، نه میان حکومتها، و آلمان همیشه روابط دیپلوماتیک خود را با افغانستان به عنوان یک دولت حفظ کرده است.
مرتس افزود: «ما دست دوستی به سوی رژیم طالبان دراز نمیکنیم، بلکه تنها در پایینترین سطح فنی و در چارچوب منافع ملی آلمان با آن همکاری میکنیم.»
صدراعظم آلمان گفت هدف این تماسها فراهمکردن زمینه بازگرداندن مهاجران افغانی است که در آلمان مرتکب جرم شدهاند. مرتس افزود که از اقدامات الکساندر دوبرینت، وزیر داخله آلمان، در این زمینه «بهطور کامل و بدون قید و شرط» حمایت میکند.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه گفت قرار است تا چهار دیپلومات دیگر از اداره طالبان در افغانستان به آلمان بیایند تا زمینه اخراج بیشتر مهاجران به افغانستان فراهم شود.
به گفته این سخنگو، کارمندان قنسولی بیشتر برای صدور پاسپورتهای بیشتر نیاز است. او گفت حکومت آلمان پیش از دادن ویزا، این افراد را با دقت بررسی خواهد کرد.