• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

گزارشگران بدون مرز از طالبان خواست «تصمیم ناعادلانه» درباره تلویزیون تمدن را لغو کند

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۱:۴۶ (‎+۱ گرینویچ)

سازمان گزارشگران بدون مرز از طالبان خواست «تصمیم ناعادلانه» خود درباره فعالیت تلویزیون خصوصی تمدن را لغو کند. این سازمان جمعه، پنجم سرطان در بیانیه‌ای نوشت که مأموران مسلح طالبان تلویزیون تمدن را در پی ادعای مالکیت بر زمین دفتر این رسانه، مهرولاک کرده است.

تلویزیون در دوم سرطان اعلام کرد که نیروهای طالبان پس از یورش به دفتر مرکزی این رسانه در کابل، نشرات این شبکه را متوقف کردند. مسئولان این رسانه گفتند که افراد ناشناس تجهیزات و وسایل این رسانه تخلیه کردند.

این رسانه در سال ۱۳۸۵ توسط محمدآصف محسنی، رهبر پیشین حزب حرکت اسلامی افغانستان در کابل تأسیس شد. فعالیت این شبکه افزون بر نشر خبر، به پخش برنامه‌های دینی و مذهبی و فیلم و سریال‏‌هایی با محتوای اسلامی مترکز بوده است.

وزارت عدلیه طالبان پپش از این، در جوزای ۱۴۰۳ فعالیت این تلویزیون خصوصی را به دلیل وابستگی به حزب حرکت اسلامی و استفاده از زمین «غضب‌شده» دولتی متوقف کرد. این وزارت گفت که رسانه‌های متعلق به احزاب سیاسی افغانستان حق فعالیت ندارند.

تلویزیون تمدن روز چهارشنبه اتهام فعالیت حزبی و پنهانی را رد کرد. این رسانه با رد اتهامات طالبان نوشت: «فعالیت رسانه‌ای ماهیتی پنهان و مخفی ندارد. گفتار، عملکرد، سیاست‌های نشراتی و محتوای یک رسانه به صورت لحظه‌ای در معرض دید مردم، نهادهای نظارتی و ارگان‌های حکومتی قرار دارد.»

  • تلویزیون تمدن به طالبان: فعالیت ما مخفی و حزبی نیست

    تلویزیون تمدن به طالبان: فعالیت ما مخفی و حزبی نیست

پربازدیدترین‌ها

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد
۱

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد

۲

صدراعظم آلمان: همکاری با طالبان در راستای منافع ملی ما است

۳

طالبان برای کاهش قیمت اینترنت به شرکت‌های مخابراتی ضرب‌الاجل تعیین کرد

۴

فرد متهم در حمله مردم خشمگین به بازداشتگاه طالبان در بادغیس کشته شد

۵

پناهجوی افغان متهم به تجاوز می‌گوید با ارتش بریتانیا در افغانستان همکاری داشته است

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

بیش از ۳۰۰ افغان از زندان‌‌های پاکستان آزاد شدند

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۱:۳۸ (‎+۱ گرینویچ)
بیش از ۳۰۰ افغان از زندان‌‌های پاکستان آزاد شدند
100%

وزارت مهاجرین طالبان اعلام کرد که در هفته جاری ۳۴۴ مهاجر افغان که به دلیل نداشتن مدارک اقامت در پاکستان زندانی بودند، از زندان‌ آزاد شده و به کشور بازگشته‌اند. به گفته این وزارت، این افراد از طریق گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک وارد افغانستان شده‌اند.

وزارت مهاجرین طالبان روز جمعه، پنجم سرطان اعلام کرد که ۲۳۲ نفر از طریق گذرگاه تورخم و ۱۱۲ دیگر از مسیر اسپین‌بولدک وارد کشور شدند. به گفته طالبان این افراد پس از دریافت کمک به مناطق اصلی خود منتقل شدند.

بازداشت پناهجویان افغان بدون مدرک در پاکستان همچنان ادامه دارد. سازمان ملل از پاکستان خواسته است روند بازداشت و اخراج مهاجران افغان را متوقف کند.

مقام‌های طالبان اما با وجود کمبود امکانات بشردوستانه، خواستار تسریع روند بازگشت افغان‌ها به کشور هستند.

جبهه‌های آزادی و مقاومت: طالبان با اعمال فشار بر شیعیان به تنش‌های مذهبی دامن می‌زند

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۰:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)
جبهه‌های آزادی و مقاومت: طالبان با اعمال فشار بر شیعیان به تنش‌های مذهبی دامن می‌زند
100%

جبهه‌ آزادی و جبهه مقاومت ملی، دو جریان نظامی و سیاسی، در پیام‌های به مناسبت عاشورا گفتند که طالبان با اعمال فشار بر شیعیان به تنش‌های مذهبی دامن می‌زند. آنها می‌گویند که طالبان با اعمال محدودیت بر برگزاری آیین‌های دینی، تنوع مذهبی و فرهنگی افغانستان را تهدید می‌کند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان جمعه، پنجم سرطان در بیانیه‌ای نوشت در حال حاضر از دشت‌برچی در غرب کابل تا بدخشان جغرافیای کربلای معاصر است. این جبهه بدون نام بردن از طالبان گفت که شمشیرهای ظلم و ناروایی بر ملت افغانستان تحمیل شده و روح رواداری، برابری و همدیگرپذیری را نشانه گرفته است.

این جبهه تصریح کرد که «دشمنان عزت افغانستان» تلاش دارند با اعمال تبعیض و از بین بردن تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی، «سیاست یزیدی» را بر کشور حاکم کنند. در بیانیه جبهه مقاومت با اشاره تلوحی به طالبان آمده است که آنان می‌خواهند مردم در برابر ظلم سر خم کرده و با «ادعای باطل» شان بیعت کنند؛ «اما پیام عاشورا پایداری بر میراث سرخ حسینی و عدم تسلیمی در برابر زورگویی تکفیریان است.»

جبهه آزادی افغانستان نیز در بیانیه‌ای نوشت که عاشورای امسال در حالی فرا می‌رسد که گروه طالبان محدودیت‌های دست و پاگیر بر آیین‌های عزاداری و رفتارهای فردی عزاداران شیعه اعمال کرده و به «گسترش تنفر و تنش مذهبی در افغانستان دامن زده است.»

این جریان ضدطالبان نوشت برچیدن پرچم‌ها و نمادهای محرم، بازداشت، توهین و تهدید شیعیان توسط طالبان در روزهای اخیر نشانه‌های روشن «تبعیض سیستماتیک و ترویچ تنفر مذهبی» در میان شهروندان افغانستان است.

شماری از سیاستمداران افغانستان از جمله، حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، حنیف اتمر، وزیر خارجه سابق، فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس با انتشار پیام‌هایی، عاشورا را گرامی داشته‌اند.

حامد کرزی نوشت امام حسین، طی یک حرکت اصلاحی معنادار با انگشت نهادن بر انحرافات اجتماعی، جامعه را به اصلاح دعوت کرد و برای بیداری و برانگیختن احساس مسئولیت مردم در برابر کجروی‌ها تا پای جان ایستاد و حماسه تاریخی کربلا را به یادگار نهاد.

حنیف اتمر، وزیر خارجه حکومت پیشین گفت عاشورا یکی از ماندگارترین و الهام‌بخش‌ترین رویدادهای تاریخ اسلام است که ارزش‌های والای آزادگی، عدالت‌خواهی، صبر، فداکاری و استقامت در راه حق را برای همیشه در حافظه مسلمانان جاودانه کرده است.

فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان در حکومت پیشین گفت عاشورا درس ایستادگی در برابر ظلم، خود کامگی و استبداد و دفاع از حقیقت است. او افزود که رویداد کربلا نشان داده است که صدای حق هرگز خاموش نمی‌شود.

  • همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد

    همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد

طالبان در روزاهای پسین فشارهای زیادی را بر عزارداران محرم در کابل، هرات و شماری از شهرهای دیگر اعمال کرده است. طالبان پرچم‌ها و نمادهای محرم را از شهرها برچیدند و وزیر عدلیه این گروه شماری از بزرگان شیعه را به دلیل برگزاری مراسم عزاداری بازداشت کرد.

همزمان با برگزاری مراسم عاشورا، منابع محلی و باشندگان کابل، هرات، بامیان و غزنی به افغانستان اینترنشنال گفتند که خدمات شبکه‌های مخابراتی از صبح روز جمعه قطع شده است. با این حال، برخی شهروندان گفتند که اینترنت وای‌فای وصل است و تنها خطوط تلفن قطع شده است.

ممنوعیت تلفن‌های هوشمند «روند کار اداره‌ها را مختل کرده است»

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۰۹:۴۰ (‎+۱ گرینویچ)
ممنوعیت تلفن‌های هوشمند «روند کار اداره‌ها را مختل کرده است»
100%

اجرای ممنوعیت استفاده از تلفن‌های هوشمند توسط طالبان، فعالیت نهادهای دولتی را با اختلال گسترده روبه‌رو کرده است. کارمندان دولتی می‌گویند که با حذف ابزارهایی مانند واتس‌اپ و ایمیل، بخش بزرگی از مکاتبات و هماهنگی‌های اداری عملاً متوقف شده است.

براساس دستور طالبان، استفاده از تلفن‌های هوشمند در تمام نهادهای نظامی و غیرنظامی ممنوع شده است. طالبان هشدار داده است که در صورت استفاده از تلفن هوشمند، دستگاه افراد ضبط و در مجامع عمومی نابود خواهد شد و متخلفان با مجازات قانونی روبه‌رو می‌شوند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، تاکنون درباره پیامدهای اجرای این تصمیم اظهار نظر نکرده است. با این حال، والی طالبان در پنجشیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که این ممنوعیت بدون استثنا در تمامی ادارات این ولایت به اجرا درآمده است.

یک کارمند دولت به رویترز گفت: «تأثیر این تصمیم به حدی بوده که بسیاری از فرآیندهای اداری عملاً متوقف شده‌اند، زیرا پیش از این بخش عمده مکاتبات و هماهنگی‌های رسمی از طریق تلفن همراه انجام می‌شد.»

یکی دیگر از کارمندان دولت نیز به افغانستان اینترنشنال گفت که نبود زیرساخت‌های جایگزین، مشکلات را دوچندان کرده است. به گفته او، «در افغانستان سیستم پستی کارآمدی وجود ندارد و بخش عمده ارتباطات میان کابل و ولایت‌ها از طریق تلفن همراه انجام می‌شد.»

یک کارمند وزارت معارف در کابل گفت که «آنچه طالبان انجام می‌دهند با عقل جور در نمی‌آید.» به گفته او، «در عصر کنونی ممنوعیت استفاده از تلفن‌ هوشمند نه عملی است و نه هم منطقی.»

همزمان، فعالان بازار از کاهش شدید تقاضا برای خرید تلفن‌های هوشمند در کابل و شماری از شهرهای دیگر خبر می‌دهند. برخی کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که این محدودیت علاوه بر ادارات دولتی، فعالیت مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها را نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. طبق گزارش‌های رسیده به افغانستان اینترنشنال، طالبان تلفن هوشمند را در دانشگاه‌ها و مکاتب نیز ممنوع کرده است.

نگرانی از محدود شدن دسترسی به اطلاعات

فعالان حقوق بشر این تصمیم را فراتر از یک اقدام اداری می‌دانند. به گفته آنان، در شرایطی که رسانه‌های داخلی با محدودیت‌های گسترده روبه‌رو هستند، تلفن‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارهای شهروندان برای دسترسی به آموزش آنلاین، دریافت اخبار، برقراری ارتباطات خصوصی و مستندسازی موارد نقض حقوق بشر بوده است.

نظیفه جلالی فعال حقوق بشر به افغانستان اینترنشنال گفت که طالبان با این اقدام در پی محدودسازی دسترسی به اطلاعات هستند. به گفته او، این نگرانی وجود دارد که تصمیم ممنوعیت از تلفن‌های هوشمند سراسری شود. زیرا به گفته وی، فعلا تنها نهادهای دولتی را شامل می‌شود.

این فعالان معتقدند که ممنوعیت استفاده از تلفن‌های هوشمند می‌تواند دسترسی شهروندان به اطلاعات و کانال‌های ارتباطی را بیش از پیش محدود کند.

همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۰۹:۰۰ (‎+۱ گرینویچ)
همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد
100%

همزمان با برگزاری مراسم عاشورا، منابع محلی و باشندگان کابل، هرات، مزار شریف، بامیان و غزنی به افغانستان اینترنشنال گفتند که خدمات شبکه‌های مخابراتی از صبح روز جمعه قطع شده است. با این حال، برخی شهروندان گفتند که اینترنت وای‌فای وصل است و تنها خطوط تلفن قطع شده است.

کاربران شبکه‌های مختلف مخابراتی در افغانستان صبح روز جمعه، پنجم سرطان را با محدودیت در دسترسی به خدمات مخابراتی آغاز کردند.

باشندگان در ولایت‌های مختلف می‌گویند که از ساعات اولیه صبح امکان برقراری تماس تلفنی و ارسال پیامک را نداشته‌اند.

این محدودیت‌ها همزمان با دهم محرم و برگزاری مراسم عاشورا اعمال شده است. یکی از باشندگان کابل به افغانستان اینترنشنال گفت که خدمات شبکه‌های مخابراتی از صبح جمعه قطع شده و مشترکان قادر به برقراری تماس تلفنی نیستند.

باشندگان هرات، بامیان، غزنی و چند ولایت دیگر نیز قطع یا اختلال گسترده در خدمات شبکه‌های مخابراتی را تایید کرده‌اند.

تا زمان نشر این خبر، مقام‌های طالبان و شرکت‌های مخابراتی درباره علت این محدودیت‌ها توضیحی ارائه نکرده‌اند.

در سال‌های گذشته طالبان در روز عاشورا شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرده بودند.

روسیه بار دیگر خواهان آزادسازی دارایی‌های افغانستان شد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۰۷:۳۵ (‎+۱ گرینویچ)
روسیه بار دیگر خواهان آزادسازی دارایی‌های افغانستان شد
100%

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که مسکو و اداره طالبان خواهان آزادسازی دارایی‌های افغانستان هستند.

با این حال، او تاکید کرد که در آینده نزدیک هیچ پیشرفتی در حل این پرونده پیش‌بینی نمی‌شود؛ چون امریکا و اروپا گفت‌وگوها در این زمینه را نادیده می‌گیرند.

ضمیر کابلوف در گفتوگو با روزنامه روسی ایزوستیا با تاکید بر اینکه بن‌بست کنونی حاصل اقدامات غرب است، گفت: «از آنجا که روسیه یا اعضای سازمان همکاری شانگهای این دارایی‌ها را مسدود نکرده‌اند، بلکه ایالات متحده و اروپایی‌ها دست به این کار زده‌اند، خود آن‌ها نیز باید آن را آزاد کنند. این سؤالی است که باید از آن‌ها پرسیده شود.»

وی همچنین افزود که در حال حاضر هیچ‌گونه گفت‌وگویی با امریکایی‌ها و اروپایی‌ها در این رابطه وجود ندارد.

روسیه پیش از این نیز بارها این موضوع را در نشست‌های منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای و فرمت مسکو، مطرح کرده است.

ایالات متحده حدود ۳.۵ میلیارد دالر از ذخایر ارزی بانک مرکزی را به صندوقی امانی به نام «صندوق افغان» در سوئیس منتقل کرده است. تلاش‌های طالبان برای دسترسی به این دارایی‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

این صندوق با هدف حمایت از ثبات اقتصادی افغانستان و جلوگیری از دسترسی طالبان به این منابع مالی تاسیس شده و تحت نظارت هیئتی متشکل از نمایندگان ایالات متحده، سوئیس، و انورالحق احدی و شاه محمد محرابی، دو مقام سابق دولت افغانستان، اداره می‌شود.

سرنوشت حدود ۳.۵ میلیارد دالر دیگر به علت درخواست غرامت از سوی خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر در امریکا در هاله ابهام قرار دارد. آنها طالبان را به علت همدستی با القاعده که عامل حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویارک بود، مسئول می‌دانند.