وزیر عدلیه طالبان به مسئولان حوزهها دستور داد از بینظمی جلوگیری کنند
عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان پس از بازداشت شیعیان در زندان شخصی خود، با مسئولان حوزههای امنیتی در چهار زون کابل دیدار کرد و به آنها دستور داد امنیت را تأمین و از بینظمی جلوگیری کنند.
او همچنین در این نشست بر اطاعت از احکام هبتالله آخندزاده، رهبر طالبان تاکید کرده است.
وزارت عدلیه طالبان پنجشنبه، چهارم سرطان در خبرنامهای نوشت عبدالحکیم شرعی در این دیدار همکاری نهادهای امنیتی در تأمین نظم عمومی را مهم خوانده و خواستار توجه جدی مسئولان حوزههای کابل در این زمینه شده است.
عبدالحکیم شرعی همچنین خواهان تقویت همکاری مسئولان امنیتی طالبان با کمیسیون جلوگیری از غصب زمینهای دولتی شده است. او تاکید کرده که این کمسیون با «جدیت و قاطعیت» به استرداد زمینهای غصب شده ادامه میدهد.
وزارت عدلیه طالبان نوشت آمران حوزههای امنیتی اطمینان دادند که در تأمین نظم عامه، استرداد زمینهای غصب شده و عملیسازی احکام هبتالله همکاری میکنند.
این در حالی است که وزیر عدلیه طالبان روز دوشنبه بیش از ۳۰ نفر از شیعیان را به دلیل برافراشتن پرچم و نمادهای محرم در شهر کابل در زندان شخصی خود نگهداری کرد. عبدالحکیم شرعی روز چهارشنبه پس از دستور رئیسوزرا و وزیر داخله طالبان، آنها را از زندان شخصی خود آزاد کرد.
همزمان نیروهای امنیتی طالبان به دستور وزیر عدلیه به دفتر مرکزی تلویزیون خصوصی تمدن در کابل یورش بردند و نشرات آن را متوقف کردند. روز گذشته مسئولان این رسانه گفتند که افراد ناشناس تجهیزات و وسایل این رسانه را با وسایل نقلیه تخلیه میکنند.
عبدالحکیم شرعی از وزرای قدرتمند طالبان است که در کنار زندانهای رسمی، زندان شخصی دارد و در جریان چند سال گذشته شماری از افراد را از جمله به دلیل موضوع زمین بازداشت کرده است.
بکتاش سلطانی، پناهجوی ۲۹ ساله افغان که به اتهام تجاوز به دو دختر ۱۴ ساله در آپارتمانش در بریتانیا تحت محاکمه است، چهارشنبه در دادگاه شهادت داد و گفت در زمان حادثه هوشیار نبوده است.
او گفته که پیش از فرار از دست طالبان، به مدت هفت سال در افغانستان برای ارتش بریتانیا کار کرده است.
به گفته دادستانهای پرونده، این دو دختر در زمان وقوع این رویداد در دیسامبر سال گذشته، ۱۴ ساله بودند.
بر اساس اظهارات دادستانها، این دختران به دلیل مصرف الکل در حالت «گاهی هوشیاری و گاهی بیهوشی» قرار داشتند و متهم با سوءاستفاده از وضعیت آنها، اقدام به تجاوز و آزار جنسی کرده است.
در کیفرخواست آمده است که بکتاش سلطانی پیش از این اقدام، در آپارتمان خود به این دختران مشروب الکلی «ودکا» خورانده بود.
با این حال متهم که با کمک یک مترجم در دادگاه شهادت میداد، این ادعاها را رد کرد و گفت که در زمان وقوع رویداد احساس «خوابآلودگی غیرقابلکنترول» داشته و برای مدتی به خواب رفته بود.
او در پاسخ به پرسش وکیل مدافع خود درباره اینکه آیا کسی کاری با او انجام داده یا میتواند بگوید دختران چه میکردند، گفت که به دلیل نداشتن هوشیاری کامل، نمیتواند در این باره چیزی بگوید و در حال خودش نبوده است.
بکتاش سلطانی پیش از این به دادگاه گفته بود که در سال ۲۰۲۲ میلادی پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، به عنوان پناهجو به بریتانیا نقل مکان کرده است.
او گفت که پیش از آمدن به بریتانیا، به مدت هفت سال در ولایتهای مختلف افغانستان با ارتش بریتانیا همکاری داشته و به همین دلیل ناچار به ترک کشورش شده است.
او افزود پیش از این به همراه مادر و خواهر و برادرانش در یک هوتل زندگی میکرده است.
متهم در بخش دیگری از دفاعیات خود گفت که حدود سه ماه پیش از این رویداد، با یکی از این دختران در بیرون از یک رستوران آشنا شده و آن دختر به او گفته بود که ۱۸ ساله است. به گفته بکتاش سلطانی، آنها بعدا در شبکه اجتماعی اسنپچت با هم در ارتباط بودند.
او درباره روز حادثه گفت که پس از پیامها و تماسهای پیدرپی این دختر در اسنپچت و تقاضای او برای خرید غذا توافق کرد که با او و دختر دیگر ملاقات کند. او تاکید کرده که تا زمان وقوع این رویداد، فکر میکرده این دختران ۱۸ یا ۱۹ ساله هستند.
علیرضا سرحدی، دادستان شهرستان هیرمند ایران اعلام کرد که ۱۶۴ زندانی افغان دیگر به طالبان سپرده شدند. او گفت این افراد در چارچوب یازدهمین مرحله اجرای موافقتنامه انتقال محکومان میان ایران و طالبان، از طریق مرز میلک روز سهشنبه به طالبان تحویل داده شدند.
طبق جزئیاتی که این مقام ایرانی ارائه کرده، این زندانیان پیشتر در زندانهای شش ولایت ایران، از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان، بوشهر و خوزستان دوران محکومیت خود را سپری میکردند.
خبرگزاری فارس روز پنجشنبه چهارم سرطان گزارش داد که دادستان هیرمند گفت تحویل زندانیان افغان از سوی جمهوری اسلامی به طالبان، با هماهنگی نهادهای قضایی، امنیتی و اجرایی دو طرف انجام شده است.
طبق گزارش قرار است زندانیان دوره باقی مانده خود را در زندانهای طالبان بگذرانند.
در مورد اتهامهای این زندانیان توضیحی داده نشده است.
جمهوری اسلامی در هفتههای گذشته نیز صدها زندانی افغان دیگر را طالبان تحویل داده است.
میلیونها افغان در ایران زندگی میکنند و آمار دقیق زندانیان افغان در این کشور بهطور رسمی منتشر نشده است، اما طالبان بهصورت دورهای از انتقال شماری از این زندانیان به افغانستان خبر داده است.
این روند در سالهای اخیر بهطور مستمر و در چارچوب توافقات میان تهران و طالبان ادامه داشته است.
اداره تنظیم امور زندانهای طالبان در ۱۴ ثور اعلام کرد که از زمان بازگشت این گروه به قدرت در اسد ۱۴۰۰ تاکنون، حدود دو هزار زندانی افغان از ایران به افغانستان منتقل شدهاند. به گفته سخنگوی این اداره، بخشی از این افراد پس از سپری کردن دوره محکومیت خود آزاد شدهاند و شماری دیگر همچنان در زندان به سر میبرند.
مقامهای جمهوری اسلامی ایران و طالبان در سالهای اخیر بارها درباره انتقال زندانیان افغان از زندانهای ایران به افغانستان دیدار و گفتوگو کردهاند.
با این حال، انتقال این زندانیان همواره با نگرانیهایی همراه بوده است؛ زیرا نهادهای حقوق بشری هشدار دادهاند که برخی از افراد منتقلشده ممکن است به دلیل گرایشهای سیاسی یا ارتباط با گروههای مخالف طالبان، در معرض بدرفتاری قرار گیرند.
جبهه آزادی افغانستان با انتشار ویدئویی اعلام کرد که مواضع نیروهای طالبان را در ولایت لغمان هدف یک حمله راکتی قرار داده است.
بر اساس ادعای این جبهه، نیروهای آنها حوالی ساعت ۰۱:۳۰ بعد از چاشت روز چهارشنبه، سوم سرطان، به قرارگاه نیروهای طالبان در روستای قولک، واقع در دره نورلام بابا در ولسوالی الینگار ولایت لغمان حمله کردهاند.
در بیانیه آمده است که این درگیری با شلیک راکتانداز و سلاحهای سبک آغاز شده و حدود ۱۵ دقیقه ادامه داشته است.
جبهه آزادی مدعی شده است که در پی این حمله، تلفاتی به نیروهای طالبان وارد آمده، اما آمار دقیقی از شمار کشتهها و زخمیهای این رویداد در دست نیست.
این جبهه گفته است که در این عملیات به چریکهای آنها آسیبی نرسیده است.
مقامات محلی طالبان تا کنون بهطور رسمی درباره این حمله و تلفات احتمالی آن اظهارنظری نکردهاند. افغانستان اینترنشنال نیز بهطور مستقل نمیتواند جزئیات این رویداد را تایید کند.
جبهه آزادی افغانستان یکی از گروههای مسلح مخالف طالبان است که پس از بازگشت این گروه به قدرت، مسئولیت دهها حمله چریکی علیه نیروها و مقامهای طالبان را در نقاط مختلف کشور بر عهده گرفته است.
منابع محلی به افغانستان اینترنشنال گفتند که شماری از باشندگان ولسوالی پرچمن ولایت فراه در اعتراض به انتقال یک پروژه جادهسازی از مرکز این ولسوالی به منطقه زادگاه ولسوال طالبان تجمع اعتراضی برگزار کردند.
معترضان خواستار برکناری ولسوال شدند.
به گفته منابع، این هفته طالبان پس از این تجمع، ارباب یکی از مناطق را به دلیل سخنرانی در میان معترضان بازداشت کردند.
به گفته معترضان، این پروژه از سوی یک موسسه برای منطقه «تحت پرچمن» در نظر گرفته شده بود، اما ولسوال طالبان آن را به منطقه نزگان، محل زندگی خود، منتقل کرده است.
معترضان میگویند با انتقال این پروژه، باشندگان پرچمن از ساخت جاده و فرصتهای کاری مرتبط با آن محروم شدهاند.
به گفته آنان، کارمندان موسسه نیز گفتهاند که ولسوال طالبان با اعمال فشار، آنان را وادار به اجرای این تصمیم کرده و امکان مخالفت با آن را ندارند.
در ویدیویی که روز چهارشنبه به افغانستان اینترنشنال رسیده، معترضان از انتقال پروژه به منطقهای دیگر انتقاد میکنند و هشدار میدهند در صورت اجرای این تصمیم، دفتر موسسه را خواهند بست. آنان همچنین با شعار «ما این ولسوال را نمیخواهیم» خواستار برکناری ولسوال طالبان شدند.
ولسوالی پرچمن از مناطق کوهستانی و دورافتاده ولایت فراه است و به دلیل دشوارگذر بودن راهها و فاصله زیاد از مرکز ولایت، پروژههای جادهسازی برای باشندگان آن اهمیت ویژهای دارد.
ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان روز چهارشنبه در نشستی در ولایت ننگرهار مدعی شد که مسلمانان سایر کشورها، بیشتر از افغانها به حکومت طالبان احترام میگذارند و به آنان به دیده «رجال» و مرشد مینگرند.
ندیم برای اثبات ادعای خود به خاطرهای از سفر حج اشاره کرد و گفت: «در مراسم حج به طور تصادفی با یک مرد عرب مصافحه کردم. او به من گفت که شما (طالبان) رجال واقعی امت مسلمان هستید.»
وزیر تحصیلات عالی طالبان در ادامه سخنانش افزود که اداره آنها حافظ دین، ایمان، آبرو و عزت مردم افغانستان است.
تا کنون هیچ کشور مسلمان، از جمله ایران که روابط نزدیک با طالبان دارد، اداره این گروه را به رسمیت نشناخته است.
شماری از کشورهای اسلامی پیشتر از سیاستهای طالبان، بهویژه در زمینه آموزش و کار زنان، انتقاد کردهاند. غسق شاهین، معاون نماینده امارات متحده عربی در سازمان ملل اخیراً در دیدار با نماینده دفتر یوناما بر اهمیت حفاظت از حقوق شهروندان افغانستان بهویژه زنان و دختران تاکید کرد. ابوظبی خواهان دسترسی زنان و دختران افغان به آموزش، اشتغال و مشارکت برابر آنها در زندگی اجتماعی است.
سازمان همکاری اسلامی و شورای علمای جهان اسلام نیز در بیانیههای جداگانه از طالبان خواستهاند محدودیتهای آموزشی و کاری زنان و دختران را لغو کنند.
طالبان در واکنش به این انتقادها گفتهاند سیاستهای خود را بر اساس شریعت اسلامی تنظیم کردهاند و از کشورهای دیگر خواستهاند به فرهنگ و سنتهای افغانستان احترام بگذارند.