• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

جبهه‌های آزادی و مقاومت: طالبان با اعمال فشار بر شیعیان به تنش‌های مذهبی دامن می‌زند

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۰:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)

جبهه‌ آزادی و جبهه مقاومت ملی، دو جریان نظامی و سیاسی، در پیام‌های به مناسبت عاشورا گفتند که طالبان با اعمال فشار بر شیعیان به تنش‌های مذهبی دامن می‌زند. آنها می‌گویند که طالبان با اعمال محدودیت بر برگزاری آیین‌های دینی، تنوع مذهبی و فرهنگی افغانستان را تهدید می‌کند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان جمعه، پنجم سرطان در بیانیه‌ای نوشت در حال حاضر از دشت‌برچی در غرب کابل تا بدخشان جغرافیای کربلای معاصر است. این جبهه بدون نام بردن از طالبان گفت که شمشیرهای ظلم و ناروایی بر ملت افغانستان تحمیل شده و روح رواداری، برابری و همدیگرپذیری را نشانه گرفته است.

این جبهه تصریح کرد که «دشمنان عزت افغانستان» تلاش دارند با اعمال تبعیض و از بین بردن تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی، «سیاست یزیدی» را بر کشور حاکم کنند. در بیانیه جبهه مقاومت با اشاره تلوحی به طالبان آمده است که آنان می‌خواهند مردم در برابر ظلم سر خم کرده و با «ادعای باطل» شان بیعت کنند؛ «اما پیام عاشورا پایداری بر میراث سرخ حسینی و عدم تسلیمی در برابر زورگویی تکفیریان است.»

جبهه آزادی افغانستان نیز در بیانیه‌ای نوشت که عاشورای امسال در حالی فرا می‌رسد که گروه طالبان محدودیت‌های دست و پاگیر بر آیین‌های عزاداری و رفتارهای فردی عزاداران شیعه اعمال کرده و به «گسترش تنفر و تنش مذهبی در افغانستان دامن زده است.»

این جریان ضدطالبان نوشت برچیدن پرچم‌ها و نمادهای محرم، بازداشت، توهین و تهدید شیعیان توسط طالبان در روزهای اخیر نشانه‌های روشن «تبعیض سیستماتیک و ترویچ تنفر مذهبی» در میان شهروندان افغانستان است.

شماری از سیاستمداران افغانستان از جمله، حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، حنیف اتمر، وزیر خارجه سابق، فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس با انتشار پیام‌هایی، عاشورا را گرامی داشته‌اند.

حامد کرزی نوشت امام حسین، طی یک حرکت اصلاحی معنادار با انگشت نهادن بر انحرافات اجتماعی، جامعه را به اصلاح دعوت کرد و برای بیداری و برانگیختن احساس مسئولیت مردم در برابر کجروی‌ها تا پای جان ایستاد و حماسه تاریخی کربلا را به یادگار نهاد.

حنیف اتمر، وزیر خارجه حکومت پیشین گفت عاشورا یکی از ماندگارترین و الهام‌بخش‌ترین رویدادهای تاریخ اسلام است که ارزش‌های والای آزادگی، عدالت‌خواهی، صبر، فداکاری و استقامت در راه حق را برای همیشه در حافظه مسلمانان جاودانه کرده است.

فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان در حکومت پیشین گفت عاشورا درس ایستادگی در برابر ظلم، خود کامگی و استبداد و دفاع از حقیقت است. او افزود که رویداد کربلا نشان داده است که صدای حق هرگز خاموش نمی‌شود.

طالبان در روزاهای پسین فشارهای زیادی را بر عزارداران محرم در کابل، هرات و شماری از شهرهای دیگر اعمال کرده است. طالبان پرچم‌ها و نمادهای محرم را از شهرها برچیدند و وزیر عدلیه این گروه شماری از بزرگان شیعه را به دلیل برگزاری مراسم عزاداری بازداشت کرد.

همزمان با برگزاری مراسم عاشورا، منابع محلی و باشندگان کابل، هرات، بامیان و غزنی به افغانستان اینترنشنال گفتند که خدمات شبکه‌های مخابراتی از صبح روز جمعه قطع شده است. با این حال، برخی شهروندان گفتند که اینترنت وای‌فای وصل است و تنها خطوط تلفن قطع شده است.

  • همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد

    همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد

•
•
•

مطالب بیشتر

ممنوعیت تلفن‌های هوشمند «روند کار اداره‌ها را مختل کرده است»

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۰۹:۴۰ (‎+۱ گرینویچ)
ممنوعیت تلفن‌های هوشمند «روند کار اداره‌ها را مختل کرده است»
100%

اجرای ممنوعیت استفاده از تلفن‌های هوشمند توسط طالبان، فعالیت نهادهای دولتی را با اختلال گسترده روبه‌رو کرده است. کارمندان دولتی می‌گویند که با حذف ابزارهایی مانند واتس‌اپ و ایمیل، بخش بزرگی از مکاتبات و هماهنگی‌های اداری عملاً متوقف شده است.

براساس دستور طالبان، استفاده از تلفن‌های هوشمند در تمام نهادهای نظامی و غیرنظامی ممنوع شده است. طالبان هشدار داده است که در صورت استفاده از تلفن هوشمند، دستگاه افراد ضبط و در مجامع عمومی نابود خواهد شد و متخلفان با مجازات قانونی روبه‌رو می‌شوند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، تاکنون درباره پیامدهای اجرای این تصمیم اظهار نظر نکرده است. با این حال، والی طالبان در پنجشیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که این ممنوعیت بدون استثنا در تمامی ادارات این ولایت به اجرا درآمده است.

یک کارمند دولت به رویترز گفت: «تأثیر این تصمیم به حدی بوده که بسیاری از فرآیندهای اداری عملاً متوقف شده‌اند، زیرا پیش از این بخش عمده مکاتبات و هماهنگی‌های رسمی از طریق تلفن همراه انجام می‌شد.»

یکی دیگر از کارمندان دولت نیز به افغانستان اینترنشنال گفت که نبود زیرساخت‌های جایگزین، مشکلات را دوچندان کرده است. به گفته او، «در افغانستان سیستم پستی کارآمدی وجود ندارد و بخش عمده ارتباطات میان کابل و ولایت‌ها از طریق تلفن همراه انجام می‌شد.»

یک کارمند وزارت معارف در کابل گفت که «آنچه طالبان انجام می‌دهند با عقل جور در نمی‌آید.» به گفته او، «در عصر کنونی ممنوعیت استفاده از تلفن‌ هوشمند نه عملی است و نه هم منطقی.»

همزمان، فعالان بازار از کاهش شدید تقاضا برای خرید تلفن‌های هوشمند در کابل و شماری از شهرهای دیگر خبر می‌دهند. برخی کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که این محدودیت علاوه بر ادارات دولتی، فعالیت مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها را نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. طبق گزارش‌های رسیده به افغانستان اینترنشنال، طالبان تلفن هوشمند را در دانشگاه‌ها و مکاتب نیز ممنوع کرده است.

نگرانی از محدود شدن دسترسی به اطلاعات

فعالان حقوق بشر این تصمیم را فراتر از یک اقدام اداری می‌دانند. به گفته آنان، در شرایطی که رسانه‌های داخلی با محدودیت‌های گسترده روبه‌رو هستند، تلفن‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارهای شهروندان برای دسترسی به آموزش آنلاین، دریافت اخبار، برقراری ارتباطات خصوصی و مستندسازی موارد نقض حقوق بشر بوده است.

نظیفه جلالی فعال حقوق بشر به افغانستان اینترنشنال گفت که طالبان با این اقدام در پی محدودسازی دسترسی به اطلاعات هستند. به گفته او، این نگرانی وجود دارد که تصمیم ممنوعیت از تلفن‌های هوشمند سراسری شود. زیرا به گفته وی، فعلا تنها نهادهای دولتی را شامل می‌شود.

این فعالان معتقدند که ممنوعیت استفاده از تلفن‌های هوشمند می‌تواند دسترسی شهروندان به اطلاعات و کانال‌های ارتباطی را بیش از پیش محدود کند.

همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۰۹:۰۰ (‎+۱ گرینویچ)
همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد
100%

همزمان با برگزاری مراسم عاشورا، منابع محلی و باشندگان کابل، هرات، مزار شریف، بامیان و غزنی به افغانستان اینترنشنال گفتند که خدمات شبکه‌های مخابراتی از صبح روز جمعه قطع شده است. با این حال، برخی شهروندان گفتند که اینترنت وای‌فای وصل است و تنها خطوط تلفن قطع شده است.

کاربران شبکه‌های مختلف مخابراتی در افغانستان صبح روز جمعه، پنجم سرطان را با محدودیت در دسترسی به خدمات مخابراتی آغاز کردند.

باشندگان در ولایت‌های مختلف می‌گویند که از ساعات اولیه صبح امکان برقراری تماس تلفنی و ارسال پیامک را نداشته‌اند.

این محدودیت‌ها همزمان با دهم محرم و برگزاری مراسم عاشورا اعمال شده است. یکی از باشندگان کابل به افغانستان اینترنشنال گفت که خدمات شبکه‌های مخابراتی از صبح جمعه قطع شده و مشترکان قادر به برقراری تماس تلفنی نیستند.

باشندگان هرات، بامیان، غزنی و چند ولایت دیگر نیز قطع یا اختلال گسترده در خدمات شبکه‌های مخابراتی را تایید کرده‌اند.

تا زمان نشر این خبر، مقام‌های طالبان و شرکت‌های مخابراتی درباره علت این محدودیت‌ها توضیحی ارائه نکرده‌اند.

در سال‌های گذشته طالبان در روز عاشورا شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرده بودند.

روسیه بار دیگر خواهان آزادسازی دارایی‌های افغانستان شد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۰۷:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)
روسیه بار دیگر خواهان آزادسازی دارایی‌های افغانستان شد
100%

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که مسکو و اداره طالبان خواهان آزادسازی دارایی‌های افغانستان هستند.

با این حال، او تاکید کرد که در آینده نزدیک هیچ پیشرفتی در حل این پرونده پیش‌بینی نمی‌شود؛ چون امریکا و اروپا گفت‌وگوها در این زمینه را نادیده می‌گیرند.

ضمیر کابلوف در گفتوگو با روزنامه روسی ایزوستیا با تاکید بر اینکه بن‌بست کنونی حاصل اقدامات غرب است، گفت: «از آنجا که روسیه یا اعضای سازمان همکاری شانگهای این دارایی‌ها را مسدود نکرده‌اند، بلکه ایالات متحده و اروپایی‌ها دست به این کار زده‌اند، خود آن‌ها نیز باید آن را آزاد کنند. این سؤالی است که باید از آن‌ها پرسیده شود.»

وی همچنین افزود که در حال حاضر هیچ‌گونه گفت‌وگویی با امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در این رابطه وجود ندارد.

روسیه پیش از این نیز بارها این موضوع را در نشست‌های منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای و فرمت مسکو، مطرح کرده است.

ایالات متحده حدود ۳.۵ میلیارد دالر از ذخایر ارزی بانک مرکزی را به صندوقی امانی به نام «صندوق افغان» در سوئیس منتقل کرده است. تلاش‌های طالبان برای دسترسی به این دارایی‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

این صندوق با هدف حمایت از ثبات اقتصادی افغانستان و جلوگیری از دسترسی طالبان به این منابع مالی تاسیس شده و تحت نظارت هیئتی متشکل از نمایندگان ایالات متحده، سوئیس، و انورالحق احدی و شاه محمد محرابی، دو مقام سابق دولت افغانستان، اداره می‌شود.

سرنوشت حدود ۳.۵ میلیارد دالر دیگر به علت درخواست غرامت از سوی خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر در امریکا در هاله ابهام قرار دارد. آنها طالبان را به علت همدستی با القاعده که عامل حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویارک بود، مسئول می‌دانند.

سازمان ملل: ذخایر تریاک افغانستان تا پایان ۲۰۲۶ دوام خواهد کرد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۰۷:۰۰ (‎+۱ گرینویچ)
سازمان ملل: ذخایر تریاک افغانستان تا پایان ۲۰۲۶ دوام خواهد کرد
100%

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۶ هشدار داده است که کاهش بی‌سابقه تولید تریاک در افغانستان، همزمان با گسترش مواد افیونی مصنوعی، در حال تغییر ساختار بازار جهانی مواد مخدر است.

براساس این گزارش که روز جمعه، پنجم سرطان منتشر شد، افغانستان که تا سال ۲۰۲۲ حدود ۸۰ درصد تریاک غیرقانونی جهان را تولید می‌کرد، پس از اجرای ممنوعیت کشت خشخاش از سوی طالبان با سقوط ۹۵ درصدی تولید تریاک روبه‌رو شده است.

سطح زیر کشت خشخاش از حدود ۲۳۲ هزار هکتار در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۵ کاهش یافته و تولید تریاک نیز از ۶ هزار و ۲۰۰ تن به حدود ۲۹۶ تن رسیده است.

با این حال، سازمان ملل گفته است که ذخایر موجود تریاک در افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۶ دوام خواهد کرد.

هروئین دیگر تنها ماده غالب بازار نیست

سازمان ملل می‌گوید سلطه یک‌صد ساله هروئین بر بازار جهانی مواد افیونی اکنون با چالش روبه‌رو شده است.

بر اساس گزارش، دو تحول همزمان در حال تغییر بازار جهانی مواد افیونی هستند: کاهش شدید تولید تریاک در افغانستان و گسترش مواد افیونی مصنوعی قوی مانند فنتانیل و نیتازین‌ها.

گزارش می‌گوید این دو روند در کنار هم، بازارهای جهانی مواد افیونی را به سمت یک تغییر بنیادین سوق داده‌اند.

قاچاقچیان به دنبال جایگزین هروئین هستند

سازمان ملل هشدار می‌دهد که کاهش عرضه هروئین، قاچاقچیان را به جست‌وجوی جایگزین‌های جدید واداشته است.

در گزارش آمده است که اختلال واقعی یا حتی تصور اختلال در عرضه هروئین می‌تواند قاچاقچیان را به سوی مواد افیونی مصنوعی، از جمله فنتانیل‌ها، نیتازین‌ها و دیگر مواد جدید سوق دهد.

به گفته این نهاد، این مواد ارزان‌تر، قوی‌تر و تولید آن‌ها آسان‌تر از هروئین است و به کشت خشخاش نیاز ندارد.

سازمان ملل تأکید می‌کند که این روند می‌تواند بازار جهانی مواد افیونی را از مواد گیاهی به سوی مواد مصنوعی تغییر دهد.

ذخایر افغانستان هنوز به طور کامل پایان نیافته است

با وجود سقوط تولید، سازمان ملل می‌گوید ذخایر تریاک باقی‌مانده در افغانستان هنوز به طور کامل مصرف نشده است.

برآوردهای این نهاد نشان می‌دهد که این ذخایر احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۶ دوام خواهد آورد.

گزارش می‌افزاید که ادامه کشفیات هروئین و تریاک در افغانستان و کشورهای اطراف آن، عمدتاً ناشی از همین ذخایر است.

با این حال، حجم کشفیات نسبت به سال‌های پیش از ممنوعیت کاهش یافته و نشانه‌های کاهش عرضه در بازارهای جهانی دیده می‌شود.

قیمت هروئین افزایش یافته است

سازمان ملل می‌گوید کاهش عرضه هروئین باعث افزایش قیمت آن در بازارهای مصرف شده است.

در ۱۲ بازار اصلی مقصد هروئین افغانستان، قیمت هر گرم خالص هروئین در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تقریباً دو برابر شد و از حدود ۲۵۰ دالر به نزدیک ۵۰۰ دالر رسید.

همزمان، خلوص هروئین نیز کاهش یافته است؛ موضوعی که از فشار بر عرضه حکایت دارد.

هیچ کشوری جای افغانستان را نگرفته است

گزارش تأکید می‌کند که تاکنون هیچ کشور دیگری نتوانسته کاهش تولید افغانستان را جبران کند.

اگرچه میانمار از سال ۲۰۲۳ به بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک جهان تبدیل شده و تولید آن به بیش از هزار تن رسیده است، اما سازمان ملل می‌گوید این افزایش ناشی از درگیری‌های داخلی آن کشور بوده و ارتباطی با کاهش تولید افغانستان ندارد.

همچنین در مکسیکو و لائوس نیز افزایش چشمگیری در تولید مشاهده نشده است.

نشانه‌هایی از انتقال کشت خشخاش به منطقه

سازمان ملل از نشانه‌های اولیه انتقال بخشی از کشت خشخاش به کشورهای اطراف افغانستان خبر داده است.

بر اساس گزارش، مساحت مزارع خشخاش نابودشده در هند و پاکستان از ۵ هزار و ۸۶۸ هکتار در سال ۲۰۲۲ به ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

با این حال، سازمان ملل می‌گوید حتی در صورت افزایش تولید در کشورهای دیگر، جایگزین کردن سریع نقش افغانستان دشوار خواهد بود.

مواد افیونی مصنوعی در حال گسترش‌ است

گزارش نشان می‌دهد که پس از دو سال کاهش، شمار مواد افیونی مصنوعی جدید در بازارهای جهانی بار دیگر افزایش یافته است.

موارد شناسایی این مواد در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در بیشتر مناطق جهان افزایش داشته، اما رشد آن در اروپا، اقیانوسیه و افریقا چشمگیرتر بوده است.

در امریکای شمالی، جایی که فنتانیل تا حد زیادی جای هروئین را گرفته، تعداد مواد افیونی مصنوعی جدید شناسایی‌شده در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰ درصد افزایش یافت.

این رقم در اروپا بیش از ۸۰ درصد و در اقیانوسیه حدود ۱۵۰ درصد افزایش داشت.

افزایش جهانی مصرف مواد مخدر

گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۶ نشان می‌دهد که مصرف مواد مخدر در جهان همچنان در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۳۱ میلیون نفر از مواد مخدر استفاده کرده‌اند که نسبت به یک دهه پیش ۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کانابیس با ۲۵۶ میلیون مصرف‌کننده همچنان پرمصرف‌ترین ماده مخدر جهان است. همچنین حدود ۶۳ میلیون نفر از مواد افیونی، ۳۲ میلیون نفر از آمفتامین‌ها و ۲۵ میلیون نفر از کوکائین استفاده کرده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید تولید جهانی کوکائین به رکورد جدیدی رسیده و از چهار هزار تن فراتر رفته است. در عین حال، بازار مواد مخدر مصنوعی نیز به سرعت در حال گسترش است.

در سال ۲۰۲۴ تعداد مواد روانگردان جدید شناسایی‌شده در جهان به ۷۵۵ نوع رسید که بالاترین رقم ثبت‌شده تاکنون است.

بر اساس این گزارش، حدود ۶۳ میلیون نفر در جهان با اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر زندگی می‌کنند، اما تنها یک نفر از هر ۱۲ نفر به خدمات درمانی دسترسی دارد.

سازمان ملل نتیجه‌گیری کرده است که کاهش تولید تریاک در افغانستان، رشد مواد مخدر مصنوعی، افزایش تولید کوکائین و تغییر مسیرهای قاچاق، در حال بازسازی ساختار بازار جهانی مواد مخدر هستند.

قزاقستان تیم پزشکی به افغانستان اعزام کرد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۰۶:۰۵ (‎+۱ گرینویچ)
قزاقستان تیم پزشکی به افغانستان اعزام کرد
100%

وزارت بهداشت قزاقستان اعلام کرد که یک تیم از پزشکان این کشور به افغانستان اعزام شده‌اند و خدمات درمانی و جراحی ارائه می‌کنند. به گفته این وزارت، این متخصصان در حال حاضر در شفاخانه‌های محلی مستقر شده و روزانه چندین عمل جراحی پیچیده را انجام می‌دهند.

وزارت بهداشت قزاقستان روز پنجشنبه چهارم سرطان نوشت این تیم شامل متخصصان ارشد در زمینه‌های ارتوپدی، تروماتولوژی (آسیب‌شناسی استخوان و مفاصل)، کاردیولوژی (قلب و عروق)، اطفال، جراحی عمومی، اورولوژی، پولمونولوژی (بیماری‌های ریوی) و اپیدمیولوژی است.

100%

بر اساس جزئیات، تمرکز اصلی این ماموریت بر روی بیمارانی است که از عوارض شدید ناشی از جراحات و همچنین ناهنجاری‌های مادرزادی سیستم حرکتی رنج می‌برند.

گفته شده متخصصان ارتوپد این تیم روزانه تا ۴۰ بیمار را ویزیت کرده و پیچیده‌ترین کیس‌های درمانی را برای جراحی انتخاب می‌کنند. آن‌ها هر روز بین ۳ تا ۴ عمل جراحی ترمیم و بازسازی انجام می‌دهند که به بیماران کمک می‌کند توانایی‌های حرکتی خود را بازیابند.

وزارت بهداشت قزاقستان یادآور شد که این دومین ماموریت بزرگ آن‌ها پس از زلزله ویرانگر اواخر سال گذشته در افغانستان است.

این وزارتخانه همچنین خاطرنشان کرد که همزمان با اعزام این هیئت پزشکی، یک محموله بزرگ از کمک‌های بشردوستانه قزاقستان به وزن مجموع ۳۱۸.۸ تُن نیز به افغانستان منتقل و تحویل داده شده است.

پربازدیدترین‌ها

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد
۱

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد

۲

صدراعظم آلمان: همکاری با طالبان در راستای منافع ملی ما است

۳

طالبان برای کاهش قیمت اینترنت به شرکت‌های مخابراتی ضرب‌الاجل تعیین کرد

۴

فرد متهم در حمله مردم خشمگین به بازداشتگاه طالبان در بادغیس کشته شد

۵

پناهجوی افغان متهم به تجاوز می‌گوید با ارتش بریتانیا در افغانستان همکاری داشته است

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶