• العربية
  • پښتو
  • English
Brand
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
  • پوسته
  • زبان
    • العربية
    • پښتو
    • English
  • برنامه‌ها
  • تلویزیون
  • رادیو
  • افغانستان
  • جهان
  • زاویه
  • صفحه شما
  • ورزش
  • بازار
کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به ولانت‌مدیا است.
volant media logo

طالبان یک خبرنگار زن را در کابل به‌دلیل «پوشش خبری مراسم عاشورا» بازداشت کرد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۴:۳۷ (‎+۱ گرینویچ)

سازمان حمایت از رسانه‌های افغانستان روز جمعه خبر داد که طالبان یک خبرنگار زن و همکارانش را به‌دلیل پوشش خبری مراسم عاشورا در کابل بازداشت کردند. این سازمان از افزایش محدودیت عیله خبرنگاران و رسانه‌ها به خاطر پوشش مراسم عاشورا ابراز نگرانی کرد.

سازمان حمایت از رسانه‌های افغانستان (امسو) جمعه، پنجم سرطان در بیانیه‌ای نوشت طالبان این خبرنگار زن را به دلیل همراهی با «تصویر بردار نامحرم» بازداشت و به یکی از حوزه‌های امنیتی کابل منتقل کرده است.

به گزارش این نهاد حامی رسانه‌ها، آنان تا حوالی شام در بازداشت طالبان به سر بردند و سپس با ميانجی‌گری مسئولان رسانه و اعضاى خانواده‌ها آزاد شده‌اند.

سازمان حمایت از رسانه‌های افغانستان به‌دلیل امنیتی از این خبرنگار زن، مرد تصویربردار و رسانه مربوط نام نبرده است.

این نهاد اعمال محدودیت بر رسانه‌ها توسط طالبان را نقض آشکار آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات عنوان کرد. سازمان امسو نوشت طالبان به‌گونه هدفمند از پوشش خبری مراسم مذهبی عاشورا جلوگیری کرده است.

در بیانیه این سازمان آمده است که پوشش رويدادهاى مذهبى و فرهنكى، بخشى از مسئوليت‌های حرفه‌اى رسانه‌هاست.

پربازدیدترین‌ها

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد
۱

پناهجوی افغان در دادگاه از تجاوز جنسی به یک بز در فرانسه دفاع کرد

۲

صدراعظم آلمان: همکاری با طالبان در راستای منافع ملی ما است

۳

طالبان برای کاهش قیمت اینترنت به شرکت‌های مخابراتی ضرب‌الاجل تعیین کرد

۴

فرد متهم در حمله مردم خشمگین به بازداشتگاه طالبان در بادغیس کشته شد

۵

پناهجوی افغان متهم به تجاوز می‌گوید با ارتش بریتانیا در افغانستان همکاری داشته است

بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۶

•
•
•

مطالب بیشتر

طالبان از حضور حامد کرزی در مراسم عاشورا جلوگیری کرد

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۲:۲۴ (‎+۱ گرینویچ)
طالبان از حضور حامد کرزی در مراسم عاشورا جلوگیری کرد
100%

منابع آگاه به افغانستان اینترنشنال می‌گویندکه طالبان روز جمعه مانع حضور حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، در مراسم عزاداری عاشورا شدند. به گفته این منابع، محدودیت‌ها علیه آقای کرزی در روزهای اخیر به‌شدت افزایش یافته است.

منابع تاکید کردند که مجموعه‌ای از محدودیت‌های تازه علیه برنامه‌های عمومی حامد کرزی اعمال شده است.

این محدودیت‌ها پس از آن تشدید شد که حامد کرزی اخیرا از بازداشت گسترده زنان و دختران در هرات به تندی انتقاد کرد. او بر ضرورت حفظ عزت و احترام زنان افغان تاکید کرد.

آقای کرزی با ابراز نگرانی از خشونت‌ها در جریان اعتراضات هرات گفت که جامعه افغانستان بیش از هر زمان دیگری به آرامش، همدلی و دوستی نیاز دارد.

آقای کرزی در پنج سال گذشته با محدودیت‌ها و تهدیدهای زیادی روبرو بوده است. اما این محدودیت‌ها به طور روافزونی افزایش یافته است. با این حال، محدودیت‌ها سبب نشده است که رئیس‌جمهور پیشین از سخن‌گفتن درباره بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران اجتناب کند.

آقای کرزی روز جمعه، پنجم سرطان، در بیانیه‌ای به مناسبت روز عاشورا، گفت که مردم افغانستان همانند دیگر مسلمانان، از عاشورا تجلیل می‌کنند.

رئیس‌جمهور پیشین تأکید کرد که مردم افغانستان «دوستی اهل بیت رسول مکرم اسلام را عامل وحدت و برادری بین خود می‌دانند و از این فرصت برای اصلاح و روشن‌گری و تحکیم اتحاد و همدلی بهره می‌گیرند.»

آقای کرزی چه در زمان ریاست جمهوری خود و چه پس از آن همواره در مراسم عاشورا در کابل شرکت کرده است.

او در پیام خود ابراز امیدواری کرد که شهروندان افغانستان با استفاده بیشتر از «معنویت و برکت روز عاشورا متحدانه و یکصدا برای ترقی و شکوفایی افغانستان واحد و منسجم و برخوردار از نعمت علم و دانش، تلاش و کوشش کنند.»
حامد کرزی پس از سقوط دولت جمهوری اسلامی افغانستان و تسلط اداره طالبان در اسد ۱۴۰۰، در کابل باقی ماند. طالبان در آغاز مانع سفرهای خارجی کرزی شدند، اما مدتی محدودیت‌ سفر رفع شد.

منابع می‌گویند که اقدام اخیر درباره ممنوعیت حضور کرزی در مراسم مذهبی عاشورا، ادامه همان رویکرد محدودکننده نسبت به چهره‌های تاثیرگذار سیاسی در کابل است، هرچند مقام‌های طالبان در این باره اظهارنظر علنی نکرده‌اند.

همزمان با برگزاری مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در شماری از شهرهای افغانستان قطع کرد. باشندگان کابل، هرات، مزار شریف، بامیان و غزنی به افغانستان اینترنشنال گفتند که خدمات مخابراتی از اول صبح روز جمعه قطع شده است.

گزارشگران بدون مرز از طالبان خواست «تصمیم ناعادلانه» درباره تلویزیون تمدن را لغو کند

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۱:۴۶ (‎+۱ گرینویچ)
گزارشگران بدون مرز از طالبان خواست «تصمیم ناعادلانه» درباره تلویزیون تمدن را لغو کند
100%

سازمان گزارشگران بدون مرز از طالبان خواست «تصمیم ناعادلانه» خود درباره فعالیت تلویزیون خصوصی تمدن را لغو کند. این سازمان جمعه، پنجم سرطان در بیانیه‌ای نوشت که مأموران مسلح طالبان تلویزیون تمدن را در پی ادعای مالکیت بر زمین دفتر این رسانه، مهرولاک کرده است.

تلویزیون در دوم سرطان اعلام کرد که نیروهای طالبان پس از یورش به دفتر مرکزی این رسانه در کابل، نشرات این شبکه را متوقف کردند. مسئولان این رسانه گفتند که افراد ناشناس تجهیزات و وسایل این رسانه تخلیه کردند.

این رسانه در سال ۱۳۸۵ توسط محمدآصف محسنی، رهبر پیشین حزب حرکت اسلامی افغانستان در کابل تأسیس شد. فعالیت این شبکه افزون بر نشر خبر، به پخش برنامه‌های دینی و مذهبی و فیلم و سریال‏‌هایی با محتوای اسلامی مترکز بوده است.

وزارت عدلیه طالبان پپش از این، در جوزای ۱۴۰۳ فعالیت این تلویزیون خصوصی را به دلیل وابستگی به حزب حرکت اسلامی و استفاده از زمین «غضب‌شده» دولتی متوقف کرد. این وزارت گفت که رسانه‌های متعلق به احزاب سیاسی افغانستان حق فعالیت ندارند.

  • تلویزیون تمدن به طالبان: فعالیت ما مخفی و حزبی نیست

    تلویزیون تمدن به طالبان: فعالیت ما مخفی و حزبی نیست

تلویزیون تمدن روز چهارشنبه اتهام فعالیت حزبی و پنهانی را رد کرد. این رسانه با رد اتهامات طالبان نوشت: «فعالیت رسانه‌ای ماهیتی پنهان و مخفی ندارد. گفتار، عملکرد، سیاست‌های نشراتی و محتوای یک رسانه به صورت لحظه‌ای در معرض دید مردم، نهادهای نظارتی و ارگان‌های حکومتی قرار دارد.»

بیش از ۳۰۰ افغان از زندان‌‌های پاکستان آزاد شدند

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۱:۳۸ (‎+۱ گرینویچ)
بیش از ۳۰۰ افغان از زندان‌‌های پاکستان آزاد شدند
100%

وزارت مهاجرین طالبان اعلام کرد که در هفته جاری ۳۴۴ مهاجر افغان که به دلیل نداشتن مدارک اقامت در پاکستان زندانی بودند، از زندان‌ آزاد شده و به کشور بازگشته‌اند. به گفته این وزارت، این افراد از طریق گذرگاه‌های تورخم و اسپین‌بولدک وارد افغانستان شده‌اند.

وزارت مهاجرین طالبان روز جمعه، پنجم سرطان اعلام کرد که ۲۳۲ نفر از طریق گذرگاه تورخم و ۱۱۲ دیگر از مسیر اسپین‌بولدک وارد کشور شدند. به گفته طالبان این افراد پس از دریافت کمک به مناطق اصلی خود منتقل شدند.

بازداشت پناهجویان افغان بدون مدرک در پاکستان همچنان ادامه دارد. سازمان ملل از پاکستان خواسته است روند بازداشت و اخراج مهاجران افغان را متوقف کند.

مقام‌های طالبان اما با وجود کمبود امکانات بشردوستانه، خواستار تسریع روند بازگشت افغان‌ها به کشور هستند.

جبهه‌های آزادی و مقاومت: طالبان با اعمال فشار بر شیعیان به تنش‌های مذهبی دامن می‌زند

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۱۰:۴۷ (‎+۱ گرینویچ)
جبهه‌های آزادی و مقاومت: طالبان با اعمال فشار بر شیعیان به تنش‌های مذهبی دامن می‌زند
100%

جبهه‌ آزادی و جبهه مقاومت ملی، دو جریان نظامی و سیاسی، در پیام‌های به مناسبت عاشورا گفتند که طالبان با اعمال فشار بر شیعیان به تنش‌های مذهبی دامن می‌زند. آنها می‌گویند که طالبان با اعمال محدودیت بر برگزاری آیین‌های دینی، تنوع مذهبی و فرهنگی افغانستان را تهدید می‌کند.

جبهه مقاومت ملی افغانستان جمعه، پنجم سرطان در بیانیه‌ای نوشت در حال حاضر از دشت‌برچی در غرب کابل تا بدخشان جغرافیای کربلای معاصر است. این جبهه بدون نام بردن از طالبان گفت که شمشیرهای ظلم و ناروایی بر ملت افغانستان تحمیل شده و روح رواداری، برابری و همدیگرپذیری را نشانه گرفته است.

این جبهه تصریح کرد که «دشمنان عزت افغانستان» تلاش دارند با اعمال تبعیض و از بین بردن تنوع مذهبی، قومی و فرهنگی، «سیاست یزیدی» را بر کشور حاکم کنند. در بیانیه جبهه مقاومت با اشاره تلوحی به طالبان آمده است که آنان می‌خواهند مردم در برابر ظلم سر خم کرده و با «ادعای باطل» شان بیعت کنند؛ «اما پیام عاشورا پایداری بر میراث سرخ حسینی و عدم تسلیمی در برابر زورگویی تکفیریان است.»

جبهه آزادی افغانستان نیز در بیانیه‌ای نوشت که عاشورای امسال در حالی فرا می‌رسد که گروه طالبان محدودیت‌های دست و پاگیر بر آیین‌های عزاداری و رفتارهای فردی عزاداران شیعه اعمال کرده و به «گسترش تنفر و تنش مذهبی در افغانستان دامن زده است.»

این جریان ضدطالبان نوشت برچیدن پرچم‌ها و نمادهای محرم، بازداشت، توهین و تهدید شیعیان توسط طالبان در روزهای اخیر نشانه‌های روشن «تبعیض سیستماتیک و ترویچ تنفر مذهبی» در میان شهروندان افغانستان است.

شماری از سیاستمداران افغانستان از جمله، حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، حنیف اتمر، وزیر خارجه سابق، فوزیه کوفی، نماینده پیشین مجلس با انتشار پیام‌هایی، عاشورا را گرامی داشته‌اند.

حامد کرزی نوشت امام حسین، طی یک حرکت اصلاحی معنادار با انگشت نهادن بر انحرافات اجتماعی، جامعه را به اصلاح دعوت کرد و برای بیداری و برانگیختن احساس مسئولیت مردم در برابر کجروی‌ها تا پای جان ایستاد و حماسه تاریخی کربلا را به یادگار نهاد.

حنیف اتمر، وزیر خارجه حکومت پیشین گفت عاشورا یکی از ماندگارترین و الهام‌بخش‌ترین رویدادهای تاریخ اسلام است که ارزش‌های والای آزادگی، عدالت‌خواهی، صبر، فداکاری و استقامت در راه حق را برای همیشه در حافظه مسلمانان جاودانه کرده است.

فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان در حکومت پیشین گفت عاشورا درس ایستادگی در برابر ظلم، خود کامگی و استبداد و دفاع از حقیقت است. او افزود که رویداد کربلا نشان داده است که صدای حق هرگز خاموش نمی‌شود.

  • همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد

    همزمان با مراسم عاشورا، طالبان شبکه‌های مخابراتی را در برخی شهرها قطع کرد

طالبان در روزاهای پسین فشارهای زیادی را بر عزارداران محرم در کابل، هرات و شماری از شهرهای دیگر اعمال کرده است. طالبان پرچم‌ها و نمادهای محرم را از شهرها برچیدند و وزیر عدلیه این گروه شماری از بزرگان شیعه را به دلیل برگزاری مراسم عزاداری بازداشت کرد.

همزمان با برگزاری مراسم عاشورا، منابع محلی و باشندگان کابل، هرات، بامیان و غزنی به افغانستان اینترنشنال گفتند که خدمات شبکه‌های مخابراتی از صبح روز جمعه قطع شده است. با این حال، برخی شهروندان گفتند که اینترنت وای‌فای وصل است و تنها خطوط تلفن قطع شده است.

ممنوعیت تلفن‌های هوشمند «روند کار اداره‌ها را مختل کرده است»

۵ سرطان ۱۴۰۵، ۰۹:۴۰ (‎+۱ گرینویچ)
ممنوعیت تلفن‌های هوشمند «روند کار اداره‌ها را مختل کرده است»
100%

اجرای ممنوعیت استفاده از تلفن‌های هوشمند توسط طالبان، فعالیت نهادهای دولتی را با اختلال گسترده روبه‌رو کرده است. کارمندان دولتی می‌گویند که با حذف ابزارهایی مانند واتس‌اپ و ایمیل، بخش بزرگی از مکاتبات و هماهنگی‌های اداری عملاً متوقف شده است.

براساس دستور طالبان، استفاده از تلفن‌های هوشمند در تمام نهادهای نظامی و غیرنظامی ممنوع شده است. طالبان هشدار داده است که در صورت استفاده از تلفن هوشمند، دستگاه افراد ضبط و در مجامع عمومی نابود خواهد شد و متخلفان با مجازات قانونی روبه‌رو می‌شوند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، تاکنون درباره پیامدهای اجرای این تصمیم اظهار نظر نکرده است. با این حال، والی طالبان در پنجشیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که این ممنوعیت بدون استثنا در تمامی ادارات این ولایت به اجرا درآمده است.

یک کارمند دولت به رویترز گفت: «تأثیر این تصمیم به حدی بوده که بسیاری از فرآیندهای اداری عملاً متوقف شده‌اند، زیرا پیش از این بخش عمده مکاتبات و هماهنگی‌های رسمی از طریق تلفن همراه انجام می‌شد.»

یکی دیگر از کارمندان دولت نیز به افغانستان اینترنشنال گفت که نبود زیرساخت‌های جایگزین، مشکلات را دوچندان کرده است. به گفته او، «در افغانستان سیستم پستی کارآمدی وجود ندارد و بخش عمده ارتباطات میان کابل و ولایت‌ها از طریق تلفن همراه انجام می‌شد.»

یک کارمند وزارت معارف در کابل گفت که «آنچه طالبان انجام می‌دهند با عقل جور در نمی‌آید.» به گفته او، «در عصر کنونی ممنوعیت استفاده از تلفن‌ هوشمند نه عملی است و نه هم منطقی.»

همزمان، فعالان بازار از کاهش شدید تقاضا برای خرید تلفن‌های هوشمند در کابل و شماری از شهرهای دیگر خبر می‌دهند. برخی کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که این محدودیت علاوه بر ادارات دولتی، فعالیت مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها را نیز با مشکلات جدی مواجه خواهد کرد. طبق گزارش‌های رسیده به افغانستان اینترنشنال، طالبان تلفن هوشمند را در دانشگاه‌ها و مکاتب نیز ممنوع کرده است.

نگرانی از محدود شدن دسترسی به اطلاعات

فعالان حقوق بشر این تصمیم را فراتر از یک اقدام اداری می‌دانند. به گفته آنان، در شرایطی که رسانه‌های داخلی با محدودیت‌های گسترده روبه‌رو هستند، تلفن‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین ابزارهای شهروندان برای دسترسی به آموزش آنلاین، دریافت اخبار، برقراری ارتباطات خصوصی و مستندسازی موارد نقض حقوق بشر بوده است.

نظیفه جلالی فعال حقوق بشر به افغانستان اینترنشنال گفت که طالبان با این اقدام در پی محدودسازی دسترسی به اطلاعات هستند. به گفته او، این نگرانی وجود دارد که تصمیم ممنوعیت از تلفن‌های هوشمند سراسری شود. زیرا به گفته وی، فعلا تنها نهادهای دولتی را شامل می‌شود.

این فعالان معتقدند که ممنوعیت استفاده از تلفن‌های هوشمند می‌تواند دسترسی شهروندان به اطلاعات و کانال‌های ارتباطی را بیش از پیش محدود کند.